ræven
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-06-06 16:51

jeg ved ikke med jer andre - men når min hund ser en ræv SÅ BLIVER HUN
RASSENE ...ja jeg bor lige op af wester kirkegaard så der er en
del af dem ...

hun jager så også katte men ikke med det samme iltre sind jeg tror
bare hun synes det er skide sjov det med de løber væk - står katten
stille gør hun ikke noget.

men det er sgu da i grunden mærkeligt hvorfor netop en ræw bringer
det værste op i ens hund i forhold til andre hunde - det kommer selvf
an på om en ræv er en hund det er det well egentligt ?
--
MvH Bo M Mogensen
"i min flugt imod jorden flyver jeg dog frit et øjeblik"Camus

Fra : Clas Lau

Dato : 09-06-06 23:08

> men det er sgu da i grunden mærkeligt hvorfor netop en ræw bringer
> det værste op i ens hund i forhold til andre hunde - det kommer selvf
> an på om en ræv er en hund det er det well egentligt ?

En ræv er en ræv og ikke en hund... altså...

I den fælles Canin familie er både Ulv (Lupus), hund (Canis) samt ræv (kan
ikke huske). Dvs. at de alle tilhører samme "genre" men de er forskellige
racer. Mener ikke at man kan krydse ræv og hund, men man kan godt krydse ulv
og hund (bliver så hybrid).

Et avlsstudie med ræve viste at hvis man to de mest gængse individer og
avlede alene på disse vil det tage ca. 10 generationer før rævens øre
"knækkede" og for at pelsen blev plettet. Så selvom ræv ikke er hund, er de
jo væsentlig mere beslægtet end f.eks. hund og kat (og elefant).

-Clas-

Fra : Søren LH

Dato : 10-06-06 05:58

"Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

En lille uddybning :

> I den fælles Canin familie er både Ulv (Lupus), hund (Canis) samt ræv (kan
> ikke huske). Dvs. at de alle tilhører samme "genre" men de er forskellige
> racer.

Ikke forskellige racer, men forskellige arter. Hund, ulv, sjakal er i samme
slægt, ræve er i en anden slægt. Og som sagt alle medlemmer af
hundefamilien. Schæfer, labrador m.v. er forskellige racer i hundearten.

> Så selvom ræv ikke er hund, er de jo væsentlig mere beslægtet end f.eks.
> hund og kat (og elefant).

Hundefamilien og kattefamilien er begge medlemmer af rovdyrordenen, sammen
med hyæne, mår og bjørn, og altså nærmere beslægtet end med elefanter, heste
m.v.

Mvh
Søren.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-06-06 18:30

On Sat, 10 Jun 2006 00:08:04 +0200, "Clas Lau" <clas@sleepmonsters.dk>
wrote:

>En ræv er en ræv og ikke en hund... altså...

ja ja ...

> [...]

>"knækkede" og for at pelsen blev plettet. Så selvom ræv ikke er hund, er de
>jo væsentlig mere beslægtet end f.eks. hund og kat (og elefant).

ja det ... men er det ikke sært at hunden tager sådan på vej over
ræven i forhold til f.eks en and ?

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 12-06-06 21:33

> ja det ... men er det ikke sært at hunden tager sådan på vej over
> ræven i forhold til f.eks en and ?

Nej, det er meget naturligt. Lidt afhængig af hvilken race du har, er der en
eller anden form for beskyttertrang dybt (eller måske knap så dybt) i den.
Nogle hunderacers fornemmeste opgave har været at beskytte flokken og
flokkens territorium og øvrige ejendele (ænder er sjældent nogen stor
trussel). Andre racer bærer instinktet i mindre grad på trods af at det ikke
er blevet fremavlet.

I øvrigt kan hunden også let skelne mellem egne og fremmede. Vores 'rotte'
vil ikke se fremmede katte på gårdspladsen, mens vores egne katte kan gå
omkring hende. Mine forældres hedengangen hund og kat kunne endda samarbejde
om at jage fremmede katte til trods for at de kun gav hinanden 'tålt
ophold'.

/K

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 11-06-06 09:29

> [...]
> racer. Mener ikke at man kan krydse ræv og hund, men man kan godt krydse

På latin hedder en ulv: Canis Lupus, en hund Canis Familiaris og en ræv
Vulpes (et eller andet afhængig af arten, vores almindelige er en rødræv)

Alle tre tilhører hundefamilien, men som jeg tolker de latinske betegnelser
er ulven og tamhunden nærmere beslægtet end ræven og tamhunden.

(oplysninger ifølge Den Store Danske Encyklopædi)

Torben