Firefox stylesheet problemer
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-06-06 21:28

Jeg er i færd med at opdatere en håndfuld
artikler, jeg for nogle år siden skrev om
skrifter.

I sammenhængen har jeg oplevet to mærkværdig-
heder:

1.
I artiklen

http://www.webdesign101.dk/fonts/symbolskrifter.php

forekommer et ganske kort afsnit på tre tegn, der
er formateret med

..dings {
font-family:webdings,sans-serif;
font-size:36px;
color:maroon;}

Firefox 1.5, Opera 8 vil ikke vise de tre
tegn med webdings-symbolskriften webdings,
mens Mozilla 1, Netscape 6 og naturligvis
IE godt kan.

Nu kommer det rigtigt mærkelige i denne sag:
Hvis du ved hjælp af linket på ovennævnte side,
stadigvæk med Firefox, indlæser oversigten over
Webdings-skriften, tegner også Firefox fint
de allerfleste tegn.

2.
Denne side og de øvrige om samme emne skulle
formateres af følgende styleshet links:

<link href="/design/res/print.css" title="Print"
rel="alternate stylesheet" type="text/css"
media="screen,projection" media="screen,projection" />

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="/design/res/print.css" media="print" />

<link rel="stylesheet" title="Print" type="text/css"
href="res/common.css" media="screen,projection" />

<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="/udm4-php/udm-resources/udm-style.php" media="screen,
projection" />

Bemærk det øverste link: Jeg syntes, det kunne
være lidt smart at bruge Geckobrowserens stylesheet
swithcer til i det mindst at vise siden ved hjælp af mit
print stylesheet.

Men Firefox opfatter helt åbenbart mit alternate stylesheet
som persistent - jf

http://www.webdesign101.dk/fonts/testing.php

set i Firefox browseren.

Synspunkter på disse nissefænomener her i
sommervarmen modtages gerne.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-06-06 01:38

Jørgen Farum Jensen wrote:

> I artiklen
>
> http://www.webdesign101.dk/fonts/symbolskrifter.php
>
> forekommer et ganske kort afsnit på tre tegn, der
> [...]

Fonten webdings er - trods navnet - ikke en standard webfont, som alle
browsere uden videre æder. Det er noget Microsoft-halløj.

> Firefox 1.5, Opera 8 vil ikke vise de tre
> tegn med webdings-symbolskriften webdings,
> mens Mozilla 1, Netscape 6 og naturligvis
> IE godt kan.

Min mozilla 1.7.2 vil ikke vise din webding-tekst som andet end de nævnte
bogstaver - præcis som FF.

Din side omtaler også WEFT, som ligeledes er noget Microsoft-pjat.

> [...]
> Hvis du ved hjælp af linket på ovennævnte side,
> stadigvæk med Firefox, indlæser oversigten over
> Webdings-skriften, tegner også Firefox fint

Ja, det er til gengæld mærkeligt. Jeg har ingen forklaring eller skyggen af
erfaring med det.

> Men Firefox opfatter helt åbenbart mit alternate stylesheet
> som persistent

Min FF giver mig valget mellem print eller slet ikke noget css. Mozilla
giver valgmulighederne print og basal.

> Synspunkter på disse nissefænomener her i
> sommervarmen modtages gerne.

Du har hermed fået min 25-øre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/