Billede forsvinder på ny skærm
Fra : Michael Petersen

Dato : 09-04-06 17:48

Mine forældre har lige fået sig en Mini og nu en ny fladskærm til
erstatning for det gamle skrummel. Det er en 17" ViewSonic VX712 -
problemet er at jeg ikke kan få billede på - i mere end 1,5 sekund ad
gangen...

Når man starter computeren kommer æble-logoet som normalt, men så bliver
skærmen sort efter 1-2 sekunder. Efter lidt forsøgen frem og tilbage
fandt jeg ud af at hvis man trykker på den knap på skærmen der skifter
mellem analog og digital kommer billedet igen i 1-2 sekunder og så sort
igen. Jeg har prøvet både med dvi-kabel i og adapter + vga. Samme
problem ved begge. (det med knappen tyder jo på et eller andet problem
med analog/digital, men...)

....det rigtig mærkelige - sætter jeg skærmen til en windows-pc virker
det fint (her har jeg kun prøvet med vga). Jeg har testet minien med
andre skærme og det giver ingen problemer. Indtil jeg prøvede med
windows-pc'en troede jeg at skærmen var i stykker, men nu tyder det jo
på, at det er et Mac-skærm issue? Men jeg har aldrig før oplevet en
skærm der ikke duede på mine macs. (Og ViewSonic'en praler ovenikøbet af
at være Mac-kompatibel
http://www.viewsoniceurope.com/dk/Products/LCDX/VX712.htm?pc=dk)

Jeg har i øvriget også prøvet at slutte en anden mac til skærmen og det
giver samme problem.

Nogen der har oplevet noget tilsvarende?
(hvis jeg sender den til rep. så sætter de den jo bare til en winpc og
konstaterer at den virker fint

Mvh Michael Petersen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 09-04-06 18:45

Michael Petersen skrev:
> [...]
>
> Nogen der har oplevet noget tilsvarende?
> (hvis jeg sender den til rep. så sætter de den jo bare til en winpc og

Hej Michael

Hvilken opløsning og refresh står den gamle skærm i? (1280x1024 @ 60Hz?)

Jeg benytte en Sony 17" ved 1280x1024 @ 75Hz uden problemer på min gamle
G3 B&W.

Kent

--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW, så må I
gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-04-06 20:19

Kent Wormsdorf <kwormsdorfNOSPAM@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> Hej Michael

> [...]

Jeg har faktisk prøvet en hel masse forskellige, men 1280x1024 og 75Hz
kører fint på den anden skærm jeg sætter på, men jeg har også prøvet med
60Hz og i lavere opløsning. Samme situation desværre.'

mvh Michael

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-04-06 22:46

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> [...]
> http://www.viewsoniceurope.com/dk/Products/LCDX/VX712.htm?pc=dk)
>
> Jeg har i øvriget også prøvet at slutte en anden mac til skærmen og det

Det er vel en bytter. Produktet er jo ikke Mac kompatibelt som lovet.
(Det er i hvertfald svært at komme med noget løsningsforslag. Du har jo
været hele runden igennem.)

--
Mvh Martin

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-04-06 13:32

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det er vel en bytter. Produktet er jo ikke Mac kompatibelt som lovet.
> (Det er i hvertfald svært at komme med noget løsningsforslag. Du har jo
> været hele runden igennem.)

Ja det må det være. Men er der en teknisk forklaring på hvordan en skærm
kan være mac/ikke-mac kompatibel? Et DVI-signal er vel ens uanset om det
kommer ud af en Mac eller en WinPC? Eller?

Michael

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 15:30

> [...]

> kan være mac/ikke-mac kompatibel? Et DVI-signal er vel ens uanset om det
> kommer ud af en Mac eller en WinPC? Eller?

Du har selvfølgelig smidt skærmindstillinger ud - alle filer der starter
med com.apple.preference.displays og zappet parameter-RAM'en? Ved ikke
om er Open-Firmware reset nærmere er den rigtige vej i vore dage....

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-04-06 17:41

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> med com.apple.preference.displays og zappet parameter-RAM'en? Ved ikke
> om er Open-Firmware reset nærmere er den rigtige vej i vore dage....

Nej, det havde jeg ikke, men det er nu prøvet uden held. Jeg kunne dog
kun finde en fil med det navn du nævner - skulle der være flere?

En open-firmware reset - det lyder blodigt - er det noget man tør og
hvordan gør man?

hilsen Michael

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 23:45

Michael Petersen <micFJERN@reflector.dk> wrote:

> Nej, det havde jeg ikke, men det er nu prøvet uden held. Jeg kunne dog
> kun finde en fil med det navn du nævner - skulle der være flere?

Det havde jeg selv... Det er sikket OK

> En open-firmware reset - det lyder blodigt - er det noget man tør og
> hvordan gør man?

Det er ikke så slemt (læs dog det andet link):

gøres sådan her:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=42642

mere info her

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Hold Æble+O+F nede under opstart

skriv:
0 > reset-nvram
Press Return
0 > reset-all
Press Return

(den genstarter)
bemærk at "-" i dette mode skrives med "+"-tasten (engelsk layout)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad