Indsættelse af Streaming video
Fra : Flemming Jessen

Dato : 09-06-06 08:33

Hvordan laver jeg en streaming video?
Kræver det en speciel server og/eller software+
Er det et specielt filformat WMF, asf....

Jeg bruger Virtual Dub til smårettelser og WMEncoder til at
færdiggøre film med.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : per christoffersen

Dato : 09-06-06 09:18

"Flemming Jessen" <fbjessen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver jeg en streaming video?
> Kræver det en speciel server og/eller software+
> Er det et specielt filformat WMF, asf....

Det kommer an på hvad du mener med streaming.
Hvis du mener ægte streaming, hvor filen ikke sendes som en helhed, men som
en strøm, så kræver det en speciel server (Streamin server).

Hvis du med streaming bare mener en fil der kan begynde at afspille, inden
den er hentet helt hjem hos brugeren, så er det en indstilling i
komprimering af selve filen.

De fleste kendte video/lyd formater kan klare begge dele. Hvilken du skal
bruge afhæger selvføølgelig af dine præferencer for videoformat og af
hvilken streaming server du kan få fat i. Man kan leje sig ind på streaming
servere på webhoteller, men det koster som regel pænt meget.

Endelig er der forskel på on demand streaming, hvor filen ligger og venter
på serveren til nogen beder om at få den streamed, og live streaming (feks
fra en konference), hvor en video-stream sendes til serveren, som derefter
distribuerer den ud, så de der måtte ønske det kan få fat i den.
Live-stream kræver som regel nogle lukkede linjer til serveren for at sikre
kvaliteten, hvis formatet skal være af bare en hvis størrelse, og er nok
ofte noget man sætter op fra gang til gang.

/Per

Fra : Flemming Jessen

Dato : 28-06-06 09:13

per christoffersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvis du med streaming bare mener en fil der kan begynde at afspille, inden
> den er hentet helt hjem hos brugeren, så er det en indstilling i
> komprimering af selve filen.

Det mente jeg også - men det virker ikke
Jeg bruger wmv-formatet og de to førnævnte programmer til at klippe/redigere og
siden komprimere/klargøre til web.

Kan du få mig videre?

Fra : per christoffersen

Dato : 28-06-06 09:21

> Det mente jeg også - men det virker ikke
> Jeg bruger wmv-formatet og de to førnævnte programmer til at
> klippe/redigere og
> siden komprimere/klargøre til web.
>
> Kan du få mig videre?

Desværre ikke, - jeg kender ikke de to programmer, og heller ikke meget til
teknik i streaming.
Måske dk.edb.videoredigering var et bedre sted at søge hjælp ?

/Per