En slags moderne postkort
Fra : Niels Boegh

Dato : 06-04-06 09:05

Min mor er 80 år og dement. Jeg har en ledig Mac Mini, som jeg gerne vil
sætte op hos hende. Hun har ikke motorik til at ramme og klikke med en
mus, så jeg er på udkig efter noget, som kan vise tekst og billeder,
uden at hun skal gøre noget. Hun kan godt trykke enkelte taster på et
tastatur.

Alt i alt er jeg ude efter en slags moderne postkort, som selv opdaterer
og viser frem, hvad børn eller børnebørn har på hjerte.

Findes sådan noget mon?

Niels

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 09:34

Niels Boegh <nboegh123@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Alt i alt er jeg ude efter en slags moderne postkort, som selv opdaterer
> og viser frem, hvad børn eller børnebørn har på hjerte.

Leder du efter noget i stil med at smide en slideshow-viewer i startop
emner?

Hvor kommer billederne fra?

Kan en webside, der automatisk viser en billedserie fra internettet
bruges?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Niels Boegh

Dato : 06-04-06 09:57

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Leder du efter noget i stil med at smide en slideshow-viewer i startop
> emner?

Hmm. Ja, måske. Men den kan vel ikke vise tekst samtidig med billedet?

> Hvor kommer billederne fra?

Fra digitale kameraer når familien vil vise noget fra en rejse el. lign.

> Kan en webside, der automatisk viser en billedserie fra internettet
> bruges?

Ja. Men det skal være nemt at bruge.

Niels

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-04-06 10:01

Niels Boegh <nboegh123@hotmail.com> writes:

> Hmm. Ja, måske. Men den kan vel ikke vise tekst samtidig med billedet?

Det kommer vist an på hvilket program du vælger at bruge.

> Fra digitale kameraer når familien vil vise noget fra en rejse el. lign.

Mit eget kamera kan sætte direkte til fjernsynet. Jeg har set sådan
nogle små hukommelseskortlæsere, der også kan sættes til
fjernsynet. Var det måske en løsning i stedet?

> Ja. Men det skal være nemt at bruge.

Uha, jeg tror at du enten skal være heldig at nogle kan pege på lige
præcis det software der passer til dine specifikke behov, ellers må
du i gang med lidt AppleScript. Måske kan du prøve at eksperimentere
lidt med noget mediecenter software? FrontRow med en Apple
fjernbetjening?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 10:11

Niels Boegh <nboegh123@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Alt i alt er jeg ude efter en slags moderne postkort, som selv opdaterer
> og viser frem, hvad børn eller børnebørn har på hjerte.

Hvad hvis I designede en hjemmeside kun til hende som autoopdaterede hos
hende (indlagt som script på siden) og som I så hældte skiftende indhold
ind på? Hvordan lyder det?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Niels Boegh

Dato : 06-04-06 10:30

Esben wrote:

> Hvad hvis I designede en hjemmeside kun til hende som autoopdaterede hos
> hende (indlagt som script på siden) og som I så hældte skiftende indhold
> ind på? Hvordan lyder det?

Det lyder fint, hvis også hendes 12-årige barnebarn kan finde ud af at
uploade til siden fra en internetcafé.

Kan det lade sig gøre?

Niels

Fra : Niels Boegh

Dato : 06-04-06 10:34

Esben wrote:

> Hvad hvis I designede en hjemmeside kun til hende som autoopdaterede hos
> hende (indlagt som script på siden) og som I så hældte skiftende indhold
> ind på? Hvordan lyder det?

Det lyder godt. Men findes der en løsning, så også hendes 12-årige
barnebarn kan finde ud af at hælde indhold i hjemmesiden fra en
internetcafé?

Niels

Fra : Esben

Dato : 06-04-06 10:44

Niels Boegh <nboegh123@hotmail.com> wrote:

> Det lyder godt. Men findes der en løsning, så også hendes 12-årige
> barnebarn kan finde ud af at hælde indhold i hjemmesiden fra en
> internetcafé?

- har du kigget på en . mac-konto med de medfølgende web-muligheder? Det
er der andre i gruppen her der har helt styr på - skulle vist være meget
simpelt.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-04-06 17:16

Hej Niels

Niels Boegh wrote:
> [...]
> mus, så jeg er på udkig efter noget, som kan vise tekst og billeder,
> uden at hun skal gøre noget. Hun kan godt trykke enkelte taster på et

Kan hun stadig så meget, at hun evt. vil kunne lære et par simle
tastaturgenveje?. Véd du, om hun forstår, hvad du siger til hende, - og
er hun stadig istand til selv at kunne tale blot nogenlunde forståeligt?

Hvis hun selv kan lære at sige nogle af kommandoerne, så kunne fx.
YSpeak2 (udtales 'you speak too') bruges til at lave kommandoer med, men
jeg har ikke set den til OS X endnu - desværre...

> Alt i alt er jeg ude efter en slags moderne postkort, som selv opdaterer
> og viser frem, hvad børn eller børnebørn har på hjerte.
>
> Findes sådan noget mon?

iLife, iWeb, iTunes + RemoteDesktop.

steve Jobs viste noget af det på keynoten i januar, hvor han fra sin
egen computer opdaterede en installeret iLife+iWeb+iTunes på en anden
computer. Bl.a. med at sende automatiske billeder til 'sin familie', så
de blot ved at klikke på en knap (tastaturgenvej) kunne se de seneste
billeder af børnene, seneste feriebilleder, og endda små videoclips.

På den måde kan du opdatere det direkte til hendes computer via RD, så
der hele tiden er de nyeste billeder og klip på den, din mor har stående.

Jeg vil tro, det er over i den retning, du skal.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:48

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Kan hun stadig så meget, at hun evt. vil kunne lære et par simle
> tastaturgenveje?.

Hvis hun er dement vil hun næppe kunne lære en tastaturgenvej. Forvent
højst at hun kan røre ved en genstand hvorefter et slideshow startes.

kontakt den lokale handicap hjælpemiddelcentral mhb. at finde en "bøf"
til usb tilsutning, der kan agere keyboard med én tast.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:44

> [...]

> Alt i alt er jeg ude efter en slags moderne postkort, som selv opdaterer
> og viser frem, hvad børn eller børnebørn har på hjerte.

iphoto + et keybord med så få taster som muligt. (programmer det så
ingen taster gør noget ud over vække computeren og starter et
slideshow)