King Cab på 3 cylindre
Fra : Martin VP

Dato : 07-06-06 17:29

Jeg har en Nissan King Cab 2.0 Benzin 1991, som jeg købte billigt for en
måneds tid siden (privat). Den kører desværre kun på 3 cylindre, så jeg skal
lige have et par fif. Jeg har skiftet tændrørskabler, da modstanden var lidt
svingende og høj i den der ikke trak. Det hjalp ikke en døddel.

Kompressionen ligger (svjh) på:
#1: 120 #2: 128 #3: 135 #4: 135

Det er 1'eren der ikke kører, og det var også den der havde for meget
modstand i kablet. Jeg ser 3 muligheder:
1. Der kommer ikke nok benzin. Kompressionstesteren lugter af benzin når man
hiver den ud, men indsugningen fra manifolen kan måske være lidt utæt.
2. Mellemrum ved ventilerne. Får sådan en krabat stillet ventiler (har ikke
lige fået en værkstedsmanual endnu) ligesom motorcykler eller er de
hydraulisk styret som på nye biler - eller noget 3. jeg (jeg ved ikke så
meget om biler, som det nok fremgår). Ellers kan det jo være en brændt
ventil.
3. Slidt cylinder/stempelringe. Motoren har gået 98kkm, så det tror (HÅBER)
jeg ikke.

Har I nogle gode råd til at komme nærmere problemet???

Mvh
Martin

Fra : Teddy

Dato : 07-06-06 18:30

"Martin VP" <vp@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er 1'eren der ikke kører, og det var også den der havde for meget
> modstand i kablet. Jeg ser 3 muligheder:

Prøv at montere et tændrør på tændkablet, og læg tændrøret på stel.

Få en anden til at tørne maskinen, og hold øje med om der er gnist. hvis der
ingen gnist er, eller en svag gnist, så er der noget galt med
fordelerdækslet. hvis du ikke ved hvordan en svag gnist ser ud, så
sammenlign med et af de andre tændkabler, hvor du ved at den kan køre.

Husk at skifte tændrør.

Kompressionen burde være rigelig til at den kan køre.

Held og lykke

Teddy
www.smallblock.dk

Fra : Martin VP

Dato : 07-06-06 23:43

"Teddy" <salg@smallblock.dk> wrote in message

> [...]
> fordelerdækslet. hvis du ikke ved hvordan en svag gnist ser ud, så
> sammenlign med et af de andre tændkabler, hvor du ved at den kan køre.

OK - det prøver jeg,

> Kompressionen burde være rigelig til at den kan køre.

Lyder godt - så er den værste frygt for de "dyre og besværlige" ting
fortaget lidt :-|

> Held og lykke

Tak - jeg melder tilbage

Mvh Martin

Fra : ERLO

Dato : 07-06-06 21:44

Hej
Jeg havde også sådan en problembil engang.
Opel Kadett 1,3 /83 OHC.
Det viste sig at knasten der skulle åbne den ene ventil var slidt af.
Så mit råd er tag ventildækslet af og se om ventilerne arbejder.
Mvh ERLO

--
***STØDDÆMPERE***
til alle biler haves

Fra : Teddy

Dato : 07-06-06 22:13

"ERLO" <logst@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det viste sig at knasten der skulle åbne den ene ventil var slidt af.
> Så mit råd er tag ventildækslet af og se om ventilerne arbejder.

Der er kompression på den pågældende cylinder.

Teddy

Fra : ERLO

Dato : 08-06-06 06:28

Hej
Der var også kompression på min problembil.
Mvh ERLO

--
***STØDDÆMPERE***
til alle biler haves

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-06-06 11:25

ERLO skrev:
> Hej
> Der var også kompression på min problembil.

Og måske betydeligt mere på den pågældende cylinder. Det er før set.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : ERLO

Dato : 15-06-06 21:54

Hej
Hvornår får vi resultatet om hvad bilen fejlede??
Mvh. ERLO

Fra : Martin VP

Dato : 18-06-06 19:50

"ERLO" <logst@get2net.dk> wrote in message
> Hej
> Hvornår får vi resultatet om hvad bilen fejlede??
> Mvh. ERLO

Så snart jeg selv får det

Nu bestiller jeg nyt fordeler-dæksel og platiner, da de er meget slidte.
Endvidere sætter jeg en ny pakning til indsugnings-manifolen da den muligvis
suger "falsk" luft ind dér. Så kan det være jeg bliver klogere...

Mvh
Martin

Fra : Martin VP

Dato : 22-06-06 23:57

Fejlen er fundet og fixet.

Den gamle morfar havde ret - pakningen mellem indsugningsmanifold og
motorblok var utæt. Han havde ellers prøvet at teste den ved at smøre lidt
olie omkring pakning på den fejlende cylinder (hvilket medfører den for et
øjeblik bliver "tæt" og kører på alle 4), men havde åbenbart ikke ramt
utætheden.

Vi skiftede samtidig platiner og fordelerdæksel så nu kører den SÅ godt.

/Martin