Kan OS X snakke flere sprog simultant?
Fra : Mads

Dato : 22-05-06 13:20

Hej

Jeg er ikke mac bruger. Men er ved at undersøge markedet efter ny
computer. Og overvejer i den forbindelse en mac. Så jeg har lige et
sikkert fundamentalt spørgsmål:

Jeg kan se at når man bestiller i Apple Shop, at man kan vælge om man
vil have en engelsk eller dansk OS X.

Jeg mindes at jeg engang har hørt at OS X kan skifte sprog på bruger
niveau. Er dette forkert? Hvis nej, hvad betyder sprog optionen i Apple
Shop så?

Jeg spørger fordi kæresten helst vil have en computer der snakker dansk,
mens jeg er skadet af for mange år i unix-verdenen og helst vil have det
på engelsk.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Karl Antz

Dato : 22-05-06 13:37

Mads <mads@iname.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg spørger fordi kæresten helst vil have en computer der snakker dansk,
> mens jeg er skadet af for mange år i unix-verdenen og helst vil have det

Det er uhyre nemt at skifte sprog - du åbner
SystemPreferences/International og trækker det ønskede sprog til toppen
af listen. Derefter åbnes alle nye program på dette sprog - forudsat de
har det indbygget. Finder skal du force-quitte, så starter den
automatisk igen i det nye sprog

Og sprogindstillungen følger brugeren - dvs hvis din kæreste vælger
dansk så vil hunse dette, mens du kan blive ved med at se engelsk.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 22-05-06 14:35

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> af listen. Derefter åbnes alle nye program på dette sprog - forudsat de
> har det indbygget. Finder skal du force-quitte, så starter den

Det lyder ikke så sundt!? - det må da være bedre at logge ud og ind!

vh esben

Fra : Karl Antz

Dato : 22-05-06 15:18

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det lyder ikke så sundt!? - det må da være bedre at logge ud og ind!

Der er ikke noget problem i det overhovedet - takket være OS X'
hukommelseshåndtering. Og det går hurtigere end at logge ud og ind igen

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 22-05-06 16:17

Karl Antz skrev:

> Der er ikke noget problem i det overhovedet - takket være OS X'
> hukommelseshåndtering. Og det går hurtigere end at logge ud og ind igen

Der er vel det problem, at Finder ikke får arkiveret de aktuelle
indstillinger. Jeg skal ikke kunne sige, om det i praksis betyder noget
særligt, men fx indstillingerne for, hvilke vinder der vises lige nu,
ryger sig vel en tur.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 22-05-06 18:39

Jesper Juellund Jensen wrote:

> [...]
> indstillinger. Jeg skal ikke kunne sige, om det i praksis betyder noget
> særligt, men fx indstillingerne for, hvilke vinder der vises lige nu,

Så åbner man vel dem igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:54

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> indstillinger. Jeg skal ikke kunne sige, om det i praksis betyder noget
> særligt, men fx indstillingerne for, hvilke vinder der vises lige nu,

med HUP, -1 mener jeg da at ændringer genmmes - men jeg kan tage fejl.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-06 15:52

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det lyder ikke så sundt!? - det må da være bedre at logge ud og ind!

Det svarer nogenlunde til kill -HUP ... så det er der ingen ben i ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:53

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Det lyder ikke så sundt!? - det må da være bedre at logge ud og ind!

Finder.app (Og Dock.app) kan quittes som ethvert andet program - med
en "HUP" (hangup, som er default i eks kill, kill -1) svarer det til a
vælge "Quit" fra en menu.

"Force Quit" adskiller sig blot ved at de senest indlæste indstllinger
ikke gemmes, men er derudover "sundt nok".

Apple har sågar inkluderet menuemnet "Quit" i såvel Dock som Finder,
men har blot gemt dem - de kan aktiveres med den rette defaults write
komando.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 22-05-06 15:59

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>

> Og sprogindstillungen følger brugeren - dvs hvis din kæreste vælger
> dansk så vil hunse dette, mens du kan blive ved med at se engelsk.

Det er da 100 gange nemmere at lave et login til hver af dem - et på
engelsk og et på dansk.

Så an de også hver deres e-mail i stedet for det pis hvor ægtepar og
kærester har samme e-mail.

Død over fælles e-mail.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Karl Antz

Dato : 22-05-06 16:56

> Det er da 100 gange nemmere at lave et login til hver af dem - et på
> engelsk og et på dansk.

Det er derfor jeg skrev "sprogindstillingen følger brugeren" - jeg burde
måske have formuleret det lidt mere tydeligt, men det har du jo nu gjort
for mig

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mads

Dato : 22-05-06 17:08

Karl Antz wrote:

> Det er derfor jeg skrev "sprogindstillingen følger brugeren" - jeg burde
> måske have formuleret det lidt mere tydeligt, men det har du jo nu gjort
> for mig

Jeg forstod...
Ved ikke om det skyldes min baggrund i unix-verdenen, men syntes det var
implicit.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-05-06 14:32

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Jeg mindes at jeg engang har hørt at OS X kan skifte sprog på bruger
> niveau. Er dette forkert? Hvis nej, hvad betyder sprog optionen i Apple
> Shop så?

Det betyder blot hvilket sprog der er standard fra start, samt hvilkert
tastatur layout du ønsker.

Fra apple store:

"Keyboard & Mac OS (int'l English)

Keyboard (local) & Mac OS (int'l English)

Keyboard & Mac OS"

Du kan altid skifte system sprog pr. bruger senere.

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-05-06 00:25

On 2006-05-22 15:31:56 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
>
> Fra apple store:
>
> "Keyboard & Mac OS (int'l English)
>
> Keyboard (local) & Mac OS (int'l English)

Jeg har også undret mig over de forskellige valgmuligheder, når man kan
skifte sprog undervejs i Mac OS X. Jeg fik engng at vide, at
sprogvalget ændrer sproget på visse medfølgende programmer som f.eks.
det hedegange MacWorks. Selve Mac OS og de medfølgende småprogrammer
til e-mail osv. fiinder også på flere sprog.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-05-06 06:19

> [...]
> det hedegange MacWorks. Selve Mac OS og de medfølgende småprogrammer
> til e-mail osv. fiinder også på flere sprog.

ud over keyboardet er det udelukkende den medfølgende dokumentation der
ændrer sig ..

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Jon

Dato : 25-05-06 06:34

> Jeg fik engng at vide, at
> sprogvalget ændrer sproget på visse medfølgende programmer som f.eks.
> det hedegange MacWorks.

Hvis du endrer språk i "Internasjonalt", så forandres språket i alle
programmer som har vedkommende språkpakke.*) Hvis de ikke har det, så
holder de seg til neste i den rekkefølgen somm er angitt i Systemvalg.

De Apple-programmene som leveres med maskinene har svjv alle språkpakker
som OS (Styresystem på dansk) har, og vil skifte språk tilsvarende. MS
Office har bare svensk av de skandinaviske språk, og vil skifte dersom
svensk står over engelsk i prioritet (altså f.eks. dansk - svensk -
engelsk).

Du kan teste dette ved å endre ditt eget språk eller ved å opprette en
annen bruker som du setter til f.eks. tysk eller engelsk.

For ordens skyld, og som jeg er klar over at du vet: MS Office har
stavekontroll på alle skandinaviske språk, bare ikke brukergrensenitt.

*) Høyreklikk på applikasjonen og veld "Åpne pakke", åpne deretter
Contents, så Resources. Der vil du blant mye annet finne et antall
inneholder respektive språkpakker.
--
/Jon
For mail address, run the following in Terminal:

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-05-06 21:34

On 2006-05-25 07:33:32 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> [...]
>
> *) Høyreklikk på applikasjonen og veld "Åpne pakke", åpne deretter
> Contents, så Resources. Der vil du blant mye annet finne et antall

Jeg ved ikke, hvad der skete, men jeg fik vist ikke skrevet det særligt
tydeligt. Jeg var ret træt i forgårs. Det, jeg mente, var, at jeg
engang har hørt, at visse programmer som f.eks. AppleWorks kun blev
leveret med en sprogpakke. Man kunne derfor få den på engelsk i stedet
for dansk ved at vælge engelsk Mac OS X. Det hører måske efterhånden
fortiden til, da de fleste nye programmer vel har flere sprogpakker,
hvis de endelig findes på andet end engelsk. Jeg kan i øvrigt slet ikke
finde en sprog-fil i mit AppleWorks. Der er slet ikke nogen .lproj
noget sted.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 25-05-06 22:44

> Jeg ved ikke, hvad der skete, men jeg fik vist ikke skrevet det særligt
> tydeligt. Jeg var ret træt i forgårs.

Alt i orden, selvsagt.

> Det, jeg mente, var, at jeg
> engang har hørt, at visse programmer som f.eks. AppleWorks kun blev
> leveret med en sprogpakke.

Det er mulig, jeg tror kanskje du har rett.

> [...]
> hvis de endelig findes på andet end engelsk. Jeg kan i øvrigt slet ikke
> finde en sprog-fil i mit AppleWorks. Der er slet ikke nogen .lproj

Ikke jeg heller. Derimot i Backup og i-programmene, men f.eks. ikke i
BBEdit. OK. Da kom vi ikke nærmere.

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 25-05-06 23:08

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Ikke jeg heller. Derimot i Backup og i-programmene, men f.eks. ikke i
> BBEdit. OK. Da kom vi ikke nærmere.

Forskellen er, at både AppeWorks og BBEdit er såkaldte
Carbon-programmer, der daterer sig tilbage før Mac OS X, hvor der
normalt er et ressourcearkiv, der kan lokaliseres, men taler således kun
et sprog.

Sprogmapperne .lproj hører til i de såkaldte Cocoa-programmer, hvor
programmetsymbolet camuflerer en mappe, som er et skalkeskjul for bl.a.
disse. Der kan således befinde sig en (næsten) uendelighed af disse
..lproj mapper, som anvendes svarende til brugeres valg af systemsprog.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-05-06 05:43

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> disse. Der kan således befinde sig en (næsten) uendelighed af disse
> .lproj mapper, som anvendes svarende til brugeres valg af systemsprog.

Det er noget sludder ... prøv at kigge på Photoshop CS2, som er et
carbon program ... masser af .lproj mapper hvis man siger "show package
contents"

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:47

> [...]

> disse. Der kan således befinde sig en (næsten) uendelighed af disse
> .lproj mapper, som anvendes svarende til brugeres valg af systemsprog.

øh, Carbon/Cocoa har ingen inflydelse på om hvorvidt et program er
multilinguelt. Der er masser af carbon programmer i Apples nuværende
ditribution af Mac OS X der er multilinguelle, her i blandt "Finder".

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-05-06 18:44

> [...]
> hvis de endelig findes på andet end engelsk. Jeg kan i øvrigt slet ikke
> finde en sprog-fil i mit AppleWorks. Der er slet ikke nogen .lproj

nej i Appleworks er sproget hårdtkodet i lighed med i Mac OS 9 - det
var sproget i det medfølgende classic miljø der va den anden væsenlige
forskel på de to sprogpakker man kan vælge imellem. Det har ikke
længere relevans da mac'intel'erne ikke kan afvikle classic miljøet.

Derudover kan der være forskel på den bundlede SW i de to forskellige
sprogpakker.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-05-06 07:03

Mads <mads@iname.com> wrote:

> Jeg spørger fordi kæresten helst vil have en computer der snakker dansk,
> mens jeg er skadet af for mange år i unix-verdenen og helst vil have det
> på engelsk.

En ting til. Med de nye IntelMac'er kan du også boote ind i Windows XP
[Dual Boot-option], og du kan endda køre Windows parallelt med MacOS X
med klippe-klistring mellem de to OSer. Windows kører så som en virtuel
maskine igennem Parallel Windows.

<http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/>

Naturligvis køber folk ikke en Mac for at køre Windows, men dels er der
ting der kun findes til Windows [som visse ordbøger, tænk blot på
Gyldendals Røde], dels kan folk der skifter over have en del programmer,
de stadig ønsker at bruge uden at skulle købe nyt ind.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk