'Tilbage'knappen skal ikke 'se' mine scrip~
Fra : Poul Kelså

Dato : 09-06-06 13:29

Et lidt finurligt problem.
Jeg har lavet en side med en menu der står fast. Samt nogle
asp-scrits der kalder hinanden.
Kan jeg undgå at 'Tilbage'-knappen virker (registrerer hvilke
scripts der køres).

/ Poul

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-06-06 21:31

Poul Kelså <poul.kelsaaNOSPAM@get2net.dk> writes:

> Kan jeg undgå at 'Tilbage'-knappen virker
Vi stopper spørgsmålet her. Svaret er nej. :)

Hvad er det præcist du gerne vil undgå sker når brugeren trykker på
tilbageknappen?

/L

Fra : Poul Kelså

Dato : 10-06-06 12:34

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Vi stopper spørgsmålet her. Svaret er nej. :)
>
> Hvad er det præcist du gerne vil undgå sker når brugeren trykker på
> tilbageknappen?
>
> /L
> --
> Lasse Reichstein Nielsen - lrn@hotpop.com
> DHTML Death Colors: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Faktisk vil jeg ikke undgå at noget sker når der trykkes på tilbage-knappen.
Jeg vil have, at skift til et nyt script ikke registreres i browseren. Eller
have lov til at rydde op i listen over tidligere kørte scripts.
Forestil dig, at du har et script med en oversigt fra en database med et login,
så du kan kalde et andet script hvor du indtaster rettelser til en database.
Ved submit kaldes et tredje script som gemmer de rettelser du har indtastet og
herefter vender tilbage oversigten.
Altså s1 kalder s2 der kalder s3 der kalder s1.
Nu vil jeg ikke have at 'tilbage'-knappen vender tilbage til s2.
Muligvis hører spørgsmålet til under .asp?

Mvh. poul

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-06-06 02:19

Poul Kelså skrev:

> Faktisk vil jeg ikke undgå at noget sker når der
> trykkes på tilbage-knappen.

Brugerne er vant til at tilbageknappen går tilbage til
forrige side.

> Jeg vil have, at skift til et nyt script ikke registreres i
> browseren. Eller have lov til at rydde op i listen over
> tidligere kørte scripts.

Det er en meget dårlig ide. Lad brugerens browser være
som brugeren vil have den!

> [...]
> kaldes et tredje script som gemmer derettelser du har
> indtastet og herefter vender tilbage oversigten.

Det må du kunne lave med en serverside-løsning, uden
at lave om på brugerens browser-funktioner.

Der findes ikke noget mere irriterende end dem der vil
lave om på min browsers funktioner. Er jeg midt i en
søgning efter noget bestemt, og lander midlertidigt på en
side hvor jeg ikke kan komme tilbage til søgningen, og
er nødt til at lukke browseren og starte forfra, så kommer
jeg aldrig nogensinde på din side mere.

Tænk på det som bruger, inden du går videre i dit
projekt!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-06-06 12:59

Poul Kelså <poul.kelsaa@get2net.dk> writes:

> Altså s1 kalder s2 der kalder s3 der kalder s1.
> Nu vil jeg ikke have at 'tilbage'-knappen vender tilbage til s2.
> Muligvis hører spørgsmålet til under .asp?

Det tror jeg. Du skal sætte siden der returneres af s2 til at lave en
redirect til s3 (fx ved at sende svaret som en 303 respons, der
redirecter til s3)

/L