Fuglerede-udestue men mit hus var minimal-~
Fra : Bo Warming

Dato : 09-06-06 01:27

Kun dæmningsbyggere og højspændingsmast-designere (og brobyggere) har
brug for integralregning - til et murmesterhus-agtigt byggeri som mit
1897-tofamilieshus har banal matematik været rigeligt.

Der har nok været arkitekttegninger i brug dengang, men på landet hvor
aftægtshuse ligner hinanden kunne erfarne bygningskonstruktører nok
have klaret sig uden, når det næste hus lignede det foregående

Der er leg i at bygge drengehuler efter de forhåndenværende
materialers princip og jeg beundrer fuglene i min have og deres
intuitive redebygning - uden tegning, uden kommunal tilladelse.

En antiEinstein-triumf er min næsten usynlige vinterhave, hvis design
dikteredes delvis af telefonsnak med "akrylværkstedet" der samme dag
leverede 4+1 polycarbonat-plastglasplader,størrelse 2x3 meter og 1½x2
meter, tykkelse 2+1 mm.

Først da jeg så og havde hands-ond på det spændende brudsikre
materiale der reddede mig fra autonomangreb få dage senere, fik jeg
sans for at håndtere det sjove materiale og designede udestuen med een
af de store plader lodret og bøjet så noget er vestvæg og noget er
sydvæg. To store plader blev det lange tag langs huset og den sidste
brugtes til ændring af cykelhalvtag bag huset.
Barduner sikrer at det kan modstå orkan og næsten ingen (bambus)
stivere bærer hhv indrammer små dele af bygningsværket.
Jeg ser næsten kun himmel når jeg ser op og har de ti m2 regnfrit
udeareal som småbygningsreglementet tillader

Det er sjovt at bygge uden tegning. Til skyskrebere ville det være
dumt, men livet må gerne være en leg, når ingen risiko derved.

At jeg har bekostet to korte arkitektbesøg er dels for at være
tilstandsrapport-perfekt, dels for at få råd om uptodate byggestil
vedr vinterhave/udestue.
Men der er intet for fri ånder at lære fra disse dinosaurer vedr
småbygninger, når man er søn af en praktisk ingeniør.

Danmarke bedste internetleksikonomtale
http://da.wikipedia.org/wiki/Bo_Warming

har småfejl bl.a. at det forenkles at jeg mener trial and error kan
erstatte al forskning. Det er en overdrivelse.Men livet er mindre
fremmedgjort når kreativitet ikke bindes af unødig matematik.