Automatisk højde på element?
Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 10-06-06 07:46

Hej,

Er det muligt at definere mit stylesheet så et elements højde følger højden
på elementet indholdet i både Netscape IE og FF også hvis indholdet er et
andet element?
Eller endnu bedre definere en minimumshøjde og derefter lade højden følge
indholdet, jeg har forsøgt med "height:600px; "og "height:auto;"

På siden http://www.smeds.dk/opskrifter/db/opskrifter.asp kan I se at de
elementer jeg indsætter i "Main" er udenfor rammen i FF og Netscape.

Her er en del af min "main" ramme definition:
#main {
width:925px;
height:600px;
background-color:#232323;
color:#ffffff;

M.v.h.
Henning

Fra : Robert Nielsen

Dato : 10-06-06 11:17

Henning Smed Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> på elementet indholdet i både Netscape IE og FF også hvis indholdet er et

Allerførst ville jeg prøve helt at slette højden i stylesheets main, jeg tror
du selv har sat en fast grænse på 600px.

Hvis jeg ellers skulle lege med en side som din, så ville jeg sige til mig
selv: "du lister en masse links". Menuen kunne være en unordered list uden
dekoration. Og opskrifterne kunne blive en udfordring i retning af:

<dl>
<dt> en eller anden betegnelse </dt>
<dd> link til opskrift nummer (n) </dd>
<dt> en eller anden betegnelse </dt>
<dd> link til opskrift nummer (n +1) </dd>
o.s.v.
</dl>

jeg har aldrig rigtigt selv brugt dl, men det må da være muligt at style den.

Robert

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 11-06-06 09:03

"Robert Nielsen" <robert@robertdesign.dk> skrev i en meddelelse

> Allerførst ville jeg prøve helt at slette højden i stylesheets main, jeg
> tror
> du selv har sat en fast grænse på 600px.

Hej Robert
Hvis jeg ikke definerer højde udvides "main" rammen ikke i FF og Netscape.

> [...]
> <dd> link til opskrift nummer (n) </dd>
> <dt> en eller anden betegnelse </dt>
> <dd> link til opskrift nummer (n +1) </dd>

Grunden til at jeg lister opskrifterne som links og ikke som menu udvidelse
er at opskrifterne hentes fra en database, og at sorterings rækkefølgen kan
ændres ved klik på pilene i toppen. På samme side skal der senere tilføjes
en fritekst søgning.

M.v.h.
Henning

Fra : Tidemann

Dato : 10-06-06 11:56

> [...]
at
> de elementer jeg indsætter i "Main" er udenfor rammen i FF og

Kan du ikke bruge
min-height: 600px;
overflow: hidden;

din border kan du skrive sådan her, når alle fire er ens:
border: 1px solid #d3d3d3;

--
Venlig hilsen Marianne
design af:

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 11-06-06 08:50

"Tidemann" <tidemann@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> at
>>

> Kan du ikke bruge
> min-height: 600px;
> overflow: hidden;

Hej Marianne.

Tak for hjælpen, nu følger mit "main" element størelsen på uder elementerne.

Henning

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-06-06 03:08

Henning Smed Sørensen skrev:

> Er det muligt at definere mit stylesheet så et
> elements højde følger højden på elementet
> indholdet i både Netscape IE og FF også hvis
> indholdet er et andet element?

Lad bare højden på et element følge browserens
højde. Er højden større end browservinduet, kommer
en scrollabar - det er det en scrollbar er beregnet til.

> Eller endnu bedre definere en minimumshøjde og
> derefter lade højden følge indholdet

Du skal slet ikke definere nogen højde. Er elementet
højere end browservinduet, klarer scrollbaren resten,
og du kan ikke vide hvor højt brugerens browservindue
er.

> Her er en del af min "main" ramme definition:
> #main {
> width:925px;
> height:600px;
> background-color:#232323;
> color:#ffffff;

Et link til problemet er bedre end kode. Bredden på 925
pixels er ikke godt, den bør være fleksibel. Prøv at
udskrive siden, kan den være på papiret?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Henning Smed Sørense~

Dato : 11-06-06 08:56

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Du skal slet ikke definere nogen højde. Er elementet
> højere end browservinduet, klarer scrollbaren resten,
> og du kan ikke vide hvor højt brugerens browservindue
> er.

Hej Allan

Hvis jeg ikke definerer højde følger mit "main" element ikke højden på
elementer i "main"

> Et link til problemet er bedre end kode.

Der var en link til http://www.smeds.dk/opskrifter/db/opskrifter.asp i min
meddelelse.

> Bredden på 925 pixels er ikke godt, den bør være fleksibel. Prøv at
> udskrive siden, kan den være på papiret?

Jeg har et "Print" stylesheet tilpasset A4 på de sider jeg forventer at
brugerne udskriver.

M.v.h.
Henning

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-06-06 23:33

> Der var en link til
> http://www.smeds.dk/opskrifter/db/opskrifter.asp
> i min meddelelse.

Jeg kan godt se at jeg ikke skal holde mig vågen til
04:07, så er der noget jeg overser

> Jeg har et "Print" stylesheet tilpasset A4 på de sider
> jeg forventer at brugerne udskriver.

Da jeg først har set linket i dag, kan jeg godt se din
style/print.css. Folk med mindre browservindue får dog
en vandret scrollbar, så der både skal scrolles lodret og
vandret for at læse teksten, det var det jeg mente med
fleksibel.

I øvrigt skal madopskrifter, menuforslag og andre
sammensatte ord skrives i ét ord, som frokostretter, det
kan du jo godt skrive rigtigt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk