Et spørgsmål om trådløst
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 26-04-06 20:58

Har anskaffet en Asus WL-500G deluxe router til fruens kontor. Den skal
bringe 4 Macs på nettet. To 12" PB kobler fint op via den trådløse
forbindelse. En G3 er koblet til via ethernetkabel og den funger osse
fint. Senere skal en iMac osse på (når den har fået nyt OS - Panther).

Så netdelen virker fint. Men ...

der jo en SUB port bag på, og de har en laserprinter (HP LaserJet 1020)
som er uden netkort. Men producenten hævder i manualen at alle
tilkoblede computere kan bruge sådan printer - altså dele den. Det lyder
jo forjættende, når det nu _er_ en printer uden netkort. Jeg kan bare
ikke få det til at spille.

Den medfølgende CD er ikke meget værd, der er nogle .exe filer, som man
som Macbruger da vist skal holde sig fra?

Manualen nævner en Printer Setup Wizard - er det ikke noget til/fra
Windows?

Har søgt på nettet og læst i gruppen om traadloest, men ikke fundet
noget brugbart.

Er her nogen som kan hjælpe mig igennem det her?

Har prøvet med den PB12", hvor printeren tidligere sad i usbporten (den
har derfor det nødvendige software), men dæleme om den kan få det til at
virke. Har kigget på TCP/IP og slået Appletalk til, angivet IPadressen:
192.168.1.1. På et tidspunkt fortale PB'en at den var connected til
printeren med navnet 192.168.1.1, men så afbrød den igen og skrev ikke
ud.

--
Mich.

Fra : kjhfkjh

Dato : 27-04-06 16:16

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:
> [...]
>tilkoblede computere kan bruge sådan printer - altså dele den. Det lyder
>jo forjættende, når det nu _er_ en printer uden netkort. Jeg kan bare

Jeg benytter en Asus WL-500g (ca samme som deluxe, dog 1usb + 1par), og
printer (via par) helt uden problemer, både fra mac via trådløst og fra amiga
via ethernet. Du må spørge hvis der er noget info jeg måske kunne bidrage med.

/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-04-06 16:56

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> via ethernet. Du må spørge hvis der er noget info jeg måske kunne bidrage med.

Tak for dit svar. Går ud fra at "via par) betyder via parallel porten?
Det rimer godt med det svar, som jeg netop har fået fra Asus:

"Dear Sir

No this router does not work with printers on the USB port in generall.
Some user have got it working but we dont, seems to just work with some
printers. We recomend using the printer port.

Best Regards
David Hammer
Asus TSD Support"

Men der er ikke nogen par. port på DeLuxe versionen. Derimod to usb
stik. På printeren er der osse kun usb.

Jeg citerer lige fra den tekst som står på routerens emballage:
"Plug 'n share USB Printer*" ( den lille asterisk henviser til: "Please
refer to Asus website for models supported". Det er - for mig - umuligt
at finde noget på deres netsted.

PÅ kortsiden af kassen står der:
"Print server: TCP/IP (LPR, supported in WIndows XP, Windows 2000 and
Mac OS)"

Jeg aner ikke, hvad LPR betyder. Men teksten lyder da lidt lovende, ik'?

Kan du eller andre hjælpe mig videre her fra?

--
Mich.

Fra : kjhfkjh

Dato : 28-04-06 17:50

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

>Tak for dit svar. Går ud fra at "via par) betyder via parallel porten?

Korrekt, men havde jeg en usb-printer, så ville jeg blot forsøge at benytte
usb porten istedet.

> [...]

>Some user have got it working but we dont, seems to just work with some
>printers. We recomend using the printer port.

For mig lyder det som om den Asus support-droid tror du har en WL-500g som
min, men det står jo hen i det uvisse, især da du ikke med-kopierede teksten
med dit spørgsmål til Asus.

>Men der er ikke nogen par. port på DeLuxe versionen. Derimod to usb
>stik. På printeren er der osse kun usb.

Så passer tingene jo sammen.

> [...]
>"Plug 'n share USB Printer*" ( den lille asterisk henviser til: "Please
>refer to Asus website for models supported". Det er - for mig - umuligt

Asus' website har altid været noget rod. Et alternativt site kunne være
http://wl500g.info , hvor du også finder referencer til alternativ 3.parts
linux firmware fra Oleg. Jeg benytter dog stadig den nu ældre Asus-version
som routeren havde ved leveringen.

>PÅ kortsiden af kassen står der:
>"Print server: TCP/IP (LPR, supported in WIndows XP, Windows 2000 and
>Mac OS)"

>Jeg aner ikke, hvad LPR betyder.

Kender du Google?

>Men teksten lyder da lidt lovende, ik'?

Jo, køb af endnu en printserver som jeg ser du er blevet foreslået, det
ville da være helt godnat.

/

Fra : kjhfkjh

Dato : 29-04-06 07:08

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Så passer tingene jo sammen.

Det gør de jo så nok ikke så nemt alligevel jvf:

http://wl500g.info/showthread.php?s=3f611a5a0727ed57bc4c860264fd0f83&t=4092

Laserjet 1020 er vist den grimme ælling i laserjet serien, og kræver såvidt
jeg kan se en firmware upload hver gang den tændes..

Så er alle andre her også advaret.

/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 11:06

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> writes:

> Laserjet 1020 er vist den grimme ælling i laserjet serien, og kræver såvidt
> jeg kan se en firmware upload hver gang den tændes..

Der var en forklaring til hvordan mann kunne få det til at virke
alligevel, men det krævede en aktiv, målrettet guruindsats :(

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-04-06 17:11

> Der var en forklaring til hvordan mann kunne få det til at virke
> alligevel, men det krævede en aktiv, målrettet guruindsats :(

Kræver vist en linux-guru. Dét er jeg ikke.

--
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-04-06 19:38

Michsadr@invalid.dk (Mich. Ottosen) writes:

> Kræver vist en linux-guru. Dét er jeg ikke.

Derfor formuleringen :)

Og jeg har en WL500G jeg gerne vil opgradere til en deluxe (den har en
almindelig printerport). Ærgeligt vi ikke bare kan bytte.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-04-06 17:11

> [...]

> Laserjet 1020 er vist den grimme ælling i laserjet serien, og kræver såvidt
> jeg kan se en firmware upload hver gang den tændes..

Jeg véd ikke, om den er nogen grim ælling. Men den var rimelig i pris,
og så skal man vel ikke forvente for meget.
(Jeg har nu læst de samme indspark i wil500.info).
Så: øv, altså.

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-04-06 17:11

kjhfkjh <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Korrekt, men havde jeg en usb-printer, så ville jeg blot forsøge at benytte
> usb porten istedet.

Tjha, som beskrevet har jeg netop prøvet usb-porten . Eneste mulighed

> For mig lyder det som om den Asus support-droid tror du har en WL-500g som
> min, men det står jo hen i det uvisse, især da du ikke med-kopierede teksten
> med dit spørgsmål til Asus.

Jeg iler:
"*Operating System : MAC OS

[Problem Description]
I bought myself an Asus WL-500G Deluxe. It was plug 'n play to get
connected to the internet with
my Apple Macintosh PB 12" (Mac OS 10.4.5). A G3 from Apple is on the LAN
and connects well to
the net.
But I cannot get my printer HP LaserJet 1020 working. It is connected to
the wireless on the usb port.
Do you have you a suggestion?"

> Så passer tingene jo sammen.

Ja, USB passer fint med USB

> [...]
> linux firmware fra Oleg. Jeg benytter dog stadig den nu ældre Asus-version

Noget klamp, ville jeg sige. Har tjekket noget ud på flere fora (fra
henvisninger, der kom ind til mit spørgsmål ovre i netvaerk.traadloes.
Men Linuxkode hjælper ikke meget, når jeg er MacOS-menneske, vel?

> Kender du Google?

Er hun én, jeg burde kende?

> Jo, køb af endnu en printserver som jeg ser du er blevet foreslået, det
> ville da være helt godnat.

Omstændeligt, upraktisk og endnu flere omkostninger

--
Mich.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-06 16:50

> [...]

> 192.168.1.1. På et tidspunkt fortale PB'en at den var connected til
> printeren med navnet 192.168.1.1, men så afbrød den igen og skrev ikke

Du skal muligvis have en printserver, som du kan få i forbindelse med
sådan en tingest:

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>

Jeg kan dog ikke finde din printer her:

<http://www.synology.com/enu/support/detail_faq.php?q_id=116>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-04-06 17:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du skal muligvis have en printserver, som du kan få i forbindelse med
> [...]

Tak for svar, se venligst mit indlæg som svar på "kjhfkjh"s indspark.

Måske er min HP LaserJet 1020 slet ikke understøttet?

Printserverdimmeren kigger jeg lige på. Det er vel noget som jeg rent
faktisk skal hente ned til den (de) maskine(r), der skal på routeren?
Har slet ingen erfaring med printservere (tror jeg da i det mindste ikke

--
Mich.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-04-06 17:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie

Nå, OK, det er en fysisk ting. Endnu en dimmer med endnu flere kabler.

Nej, så hellere købe en lille laser med netkort ... den fire uger gamle
HP LaserJet 1020 må vel kunne indbringe lidt penge?

--
Mich.

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-06 17:21

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Nå, OK, det er en fysisk ting. Endnu en dimmer med endnu flere kabler.

I realiteten en computer med 64 M RAM, der kører Linux, og som hverken
har stik til skærm, tastatur eller mus, men dog en ethernetudgang til
switch, og adgang gennem telnet.

Og som har en lækker, lav effekt på under 18W, ideel til at have tændt
24 timer i døgnet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-04-06 17:11

> [...]

> switch, og adgang gennem telnet.
>
> Og som har en lækker, lav effekt på under 18W, ideel til at have tændt

Så skal jeg jo lære linux (not). Og det er sikkert en dyr fætter

Måske ville du bytte med et ISDN modem, der er blevet lidt overflødigt?

--
Mich.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-04-06 17:37

Mich. Ottosen <Michsadr@invalid.dk> wrote:

> Så skal jeg jo lære linux (not). Og det er sikkert en dyr fætter

Under 2000 for den dyreste udgave. Og software er skam præinstalleret.
Og opsætning kan klares fra Mac eller Win.

> Måske ville du bytte med et ISDN modem, der er blevet lidt overflødigt?

Ha!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-06 22:15

On 2006-04-29 18:36:45 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Under 2000 for den dyreste udgave. Og software er skam præinstalleret.
> Og opsætning kan klares fra Mac eller Win.

Hvis man vil ofre det, så kan man jo også købe en printer, der kan
bruges. En HP LaserJet 1022 i billigste version står til kr. 1.599,-
incl. moms i vejledende pris. Den kan køre under både Mac og Windows og
sluttes til USB. Umiddelbart vil jeg da tro, den vil kunne sluttes til
den trådløse station. Problemet med den der fjollede LaserJet 1020 er,
at den bruger en værtsbaseret printdriver. Jeg har godt nok aldrig hørt
om det før, men det lader til, at det er computeren, der skal styre
stort set det hele modsat andre printere, der åbenbart er lidt mere
selvstændige. Den er heller ikke angivet som Mac-kompatibel.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-06 04:45

> Hvis man vil ofre det, så kan man jo også købe en printer, der kan
> bruges.

Sikkert, men en sådan diskstation giver nu altså også en bunke ekstra.
Som website til under 18W, og en harddisk der let kan tages med, og
tilsluttes gennem switch eller krydset kabel. Backup, databaseserver,
fotostation og altså printerserver.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk