Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det støver stadig..
Fra : K

Dato : 07-06-06 10:07

Ja, man får jo næmest tankerne tilbage på de gamle kellerdirch-film...
Men det drejer sig om støv på CCD-chippen.
Var i går forbi min lokale fotopusher, som fortalte mig om E330, den nye fra
Olympus med indbygget sikring mod støv på CCD-chippen.
Nu læser jeg så i JP, at Sony også er kommet med en model, der kan det
samme.
http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3772240/
Mon ikke de andre, Nikon, Canon, Fuji og hvem der ellers måtte være på
markedet, kommer med et lignende system indbygget i deres versioner.

Som jeg kan forstå, så giver støvproblemet anledning til mangt en
frustration hos fotoentusiaster m.fl.

Hvad er jeres mening, kommer der noget fra eks. Canon eller Nikon med det
samme system mod støv.

Mvh.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-06-06 10:15

"K"
> [...]
> frustration hos fotoentusiaster m.fl.
>
> Hvad er jeres mening, kommer der noget fra eks. Canon eller Nikon med det

Har ingen problemer med støv - fjerner de nullermænd der forvilder sig
ind på sensoren, det tager et par minutter - i forhold til gamle dage med
pensel og vandfarve og sidde og prikke print, eller den ømtålige behandling
af våd film, er det legende let idag. Så næh har ikke brug for selvrensende
sensorer, men kommer det så er det sikkert også fint nok. -max-

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-06-06 11:19

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> frustration hos fotoentusiaster m.fl.
>
> Hvad er jeres mening, kommer der noget fra eks. Canon eller Nikon med det

Hej

Tænk på noget andet, så skal du se, der er nok slet ikke nogen der opdager
dit støv.

Hvor store billeder skal du lave før det kan ses?

Og hvis du skal lave et stort billede, så fjern "støvet" i PS, når du
alligevel justerer/optimerer billedet!

Hvis du får kameraet renset, kommer der bare noget nyt støv, det er skruen
uden ende

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 07-06-06 16:20

> Som jeg kan forstå, så giver støvproblemet anledning til mangt en
> frustration hos fotoentusiaster m.fl.

Øh nej... det er ikke rigtigt. Det er meget sjældent at der er problemer som
kan ses på billederne, men selvfølgelig skal sensoren renses af og til. Det
tager vel omkring 1 minut med en "øre bold" og 5-10 minutter med et rensekit
hvis støvet ikke kan blæses væk med ørebolden.

Man tager et testbillede en gang imellem, fx. det sidste billede som tages
en bestemt dag. Hvis der begynder at komme problemer renser man blot
sensoren.

Men selvfølgelig ville det være rart at slippe helt for det, men det svarer
nogenlunde til at man er nødt til at fylde benzin på bilen en gang imellem.

Mvh
M1