cyrus IMAP mappe problem
Fra : Michael Holm

Dato : 12-05-06 11:05

nogen der bruger Cyrus som imap-server?

jeg har flg. problem:

Har en mappe som kan ses i mailprogrammet og kan ændres navn på , men
ikke slettes, hver gang
mailprogrammet syncer med serveren får man flg. besked i log'en :

May 12 11:21:34 mac18 imap[9464]: IOERROR: opening
/var/spool/imap/user/mac/xxOracle/cyrus.header: No such file or
directory

Som man kan se hed mappen Oracle, men er navngivet om til xxOracle, så
den ligger i bunden af mine mappe :)

Er der en måde at komme bagom sytstemet, så jeg kan komme af med mappen?
--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 12:47

Michael Holm skrev:
> [...]
> den ligger i bunden af mine mappe :)
>
> Er der en måde at komme bagom sytstemet, så jeg kan komme af med mappen?
Jeg går ud fra, at du har omdøbt indirekte via terminalen og ikke via
mailprogrammet.

Det ser du til, at cyrus databasen er defekt. Der er en række kommandoer
der kan hjælpe i denne situation. Prøv at find programmet mailbfr (jeg
har brugt version 0.4.6) og få den til at repair/reconstruct.
Var/spool er din originale mail og mailbfr (der reelt et et script der
kalder en række programmer der er på serveren - brug evt. pico mailbfr
hvis interesseret) og var/imap er hvor databasen er placeret. /var/imap
bliver omdøbt af mailbfr og så bliver basen bygget ud fra /var/spool...

Måske skal du slette .header og .index filerne under brugeren "mac" for
at undgå morsomheder.
Ulempen er, at dine mailprogrammer mister abonnement på mapperne
(Entourage gør, så der skal man lige synkronisere mappelisten igen
bagefter og imap-mail står som ulæst selvom man har læst den tidligere)

mvh. Joakim

Fra : Michael Holm

Dato : 12-05-06 13:01

JHP <jhp@jhp____web.dk> wrote:

> Jeg går ud fra, at du har omdøbt indirekte via terminalen og ikke via
> mailprogrammet.

Nej det er inde fra programmet Mail - det er lidt spøjst - har en bruger
mere hvor samme problem er opstået.

> [...]
> hvis interesseret) og var/imap er hvor databasen er placeret. /var/imap
> bliver omdøbt af mailbfr og så bliver basen bygget ud fra /var/spool...

syntes at havde læst at folk havde forskellige resultater med mailbfr -
så jeg har ikke helt turde bruge det...

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 13:11

Michael Holm skrev:

> Nej det er inde fra programmet Mail - det er lidt spøjst - har en bruger
> mere hvor samme problem er opstået.

Underligt. Det har jeg ikke oplevet.

> syntes at havde læst at folk havde forskellige resultater med mailbfr -
> så jeg har ikke helt turde bruge det...
Jeg har ikke haft problemer og jeg har brugt det en del da jeg skulle
have ryddet en del op i mine mailkonti da jeg opgraderede fra 10.3 til
10.4 (nyinstallerede/oprettede alting igen, da jeg ikke ville have nogle
sygdomme med ved en opgradering).
mailbfr udfører "bare" en række kommandoer så det er nemmere for
administratoren.

mvh. Joakim

Fra : Michael Holm

Dato : 12-05-06 13:19

JHP <jhp@jhp____web.dk> wrote:

> [...]
> sygdomme med ved en opgradering).
> mailbfr udfører "bare" en række kommandoer så det er nemmere for

Er det under 10.3 eller 10.4 du har brugt (den måde du beskriver lyder
det som om det var før opdateringen)

Fra : JHP

Dato : 12-05-06 15:46

Michael Holm skrev:

> Er det under 10.3 eller 10.4 du har brugt (den måde du beskriver lyder
> det som om det var før opdateringen)

Det var faktisk på en nyinstalleret 10.4 hvor jeg oprettede
brugere/web/dns/ftp i hånden og så kopierede jeg var/spool fra 10.3.9 og
lagde det ind på 10.4.? hvor jeg brugte en del tid på at gennemskue at
man havde ændret databaseformat under cyrus hvilket alligevel ikke havde
nogen betydning, da jeg reelt kun skulle have de rå mails fra den gamle
server og ingen database med mig.

Jeg har også brugt mailbfr når jeg får IO error eller lign fejl på
serveren i det daglige.
Jeg bruger den også til backup via et cron job

mvh. Joakim