iMate og OS X
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-06 16:14

Det her er egentlig ikke ment som et oplæg til en videre diskussion, men
som nogle oplysninger til/om problemer med brugen af Griffin iMate, Mac
OS X 10.2.8 - 10.4.6 sammen med ADB tastaturer, mus og trackballs.

Siden jeg skiftede til OS X har jeg jævnligt haft visse
opstartsproblemer, hvor musen eller tastaturet er frosset fast under
opstart, så genstart er nødvendig. I begyndelsen troede jeg, det
skyldtes, at jeg brugte en mere eller mindre defekt iMate til at
forbinde et Apple Extended II ISO + Kensington TurboMouse 4 v.5.0 til
computeren med. Men da jeg så fik en ny USB ExpertMouse Pro og samtidig
en helt ny iMate, skiftede jeg min TM4 ud med EMP'en og en ny iMate til
tastaturet.

Fejlene fortsatte med at komme - 4 ud af 5 starter giver frysning.
Seneste iMate driver + udvidelser er installeret og står til OS X (iMate
claims OS X), hvilket den skal for at kunne skrive visse tegn og
tegnkombinationer på ISO II og Designtastaturet.

Jeg har nu afprøvet det på en hel del maskiner - i alt 21 stk. - med OS
X 10.3.x og 10.4.x, samt OS 9.2.2. Den sidste gruppe dog kun OS 9.2.2 og
resultaterne er flg.

- B&W G3/400, 512mb RAM OS X 10.3.5 med iMate + ISO II og Design II
tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 5 ud af 10 genstarter
4 forskellige ens opsatte maskiner

- B&W G3/400, 512mb RAM OS X 10.3.9 med iMate + ISO II og Design II
tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 8 ud af 10 koldstarter og 5 ud af 10 genstarter.

- B&W G3/450, 512mb RAM OS X 10.3.2 med iMate + ISO II og Design II
tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 6 ud af 10 genstarter.

- B&W G3/900(PoerForce45ZIF), 768mb RAM OS X 10.3.9 med iMate + ISO II
og Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 6 ud af 10 genstarter.
Samme maskine med 10.4.2, samme resultat.

- B&W G3/800(Sonnet Crescendo), 512mb RAM OS X 10.4.2 med iMate + ISO II
og Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Masinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 6 ud af 10 genstarter.

Der er ingen problemer, hvis man sætter tastaturet til den indbyggede
ADB port på disse G3 modeller.

- Sawtooth G4/400, 1gb RAM OS X 10.3.9 med iMate + ISO II og Design II
tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 5-6 ud af 10 genstarter.
Samme med 10.4.3

- Sawtooth Dual G4/450MP, 1gb RAM OS X 10.3.9 med iMate + ISO II og
Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 5-6 ud af 10 genstarter.
Samme med 10.4.4

- Sawtooth Dual G4/500MP, 1,5gb RAM OS X 10.3.9 med iMate + ISO II og
Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 5-6 ud af 10 genstarter
Samme med 10.4.4

- Sawtooth G4/1,4ghzMP(GigaDesign), 1,28gb RAM OS X 10.3.9 med iMate +
ISO II og Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 7 ud af 10 genstarter
Samme resultat med 10.4.5

- Sawtooth Dual G4/1,5ghz(GigaDesign), 1gb RAM OS X 10.3.8 med iMate +
ISO II og Design II tastaturerne, samt AppleMouse II og TM4 v.4.0 og 5.0.
Maskinen fryser 7 ud af 10 koldstarter og 7 ud af 10 genstarter

- PowerBook Pismo 500, 640mb RAM, OS 10.3.9. TM4 v5, ISO II + iMate.
PB'en fryser 9 ud af 10 koldstarter og 8 ud af 10 genstarter.

Desuden har jeg prøvet på flg. ældre maskiner med et PCI USB combo kort.
- Beige G3/300MT/768mb RAM (2 stk.)
- Beige G3/1100MT/AV/768mb RAM
- Beige G3/266DT/512mb RAM
- PowerMac 9600/350/1gb RAM
- PowerMac 9600/300/800mb RAM
- PowerMac 7600/120/384mb RAM

Alle forsøg i OS 9.2.2 gav nøjagtig samme resultat uanset, om maskinen
havde indb. USB+ADB eller tilføjet USB på de opr. ADB maskiner.
Alle frøs 8 ud af 10 koldstarter og 7 ud af 10 genstarter.

Jeg mener derfor at kunne konkludere, at fejlen ligger i Griffin
iMate'en selv og ikke i softwaren til iMate, da fejlene er der uanset,
om softwaren er installeret eller ikke.

Det ser også ud til, at fejlene er en smule stigende, hvis man bruger
Design II og ikke ISO II tastaturet. På en enkelt B&W G3 har jeg prøvet
yderligere med et Design I og En ISO II Family. Her optrådte fejlene i
samme omfang, men ved genstarterne faldt de 1 ud af 10 i snit.

I 9 ud af 10 tilfælde kan man godt undgå, at computeren fryser ved
koldstart eller genstart. Man skal blot flytte pilen væk fra øverste
venstre hjørne, når først opstartsbjælken er begyndt at bevæge sig under
systemets start. Det gælder både OS 9.x og OS X.x

Det ser også ud til, at antallet af frysninger reduceres med 1-2, hvis
der _ikke_ er installret ekstra HP eller Canon Software.

Der er brugt 5 forskellige iMate til forsøgene - 3 helt nye og 2 brugte.

Jeg har lavet de her tests, fordi jeg véd, mange stadig foretrækker de
store gamle Extended II ISO tastaturer, som jo har en væsentlig højere
holdbarhed og er meget lettere at holde ud at skrive på, hvis man
skriver mange timer daglig.

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:56

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

[snip: en hel masse...]

drop ADB på maskiner der kræver 3.parts hardware og en tvivlsom
driver på Mac OS X. Brug i stedet USB eller PS/2 + adapter så du kan
nøjes med Apples egen USB hardware og driver.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-04-06 11:34

> Det her er egentlig ikke ment som et oplæg til en videre diskussion

Jeg har, uden diskussion, ALDRIG haft problemer med min iMate. Jeg
anvender desuden ingen driver, for det er ikke nødvendigt så længe der
kun er tale om at tilslutte et adb tastatur.

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-04-06 17:58

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Jeg har, uden diskussion, ALDRIG haft problemer med min iMate.

Hm, hvilke(n) Mac bruger du den på? - Har du evt. også remappet tastaturet?

> Jeg anvender desuden ingen driver, for det er ikke nødvendigt så
> længe der kun er tale om at tilslutte et adb tastatur.

Det kommer fuldstændig an på, hvilket tastatur, du tilslutter.

Fx. virker $/§ ikke uden driveren på Extended II ISO og hele det
numeriske keypad virker ikke på Design II tastaturet. Desuden har der
heller ikke været problemer med at bruge det store MacAlly Pro tastatur,
(det, der ligner Extended II ISO).

Efter jeg sendte det her til gruppen, har jeg haft kontakt til Apples
'Tech Support' - altså ikke den alm. 'Customer Support' på 70102007.
Ham, jeg snakkede med dér, kunne bekræfte mine egne opservationer, men
de havde ikke lavet en tilsvarende afprøvning på så mange maskiner, som
jeg har.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-04-06 22:46

> Hm, hvilke(n) Mac bruger du den på?

Jeg bruger iMaten sammen med min TiBook. Den booter fint med iMaten (nu
har jeg prøvet et par gange siden jeg sidst skrev i denne tråd.)

> Det kommer fuldstændig an på, hvilket tastatur, du tilslutter.
>
> Fx. virker $/§ ikke uden driveren på Extended II ISO

Det har du da ret i! De ligger i stedet på "<>" tasten!!?? Meget
mystisk, jeg har åbenbart ikke haft brug for disse tegn. (Jeg har ellers
skrevet 5-6 opgaver med mit gl. Apple tastatur.) Nu har jeg installeret
driveren og symbolerne har fundet deres rette taster. Mac'en booter også
fortsat fint.

Det kan jo lære en ikke at være så skråsikker og råbe af folk. Jeg lover
jeg gør det ALDRIG mere

--
Mvh Martin

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-06 23:32

Hej Martin

Martin Bredthauer wrote:

> Jeg bruger iMaten sammen med min TiBook. Den booter fint med iMaten (nu
> har jeg prøvet et par gange siden jeg sidst skrev i denne tråd.)

OK, jeg har ikke adgang til ret mange bærbare, så derfor har jeg kun
kunnet afprøve det på min egen Pismo samt de specefikke modeller, jeg
opr. nævner.

> [...]
> skrevet 5-6 opgaver med mit gl. Apple tastatur.) Nu har jeg installeret
> driveren og symbolerne har fundet deres rette taster. Mac'en booter også

Det var det, der i første omgang fik mig til at søge på, om der var
problemer med iMate, og via et par søgemaskiner fandt jeg tilfældigt
iMate driveren. - Ellers brugte jeg bare Popchar, som jeg har siddende
oppe i hjørnet...

Og lad den stå til 'claims OS X', som den gør som std., når den
installeres, ellers sker der 'sjove' ting med tasterne...

> Det kan jo lære en ikke at være så skråsikker og råbe af folk. Jeg lover
> jeg gør det ALDRIG mere

Nej, ikke før næste gang. - Var der ikke én, der engang sagde 'Never
say never'.?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-06 12:55

Hej

Jeg har tidligere sendt nedenstående mail omkring brugen af Griffin
iMate + Apples udvidede tastaturer.

Jeg har arbejdet lidt videre med problemerne omkring iMate og de
frysninger, der sker i opstart. Det ser ud til, at problemet kan delvis
løses på en anden måde end ved at bevæge pilen væk fra øverste venstre
hjørne.

I den forbindelse har jeg ofte brugt et lille værktøj "MainMen" til at
udføre de daglige / ugentlige 'reparationer' i systemet. Den nye
MainMenu har fået en del ekstra features som bl.a. at kunne lave en
'Deep Clean' af alle systemets cache filer og en total rensning af alle
logfiler.

Jeg har nu opgraderet min G4/1,4ghz (opr. en Sawtooth 400mhz) til en
Dual G4/1,4ghz, da jeg fortsat har brug for at kunne boote i OS 9.x.
efter opgraderingen kørte jeg for at have systemerne helt up-to-date
både combo upd. 10.3.9 på min 10.3 partition og combo 10.4.6 på min10.4
partition. Samtidig kørte jeg så en total rensning med 'MainMenu', da
jeg af erfaring véd, at skifte fra en single CPU til en dual godt kan
medføre nogle 'mangler' og 'blokader' i systemet.

Jeg rensede samtlige cache og logfiler 100% på både 10.3.9 og 10.4.6.Da
jeg skulle genstarte, glemte jeg faktisk at flytte pilen væk fra
hjørnet, men maskinen startede fuldstændig korrekt op. Jeg foretog
adskillige genstarter - måske en 15-20 stk. lige efter hinanden. _ingen_
af gangene frøs den i opstart. Skiftede så til 10.4.6 og foretog samme
procedure, - _ingen_ af gangene frøs den i opstartsfasen.

Jeg har desuden igen afprøvet en anden G4, som jeg er ved at klargøre
til salg. Den fryser stadig i opstart. Men efter igen at have renset ud
i caches og logfiler, er problemet også forsvundet her. - Det samme på3
andre B&W G3 maskiner...

Det ser altså ud til, at problemet kan løses ved en regelmæssig rensning
af cache og logfiler på OS X.

Link til MainMenu 1.5.4 (freeware)
http://www.santasw.com/products.html

De to andre velkendte maintenance programmer Cocktail og Onyx har lidt
samme virkning, men dog ikke så fuldstændig. Ingen af dem har mulighed
for fx. 'Deep Clean' af cache filer - kun rensning af cache filerne.

Cocktail
http://www.maintain.se/cocktail/index.html
Bemærk: Cocktail 3.5.4 for Panther, Cocktail 3,7 for Tiger
Onyx
http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/download.html
Bemærk: Onyx 1.7 for Tiger, Onyx 1,5.3 for Panther.

OS 9.x problemerne
Der er ingen ændring ved brug af iMate på OS 9.x, men det ser dog ud
til, at der sker en lille reduktion i antallet af frysninger under
opstart, hvis man regelmæssigt sørger for at fjerne usynlige temp filer
og temp mapper, så man gennemsnitligt kommer ned på, at frysninger kun
opstår ca. 3-4 ud af 10 starter.

Til sletning/fjernelse af usynlige filer på OS 9.x er FileBuddy det
absolut bedste program - især FileBuddy 6.1.8, som vel kan kaldes for
'klassikeren'. FileBuddy 7.6 er dog den eneste, man nu kan downloade til
OS 9.x
Filebuddy 7.6
http://www.skytag.com/filebuddy/en/7/index.html

mvh. Erik Richard