inherit, background-color
Fra : Morten Jensen

Dato : 07-06-06 16:18

Jeg fandt ud af at jeg skulle angive background-color på en del
af mine elementer for at få den helt valideret så jeg kan sætte
"mærket" på min side. Læste også lige et tidligere indlæg om
dette. Har nemlig angivet background-color til den samme
farvekode som den i min body. Men læste så at brugeren selv kan
ændre baggrundsfarven i browseren? Så mit spørgsmål er:
Er man helt sikker på at background-color er det samme som i ens
body, hvis man sætter den til inherit?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Louis

Dato : 07-06-06 16:33

> Er man helt sikker på at background-color er det samme som i ens
> body, hvis man sætter den til inherit?

Du kan selv tjekke hvordan det ser ud, hvis brugeren sætter nogle underlige
farver op i sin browser. Dette gør du ved at prøve at opføre dig som
brugeren. Hvis du vil tjekke IE: Gå i Funktioner => Internetindsstillinger
=> Fanebladet Generelt => Klik på knappen Farver. Prøv at sætte en
baggrundsfarve og evt. tekstfarve, som du ikke bruger på hjemmesiden. Så vil
du med det samme se, om du har glemt at definere en baggrundsfarve eller
tekstfarve.

Louise

Fra : Morten Jensen

Dato : 07-06-06 19:47

Louis wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> du med det samme se, om du har glemt at definere en baggrundsfarve eller

Hmmm....når jeg går ind og ændrer farve sker der ingenting med de sider jeg er
inde på:(

Fra : Louis

Dato : 07-06-06 22:40

> Hmmm....når jeg går ind og ændrer farve sker der ingenting med de sider
> jeg er
> inde på:(

Hvis det er dine egne sider du er inde på er det nok fordi du har fået
defineret farverne korrekt.

Prøv f.eks at sætte baggrundsfarven til orange, og tekstfarven til grøn.
Prøv også at sætte en sjov teksttype. Gå derefter ind på
http://www.lgclemens.dk/. Dette website bærer præg af, at "designeren" ikke
har haft styr på at definere hverken baggrund, tekstfarve eller teksttype.
OBS! Dette var blot et eksempel.

Louise

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-06 22:44

Morten Jensen wrote:

> Hmmm....når jeg går ind og ændrer farve sker der ingenting med de
> sider jeg er inde på:(

Det skal du nu ikke være så ked af. Det betyder bare, at du ikke har
efterladt nogen huller, hvor en brugers defaulte settings kommer i klammeri
med enten tekst- eller baggrundsfarve defineret i din css.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Tom Kristensen

Dato : 07-06-06 16:43

Hej hvad med at sætter baggrundsfarve for andre elementer til:
transparent

Fra : Louis

Dato : 07-06-06 17:49

"Tom Kristensen" <tom@pileager.dk> skrev i en meddelelse
> Hej hvad med at sætter baggrundsfarve for andre elementer til:
> transparent

"transperant" validerer ikke

Louise

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-06-06 18:13

Louis skrev:

>"transperant" validerer ikke

Hedder transparent.

Jo, der kommer en advarsel, ikke en fejl, og hvis man ved, hvad
man laver, kan man sagtens ignorere advarsler.
--
Kerim - tidl. kendt som Knud Gert Ellentoft
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne og sender indlæg to gange,

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-06-06 01:43

Kerim Ellentoft skrev:

> Jo, der kommer en advarsel, ikke en fejl, og hvis
> man ved, hvad man laver, kan man sagtens ignorere
> advarsler.

Hvorfor ikke bare rette det, det fylder ikke meget ekstra
i koden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-06 22:51

Morten Jensen wrote:

> Men læste så at brugeren selv kan
> ændre baggrundsfarven i browseren? Så mit spørgsmål er:
> Er man helt sikker på at background-color er det samme som i ens
> body, hvis man sætter den til inherit?

De settings, en bruger har lavet i sin browser, kommer kun til syne, hvis du
et sted har glemt at definere noget, således at brugerens setting får højere
prioritet.

Eller hvis brugeren sætter sin browser til slet ikke at bruge dine
css-definitioner. Men så er brugeren også selv ude om det.

Hvis du på et element indeholdt i body sætter baggrundsfarven til inherit,
betyder det at elementet får samme baggrundsfarve som nærmeste overordnede
element med defineret baggrundsfarve.

Men har du ikke sat baggrundsfarve på body og du på en first-child div (en
div i første niveau under body) i body sætter baggrundsfarven til inherit,
er der ikke nogen definition at arve.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/