HD i G3 BlueWhite stået af
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 16:40

En veninde har en G3 400 MHz i det pæne design i blåt og hvidt (den med
håndtagene . Men HD tager ikke fat, maskinen kan ikke starte, det
lyder som om armen står og svipper frem og tilbage. Det er vist et kendt
fænomen ved HD-sammenbrud?

DiskUtility kan "se" HD'en men kan ikke gå ind i den for en evt.
reparation. Så den er vist helt død.

Har hentet en manual fra apple.com og læst i den, det ser ud til at være
ret enkelt at skifte sådan en HD. Men hvor pokker finder man én - i
manualen tales der om 6 eller 12 GB Ultra ATA. Men ikke noget om det
skal være 5400 rpm eller 7200 rpm.
Størrelsen på 6 eller 12 er rigeligt til hendes brug. Maskinen har 384
Mb RAM og har kørt længe med Panther uden problemer.

Hvad kan I anbefale? Mærker, rpm med videre. Størrelsen er underordnet,
men det er prisen naturligvis ikke på så gammel en maskine. Selvom hun
er meget glad for maskinen og gerne vil beholde den, skal der osse være
(prismæssig) fornuft i det

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-06 16:53

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> [...]
> men det er prisen naturligvis ikke på så gammel en maskine. Selvom hun
> er meget glad for maskinen og gerne vil beholde den, skal der osse være

Det nemmeste er vel at tage disken med ned til nærmeste edbpusher, og
sige man skal have den billigste kompatible.

Det lyder som en helt almindelig PC harddisk :)

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 29-05-06 17:08

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det nemmeste er vel at tage disken med ned til nærmeste edbpusher, og
> sige man skal have den billigste kompatible.
>
> Det lyder som en helt almindelig PC harddisk :)

Hej

Det er en ganske almindelig "PC harddisk"

Men det kan ikke betale sig at købe en disk der er større end 128GB, da
harddiskcontrolleren i G3 B&W'en ikke kan "se" mere end det.
Jeg har selv en 40GB og en 80GB disk monteret i min G3 B&W, hvor boot
disken skal sættes til at være "master" og disk nr to er "slave".
Hvis man kun har en disk i maskinen, skal den være "master"

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 18:12

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Det er en ganske almindelig "PC harddisk"

Men hvad så med ATA og Ultra og alt sådan noget teknisk noget. Betyder
det ingenting?

> [...]
> disken skal sættes til at være "master" og disk nr to er "slave".
> Hvis man kun har en disk i maskinen, skal den være "master"

Det med størrelsen er jeg fuldt ud klar over (man læser vel lidt med i
gruppen, eller .... Så det bliver en mindre HD.

Jeg så godt i manualen atd er er en ekstra plads med kabler i _visse_
modeller. Men jeg har ikke haft den åbnet endnu, så jeg ved ikke om der
er kabler. Det ser ud som om det er til wide ultra scsi drive. Det lyder
som noget specielt og noget dyrt.

Jeg piller den havarerede ud og går hen til pc-pusheren. Han plejer at
blive lilla i hovedet, når han ser mig, for han véd, at jeg er Macbruger

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 18:33

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Men hvad så med ATA og Ultra og alt sådan noget teknisk noget. Betyder
> det ingenting?

Det klarer den selv...

> [...]
>
> Jeg så godt i manualen at der er en ekstra plads med kabler i _visse_
> modeller. Men jeg har ikke haft den åbnet endnu, så jeg ved ikke om der

Reelt er der 4 ATA pladser - 2x Master + 2x Slave. CD drev og startdisk
sidder som 'Master', mens evt. zip drev og ekstra disk sidder som
'Slave'. B&W G3 blev også leveret med indbygget zip drev.

< Det ser ud som om det er til wide ultra scsi drive. Det lyder
> som noget specielt og noget dyrt.

Hm, hvis der er et UltraWide SCSI kort i den, så har den intern 50-pins,
hvis den er leveret med SCSI fra Apple (efter build-to-order). Det er i
så fald enten et ATTO UL2 eller Adaptec AHA 2930CU. Begge disse kort har
også ekstern SCIS. - Det kan du se bagpå, om den ene PCI port bruges af
et SCSI kort...

> Jeg piller den havarerede ud og går hen til pc-pusheren. Han plejer at
> blive lilla i hovedet, når han ser mig, for han véd, at jeg er Macbruger

Glem nu ikke et par bakskuld til at gøre ham både gul og grøn med.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 19:37

> [...]
> så fald enten et ATTO UL2 eller Adaptec AHA 2930CU. Begge disse kort har
> også ekstern SCIS. - Det kan du se bagpå, om den ene PCI port bruges af

Jeg skal kigge nærmere på dyret i morgen, men jeg tror ikke det er en
build-to-order (selvom den oprindeligt stammer fra en grafiker).

> Glem nu ikke et par bakskuld til at gøre ham både gul og grøn med.

Næ, nej, et "par flade" er skam forbeholdt Mac-vennerne. Pc-pusheren er
bare én, som jeg handler lidt med en gang imellem.

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-06 18:44

> Men hvad så med ATA og Ultra og alt sådan noget teknisk noget. Betyder
> det ingenting?

Jow jow, men det betyder bare at det er en almindelig pc harddisk som
ikke er ALT for gammel :)

ATA henviser til stiktypen (versus SCSI og SATA), Ultra referer til
hvor hurtigt den kan hive over (og hvilket kabel der skal bruges).

> Jeg piller den havarerede ud og går hen til pc-pusheren. Han plejer at
> blive lilla i hovedet, når han ser mig, for han véd, at jeg er Macbruger

Nævn ikke noget om Mac, men bare sig at det er en lidt ældre maskine
der skal have skiftet disk.

Ville du iøvrigt af med din trådløse rutter?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 19:37

> ATA henviser til stiktypen (versus SCSI og SATA), Ultra referer til
> hvor hurtigt den kan hive over (og hvilket kabel der skal bruges).

OK, tak.

> Nævn ikke noget om Mac, men bare sig at det er en lidt ældre maskine
> der skal have skiftet disk.

Det behøver jeg andelig heller ikke, han véd, at det er til en Mac, når
han ser mig

> Ville du iøvrigt af med din trådløse rutter?

Nej, vi beholder den, selvom det er lidt overkill (prisdiff. er vist i
omegnen af kr. 250,-) med en USB port, der ikke dutter med den
tilhørende printer.

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-06 20:30

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Det behøver jeg andelig heller ikke, han véd, at det er til en Mac, når
> han ser mig

Så må du maskere dig :)

> Nej, vi beholder den, selvom det er lidt overkill (prisdiff. er vist i
> omegnen af kr. 250,-) med en USB port, der ikke dutter med den
> tilhørende printer.

Ærgeligt, jeg ville ellers gerne bytte med dens lillebror og smide en
hund oven i handlen. Der er almindeligt LPR-stik i til en PC-printer.

(og det er fordi jeg gerne vil have en harddisk på og det er alt andet
lige sjovere med USB 2.0 end USB 1.1).

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 20:50

> Så må du maskere dig :)

Som Bill Gates? Har ikke lige den slags briller og gider ikke barbere
skægget af :)

> Ærgeligt, jeg ville ellers gerne bytte med dens lillebror og smide en
> hund oven i handlen. Der er almindeligt LPR-stik i til en PC-printer.

Jo, men den indkøbte printer har kun én adgang/forbindelse, og det er jo
USB. En enkelt hund havde nu heller ikke kunnet lokke mig til alt
besværet
Beklager meget.

> (og det er fordi jeg gerne vil have en harddisk på og det er alt andet
> lige sjovere med USB 2.0 end USB 1.1).

Jow,da.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 21:00

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Som Bill Gates? Har ikke lige den slags briller og gider ikke barbere
> skægget af :)

Du har da også lidt mere 'pondus' end den lille myg.

> Jow,da.

Firewire er endnu bedre...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 22:05

> Du har da også lidt mere 'pondus' end den lille myg.

Nu stopper du, Erik. Dit næste udspil er vel, at jeg skal optræde som
Joe (?) Balmer og danse krigsdans? Nej, ikke for at skjule overfor en
pc-psuher, at jeg er Macbruger :)

> Firewire er endnu bedre...

Nu var spørgsmålet en skelnen mellem USB 1 og USB 2, ik'?

Og nu skal vi ikke over i bilanalogier, vel?

Stegt ål er bedre end stegt sild ... ?

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 22:21

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Nu stopper du, Erik. Dit næste udspil er vel, at jeg skal optræde som
> Joe (?) Balmer og danse krigsdans? Nej, ikke for at skjule overfor en
> pc-psuher, at jeg er Macbruger :)

Nej ikke krigsdans - monkeydance.

> Nu var spørgsmålet en skelnen mellem USB 1 og USB 2, ik'?

hehe.

> Og nu skal vi ikke over i bilanalogier, vel?

Jo, en turboladet 2CV er hurtigere end en Skoda.

> Stegt ål er bedre end stegt sild ... ?

Absolut!!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 02:45

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Firewire er endnu bedre...

Tjah, men det er der altså heller ikke i den rutter jeg har.

Men så havde jeg jo kunne bruge en Mac i target mode til sagen, og så
var vi pludselig ontopic igen :)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-05-06 03:40

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Tjah, men det er der altså heller ikke i den rutter jeg har.

Det var nu mest for at drille Mich, - han skal jo holdes lidt i ave,
ellers bliver han lidt for mopset.

> Men så havde jeg jo kunne bruge en Mac i target mode til sagen, og så
> var vi pludselig ontopic igen :)

Jamen, så må du jo ud og købe en af de nye MacIntels, - så får du jo
alle muligheder.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 09:03

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jamen, så må du jo ud og købe en af de nye MacIntels, - så får du jo
> alle muligheder.

Det rækker budgettet ikke liiiiiiiiiiige til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 02:44

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Som Bill Gates? Har ikke lige den slags briller og gider ikke barbere
> skægget af :)

Bare en eller anden PC nørd.

> Jo, men den indkøbte printer har kun én adgang/forbindelse, og det er jo
> USB. En enkelt hund havde nu heller ikke kunnet lokke mig til alt
> besværet

Såh, jeg ved slet ikke hvor du bor? Måske kommer jeg alligevel
liiiiige forbi :) (Og nu har jeg en fin lille Debian kørende på
kræet, men swap over USB 1.1 er ikke noget man får stress af)

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-06 21:24

On 2006-05-29 20:37:16 +0200, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> Det behøver jeg andelig heller ikke, han véd, at det er til en Mac, når
> han ser mig

Jamen, der er da mange pc-pushere i Esbjerg. Hvorfor går du ikke bare i
Robtech eller ned i Strandbygade? Ellers har Bilka som regel også
harddiske. Jeg tror faktisk, jeg har købt en der en gang. Jeg er da
også sikker på, at Merlin og den slags har. Det skal bare være en IDE-
eller ATA-harddisk. Det er det samme. Det må bare ikke være den nyere
S-ATA.

Endelig kan du jo også handle på postordre. Jeg har købt både hos PC
Netto og Zitech uden problemer. Men du vil måske have den i morgen?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 22:05

> Jamen, der er da mange pc-pushere i Esbjerg. Hvorfor går du ikke bare i
> Robtech eller ned i Strandbygade?

Både Robtech og Electronics Center får ticks, hvis man nævner Apple
Macintosh

> [...]
>
> Endelig kan du jo også handle på postordre. Jeg har købt både hos PC
> Netto og Zitech uden problemer. Men du vil måske have den i morgen?

Jeps, veninden er meget ked af, at hendes maskine ikke virker

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-05-06 02:47

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Jamen, der er da mange pc-pushere i Esbjerg. Hvorfor går du ikke bare
> i Robtech eller ned i Strandbygade? Ellers har Bilka som regel også
> harddiske. Jeg tror faktisk, jeg har købt en der en gang. Jeg er da

Bilka har husmandsmodeller, men til gengæld er de købmænd - det er
rart når der er reklamationer.

Personligt ville jeg anbefale folk uden it-erfaring at købe en maskine
i Bilka, simpelthen derfor.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:47

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Men hvad så med ATA og Ultra og alt sådan noget teknisk noget. Betyder
> det ingenting?

Det kan du være ligeglad med. Det skal blkot ikke være SATA.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-05-06 17:49

On Mon, 29 May 2006 17:40:12 +0200, Mich. Ottosen wrote:

> [...]
> håndtagene . Men HD tager ikke fat, maskinen kan ikke starte, det
> lyder som om armen står og svipper frem og tilbage. Det er vist et kendt

Skal der noget data ud af disken?
Hvis, så kan det nogen gange hjælpe at give disken et godt slag ned i
bordet.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 18:12

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Skal der noget data ud af disken?
> Hvis, så kan det nogen gange hjælpe at give disken et godt slag ned i
> bordet.

Der er vist ikke umistelige data på disken, men jeg prøver at daske den

Er der ikke osse noget med at et par timer i fryseren skulle kunne redde
en havareret disk?

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 18:23

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Der er vist ikke umistelige data på disken, men jeg prøver at daske
> den

Husk at bruge en bakskuld.

> Er der ikke osse noget med at et par timer i fryseren skulle kunne redde
> en havareret disk?

Det har jeg aldrig hørt mht. diske, men man kan nogle gange chocke et
batteri, så det liver op igen...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 19:37

> Husk at bruge en bakskuld.

Nej, den får bare med Fars Hammer :)

> Det har jeg aldrig hørt mht. diske, men man kan nogle gange chocke et
> batteri, så det liver op igen...

Det var noget jeg så engang med en anden havareret HD. En lokal Macmand
ville gerne hjælpe, og han smed den bare i en fryser, "for måske at
kunne redde data". Men om det var samme symptomer, husker jeg ikke.

--
Mich.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:45

> [...]

> ville gerne hjælpe, og han smed den bare i en fryser, "for måske at
> kunne redde data". Men om det var samme symptomer, husker jeg ikke.

Tippet mht at køle disken ned er skam god nok.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-05-06 18:45

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Der er vist ikke umistelige data på disken, men jeg prøver at daske den

Skift den!

Når den først dertil er det sidste advarsel.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 19:37

> Skift den!

Jo, jo, det har jeg sandelig osse planer om. Men hvis hun nu begynder at
tale om dokumenter af vital betdyning på den gamle HD, så skal det da
lige prøves. Måske kunne jeg sætte den i min gamle 7600 og så prøve dér
(spørger ud i det blå, for jeg kan slet ikke huske nogen techspecs på
den - og den har ikke været tændt i månedsvis)

> Når den først dertil er det sidste advarsel.

Det har du helt sikkert ret i. Hun har ikke lagt mærke til mislyde
tidligere eller underlige tegn fra computeren. Men hun har heller ikke
nogen nørdet lydsans: hun kan ikke høre om en HD spinner rigtigt op
eller forkert op.

--
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-05-06 23:35

On Mon, 29 May 2006 20:37:15 +0200, Mich. Ottosen wrote:

> Måske kunne jeg sætte den i min gamle 7600 og så prøve dér
> (spørger ud i det blå, for jeg kan slet ikke huske nogen techspecs på
> den - og den har ikke været tændt i månedsvis)

Så skal du have et IDE-kort i din 7600. Har du det?

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-06 20:59

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Så skal du have et IDE-kort i din 7600. Har du det?

Nej, det har jeg vist ikke (har i hvert fald ikke selv sat sådan et i),
men nu véd jeg, hvor jeg kan få fat i et.

Men da disken er formatteret og kører med Panther kan det vel slet ikke
lade sig gøre - på en gammel maskine med OS 8.6.
Drop det bare igen, det var bare en strøtanke eller et skud i tågen.

--
Mich.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 29-05-06 23:34

On Mon, 29 May 2006 19:11:49 +0200, Mich. Ottosen wrote:

> Der er vist ikke umistelige data på disken, men jeg prøver at daske den

Hvis det ikke virker, kan man altid trøste sig med at den var i stykker
i forvejen.

> Er der ikke osse noget med at et par timer i fryseren skulle kunne redde
> en havareret disk?

Den har jeg ikke hørt før. Jeg har hørt at man kan ødelægge en disk
på den måde - hvis den altså ikke tør ordentligt op før man begynder
at bruge den.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 18:17

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> [...]
> håndtagene . Men HD tager ikke fat, maskinen kan ikke starte, det
> lyder som om armen står og svipper frem og tilbage. Det er vist et kendt

Ja.

> DiskUtility kan "se" HD'en men kan ikke gå ind i den for en evt.
> reparation. Så den er vist helt død.

Måske ved at starte op fra system CD eller en DiskWarrior 3.x CD. Hvis I
så kan få lagt ny dirctory struktur, så kan I måske redde vigtige data /
dokumenter.

> [...]
> Størrelsen på 6 eller 12 er rigeligt til hendes brug. Maskinen har 384
> Mb RAM og har kørt længe med Panther uden problemer.

B&W G3/400 blev leveret med enten 6gb eller 12gb disk.

> [...]
> men det er prisen naturligvis ikke på så gammel en maskine. Selvom hun
> er meget glad for maskinen og gerne vil beholde den, skal der osse være

Vælg enten Seagate Barracuda 7200.7 eller 7200.8 - 80-120gb (kan max
læse 120gb). En ny 80gb koster omkring 350kr. eller en Maxtor DiamondMac
9+ 80-120gb eller WesternDigital Series 6Y 80-120gb. Priserne er ca. de
samme som Seagate. Alle de modeller jeg nævner, er 7200rpm med 8mb
cache. Det vil gøre en B&W noget kvikkere end med de orig. 5400rpm
diske. - Og det kan ikke betale sig at spare den 50'er på en 5400 disk...

Disken skal stå til 'Master' og 'Cable Select' skal være 'OFF', og så
skal den ganske enkelt monteres på samme måde, som den nuværende sidder...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 19:37

> Måske ved at starte op fra system CD eller en DiskWarrior 3.x CD. Hvis I
> så kan få lagt ny dirctory struktur, så kan I måske redde vigtige data /
> dokumenter.

Jeg formulerede mig nok lidt uklart: det var fra en sysdisk, at jeg
aktiverede DiskUtility. Disk Warrior har jeg ikke.

> [...]
> cache. Det vil gøre en B&W noget kvikkere end med de orig. 5400rpm
> diske. - Og det kan ikke betale sig at spare den 50'er på en 5400 disk...

Tak, Erik, det var lige den slags oplysninger jeg søgte. Vi har o vist
snakket om det her før, men jeg har slet ikke googlet. Efter
hukommelsen, så vælger jeg nok en Barracuda. Den har jeg før haft med at
gøre, og den har jeg gode erfaringer med. Maxtor og Western har jeg
derimod måttet udskifte, men det er længe siden, og de kan jo have
forbedret deres produkter

> Disken skal stå til 'Master' og 'Cable Select' skal være 'OFF', og så
> skal den ganske enkelt monteres på samme måde, som den nuværende sidder...

? Det er vel i softwaren, når jeg skal formattere den nye HD? Ikke noget
med jumpere å så'n (det er en jungle kan jeg huske).

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-05-06 19:50

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Jeg formulerede mig nok lidt uklart: det var fra en sysdisk, at jeg
> aktiverede DiskUtility. Disk Warrior har jeg ikke.

OK...

> [...]
> gøre, og den har jeg gode erfaringer med. Maxtor og Western har jeg
> derimod måttet udskifte, men det er længe siden, og de kan jo have

Ja, der var en del problemer med især DiamondMax 740 og 740X, men de nye
DiamondMax 9 og 9+ er fremragende. Series 6Y fra WD er fuldt ud lige så
god som en Barracuda. - Jeg har fx. 4x WD i den ene af mine G4, og DM 9+
i den anden sammen med et par Barracuda'er, - ingen af dem har
nogensinde givet mig problemer, der ikke har været selvforskyldte...

> ? Det er vel i softwaren, når jeg skal formattere den nye HD? Ikke noget
> med jumpere å så'n (det er en jungle kan jeg huske).

Nej, det er termineringen på selve disken. Det står vist klart og
tydeligt med tegninger og hvordan terminatorerne skal sidde. - Hvis du
køber en 'bulk' (fra storpakning) i en PC biks, så er det muligt, de
står med 'Cable Select' til 'ON', - det bruges en del på windåser. Og
det _skal_ være 'OFF'.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 20:50

> [...]

> køber en 'bulk' (fra storpakning) i en PC biks, så er det muligt, de
> står med 'Cable Select' til 'ON', - det bruges en del på windåser. Og

Tak, jeg skal nok se mig for.

--
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-05-06 21:31

On 2006-05-29 21:49:44 +0200, Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) said:

> [...]

Her er listen over kompatible harddiske hos PC Netto. Så kan du få en
idé om priser og udvalg:

<http://www.pc-netto.dk/asp/index1280.asp?&>

> Tak, jeg skal nok se mig for.

Jeg har engang sat en helt ny harddisk i en original iMac. Bagefter
kunne jeg godt installere styresystemet, men den ville ikke boote. Det
viste sig, at harddisken var indstillet som slave fra fabrikken, mens
den jo skal være master, når den er den eneste harddisk i maskinen. Tro
mig, du vil gerne kontrollere og dobbeltkontrollere, at jumperne står
rigtigt, før du installerer harddisken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-05-06 22:05

> [...]

> den jo skal være master, når den er den eneste harddisk i maskinen. Tro
> mig, du vil gerne kontrollere og dobbeltkontrollere, at jumperne står

Tak for svar, Henrik

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-06 20:59

> [...]
> den jo skal være master, når den er den eneste harddisk i maskinen. Tro
> mig, du vil gerne kontrollere og dobbeltkontrollere, at jumperne står

Kære Erik og kære Henrik (andre læsere er osse velkomne)

Bare lige en beretning om "operationen". Da jeg fik åbnet maskinen viste
det sig, at den indeholdt en HD på andenpladsen, men ingen (ATA) HD på
førstepladsen (!), men maskinen stammer altså også fra en grafiker. Det
var en Quantum Viking II på 9 GB.
Jeg har aldrig før set sådan et (hun) stik på 4,5 cm, men slæbte
dimmeren med hen til pc-pusheren. Han fortale noget om sjældenhed og
ScaSCI (det har jeg ikke hørt om tidligere) - går ud fra at det er Ultra
Wide SCSI. Men han havde en brugt HD, der ville kunne bruges. Lånte hans
IBM Ultrastar fra 2001. Den var sørme på 10.000 rpm (det har jeg heller
aldrig hørt om før). Fik smidt den i maskinen og kunne godt starte op
fra en OS disk, men kunne ikke få lov af formattere eller installere OS.
Det kunne nu også være det samme, for den larmede som bare pokker med en
højt hvinende lyd. Tilbage med den.

Anskaffede så en Maxtor DiamondMax 10 på 80 GB, som så skulle være
solo-HD i maskinen. Der står osse PATA 133 HDD (nu er det vel ikke noget
SATA-noget, vel? Morten?). Jeg bad udtrykkeligt om en ATA-disk. Det er
en model 6L080L0 fra jannuar i år, den er ikke nævnt på Maxtor.com (for
ny?), så jeg kan ikke tjekke noget om den.

Over diagrammet med jumperne står: "No Jumper = DS (SLAVE) og i selve
diagrammet er angivet en jumper på det par ben, der findes længs til
venstre (J50), og nedenunder står: "DS (MASTER)" SÅ jeg satte jo en på
dér. På næstgølgende par ben (J48) er der angivet en mørkere jumper med
teksten: "CS Enabled", det tolker jeg sådan, at der _ikke_ skal være en
jumper for at Cable Select er OFF (Erik). Tredie par ben (J46) viser en
stiplet linie for jumper med teksten Cap Limit - hvad det så ellers er.
Det undrer mig også at det ene ben i femte række er blændet med plast
fra selve rammer, hvor benene sidder i.

Al denne jumperjungle-snak blot fordi HD'en ikke ville lade sig
formattere med Diskværktøj fra en OS disk.

Så jeg er lige vidt, eller rettere lige så kort: maskinen virker ikke.
Kunne godt køre noget sletning med følgende formattering, men en disk
kontrol sagde: "kontrolleret en ikke HFS-enhed", så den er jo åbenbart
ikke Mac-formatteret. Den meldte osse (efter et af forsøgene) med rød
flammeskrift at S.M.A.R.T. ikke var understøttet (???)

Erik fortalte, at jeg skulle resette cudoknappen på motherboardet. Det
har jeg ikke nået at prøve endnu, men i morgen ... Maskinen står
ikke her hos mig.

Spørgsmål nu: forkert HD? Jumper-problem? Defekt MacOS cd? Forslag til
løsning/løsninger?

--
Mich.

Fra : Steen Larsen

Dato : 30-05-06 21:09

In article <1hg6648.isdkmfha54j2N%Michsadr@invalid.dk>,
Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Spørgsmål nu: forkert HD? Jumper-problem? Defekt MacOS cd? Forslag til
> løsning/løsninger?

Jeg har haft en 400 MHz med samme SCSI-disk engang. Jeg vil bare advare
dig om at hvis det er samme model B&W rev1 vil du få problemer med en
nyere ATA-disk på den inndbyggede ATA-controller. Du kan komme omkring
det ved at innstallere en ny ATA-controller på et PCI-kort.
Det er meget nemt at konstatere om du har en rev1 eller ikke. Rev1 var
den eneste som kom med en stor metal-profil i bunden til montering af
diskene. De senere modeller havde de løse plader som frigøres med én
skrue.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-05-06 21:41

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> [...]
> den eneste som kom med en stor metal-profil i bunden til montering af
> diskene. De senere modeller havde de løse plader som frigøres med én

Den har en lang metalplade i bunden, så det må være en rev. 1. Æv

Men, men
> "Du kan komme omkring
> det ved at innstallere en ny ATA-controller på et PCI-kort"

Så er der vel et problme med kablet? Det er et IDE fra motherboard til
disk, men fra pci-kortet er det et ScaSCI (?) kabel med en helt anden
"sko"

Skal jeg virkelig ud og finde en ny Wide ultra scsi disk? De er da vist
ikke til at opdrive? Og manualen nævner både Wide Ultra og Wide Ultra2
SCSI devices.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-06 00:35

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Den har en lang metalplade i bunden, så det må være en rev. 1. Æv
>
> Men, men

Den bør nu altså kunne køre alligevel...

> Så er der vel et problme med kablet? Det er et IDE fra motherboard til
> disk, men fra pci-kortet er det et ScaSCI (?) kabel med en helt anden
> "sko"

Den SCSI controller, der sidder i den er med 68-pins stik...

> Skal jeg virkelig ud og finde en ny Wide ultra scsi disk? De er da vist
> ikke til at opdrive? Og manualen nævner både Wide Ultra og Wide Ultra2
> SCSI devices.

Hm, sku' det være, så har jeg en 36gb liggende, men den skal have en
adapter fra 80->68-pins... - og den larmer ikke!

Ring evt. til mig i morgen onsdag - bare ikke mellem 15:00 og 16:3+...

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-05-06 07:12

In article <447cd6ae$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Den bør nu altså kunne køre alligevel...

Den kan godt køre og umiddelbart ser alt godt ud... men datakorruption
vil indtræffe. Prøv at google lidt på det.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 17:04

Steen Larsen <slykking.remove@this.gmail.com> wrote:

> Den kan godt køre og umiddelbart ser alt godt ud... men datakorruption
> vil indtræffe. Prøv at google lidt på det.

Nå, ja, køre og køre. Fik installeret den første skive af Panther, men
kan ikke starte op.

Har du nogle (flere) forslag til en kontruktiv løsning? Hvor "gammel" en
ATA disk skal jeg (være heldig) at finde, og hvor? Vil jo helst købe en
ny i ubrudt emballage med garanti.

Du skrev osse: "Du kan komme omkring
det ved at innstallere en ny ATA-controller på et PCI-kort.". Der er et
PCI-kort i maskinen (går jeg ud fra det er, for det var dér WIde Ultra
disken var firbundet til. Men hvordan får jeg liiige installeret en
controller, når jeg slet ikke kan starte maskinen? Jeg går ud fra at det
er noget software.

HD'en kan jeg vel levere tilbage til forhandleren allerede i morgen.

--
Mich.

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-05-06 18:53

In article <1hg7qok.zfeh4agofmzwN%Michsadr@invalid.dk>,
Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nå, ja, køre og køre. Fik installeret den første skive af Panther, men
> kan ikke starte op.

Jeg mener at man kan være heldig at det virker som om det virker men
datakorruptionen kommer snigende alligevel. Det er muligt at
datakorruption allerede indtræffer med det samme på nyere diske - det er
5 år siden jeg havde maskinen selv.

> Har du nogle (flere) forslag til en kontruktiv løsning? Hvor "gammel" en
> ATA disk skal jeg (være heldig) at finde, og hvor? Vil jo helst købe en
> ny i ubrudt emballage med garanti.

Hvis det skal virke pålideligt skal man have fat i de 6 GB diske
systemerner uden SCSI blev leveret med. Næppe sandsynligt at der er
mange af dem i handlen idag.

> [...]
> disken var firbundet til. Men hvordan får jeg liiige installeret en
> controller, når jeg slet ikke kan starte maskinen? Jeg går ud fra at det

ATA-controller _er_ et PCI-kort f.eks det ERS foreslår (Sonnet Tempo).

> HD'en kan jeg vel levere tilbage til forhandleren allerede i morgen.

Det kan jeg ikke sige men hvis du skaffer en ATA-controller kan du
sagtens bruge disken.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 19:40

> [...]

> datakorruptionen kommer snigende alligevel. Det er muligt at
> datakorruption allerede indtræffer med det samme på nyere diske - det er

Korruption af data lyder væmmeligt og gør naturligvis den nuværende
kombination umuli.

> Hvis det skal virke pålideligt skal man have fat i de 6 GB diske
> systemerner uden SCSI blev leveret med.

Det her forstå jeg ikke helt. Så vidt jeg kan se i manualen kom
maskinerne oprindeligt med 6 eller 12 GB Ultra HD. "Uden SCSI" delen?

>Næppe sandsynligt at der er
> mange af dem i handlen idag.

De originale er sikkert (lige så) umulige at finde.

> ATA-controller _er_ et PCI-kort f.eks det ERS foreslår (Sonnet Tempo).

OK, tak, altså en fysisk dimmer og ikke software.

> Det kan jeg ikke sige men hvis du skaffer en ATA-controller kan du
> sagtens bruge disken.

Det vil jeg overveje (se mit svar til Erik)

--
Mich.

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-05-06 20:12

In article <1hg7yjf.hmomzij68srxN%Michsadr@invalid.dk>,

> Det her forstå jeg ikke helt. Så vidt jeg kan se i manualen kom
> maskinerne oprindeligt med 6 eller 12 GB Ultra HD. "Uden SCSI" delen?

De første udgaver kom sådan at topmodellen 400 MHz (formentlig den du
har) kom med en 9GB Ultra2 LVD SCSI disk forbundet til et 2940U2W-kort
og de mindre 350 og 300 MHz modeller kom med en 6 og måske 12 GB
ATA-disk. Samme buggy ATA-controller på motherboardet i dem alle.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 22:54

> [...]

> og de mindre 350 og 300 MHz modeller kom med en 6 og måske 12 GB
> ATA-disk. Samme buggy ATA-controller på motherboardet i dem alle.

Tak endnu en gang, og du har fuldstændig ret m.h.t. de 9 GB - men om
kortet hedder 2940U2W véd jeg ikke, men det lyder rigtigt

Desværre er kortet jo ret ubrugeligt medmindre jeg anskaffer en Ultra2
(Wide ultra SCSI) disk, men det er ret pebrede. Har set en på 73 GB
(10.000 rpm) til ca. 1200,-

(her: < http://www.pc-netto.dk/asp/index1280.asp?&>)

En ATA disk (som den der er anskaffet) og en ATAcontroller 133, som den
omtalte (set til 579,- plus levering) er trods alt en smule billigere :)

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 17:04

> Den bør nu altså kunne køre alligevel..

Tjah, både og. Jeg fik endelige kontakt med HD'en efter at jeg satte en
jumper i rækken J 48, den der hedder "CS Enabled" - det rimer ikke helt
med, at Cable Select skal være OFF !?

Jeg kunne partitionere (en partition) og kunne erase og formattere. Disk
verify siger, at den nu en HFS enhed.

Kunne installere den første cd-rom af Panther, men den bad aldrig om
disk 2 (?) Kan skifte startupdisk til en OS mappe på HD'en, men maskinen
vil ikke starte derfra.

> Den SCSI controller, der sidder i den er med 68-pins stik...

Ikke helt forstået. SKulle jeg ikke bruge en ATA controller på
motherboardet, eller hvad taler vi nu om?

> Hm, sku' det være, så har jeg en 36gb liggende, men den skal have en
> adapter fra 80->68-pins... - og den larmer ikke!
>
> Ring evt. til mig i morgen onsdag - bare ikke mellem 15:00 og 16:3+...

Tak for tilbuddet. Kan det stå ved magt lidt endnu? Vil jo helst have
den nyindkøbte disk til at fungere (pålideligt, ref. Steen Larsens
indlæg). Det er ikke min egen maskine, så det skal helst være en
nyindkøbt disk med garanti.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-06 17:55

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Tjah, både og. Jeg fik endelige kontakt med HD'en efter at jeg satte en
> jumper i rækken J 48, den der hedder "CS Enabled" - det rimer ikke helt
> med, at Cable Select skal være OFF !?

Hvis jeg nu kunne se, hvordan de sidder på mine Maxtor diske, så ville
det jo være genialt, men det tyder på, at jumperne skal sidde i, for at
CableSelect er OFF - underligt....

> [...]
>
> Kunne installere den første cd-rom af Panther, men den bad aldrig om
> disk 2 (?) Kan skifte startupdisk til en OS mappe på HD'en, men maskinen

Starter den med at vise det store grå Mac logo? - Det kan godt tage op
til 1/2 time for den at generere de forskellige dele af OS X 10.3.x

> Ikke helt forstået. SKulle jeg ikke bruge en ATA controller på
> motherboardet, eller hvad taler vi nu om?

Ja, men der sidder jo også et PCI SCSI kort i den - udover den onboard
ATA controller, du har sat din ATA disk til.

Udover det er der så to ledige PCI pladser, hvor der kan installeres
anre PCI kort på - fx. et Sonnet Tempo ATA-133 controller, men sådant et
kort koster svjh. omkring 500kr., så det kan næppe betale sig.

> Tak for tilbuddet. Kan det stå ved magt lidt endnu?

Sagtens, det er ikke nogen, jeg sådan bare lige skiller mig af med...

> Vil jo helst have
> den nyindkøbte disk til at fungere (pålideligt, ref. Steen Larsens
> indlæg). Det er ikke min egen maskine, så det skal helst være en
> nyindkøbt disk med garanti.

Det er da klart... - Jeg fandt også lige en 20gb Seagate Barracuda
ST320410A fra såvidt jeg kan se 1992. - Den burde ihvertfald kunne
virke. - Den kan fås rimelig billig, hvis det bliver aktuel...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 19:40

> Hvis jeg nu kunne se, hvordan de sidder på mine Maxtor diske, så ville
> det jo være genialt, men det tyder på, at jumperne skal sidde i, for at
> CableSelect er OFF - underligt....

Ja, men det er jo ikke altid at "vejledninger" en entydige instruktioner

> Starter den med at vise det store grå Mac logo? - Det kan godt tage op
> til 1/2 time for den at generere de forskellige dele af OS X 10.3.x

Jep, efter et par minutter eller så, men efter seks til syv minutter kom
der en cirkel med en streg tværs igennem, det lignede lidt vores
forbudsskilte i trafikken. Bortset fra at tværstregen gik fra nordvest
til sydøst :)

> Ja, men der sidder jo også et PCI SCSI kort i den - udover den onboard
> ATA controller, du har sat din ATA disk til.

Jo, men så vidt jeg har forstået er SCSI kortet til wide ultra (sådan
ser stikket ud) som den gamle HD skulle bruge.

> Udover det er der så to ledige PCI pladser, hvor der kan installeres
> anre PCI kort på - fx. et Sonnet Tempo ATA-133 controller, men sådant et
> kort koster svjh. omkring 500kr., så det kan næppe betale sig.

Med de mange timer, jeg efterhånden har brugt på det, kan _næsten_ hvad
som helst betale sig

Håber dog naturligvis, at nogle af læserne kan komme op med et råd, der
indebærer en billigere løsning :)

> Det er da klart... - Jeg fandt også lige en 20gb Seagate Barracuda
> ST320410A fra såvidt jeg kan se 1992. - Den burde ihvertfald kunne
> virke. - Den kan fås rimelig billig, hvis det bliver aktuel...

Helt jomfruelig og i original indpakning? Det er godt nok en gammel
dame, så i givet fald må det være en gammeljomfru.

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-05-06 20:49

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:

> Ja, men det er jo ikke altid at "vejledninger" en entydige instruktioner

Nej, desværre.

> [...]
> der en cirkel med en streg tværs igennem, det lignede lidt vores
> forbudsskilte i trafikken. Bortset fra at tværstregen gik fra nordvest

OK, det betyder, at der mangler noget af systemet - måske selve 'mach'
kernen, - svjh. ligger den på CD 2...

> Jo, men så vidt jeg har forstået er SCSI kortet til wide ultra (sådan
> ser stikket ud) som den gamle HD skulle bruge.

Korrekt. Men det er et build-to-order SCSI kort, der er sat i på en af
PCI pladserne. Den har jo stadig også den onboard ATA-33 kontroller, du
har brugt til Maxtor disken.

De SCSI diske, jeg har liggende, er med hhv. 80-pins og 68-pins (Wide
Ultra stik), så ihvertfald den ene af dem kan gå direkte på, og den
anden med 80->68-pins adapter.

Men der er et eller andet, der ringer allerbagerst i den store
hukommelse. - Hvis det er, som alt tyder på, en rev.1, så skal disken
partitioneres i to, hvor den ene skal være på 8gb, - samme problem som
på de gamle Beige G3 og de første iMacs.

Så prøv lige at partitionere disken i 2 - nr. 1 = 8gb og nr. 2 resten.
- Det gør du i 'slet' -> 'Partitioner'. - Den øverste i figuren til
venstre er første partition.

Det er muligt, det løser 'mysteriet'... - Ellers har jeg faktisk en 6gb
ATA-33 disk fra samme årgang. Den er 100% fejlfri. - Den skal alligevel
ud af den maskine, den sidder i - Hov! - jeg har da forresten 2 af dem,
- den anden sidder endda i en tilsv. B&W G3, så den må da passe. - Det
er svjh. en Seagate Barracuda II eller III. - Den kan du få for 'et par
flade' eller noget lignende.

> Med de mange timer, jeg efterhånden har brugt på det, kan _næsten_ hvad
> som helst betale sig
>
> Håber dog naturligvis, at nogle af læserne kan komme op med et råd, der
> indebærer en billigere løsning :)

Prøv først og fremmest partitioneringen...

> Helt jomfruelig og i original indpakning? Det er godt nok en gammel
> dame, så i givet fald må det være en gammeljomfru.

Helt jomfruelige er de nu ikke, men meget lidt brugte, så jeg kan da
godt tage Maxtoren i bytte og give penge til, - jeg skal alligevel have
fat i et par diske mere på min. 80gb.

Men find lige ud af det med partitioneringen først, og virker det heller
ikke, så kontakt mig lige, så kan du under alle omstændighederfå den 6gb
disk...

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-05-06 21:02

In article <447df343$0$9303$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> [...]
> partitioneres i to, hvor den ene skal være på 8gb, - samme problem som
> på de gamle Beige G3 og de første iMacs.

Det med en mindre partition på 6 GB var vist en ting med de Beige G3'ere.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-06 16:44

Hej Steen

Steen Larsen wrote:

> Det med en mindre partition på 6 GB

Det er nu 8gb, som jeg jo også skriver...

> var vist en ting med de Beige G3'ere.

Korrekt, men jeg har 'snydt' en B&W G3 rev.1 til at tro, det var en
lille disk på den måde. Men jeg kan ikke garantere, det vil virke her
også...

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 31-05-06 23:02

<snip en masse>

Jeg skal prøve det med de to partitioner i morgen. Resten af din besked
skal jeg nok vende tilbage til.

Angående ATA controller var det så denne her, du tænkte på:

< http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92117#>

og hvad betyder de 40 ben (40 PIN IDC)?

Der er osse en (marginalt) billigere:

< http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92117#>

men det er vist ATA 150 og har 7 PIN seriel ATA, så det dutter jo nok
ikke, eller?

--
Mich.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-06-06 03:02

Hej Mich

Mich. Ottosen wrote:
> Jeg skal prøve det med de to partitioner i morgen. Resten af din besked
> skal jeg nok vende tilbage til.

Gør bare det, hvis det bliver aktuel...

> Angående ATA controller var det så denne her, du tænkte på:
>
> < http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92117#>

Ja.

> og hvad betyder de 40 ben (40 PIN IDC)?

Antal ben på IDE kablet.

> Der er osse en (marginalt) billigere:
>
> < http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92117#>
>
> men det er vist ATA 150 og har 7 PIN seriel ATA, så det dutter jo nok
> ikke, eller?

Ja, det r SATA, - og kræver SATA diske.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-06-06 11:57

> Antal ben på IDE kablet.

Moderne diske bruger 80-ledningers kabler. Ellers kan de simpelthen
ikke få fart nok på.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-05-06 23:42

> [...]

> men det er prisen naturligvis ikke på så gammel en maskine. Selvom hun
> er meget glad for maskinen og gerne vil beholde den, skal der osse være

Enhver ATA (ikke SATA) disk kan anbefales, hold dig dog fra excelstor
diske.

Vær obs på at den ikke kan kan se større diske end 127GB.

Overvej osse om det kan betale sig at kaster +400kr efter en ny disk
til så gammel en maskine. Det kan snildt være at strømforsyningen står
af tre dage efter du hasr fået den op at køre igen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 21-06-06 22:54

> [...]
> til så gammel en maskine. Det kan snildt være at strømforsyningen står
> af tre dage efter du hasr fået den op at køre igen.

Nå, men jeg fik altså anskaffet en ATA disk, den virkede ikke: kunne
ikke engang få lov at installere OS på den (!). (som det jo osse blev
spået i tråden her)

Gode venner i netværket skaffede mig så en Wide Ultra disk, den er
monteret og alt er installeret. Den er dejlig lydløs.

Og til Morten: det kunne vel nok betale sig, da disken var gratis

Tak til alle i tråden for råd og vejledning (og tilbud).

--
Mich.