/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Terminal-forvirring
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 14:04

Hej,

Når man logger på som root i et terminal-vindue, er det smarteste
så ikke at logge af som root, inden man lukker vinduet, eller er det
underordnet? Hvordan logger man af som root, og hvordan "renser" man
et terminalvindue for tidligere kommandoer? Altså en funktion, som
svarer til kommandoen 'CLS' (CLear Screen) i DOS.

Hvordan bakker man tilbage til roden, når man i et terminalvindue
står langt nede i mappestrukturen? 'CD ..' bakker én mappe tilbage,
men jeg savner en kommando, som svarer til 'CD\' i DOS, som vil
bringe en tilbage til roden af det drev, man befinder sig på.

--
Hilsen
Madsen

 
 
Jesper (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-05-06 14:11

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej,
>
> Når man logger på som root i et terminal-vindue, er det smarteste
> så ikke at logge af som root, inden man lukker vinduet, eller er det
> underordnet? Hvordan logger man af som root, og hvordan "renser" man
> et terminalvindue for tidligere kommandoer? Altså en funktion, som
> svarer til kommandoen 'CLS' (CLear Screen) i DOS.
>
> Hvordan bakker man tilbage til roden, når man i et terminalvindue
> står langt nede i mappestrukturen? 'CD ..' bakker én mappe tilbage,
> men jeg savner en kommando, som svarer til 'CD\' i DOS, som vil
> bringe en tilbage til roden af det drev, man befinder sig på.

su brugernavn så logger du ud af root.

clear er det der svarer til cls

hvis du vil til diskroden skriver du cd /

hjemmemapperoden er cd ~

hvis du vil finder ud af hvor i mappehierakiet du står skriver du pwd
--
Jesper
The saw is family!

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 14:22

Jesper skrev:

> hjemmemapperoden er cd ~

Hvordan laver man egentlig det tegn på et Apple-tastatur og ditto
med pipe-tegnet (|) ?

> hvis du vil finder ud af hvor i mappehierakiet du står skriver
> du pwd

Herligt! Tak for hjælpen. :)

--
Hilsen
Madsen

Jesper (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 27-05-06 14:58

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jesper skrev:
>
> > hjemmemapperoden er cd ~
>
> Hvordan laver man egentlig det tegn på et Apple-tastatur og ditto
> med pipe-tegnet (|) ?

Alt+Umlaut og et mellemrum, så kommer tilden frem.
Pipe er alt+i

--
Jesper
The saw is family!

Preben Bødker Nielse~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 27-05-06 16:59

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jesper skrev:
>
> > hjemmemapperoden er cd ~
>
> Hvordan laver man egentlig det tegn på et Apple-tastatur og ditto
> med pipe-tegnet (|) ?

Hiver tasteturfremviser frem fra "sprogmenuen"

| = ALT+i
~ = ALT+¨ (til højre for å)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Mads (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 27-05-06 16:40

Jesper wrote:
>
> su brugernavn så logger du ud af root.
>
Ikke på min Mac, eller nogle af de UNIX'e jeg bruger.
su åbner en ny shell som den nye bruger. Hvis du i den shell skriver
'exit' er du tilbage som root.
Brug istedet 'exit' direkte i din root shell.

>
> hjemmemapperoden er cd ~
>
Eller bare 'cd'


Thorbjørn Ravn Ander~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-05-06 14:54

Mads <mads@iname.com> writes:

> Brug istedet 'exit' direkte i din root shell.

Eller Ctrl-D på en tom linie.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Per Rønne (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-05-06 17:05

Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> su brugernavn så logger du ud af root.

Eller bare exit - så hopper du tilbage til den user-id du var i, da du
gik ind i root. Eller ud af den shell, du har startet op.

Last login: Sat May 27 17:53:23 on ttyp3
Welcome to Darwin!
G4 per$ su root
Password:
G4:/Users/per root# ksh
# mysql -h 10.0.0.33 -uper -p
Enter password:
Welcome to the MySQL monitor. Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 92 to server version: 4.1.15

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> show databases;
+----------+
| Database |
+----------+
| Synology |
| mysql |
| test |
+----------+
3 rows in set (0.04 sec)

mysql> exit
Bye
# exit
G4:/Users/per root# exit
exit
G4 per$
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 20:08

Jesper skrev:

> Alt+Umlaut og et mellemrum, så kommer tilden frem.
> Pipe er alt+i

Tak.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-05-06 14:22

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> et terminalvindue for tidligere kommandoer? Altså en funktion, som
> svarer til kommandoen 'CLS' (CLear Screen) i DOS.

Prøv Ctrl-L.

> Hvordan bakker man tilbage til roden, når man i et terminalvindue
> står langt nede i mappestrukturen? 'CD ..' bakker én mappe tilbage,
> men jeg savner en kommando, som svarer til 'CD\' i DOS, som vil
> bringe en tilbage til roden af det drev, man befinder sig på.

cd /

Grunden til at det blev "\" istedet for "/" i DOS, var fordi at "/"
allerede var snuppet til at angive tilvalg. Det kan man bande meget
over i dag :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 14:28

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Prøv Ctrl-L.

Det er jo nemmere end i DOS. :)

> Grunden til at det blev "\" istedet for "/" i DOS, var fordi at
> "/" allerede var snuppet til at angive tilvalg. Det kan man
> bande meget over i dag :)

Ja, det er lidt træls.

--
Hilsen
Madsen

Thorbjørn Ravn Ander~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 27-05-06 14:53

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> > Prøv Ctrl-L.
>
> Det er jo nemmere end i DOS. :)

Det er der en del der er :)
>
(ihvertfald så længe det har noget med rå tekst at gøre:)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Axel Hammerschmidt (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 27-05-06 21:32

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

<snip>

> > Hvordan bakker man tilbage til roden, når man i et terminalvindue
> > står langt nede i mappestrukturen? 'CD ..' bakker én mappe tilbage,
> > men jeg savner en kommando, som svarer til 'CD\' i DOS, som vil
> > bringe en tilbage til roden af det drev, man befinder sig på.
>
> cd /
>
> Grunden til at det blev "\" istedet for "/" i DOS, var fordi at "/"
> allerede var snuppet til at angive tilvalg. Det kan man bande meget
> over i dag :)

Kun på de ikke-amerikanske tastaturer. Backslash sidder lige til højre
for "Ø" tasten - og lige til venstre for Carriage Return tasten. Prøv at
skift tastaturlayout på din Mac.

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 01:02

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Kun på de ikke-amerikanske tastaturer. Backslash sidder lige til højre
> for "Ø" tasten - og lige til venstre for Carriage Return tasten. Prøv at
> skift tastaturlayout på din Mac.

Jeg ved det skam godt - er flasket op med amerikanske tastaturer på
Unix-maskinerne på Uni :)

Men det ændrer ikke på at det lige kræver et mentalt gearskifte at
skifte imellem de to når man sidder og skriver. Det er dog ikke så
slemt som at skifte mellem dansk og engelsk word hvor Ctrl-F og Ctrl-B
er byttet om. Uha, jeg kan bande stygt :)

Pt har jeg lånt knægtens mus (etknaps puck) til at rode med PC'en og
det er godt nok en udfordring at skulle trykke på højreknapper og
midterknapper uden :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Morten Reippuert Knu~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-05-06 09:55

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Pt har jeg lånt knægtens mus (etknaps puck) til at rode med PC'en og
> det er godt nok en udfordring at skulle trykke på højreknapper og
> midterknapper uden :)

der findes en dims til windows der lægger højreklick på
venstreklick+ctrl.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 10:14

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> der findes en dims til windows der lægger højreklick på
> venstreklick+ctrl.

Tjah, Shift-F10 er ok til det jeg skal bruge :)

Har rodet lidt med TV-kort - det er godt nok en udfordring at få
funktionalitet som en almindelig videooptager...

Men hvis man synes det er noget bøvl, så skal man få det til at
fungere under Ubuntu. Uha :) Mac folk _VED_ slet ikke hvor godt de
har det...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Morten Reippuert Knu~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-05-06 20:41

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Hej,

> Når man logger på som root i et terminal-vindue, er det smarteste
> så ikke at logge af som root, inden man lukker vinduet, eller er det
> underordnet?

Hvis du er blevet root med "sudo -s" kan du roligt lukke vinduet

>Hvordan logger man af som root

går ud fra at du er blevet root med "sudo -s": "exit"

> , og hvordan "renser" man
> et terminalvindue for tidligere kommandoer? Altså en funktion, som
> svarer til kommandoen 'CLS' (CLear Screen) i DOS.

i bash: "clear", for terminalens vedkomende kan du bruge ævle+K

> Hvordan bakker man tilbage til roden, når man i et terminalvindue
> står langt nede i mappestrukturen? 'CD ..' bakker én mappe tilbage,
> men jeg savner en kommando, som svarer til 'CD\' i DOS, som vil
> bringe en tilbage til roden af det drev, man befinder sig på.

"cd /" du kan som sådan ikek gå tilbage til roden af en ikke root
disk, da diske på nix'er ikke monteres sideordnet men på et bibliotek
et sted på /

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 21:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hvis du er blevet root med "sudo -s" kan du roligt lukke vinduet

Jeg plejer bare at skrive 'su root' og når man lukker vinduet,
bliver man spurgt om man virkelig vil afbryde terminal-sessionen.
Siden den kommer med det spørgsmål, var jeg usikker på, om det
var klogt blot at lukke vinduet uden at skrive en kommando, som
afslutter root-adgangen eller noget i den stil.

Nu vi snakker root, så undrer jeg mig over, at jeg tilsyneladende
ikke kan få lov til at logge på med 'su root' i terminalen på min
10.4.6-installation. Ikke fordi at jeg har et behov for at logge
på som root lige pt., men det undrer mig blot. Jeg er sikker på,
at jeg indtaster det rigtige kodeord, men svaret er bare 'Sorry'.

> "cd /" du kan som sådan ikek gå tilbage til roden af en ikke
> root disk, da diske på nix'er ikke monteres sideordnet men på et
> bibliotek et sted på /

Ok. Så har jeg misforstået noget.
Når jeg på OS X Server 10.3.8 skriver 'CD /' i et terminalvindue
uden at være logget på som root, så kan jeg ikke komme længere
tilbage end til homemappen på den bruger, jeg er logget på som,
tror jeg da nok.

Der vil f.eks. stå 'Server: ~thomas$', som vel betyder, at jeg er
i home-mappen. Dog vil en 'LS'-kommando resultere i, at jeg får
vist alle mapper på disken og ikke kun dem, som ligger i home-
mappen. Det forvirrer mig. I DOS ville 'DIR'-kommandoen, som vel
svarer nogenlunde til 'LS', kun vise undermapperne til den mappe,
man befinder sig i.

--
Hilsen
Madsen

Preben Bødker Nielse~ (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Bødker Nielse~


Dato : 27-05-06 21:58

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nu vi snakker root, så undrer jeg mig over, at jeg tilsyneladende
> ikke kan få lov til at logge på med 'su root' i terminalen på min
> 10.4.6-installation.

Sikker på, at du har aktiveret root-adgang?

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk
preben AT ravnekrogen.dk . ICQ 138052172 . AIM/Skype prebenbodker

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 01:15

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> Jeg plejer bare at skrive 'su root' og når man lukker vinduet,

Mås man det i dag på OS X? Der er sudo-mekanismen og det er - i mine
øjne - den sundeste måde at gøre det på, da de priviligerede blot skal
bruge deres eget password.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Morten Reippuert Knu~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-05-06 09:53

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:
> "Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> > Jeg plejer bare at skrive 'su root' og når man lukker vinduet,

> Mås man det i dag på OS X?

kun hvis root kontoen er aktiveret som en login konto, det er den kun
som standart på Mac OS X Server.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas Bendsen (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Bendsen


Dato : 28-05-06 07:15

Thomas G. Madsen wrote:
>
> Ok. Så har jeg misforstået noget.
> Når jeg på OS X Server 10.3.8 skriver 'CD /' i et terminalvindue
> uden at være logget på som root, så kan jeg ikke komme længere
> tilbage end til homemappen på den bruger, jeg er logget på som,
> tror jeg da nok.
>
> Der vil f.eks. stå 'Server: ~thomas$', som vel betyder, at jeg er
> i home-mappen.
Hej Thomas

Er du sikker på at tilden ikke er blevet udskiftet med en skråstreg?



Dog vil en 'LS'-kommando resultere i, at jeg får
> vist alle mapper på disken og ikke kun dem, som ligger i home-
> mappen. Det forvirrer mig.
Hvis du virkelig får vist både rodmapperne så som "System", "Users" og
"Volumes" samt mapperne i dit eget brugerdrev så som "Desktop" og
"Pictures" så deler jeg din forvirring. Men mon ikke at du rent faktisk
står i roden og kun ser mapperne deri.


I DOS ville 'DIR'-kommandoen, som vel
> svarer nogenlunde til 'LS', kun vise undermapperne til den mappe,
> man befinder sig i.
>
Sådan virker det også i Mac OS X.



Med venlig hilsen
Thomas Bendsen

Per Rønne (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-05-06 10:43

Thomas Bendsen <tbendsen@stofanet.dk> wrote:

> Thomas G. Madsen wrote:
> >
> > Ok. Så har jeg misforstået noget.
> > Når jeg på OS X Server 10.3.8 skriver 'CD /' i et terminalvindue
> > uden at være logget på som root, så kan jeg ikke komme længere
> > tilbage end til homemappen på den bruger, jeg er logget på som,
> > tror jeg da nok.
> >
> > Der vil f.eks. stå 'Server: ~thomas$', som vel betyder, at jeg er
> > i home-mappen.

> Er du sikker på at tilden ikke er blevet udskiftet med en skråstreg?

Det tror jeg faktisk at han er temmelig sikker på. ~ giver 'home', /
giver roden af filhierarkiet - altså to ganske forskellige ting:

Last login: Sun May 28 11:40:21 on ttyp3
Welcome to Darwin!
G4 per$ cd /
G4:/ per$ pwd
/
G4:/ per$ cd ~
G4 per$ pwd
/Users/per
G4 per$

I øvrigt behøver du ikke tilden for at komme til roden; du kan nøjes med
at skriver 'cd' - men vil du til dokumentmappen, din egen, så er det:

cd ~/Documents/

Hvilket naturligvis generelt bruges når du skal angive filer relativt
til dit home katalog.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Morten Reippuert Knu~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-05-06 01:11

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen skrev:

> > Hvis du er blevet root med "sudo -s" kan du roligt lukke vinduet

> Jeg plejer bare at skrive 'su root'

øh, du har vel ikke en aktiv root konto? Det er der slet ikke grund
til. Deaktiver den og brug sudo -s istedet.

> og når man lukker vinduet,
> bliver man spurgt om man virkelig vil afbryde terminal-sessionen.
> Siden den kommer med det spørgsmål, var jeg usikker på, om det
> var klogt blot at lukke vinduet uden at skrive en kommando, som
> afslutter root-adgangen eller noget i den stil.

Det er helt almindelig adfærd for dit terminal program, som standart
er det sat op til at spørge dig om du vil lukke med hvis dere r andre
aktive processer end: rlogin, telnet, ssh og slogin.

(ævle+i, popop: menuen "Processes")

> Nu vi snakker root, så undrer jeg mig over, at jeg tilsyneladende
> ikke kan få lov til at logge på med 'su root' i terminalen på min
> 10.4.6-installation.

root kontoen er som standart deaktiveret på klienter, brug "sudo"
eller "sudo -s" hvis du har behov for at blive root eneten
midlertidigt eller permanent.

> Ikke fordi at jeg har et behov for at logge
> på som root lige pt., men det undrer mig blot. Jeg er sikker på,
> at jeg indtaster det rigtige kodeord, men svaret er bare 'Sorry'.

> > "cd /" du kan som sådan ikek gå tilbage til roden af en ikke
> > root disk, da diske på nix'er ikke monteres sideordnet men på et
> > bibliotek et sted på /

> Ok. Så har jeg misforstået noget.
> Når jeg på OS X Server 10.3.8 skriver 'CD /' i et terminalvindue
> uden at være logget på som root, så kan jeg ikke komme længere
> tilbage end til homemappen på den bruger, jeg er logget på som,
> tror jeg da nok.

Sikker? I givet fald er sat en chroot op. Det lyder ikke særligt
standart.

> Der vil f.eks. stå 'Server: ~thomas$', som vel betyder, at jeg er
> i home-mappen. Dog vil en 'LS'-kommando resultere i, at jeg får
> vist alle mapper på disken og ikke kun dem, som ligger i home-
> mappen. Det forvirrer mig. I DOS ville 'DIR'-kommandoen, som vel
> svarer nogenlunde til 'LS', kun vise undermapperne til den mappe,
> man befinder sig i.

Det gør den osse på Mac OS X. Tjek en ekstra gang.

OBS, selvom dit filsystem ikke er casesensitivt bør du nok angive den
rette case på de komandoer du nævner.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 22:08

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Sikker på, at du har aktiveret root-adgang?

Nej, for jeg får jo ikke lov.
Jeg starter med at skrive 'su root' og skal så indtaste kodeordet.
Når jeg gør det, er svaret 'Sorry', og jeg kommer ikke på som root.

--
Hilsen
Madsen

Karl Antz (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Karl Antz


Dato : 27-05-06 22:15

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, for jeg får jo ikke lov.
> Jeg starter med at skrive 'su root' og skal så indtaste kodeordet.
> Når jeg gør det, er svaret 'Sorry', og jeg kommer ikke på som root.

Gå ind i Applications/Utilities/NetInfo Manager og vælg
Security/Authenticate og derefter Security/Enable Root User.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th
2300 København S

Morten Reippuert Knu~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-05-06 01:12

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:
> Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> > Nej, for jeg får jo ikke lov.
> > Jeg starter med at skrive 'su root' og skal så indtaste kodeordet.
> > Når jeg gør det, er svaret 'Sorry', og jeg kommer ikke på som root.

> Gå ind i Applications/Utilities/NetInfo Manager og vælg
> Security/Authenticate og derefter Security/Enable Root User.

Hvorfor? der er da ingen grund til at aktivere root kontoen.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-05-06 10:43

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:
> > Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
>
> > > Nej, for jeg får jo ikke lov.
> > > Jeg starter med at skrive 'su root' og skal så indtaste kodeordet.
> > > Når jeg gør det, er svaret 'Sorry', og jeg kommer ikke på som root.
>
> > Gå ind i Applications/Utilities/NetInfo Manager og vælg
> > Security/Authenticate og derefter Security/Enable Root User.
>
> Hvorfor? der er da ingen grund til at aktivere root kontoen.

Det er da ellers noget af det første man gør, efter en nyinstallering.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 11:17

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> > Hvorfor? der er da ingen grund til at aktivere root kontoen.
>
> Det er da ellers noget af det første man gør, efter en nyinstallering.

Det er da dumt. Det er da derfor "sudo" findes.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Per Rønne (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-05-06 14:37

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > > Hvorfor? der er da ingen grund til at aktivere root kontoen.
> >
> > Det er da ellers noget af det første man gør, efter en nyinstallering.
>
> Det er da dumt. Det er da derfor "sudo" findes.

Der er situationer hvor det er lettere at være direkte inde som root.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 14:38

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> > Det er da dumt. Det er da derfor "sudo" findes.
>
> Der er situationer hvor det er lettere at være direkte inde som root.

Det er derfor "sudo" har et "-s" flag.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Per Rønne (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 28-05-06 14:42

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > > Det er da dumt. Det er da derfor "sudo" findes.
> >
> > Der er situationer hvor det er lettere at være direkte inde som root.
>
> Det er derfor "sudo" har et "-s" flag.

Dette?

-s The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL
envi-
ronment variable if it is set or the shell as specified in
passwd(5).
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Thorbjørn Ravn Ander~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 28-05-06 15:44

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> > Det er derfor "sudo" har et "-s" flag.
>
> Dette?
>
> -s The -s (shell) option runs the shell specified by the SHELL
> envi-
> ronment variable if it is set or the shell as specified in
> passwd(5).

Ja, er der andre? Det modsvarer ret præcis almindelig su.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Morten Reippuert Knu~ (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 28-05-06 16:39

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:
> > > Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> >
> > > > Nej, for jeg får jo ikke lov.
> > > > Jeg starter med at skrive 'su root' og skal så indtaste kodeordet.
> > > > Når jeg gør det, er svaret 'Sorry', og jeg kommer ikke på som root.
> >
> > > Gå ind i Applications/Utilities/NetInfo Manager og vælg
> > > Security/Authenticate og derefter Security/Enable Root User.
> >
> > Hvorfor? der er da ingen grund til at aktivere root kontoen.

> Det er da ellers noget af det første man gør, efter en nyinstallering.

Hvorfor?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1,25GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-05-06 22:13

Preben Bødker Nielsen skrev:

> Sikker på, at du har aktiveret root-adgang?

Åhh, du mener måske inde i NetInfo-administrator?
Nej, det havde jeg ikke gjort, men mindes nu heller ikke at have
gjort det på min OS X Server 10.3.8 for at få root-adgang på den,
men nu virker det i hvert tilfælde på min 10.4.6.

--
Hilsen
Madsen

JHP (28-05-2006)
Kommentar
Fra : JHP


Dato : 28-05-06 12:02

Thomas G. Madsen skrev:
> Preben Bødker Nielsen skrev:
>
>> Sikker på, at du har aktiveret root-adgang?
>
> Åhh, du mener måske inde i NetInfo-administrator?
> Nej, det havde jeg ikke gjort, men mindes nu heller ikke at have
> gjort det på min OS X Server 10.3.8 for at få root-adgang på den,
> men nu virker det i hvert tilfælde på min 10.4.6.
>
Jeg mener, at den er aktiv som standard på en server og deaktiveret på
en klient.

mvh. Joakim

Thomas G. Madsen (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 28-05-06 13:05

Thomas Bendsen skrev:

> Er du sikker på at tilden ikke er blevet udskiftet med en
> skråstreg?

Jeps, men se: <news:e5cahp.g0.1@tgm.dyndns.dk>. :)

> Hvis du virkelig får vist både rodmapperne så som "System",
> "Users" og "Volumes" samt mapperne i dit eget brugerdrev så som
> "Desktop" og "Pictures" så deler jeg din forvirring. Men mon
> ikke at du rent faktisk står i roden og kun ser mapperne deri.

Det var også blot en kvajer fra min side.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 28-05-06 13:05

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> øh, du har vel ikke en aktiv root konto?

Nej, det havde jeg nemlig ikke.

> Det er der slet ikke grund til. Deaktiver den og brug sudo -s
> istedet.

Ok. Så vil jeg gøre det i stedet.

[Kan ikke komme til roden med 'cd /' på OS X Server]
> Sikker? I givet fald er sat en chroot op. Det lyder ikke særligt
> standart.

Nej, jeg var ikke vågen. Når jeg på serveren går i et terminalvindue,
så står der: 'Server brugernavn$'. Når jeg skriver 'cd /' står der:
'Server:/ brugernavn$'. Jeg havde lige overset den lille detalje med
tilden og skråstregen.

> OBS, selvom dit filsystem ikke er casesensitivt bør du nok
> angive den rette case på de komandoer du nævner.

Jeg skrev dem blot med stort i mine indlæg for at adskille dem lidt
bedre fra resten af teksten.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408903
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste