Nybegynderspørgsmål
Fra : HA

Dato : 08-06-06 09:46

Sidste år vi var på tur og ankom til en havn hvor der tilsyneladende var
plads til to både mellem agterpælene (ca. 7 m).
Der lå en Tysker i forvejen med fortøjning til begge agterpæle. Han blev
enorm sur da jeg lempede den ene af hans agterfortøjninger af for at komme
ind på den tomme plads.
Er der en uskreven regel om hvordan man gebærter sig hvor der er plads til
mere end een båd mellem afterpælene?

mvh

HA

Fra : Hanne og Hans

Dato : 08-06-06 10:56

Du spurgte vel først om lov? I følge havnereglerne skal man tåle at der
ligger en udenpå.
Hans.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-06-06 11:20

Hej HA,

Om tyskeren blev sur skal du ikke bekymre dig så meget om.
Det forholder sig således at mange havne, der især henter deres
indtægter fra gæstesejlere sparer hveranden pæl. Det giver
større fleksibilitet m.h.t. gæstebådenes bredde.
I de havne skal gæsterne selvfølgelig acceptere at deres
fortøjning midlertidigt fjernes når en senere ankommende båd
skal ind på den ledige plads. Den sidst ankomne skal
selvfølgelig sætte den først ankomnes fortøjning på plads og
samtidigt gør det ikke noget at den førstankomne hjælper ved
tillægningen og tager den anden agterfortøjning fra den
sidstankomne og placerer den på pælen nærmest ham, alternativt
på hans agterklampe om tyskerens båd var så stor at det ville
være til ulempe og fortøjningen kom til at file på hans båd hvis
den skulle ud til pælen.
Du vil også kunne opleve steder hvor der fra en broende er
nedrammet pæle i en ring ude i vandet. Her er der også stor
afstand mellem pælene og man kiler sig ind som det nu bedst kan
lade sig gøre og går over foranliggende bådes fordæk for at
komme ind på broen. Ligger man i flere lag et sådant sted så har
de bagerst liggende normalt et hækankerude for at midske presset
på bådene om vinden skulle friske om.

Mvh/Harding

Fra : ThomasB

Dato : 08-06-06 12:43

> [...]
> Der lå en Tysker i forvejen med fortøjning til begge agterpæle. Han blev
> enorm sur da jeg lempede den ene af hans agterfortøjninger af for at

Der findes mange dumme tyskere på vandet - du har mødt en af dem.

> Er der en uskreven regel om hvordan man gebærter sig hvor der er plads til
> mere end een båd mellem afterpælene?

Hvis ejeren er ombord, så er det nemmest at han løsner fortøjningen fra sin
klampe, for så kan du kase den tilbage til ham - det gør det noget nemmere
end hvis du skal trække i hans båd for at få fortøjningen over pælen igen.

Hvis bådene er nogenlunde lige store, så fjerner du bare fortøjningen fra
pælen og sætter den fast på din klampe i stedet.