Mærsk og den danske økonomi
Fra : Sirannon

Dato : 09-06-06 17:09

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=750576/

Angiveligt har Mærsks opkøb af P&O medført et betydeligt fald i den danske
betalingsbalance. Det får mig til at stille spørgsmålet til gruppen, er det
godt for den Danske økonomi, at et enkelt firma har så stor indflydelse, at
dens opkøb har så store konsekvenser for en af de vigtigste faktorer for
landets økonomi?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 09-06-06 17:31

Sirannon wrote:
> [...]
> dens opkøb har så store konsekvenser for en af de vigtigste faktorer for

1. National banken er til for at den kan tage af for sådanne opkøb.

2. Opkøbet vil (eller burte) øge samfundes formue. Så opkøbet betyder
ikke noget dårligt.

3. Det store problem er at hvis det går dårligt for Mærsks, så vil det
ramme hele landet. Dette er et stort problem for mange lande. Mange
lande lever af ganske få virksomheder der står for landets export, og
hvis en af disse skranter så rammes hele landet.

Fra : Sirannon

Dato : 09-06-06 17:56

Peter Ole Kvint wrote:

> [...]
> lande lever af ganske få virksomheder der står for landets export, og
> hvis en af disse skranter så rammes hele landet.

Jep, det var mest 3 jeg bekymrede mig om. Lad os bare håbe Mærsk formår at
læse markederne korrekt.

Fra : Carl

Dato : 10-06-06 09:31

> Jep, det var mest 3 jeg bekymrede mig om. Lad os bare håbe Mærsk formår at
> læse markederne korrekt.

Hvis venstrefløjen får magt som agt, så kan du være helt sikker på at det
vil gå dårligt for AP Møller.

Carl

Fra : Ingolf

Dato : 09-06-06 17:34

"Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> det godt for den Danske økonomi, at et enkelt firma har så stor
> indflydelse, at dens opkøb har så store konsekvenser for en af de

Nej.. Mærsk har taget røven på staten. Han har tidligere truet med at flytte
hovedkoncernen til udlandet, og ville dermed lamme Dansk økonomi, ifølge
'¨vismændende'/politikerne.

Den gode gamle krigsforbryder gør hvad der passer ham. Er du klar over
hvormange penge der er i at transportere krigsmateriel, og 'nødhjælp'?

Lad dog ikke skandalerne give en mening!
http://dbacon.igc.org/PJust/2005maersk.html

http://www.acepilots.com/unscam/archives/cat_almada_list_of_270.html

http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/ud/p10002480/eng/032091-210087/dok-bu.html

osv osv osv

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-06 19:46

Ingolf <dont_spam_ingolf@excite.com> wrote:

> Den gode gamle krigsforbryder gør hvad der passer ham.

Mærsk? Krigsforbryder?

Er det fordi han efter 9. april, efter aftale med faderen, rejste til
USA, og stillede hele AP Møller-flåden til rådighed for den allierede
krigsindsats?

Så han har en del af 'ansvaret' for at Hitler tabte krigen?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Tim

Dato : 09-06-06 20:21

"Ingolf" <dont_spam_ingolf@excite.com> wrote in message

> [...]
>
> Den gode gamle krigsforbryder gør hvad der passer ham. Er du klar over
> hvormange penge der er i at transportere krigsmateriel, og 'nødhjælp'?

Oh lol Ingolf )

> Lad dog ikke skandalerne give en mening!
> http://dbacon.igc.org/PJust/2005maersk.html

En lang sniksnak liret af, af et eller abdet fodformet individ. Virkelig
seriøst

> http://www.acepilots.com/unscam/archives/cat_almada_list_of_270.html

Citerer:
"Shaun, an observant Commenter, has suggested that "Mastek" might be
"Maersk.""

Det hele er altså baseret på, at en eller anden forvirret muslim forvandler
"Mastek" til "Mærsk", LOL )

> http://odin.dep.no/odinarkiv/norsk/ud/p10002480/eng/032091-210087/dok-bu.html

Blev de nogensinde dømt for karteldannelse?

osv osv osv

Du må drømme noget bedre op Ingolf... det dér var simpelthen for ringe.

Tim

Tim

Fra : Jim

Dato : 09-06-06 17:36

"Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det godt for den Danske økonomi, at et enkelt firma har så stor
> indflydelse, at dens opkøb har så store konsekvenser for en af de

Man skal huske at se det som en investering for APM-Mærsk, og dermed også en
investering for Danmark og den danske skatteindtægt.
Men man skal huske på, at det ikke er pebernødder, APM-Mærsk har med at
gøre.
Så du skal tænke i lidt større tal, når APM-Mærsk kommer på banen.
Tag et kig på deres regnskab, så vil du få et indblik i en økonomi, der
bliver styret med hård hånd.
Det skal dog siges, at der sikker godt kunne være en anelse mere rettidig
omhu på nogle få områder, men det er ikke hvem som helst, der får lov til at
håndtere milliarderne.

J.

Fra : Jesper

Dato : 09-06-06 18:19

> [...]

> dens opkøb har så store konsekvenser for en af de vigtigste faktorer for

Nu er det således, at store opkøb af store udenlandske virksomheder
eller salg af tilsvanende store danske virksomheder til skaber nogle
skvulp i betalingsbalancebassinet. Men når Mærsk bruger så mange penge
på at købe en udenlandsk virksomhed, så er det for at tjene penge til
dem selv og til Danmark. Og hvis Mærsk ellers har regnet rigtigt, så
kommer kronerne til at rulle tilbage til Danmark ide kommende år, så det
er jo ikke så ringe!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Sirannon

Dato : 09-06-06 18:35

Jesper wrote:

> [...]
> dem selv og til Danmark. Og hvis Mærsk ellers har regnet rigtigt, så
> kommer kronerne til at rulle tilbage til Danmark ide kommende år, så

Nej, det var heller ikke for at argumentere imod mærsks handlinger, men mere
påpege problematikken af Danmarks afhængighed af, at Mærsk har "regnet
rigtigt".

Fra : Per Rønne

Dato : 09-06-06 19:46

> [...]

> påpege problematikken af Danmarks afhængighed af, at Mærsk har "regnet

Og du mener tilsyneladende at en statslig styring af virksomhederne som
i hedengangne Sovjet ville have været mere effektiv?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sirannon

Dato : 09-06-06 19:54

"Per Rønne" wrote:

> Og du mener tilsyneladende at en statslig styring af virksomhederne
> som i hedengangne Sovjet ville have været mere effektiv?

hvor har jeg nogensinde sagt det?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-06 03:37

Sirannon <rune_nospammmingaagaard@yahoo.com> wrote:

> hvor har jeg nogensinde sagt det?

Det ligger implicit i det du skriver, at Mærsk ikke burde have lov at
opføre sig som en profitmaksimerende, privat virksomhed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Sirannon

Dato : 10-06-06 07:24

> Det ligger implicit i det du skriver, at Mærsk ikke burde have lov at
> opføre sig som en profitmaksimerende, privat virksomhed.
> [...]

Det ligger hverken implicit eller eksplicit, det er kun i din fantasi. Måske
ønskede jeg et andet firma af Mærsks størrelse i en anden sektor, så vi var
bedre forsikrede...

Fra : Joakim

Dato : 10-06-06 08:15

> [...]
>
> Det ligger hverken implicit eller eksplicit, det er kun i din fantasi.
> Måske ønskede jeg et andet firma af Mærsks størrelse i en anden sektor, så

Eller Mærsks markedsandel spredt ud til flere uafhængige konkurrencedygtige
selskaber. Ellers helt enig i din betragtning.

Fra : Jim

Dato : 10-06-06 08:18

"Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller Mærsks markedsandel spredt ud til flere uafhængige
> konkurrencedygtige selskaber. Ellers helt enig i din betragtning.
Er foretagendet på Esplanaden ikke uafhængig da?

Fra : Joakim

Dato : 10-06-06 08:42

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> "Joakim" <ncm_abfjern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er foretagendet på Esplanaden ikke uafhængig da?

Jo da, det anfægter jeg skam ikke. APMs nuværende stærke markedsposition og
indflydelse på dansk økonomi, ser jeg dog gerne reduceret ud fra en
overordnet afkast/risiko betragtning og andet ligger der ikke i det.

Fra : Jim

Dato : 10-06-06 09:20

> [...]
> indflydelse på dansk økonomi, ser jeg dog gerne reduceret ud fra en
> overordnet afkast/risiko betragtning og andet ligger der ikke i det.

Hvorfor reduceret?
Ikke fordi AMP-Mærsks meget store markedsandel, altså på containerfragt er
ikke altid en fordel, når der skal hentes kunder.
Jo større udbud af kapacitet, jo større mulighed er der for, at mangle
containere at fragte.
Lige nu er der for eksempel en nedgang i containerfragtrater på 40%.
Om det så lige er på alle ruter, eller om det eks. kun er på USA-Kina, skal
jeg ikke kunne sige.
Men det afspejles tydeligt på kursen.

J.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-06-06 10:18

Joakim <ncm_abfjern@hotmail.com> wrote:

> Jo da, det anfægter jeg skam ikke. APMs nuværende stærke markedsposition og
> indflydelse på dansk økonomi, ser jeg dog gerne reduceret ud fra en
> overordnet afkast/risiko betragtning og andet ligger der ikke i det.

Du ønsker altså ikke nogen danske virksomheder, der kan agere på
verdensplan, men kun småfirmaer med op til måske 100 ansatte, der højst
kan fungere som underleverandører til store, internationalt orienterede
virksomheder, typisk placeret i USA og Tyskland?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-06-06 08:36

> [...]
> http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=750576/
>
> Angiveligt har Mærsks opkøb af P&O medført et betydeligt fald i den danske

Ja, det er jo en stod udgående betaling. Men det er der ikke nødvendigvis
noget problem i.

> [...]
at
> dens opkøb har så store konsekvenser for en af de vigtigste faktorer for

Jeg synes, man skal passe på med at overvurdere betydningen af
betalingsbalancen i dag. Ingen fornuftige økonomer vil betargte det som et
anslag mod DKs evne til at føre fastkurspolitik, at Mærsk køber et
konkurrerende rederi.