Mac OS 10.4 og Mac OS 8.5
Fra : Søren

Dato : 07-04-06 22:04

Jeg har 2 maskiner med ovennævne operativsystemer.

Er det muligt at få dem til arbejde sammen i netværk, således at jeg kan
flyttet filer mellem dem.

Søren

Fra : Esben

Dato : 07-04-06 22:14

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> Jeg har 2 maskiner med ovennævne operativsystemer.
>
> Er det muligt at få dem til arbejde sammen i netværk, således at jeg kan
> flyttet filer mellem dem.

Den vil nok ikke bare genkende OS X'en via Appletalk, men Appletalk skal
alligevel være slået til på den rigtige netværksport på begge maskiner.
Du skal forbinde fra 8.5 maskinen og have Deling slået til på OS X'en -
De skal begge have IP-nummer på sammen netværk og så skal du klikke på
"Forbind til server..." tror jeg nok knappen hedder i Vælger og så
skriver du IP-nummeret til OS X-maskinen der. Så burde du kunne skrive
dit username og password som du plejer at logge med ind på OS X'en i
felterne der så kommer op. Begynder den at stå og løbe længe med et
eller andet "leder efter IP nr" er der noget galt i ovenstående
indstillinger.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-04-06 07:36

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
> felterne der så kommer op. Begynder den at stå og løbe længe med et
> eller andet "leder efter IP nr" er der noget galt i ovenstående

Appleshare over IP blev da vidst først understøttet i 8.6, eller husker
jeg forkert? Jeg har en 8.6 maskine, men det er ikke lykkedes mig at
forbinde til min 10.4 maskine. Jeg bruger i stedet den indbyggede
webserver i 8.6 når jeg henter scannede billeder på den gamle maskine,
som har en SCSI scanner tilsluttet.

Hvis man skal overføre større mængder fra 8.6 til 10.4 er det nemmeste
nok at købe en ekstern harddiskbox og sætte disken fra den gamle maskine
i.

Fra : Esben

Dato : 08-04-06 14:29

> [...]
>
> Hvis man skal overføre større mængder fra 8.6 til 10.4 er det nemmeste
> nok at købe en ekstern harddiskbox og sætte disken fra den gamle maskine

Vel kun hvis du har nogen identiske porte... Ellers er brænder en
mulighed - Hvad forhindrer dig i at opgadere 8.5 maskinen til 8.6 hvis
det faktisk virker - har du prøvet den metode jeg beskriver?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-04-06 16:21

> [...]

> mulighed - Hvad forhindrer dig i at opgadere 8.5 maskinen til 8.6 hvis
> det faktisk virker - har du prøvet den metode jeg beskriver?

Forveksler du mig med stilleren af det oprindelige spørgsmål?

MHT porte, så ligger data jo på disken, det er bare et spørgsmål om at
få adgang. Den gamle maskine behøver ikke kunne forbindes med
harddiskboxen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-04-06 17:31

> [...]
>
> MHT porte, så ligger data jo på disken, det er bare et spørgsmål om at
> få adgang. Den gamle maskine behøver ikke kunne forbindes med

Nu prøvede jeg lige igen med AppleTalk og nu virker det minsandten. Det
er endda muligt at koble på som gæst, så man ikke skal bøvle med
password som højst kan være 8 tegn i Vælger. Som gæst kan man smide ting
i den offentlige mappe for hver konto. AppleTalk skal være slået på i
"Netværk" kontrolpanelet for "Indbygget Ethernet" og Personlig
arkivdeling slået til i kontrolpanelet "Deling". Det er ikke nødvendigt
at rode rundt med IP-numre, serveren dukker op i Vælger.

Fra : Sebastian

Dato : 11-04-06 11:42

> Appleshare over IP blev da vidst først understøttet i 8.6, eller husker
> jeg forkert?

Gratis update fra 8.5 til 8.6 fås hos
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60283>
og så er 8.6 MEGET mere stabilt.

AppleShare over IP virker fra og med 7.5, man skal bare have den rigtige
systemudvidelse med. Den kom først fra 3.part og senere var den en del
af systemet. Så enten henter man den ind fra et 8.6 system eller man
finde den gamle installer på nettet hos
http://www.opendoor.com/shareway/

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-04-06 12:21

Sebastian <thorfinn@ofir.dk> wrote:

> Gratis update fra 8.5 til 8.6 fås hos
> <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=60283>
> og så er 8.6 MEGET mere stabilt.

Der var en fejl med fonte, der blev ødelagt husker jeg. Blev fixet
inkluderet i 8.6 opgraderingen senere?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-04-06 17:52

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Den vil nok ikke bare genkende OS X'en via Appletalk, men Appletalk skal
> alligevel være slået til på den rigtige netværksport på begge maskiner.

[...]

> De skal begge have IP-nummer på sammen netværk [...]

AppleTalk og IP er to forskellige ting. Apple File Sharing kan køre på
begge dele, så det er et valg, hvad man foretrækker. Niels Jørgen Kruse
er inde på, at AppleShare IP først er understøttet fra Mac OS 8.6. Jeg
har nu brugt AppleShare IP på Mac OS 8.1, men først efter at have
downloaded en ny klient til AppleShare. Serverdelen til AppleShare IP er
vist først indbygget fra Mac OS 9.

Hvis hastigheden ikke er afgørende, så er AppleTalk nok nemmeste at få
til virke:

På Mac OS X skal AppleTalk gøres aktiv i Systemindstillinger ->
Indbygget Ethernet -> AppleTalk.

Deling slås til i Systemindstillinger -> Deling -> Personlig
arkivdeling.

AppleTalk skal sikkert også slås til i Biblioteksindstilling, som findes
i mappen Programmer -> Hjælpefunktioner.

Mac OS 8 husker jeg ikke så godt, men her skal AppleTalk gøres aktiv i
kontrolpanelet, og deling skal slås til samme sted. På Mac OS 8 finder
man de andre computere i Vælger, som ligger nederst i æble-menuen. Hvis
man kører AppleTalk, skal man selvfølgelig ikke angive noget IP-nr.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.