Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Se på dk.binaer igen
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 17-06-01 23:26

Efter alt for meget brokkeri har jeg besluttet mig for at jeg vil bruge
denne nyhedsgruppe til at modtage kommentarer til de billeder jeg lægger på
dk.binaer
eller andre lignende steder.

Jeg gider ikke spilde min tid på formålsløse diskussioner, og jeg vil
fortsat spørge i gruppen hvis jeg mener mit spørgsmål på nogen måde har
relevans.

Folk der vil kommentere mine billeder er meget velkomne til at give deres
ord med.

Denne gang er det to portrætter jeg ligger frem:

portræt 1
portræt 2

Tim Lerche Sørensen

Fra : Lasse Tørnkvist

Dato : 18-06-01 07:03

Hej Tim
Billeder Nicole jeg synes det er et rigtigt flot billede, hvis jeg skulle
sætte et lille minus virker det på mig som om handskerne ,fylder for meget
af hendes ellers kønne ansigt..
Stephanie .Det er bare rigtig flot.
Jeg er rimelig newbie til det her så jeg håber der er flere der vil give
kritik, så jeg kan se hvad jeg eventuelt missede.Det er jo den eneste måde
man kan blive bedre på.
mvh
Lasse

Fra : Kim Østrup

Dato : 18-06-01 20:02

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en
> Denne gang er det to portrætter jeg ligger frem:

Hej Tim

Lad mig starte med det generelle. Flot

Det er efter min opfattelse 2 kanonportrætter, og hvis min datter om
14-15 år kommer hjem med tilsvarende portrætter, vil jeg ikke sende
hende tilbage til fotografen for at få pengene tilbage Sidst
brokkede jeg mig over skarpheden på din scanning - det er der ikke brug
for i det her tilfælde - de står rigtig flot på skærmen.

Det kunne være rart for sådan en portræt-uerfaren gut som jeg er, at
høre lidt om teknikken bag disse billeder. Hvilke film, udstyr,
brændvidde, blænde, lyssætning osv., - det kunne være andre end jeg
ville sætte pris på det her i NG.

Du gemmer dine billeder med 256 farver (S/H) - jeg tror der findes flere
nuancer fra hvis til sort end de 256, men om det ville gi´ noget -
tjaee.. det ku´ jo prøves. De 2 portrætter går jo fra det sorteste sorte
til det hvideste hvide.

> portræt 1

Nicole er en rigtig flot model og der er rigtig god kontakt med
hende - man kan (hvis ikke man havde andre forpligtelse) stirre i
timevis Det eneste der lige falder mig i øjnene af "fejl" er imo, at
højlyset i hendes højre tinding ser udbrændt ud - det kan være scanning
(eller måske de kun 256 nuancer).

Kompositionen med hendes hoved hvilende i hænderne kan jeg godt li´, da
det helt givet er med til at løfte portrættet op. Jeg kan ikke se
hvordan det skulle være lavet bedre, og så er det bedre at holde mund.

> portræt 2

Stephanie er også en flot model og det er imo et superportræt. Jeg kan
ikke finde på noget at udsætte på det tekniske - jeg antager at det er
et bevidst valg, at skarphedsdybden er meget lille. Det synes jeg
generer lidt idet kompositionen trækker mit blik hen mod hendes højre
øje - og det er ikke ligeså skarpt som det venstre.

Til gengæld klarer filmen/scanningen her at køre fint fra det sorte til
det lyseste.

Ved ikke om du kan bruge min kritik, men nu er den givet.

Mvh

Kim

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 18-06-01 22:57

Hej Kim (og NG)

> [...]
> høre lidt om teknikken bag disse billeder. Hvilke film, udstyr,
> brændvidde, blænde, lyssætning osv., - det kunne være andre end jeg

Jamen, hvorfor er du så uerfaren med det? Bare se at komme igang!!!

Her er lidt af de erfaringer jeg har gjort mig igennem årene:
Det er så skønt at fotografere mennesker, for motivet ændrer sig hele tiden.
Når man har taget en serie portrætter vil der være et utal af forskellige
udtryk. Det vigtigste her er at man sorterer med hård hånd. Hvis du nu tager
en hel film med portrætter, så vælg 1 godt billede. Når du har fundet det,
så må det briste eller bære. En fotograf er kun så god som hans billeder
viser. Hvis man viser dårlige billeder frem, så vil man i andres øjne være
en dårlig fotograf.

Mit udstyr: i princippet synes jeg det er sagen uvedkommende, for man kan
fotografere med en papkasse, men for de nysgerrige sjæle... til billederne
her er brugt en Canon Eos 5 med 100iso T-max. Filmen er ufattelig skarp, og
selv om den er professionel, så tåler den sagtens at få en gang tæsk. Til
billedet af Nicole er brugt en 35-80mm Sigma f:4-5,6. Til billedet af
Stephanie er brugt en 75-300mm Sigma APO f:4-5,6. Billedet er taget på ca 2
meters afstand på 300mm, hvilket omtrendligt svarer til macro 1:4 Derfor den
lilledybdeskarphed. Der ud over rummer udstyret en Sigma 24mm f:2,8 og min
seneste investering, en Canon 85mm f:1,8 (jaa djen er bååre gouw).

Til billederne er brugt et Prolinca flashanlæg med to lamper, den ene med
softbox og den anden med paraply. Prolinca er billigudgaven af Elinchrome.
Men tag ikke fejl. Den ene af lamperne har overlevet et fald fra 2,5 meters
højde og ned på et stengulv, og den virker fint!
Billedet af Nicole er den absolut første serie jeg skød med flashanlæg. Jeg
havde fejlagtigt rettet det bagfra kommende hårlys direkte på hende, uden at
bruge paraply. Dette har medført at det, som du nævner, kridter ud.

I princippet er det enkelt. Man tager softboxen tæt på personen forfra
(hovedlys), og paraplyen bagfra (hårlys). Man kan også vælge at lægge lys på
baggrunden i stedet for i håret. Har man 3 lamper kan man med succes gøre
begge ting. Man skal passe på at hårlyset ikke bliver for kraftigt. Efter
min mening max ½ blænde over hovedlyset, og gerne mindre. Jeg lægger et par
billede af mine forældre på dk.binaer. De er taget med softboxen skråt
forfra og god afstand til baggrunden. Baggrunden er et 3x7 meter stort
håndmalet stykke stof uden syninger, som også er blevet anvendt på de andre
billeder.

Er det nu en underskøn pige man fotograferer, så er der tit en masse hår,
sminke og tøj at lege med. Har er der ingen regler andet end at have respekt
for modellen, vær naturlig også selv om du måske bliver nervøs eller genert.
Prøv at få modellen til at side/stå/ligge på forskellige måder. Lad hende
selv finde på noget først og ret derefter til efter bedste evne. Man bliver
bedre til det hen af vejen.

Ang. optagemåde. Jeg har tit hørt at 135mm er den ideelle brændevidde til
portræt. Jeg ved ikke hvem der har sagt den slags ævl, for alt muligt andet
ser ud til at virke fint hos mig.
Et flashanlæg er altså ikke nødvendigt for at kunne lave kanonflotte
portrætter. Gå ud i solen, fotografer i modlys og sæt din indbyggede flash
til, hvis du har en sådan. Du kan også bruge en lastolite reflectorskærm (de
er stjernegode!!) eller noget så almindeligt som en avis, til at reflektere
sollyset: selv bruger jeg en Metz 45CT4 stavflash.

Når du så har gjort det, går du selvfølgelig ind i dit rigtige mørkekammer
og laver en kopi på Ilford multigradepapir. Husk at bruge tre forskellige
filtre for at sikre maximale antal gråtoner.

Du kan også bare bruge din PC.

Jeg sørger som oftest for lige at lave hjørnerne mørkere, for at samle
opmærksomheden om modellen. Du kan se det på billederne af mine forældre.

> Ved ikke om du kan bruge min kritik, men nu er den givet.

Som altid tager jeg dine vise ord til mig. Skulle du have lyst til at
springe ud i portræt/modelverdenen, så er du velkommen til at maile hvis der
er noget jeg kan hjælpe med.

Med venlig hilsen
Tim Lerche Sørensen

Fra : Kim Østrup

Dato : 19-06-01 21:25

Tim Lerche Sørensen <35mm@film.dk> skrev i en
SNIP
> lilledybdeskarphed. Der ud over rummer udstyret en Sigma 24mm f:2,8 og
min
> seneste investering, en Canon 85mm f:1,8 (jaa djen er bååre gouw).

Jeg har selv lige indkøbt mig en Nikon 85/1,8 AF (ej D) og den er
skarp - bare ikke på ret mange mm når jeg går tæt på motivet - mine
første billeder bar præg af at jeg lige skulle prøve den af med et meget
stort hul , men jeg tog et par testbilleder på bl. 8 og må sige jeg
er imponeret. Jeg har ellers kun brugt zoom, så det var vist på tide jeg
fik købt mig et i fast brændvidde.

SNIP
> min mening max ½ blænde over hovedlyset, og gerne mindre. Jeg lægger
et par
> billede af mine forældre på dk.binaer.

Dine forældre glimrer ved deres fravær i dk.binær - eller er det bare
mig ?

SNIP
> [...]
reflektere
> sollyset: selv bruger jeg en Metz 45CT4 stavflash.

HAr lige investeret i en sc-17 til min F100 og SB-28, så med min 85 mm
har jeg snart ingen undskyldninger for ikke at tage portrætter. Indtil
videre har jeg primært foreviget hunde på portrætter.

> [...]
> og laver en kopi på Ilford multigradepapir. Husk at bruge tre
forskellige
> filtre for at sikre maximale antal gråtoner.

*LOL*

> Du kan også bare bruge din PC.

Pyha

> Jeg sørger som oftest for lige at lave hjørnerne mørkere, for at samle
> opmærksomheden om modellen. Du kan se det på billederne af mine
forældre.

Hmm.. Ikke endnu

> Som altid tager jeg dine vise ord til mig. Skulle du have lyst til at
> springe ud i portræt/modelverdenen, så er du velkommen til at maile
hvis der
> er noget jeg kan hjælpe med.

Det kan være jeg ta´r dig på ordet

Mvh

Kim

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 19-06-01 23:55

> Dine forældre glimrer ved deres fravær i dk.binær - eller er det bare
> mig ?

Ja, velvidende at dette emne ikke hører til i denne gruppe, kan jeg lige
fortælle at jeg har meget svært ved at lægge billeder på dk.binaer. Der skal
bruges mange forsøg og når det så endelig lykkes, så ligger billedet der
også 3 gange. Derfor fik jeg ikke lige lagt mine forældre ud i går aftes, og
har glemt det siden da. Men nu forsøger jeg igen, så jeg bedre kan
illustrere hvad jeg mener...

hallo!!! det lykkedes... de ser dog ikke så skarpe ud, men de illustrerer
dog stadig min lyslægning og mørkekammerteknik.

> Det kan være jeg ta´r dig på ordet

Du er så velkommen....

Fra : Fototal.dk

Dato : 18-06-01 20:18

> portræt 1
> portræt 2

Rent teknisk er der ikke så meget at komme efter.
Det er nydeligt - rigtigt nydeligt endda. Billederne kunne sagtens bruges i
professionel sammenhæng, hvad de måske allerede er blevet?

Og motiverne taget i betragtning er det rigtigt flot.
(Læs mellem linierne: Pigebilleder begejstrer mig sjældent).

Mvh: Finn.