Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon D30 - Digital
Fra : Niels

Dato : 17-06-01 22:55

Hej i NG

Jeg har set lidt på en Canon D30, som afløser for min gamle Canon A-1.
Den lokale fotohandleren har desværre udsolgt !
så jeg kan ikke lige prøve et lige nu.

Nu er spørgsmålet til dem som har købt et:

Er de gode nok nu ?
Hvilket optik er bedst ( nu der skal x1,6 )?
Kan man anvende en 550EZ blitz eller skal det være en ny 550 EX ?
Hvordan er overførslen til PC'er ?
Hvordan er det at anvende med et USB kabel og gemme direkte på PC'er?
Er det lige så langsom og irriterende som på Ixus 1,3Mpix. ?
Hvad er proff. opgrade til 1295 Dm ?

Jeg har set at dyre Canon optik er ½ pris i Tyskland eller Sverig !

Hilsen
Niels fra Kolding

Fra : Dino

Dato : 18-06-01 10:57

On Sun, 17 Jun 2001 23:55:16 +0200, "Niels" <1@2.dk> wrote:

>Hej i NG
>
>Jeg har set lidt på en Canon D30, som afløser for min gamle Canon A-1.

Læs her:   http://www.dpreview.com/reviews/canond30/
      http://www.photo.net/photo/digital/canon-d30

vh Dino

Fra : Lars Idar Waage

Dato : 18-06-01 20:04

Niels <1@2.dk> skrev i meldingsnyheter:9gj9ch$b3n$1@news.inet.tele.dk...
Nu er spørgsmålet til dem som har købt et:

> Er de gode nok nu ?

Bildene er så absolutt gode nok. Skarpe fine bilder, samt fin
fargegjengivelse. Litt treg autofokus, noe som er et minus ved sportsfoto.

> Hvilket optik er bedst ( nu der skal x1,6 )?

Pressefotografer bruker nesten bare 17-35 og 70-200. Du BØR ha en
skikkelig vidvinkel, det kommer godt med.

> Kan man anvende en 550EZ blitz eller skal det være en ny 550 EX ?

Du kan bruke 540EZ, MEN blitzstyringen er ikke helt god når du bruker en
EZ-blitz. Du kan nok oppleve at den "fyrer av" med full styrke og at du får
kraftig overeksponering, for eksempel i ansikter. Anbefaler å kjøpe en 420EX
eller 550EX. Jeg prøvde kameraet med en 420, fungerte utmerket.

> Hvordan er overførslen til PC'er ?

USB-overføring. Enkel og grei, men kjøp en kortleser for CF-kort, du vil
ikke angre.

> Er det lige så langsom og irriterende som på Ixus 1,3Mpix. ?
> Hvad er proff. opgrade til 1295 Dm ?

Upgrade kit inneholder vertikalgrep med ekstra batteri samt en IBM
Microdrive (liten harddisk). Er usikker på om Microdriven er på 340mb eller
1gb.

larsidar

Fra : Brian Østergård

Dato : 18-06-01 20:39

Hej Niels

Havde egentlig sendt en mail direkte til dig, men da du tilsyneladende ikke
kan (vil ???) sætte dit newsprogram op med den rigtige emailadresse, så får
du den nok ikke.

Brian Ø

Niels <1@2.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9gj9ch$b3n$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Søren Bargmann

Dato : 19-06-01 23:46

Hej Niels

Kamerate leverer med sine 3.1 mp en fantastisk billedkvalitet, med en god
farvegengivelse. Man skal dog være opmærksom på at de fleste billeder kræver
en eller anden form for manuel "sharpening" (eks. unsharp mask i photoshop)
for at blive helt skarpe. På billigere kameraer sker dette automatisk via
kameraets software, og du kan også indstille D30 til at gøre det automatisk,
men man skal være klar over det på forhånd, ellers virker de rå billeder
slørede.

Jeg har selv måtte investere i en 20-40 mm, for at nå ned på noget der bare
minder om alm. vidvinkel (bliver til 30-60mm) men, så har man også en god
undskyldning for at investere i nyt legetøj.

Du kan godt bruge en Speedlite 540 EZ med EOS D30, men det er i fuld manual
mode, og jeg mener virkelig fuld manuel. Det betyder at den i praksis er
uanvendelig, for man skal lige "skyde sig ind" på den rigtige udladning
(1/8 - 1/16 - 1/32 etc) hver gang.

Jeg har selv en bærbar PC med en Compact Flash card adapter der stikkes i
PC-card porten, og på den måde optræder CF kortet bare som et ekstra
disk-drev. Det er ligeså hurtigt som at læse fra harddisken. Hvis har
almindelig PC vil jeg nok anbefale en USB-cardreader. Du kan købe et 64 MB
kort + en Cardreader for ca. 800 kr hos www.goecker.dk

Som du nok kan læse mellem linierne, så stopper udgifterne altså ikke ved
kameraet, hvis du skal have den fulde udnyttelse af det, men tag det et
skridt ad gangen.

Jeg tror at professional upgrade bla. omfatter et vertikalt "battery grip",
til at sætte under kameraet. Jeg har ikke sådan et, og har heller aldrig
savnet det, da batterilevetiden er ekstrem lang ift andre digi-kameraer.

Håber det hjalp

/Søren

Fra : Niels

Dato : 22-06-01 20:24

Tak for alle de gode råd !

jeg beholder nok lige mit gamle A1 i 1 år endnu *S*

Hilsen Niels