Logitech S530 Mac
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-03-06 23:05

Hej,

Er der nogen herinde, som har prøvet det tastatur (subject) og
hvad synes I i så fald om det ?

Jeg har købt et i dag, og er indtil videre ret imponeret.
Godt nok så larmer tasterne lidt mere og føles mere vakkelvorne
end det diNovo-tastatur, jeg har til min Windows-computer, men
det er dejligt at skrive på sammenlignet med Apples hvide standard-
tastatur takket være håndledsstøtten og det ekstremt flade design.

Det smarte er, at de fleste af genvejene på tastaturet også virker
på Windows, så nu kan jeg endelig bruge det samme tastatur under
Mac og Windows uden at skulle lide det store af den grund.
Førhen sad jeg og skiftede imellem diNovo og et trådløst Apple-
tastatur, men diNovoen er ved at være slidt ned så Logitech S530
kunne godt gå hen og blive en udmærket erstatning.

Jeg har dog en frygt for, at teksten på tasterne ret hurtigt bliver
slidt af, og så er tasterne desværre en anelse for blanke med det
resultat, at lyset fra skærmen spejler sig i dem, men det bemærker
man jo ikke, når man ved, hvor de sidder. ;)

Musen kan jeg dog ikke lide, men jeg havde nu heller ikke regnet
med, at den skulle erstatte min MX1000 Laser.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-04-06 14:34

> [...]
> det er dejligt at skrive på sammenlignet med Apples hvide standard-
> tastatur takket være håndledsstøtten og det ekstremt flade design.

Jeg har ikke prøvet det, men har netop ventet på at høre nogen
fortælle om det

Jeg bruger selv et Logitech UltraX tastatur, som kun er til OEM salg,
men som godt kan købes i løssalg i visse butikker. Personligt
foretrækker jeg de fleste af Logitech's tastaturer fremfor Apple's som
altså bare ikke falder i min smag.

Jeg er selv lidt en tastatatur-fetichist, så jeg skal da også have
afprøve S530'eren eller dens afløser når det nuværende mister pusten.
Lige pt. vil jeg dog ikke skifte, da UltraX'en har præcist det touch
jeg leder efter; nemlig som et laptop-tastatur. Er man til den slags
kan det klart anbefales også:

http://www.logitech.com/index.cfm/partners/details/DK/DA,CRID=1969,parentCRID=925,SCRID=925,CONTENTID=10966

Og så er prisen jo til at leve med:

Men der er ingen Mac-drivere...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 17:30

René Frej Nielsen skrev:

> [...]
> Personligt foretrækker jeg de fleste af Logitech's tastaturer
> fremfor Apple's som altså bare ikke falder i min smag.

Jeg har også et UltraX, men det er lånt ud til en bekendt lige pt.
Det ærgrer mig bare, at det ikke er trådløst og deres trådløse
udgave af UltraX, har efter sigende ikke så gode taster som den
med ledning.

Efter min mening, så kan tasterne på UltraX med ledning ikke helt
hamle op med dem på diNovo, men UltraX har langt bedre taster end
S530.

PS. Ideen med at bruge S530 både på Windows og Mac, er droppet.
Det virker fint på Windows, men når jeg skifter tilbage til OS X,
har den som regel tabt forbindelsen til tastaturet, eller rettere,
så tyder det på, at Logitech-driveren har mistet forbindelsen, for
tastaturet virker stadig undtagen funktionstasterne, og det er jo
ret træls.

En anden mærkværdighed ved S530 er, at der er byttet om på Alt/Option
og Æble-tasten, når Logitech-driveren er ude af drift.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-06 01:40

> [...]
> Det ærgrer mig bare, at det ikke er trådløst og deres trådløse
> udgave af UltraX, har efter sigende ikke så gode taster som den

Det er dumt hvis der er forskel i kvaliteten, men personligt har jeg
ikke noget imod at der er ledning.

> Efter min mening, så kan tasterne på UltraX med ledning ikke helt
> hamle op med dem på diNovo, men UltraX har langt bedre taster end
> S530.

diNovo er lækkert, ingen tvivl om det. Men når man sammeligner prisen
med UltraX's så bør der også være en forskel

Hvis UltraX er bedre en S530, så skal jeg nok ikke lige skifte
foreløbigt. Er der også pokkers tilfreds med mit UltraX.

> [...]
>
> En anden mærkværdighed ved S530 er, at der er byttet om på Alt/Option
> og Æble-tasten, når Logitech-driveren er ude af drift.

Det kan nok fikses af systemet, men Logitech-driveren bør vel også
være aktiv hele tiden?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 10:40

> En anden mærkværdighed ved S530 er, at der er byttet om på Alt/Option
> og Æble-tasten, når Logitech-driveren er ude af drift.

Dem kan du bytte om på fra Mac OS X's "Tastatur & Mus" kontrolpanel
hvis du bruger 10.4.x. (knappen "kombitaster...")

Fra : Terje Kleverud

Dato : 02-04-06 11:46

> Dem kan du bytte om på fra Mac OS X's "Tastatur & Mus" kontrolpanel
> hvis du bruger 10.4.x. (knappen "kombitaster...")

Heisann, denne muligheten var jeg ikke klar over. Endelig fikk jeg drept
'Caps Lock'-tasten uten å ødelegge tastaturet. Takk!

--
Terje K

«Gjør det enklest mulig. Dog ikke enklere.» (A. Einstein)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 22:55

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> så tyder det på, at Logitech-driveren har mistet forbindelsen, for
> tastaturet virker stadig undtagen funktionstasterne, og det er jo

Det viser sig faktisk, at der er byttet om på Alt/Option og Æble-
tasten og funktionstasterne virker ikke efter hver eneste genstart
af OS X. Man bliver derfor nødt til at klikke på connect-knappen
på modtageren og under bunden af tastaturet efter hver genstart
af computeren, for at få Logitech-driveren til at bide sig fast.

Det tyder på at Logitech fører traditionen fra Windows med sig over
på Mac-siden. De laver udmærket hardware, men softwaren er noget
skrammel. Ofte får man et indtryk af, at de slet ikke har testet
det, inden det sendes på markedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-06 01:42

> [...]
> på Mac-siden. De laver udmærket hardware, men softwaren er noget
> skrammel. Ofte får man et indtryk af, at de slet ikke har testet

Da de første gang lavede drivere til OS X ræsede jeg straks ud og
købte et tastatur+mus sæt og det virkede fortræffeligt. De senere
drivere har dog ganske rigtigt været af svingende kvalitet, og jeg
bruger dem heller ikke med min MX510 mus, for jeg kan simpelthen ikke
få den rigtige kombination af hastighed/accelleration. Jeg bruger
istedet SteerMouse.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 06:22

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> af OS X. Man bliver derfor nødt til at klikke på connect-knappen
> på modtageren og under bunden af tastaturet efter hver genstart
> af computeren, for at få Logitech-driveren til at bide sig fast.

Det er da længe inden OS X kommer i spil.

Måske friske batterier?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 11:25

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
> men som godt kan købes i løssalg i visse butikker. Personligt
> foretrækker jeg de fleste af Logitech's tastaturer fremfor Apple's som

Jeg synes hverken Apple's, Logitech's eller MS tastaure er værd at
skrive om (eller på). De kan være ok når de er helt nye men efter få
mdr. begynder de at være slidt op. Der er ganske enkelt ikke ofret
tilstrækkelig med resurcer på materialer eller mekanisk konstruktion.

Jeg vil tro at deres avance på tastaturene er enorm. De koster næppe
50% mere at producere end de billige tastature som sælges for max 50kr.
For 5-10 år siden var der stadig et marked for gode tastature i
prisklassen over 1000kr, dette er i dag stort set forsvundet og de få
produkter som mærkevare producenterne har i den prisklasse, er ikke
konstrueret bedre end deres billige tastature. De har blot flere
knapper, trådløse forbindelser og avanceret SW.

Efterhånden finder man kun de bedre tasture på bærbare computere,
eksemplificeret ved eks Apple's Powerbooks og IBM/Levorno's Thinkpad.

Jeg synes det giver grund til eftertanke, at brugerne langt hen af
vejen er parate til at betale ekstra for et godt tastur på den
bærbare, mens de er ukritiske mht. tatsturet til deres dekstop
computer. Så ukritiske at forhandlerne ikke har kvalitetstastature i
deres sortiment, og mærkevare producenterne helt er holdt op med at
producere kvalitetastature.

Hvis blot man kunne købe et kvalitetstastatur hos en velanskrevet
computerpusher eller onlinebix, er jeg sikker på at mellem 5-10% af
køberne var villige til at betale 500kr ekstra for et det.
Problemet er bare at disse forhandlere slet ikke fører
kvalitetstastature. MS, Apple og Locitech er blevet synonym med
"kvalitetstastature" på trods af de mekanisk eller materiale mæssigt
ikke adskiller sig fra spor fra de grimme rodekassetastature med et
minimum af knapper til en halvtredser.
Brugerne er jo villige til at betale mere end 500kr ekstra på skærme
og mus, hvorfor skulle de ikke være villige til at betale +500kr for
et tastatur?

> [...]
> Lige pt. vil jeg dog ikke skifte, da UltraX'en har præcist det touch
> jeg leder efter; nemlig som et laptop-tastatur. Er man til den slags

Nu er ved tastaturene er det endelig lykkedes undertegnede at gøre
hvad Thomas Bjørn aldrig har formået: at manipulere en naiv bruger til
at punge ud til et tastatur fra <http://pckeyboard.com> og agere
testperson.

Jeg er selv meget lun på deres version af det klasiske IBM tastatur med
windåse taster og clicktoris. De laver det i både en USB og en PS2
version. Jeg ved ikke om man kan få Mac OS X 's driver til at
genkende klicktoris'en over USB, men PS2'en burde ikke være et
problem med Zitec's AT kompatible PS2->USB adapter, da PS2 versionen
har seperate PS2 tilsluninger for henholdsvis tastatur og clicktoris.

PC keybord laver iøvrigt også et notebook agtigt tastatur af rigtig
god kvalitet som i dag sælges sammen med visse IBM Vista'er. (IBM
tager +1000kr eks moms for disse i løssalg)

(pckeyboard har overtaget rettighederne til de klasiske IBM/lexmark
tastature.)

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 11:32

> Nu er ved tastaturene er det endelig lykkedes undertegnede at gøre
> hvad Thomas Bjørn aldrig har formået: at manipulere en naiv bruger til
> [...]

Jeg ska nok fortælle dig vuddn det virker - altså lige bortset fra
at jeg ikke har brug for clicktoris'en ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 15:51

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:

> Jeg ska nok fortælle dig vuddn det virker - altså lige bortset fra
> at jeg ikke har brug for clicktoris'en ...

Det er vel en vanesag, eller er du bange for at blive for distraheret?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 15:57

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:18

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Jeg ska nok fortælle dig vuddn det virker

Jeg regner da med at komme forbi og prøve det...

> - altså lige bortset fra at jeg ikke har brug for clicktoris'en ...

Det var da iheller kke den version du bestilte, vel?

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 18:04

> Det var da iheller kke den version du bestilte, vel?

næ det var de'kke
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 20:11

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> næ det var de'kke

øv (for mig), så er din nytteværdi ikke optimal.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-06 14:20

> [...]
> mdr. begynder de at være slidt op. Der er ganske enkelt ikke ofret
> tilstrækkelig med resurcer på materialer eller mekanisk konstruktion.

Nu er vi to langt fra enige om hvordan et tastatur skal være, men jeg
er helt enig i, at de slides alt for hurtigt. Jeg har en hel stak
tastaturer liggende, både Apple, Logitech og andre, og de er alle
blevet lidt løse i det, selvom man ikke kan sige at jer den store
skriver.

> [...]
> computer. Så ukritiske at forhandlerne ikke har kvalitetstastature i
> deres sortiment, og mærkevare producenterne helt er holdt op med at

Jeg synes dog f.eks. at der er stor forskel på Logitechs modeller. Om
de alle bliver slidt hurtigt kan jeg ikke se, men som udgangspunkt er
visse modeller klart bedre end andre.

UltraX'en virker overhovedet ikke slidt, og har netop laptop-følingen,
som jeg og mange andre vist også kan lide.

> Nu er ved tastaturene er det endelig lykkedes undertegnede at gøre
> hvad Thomas Bjørn aldrig har formået: at manipulere en naiv bruger til
> [...]

Tsk.. tsk... Og dét skulle gå ud over Karl?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:32

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Nu er vi to langt fra enige om hvordan et tastatur skal være

Det ved jeg - det er derfor jeg syns du skal prøve pckeyboard's
kompakte keyboard. Det er fladt som et notebook keyboard og har ikke
"Bukling Spring" taster (=dem du ikke kan lide). De fleste keyboards
fra pckeyboard fås med enten "Bukling Spring" eller "Enchanted Quiet
Touch".

> Jeg synes dog f.eks. at der er stor forskel på Logitechs modeller. Om
> de alle bliver slidt hurtigt kan jeg ikke se, men som udgangspunkt er
> visse modeller klart bedre end andre.

"bedre" er ikke ensbetydende med "godt"

> Tsk.. tsk... Og dét skulle gå ud over Karl?

Han var villig...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 19:06

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> kompakte keyboard. Det er fladt som et notebook keyboard og har ikke
> "Bukling Spring" taster (=dem du ikke kan lide). De fleste keyboards

De larmer, men de er altså gode at skrive på.

(I modsætning til det her Dell-laptop-billignoget).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 21:07

> De larmer, men de er altså gode at skrive på.

jeg kunne ikke være mere enig.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-04-06 18:58

> [...]
> "Bukling Spring" taster (=dem du ikke kan lide). De fleste keyboards
> fra pckeyboard fås med enten "Bukling Spring" eller "Enchanted Quiet

Det skal jeg huske når UltraX'en svigter engang.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-04-06 15:46

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Efterhånden finder man kun de bedre tasture på bærbare computere,
> eksemplificeret ved eks Apple's Powerbooks og IBM/Levorno's Thinkpad.

Det er jeg så ikke enig i. Det powerbooktastatur jeg havde var ikke
særligt godt. Jeg har ikke arbejdet nok med en ThinkPad til at kunne
vurdere deres.

Det eneste rigtige kvalitetstastatur jeg kender er IBM's gamle (fra
før Windowstasterne blev indført). De kan ikke slides op, men dør
desværre når der ryger væske i dem.

Ah. Vi er vist ikke uenige :)

Værd at kigge på?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:17

> Det er jeg så ikke enig i. Det powerbooktastatur jeg havde var ikke
> særligt godt. Jeg har ikke arbejdet nok med en ThinkPad til at kunne
> vurdere deres.

Tastaturet på aluminiums poewerbook'ene er væsenligt bedre end det du
havde. På G3'eren og titaniums modellen er det lige så elendigt som på
iBøgerne. Når det er sagt mener jeg ikke at de nyere PB og Thinkpad
tastature når de klasiske IBM tastature til sokkeholderne, men de er
stadig bedre end "kvalitetstastature" fra Logitech, Apple og MS.

> Det eneste rigtige kvalitetstastatur jeg kender er IBM's gamle (fra
> før Windowstasterne blev indført). De kan ikke slides op, men dør
> desværre når der ryger væske i dem.

Enig... jeg bruger selv et årgang 83. Jeg har ikke forsøgt mig med
væske. De produceres som nævnt stadig af pckeyboard.com.

> Ah. Vi er vist ikke uenige :)

nej, vel?

> Værd at kigge på?

Jeg har kun prøvet deres kompakte udgave (med IBM label), det var
ganske lækkert hvis man ellers kan lide små flade tastature. Karl kan
snart fortælle os om deres klassiske kloner er tilnærmelsesvis så gode
som originalen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-04-06 20:16

> [...]
> tastature når de klasiske IBM tastature til sokkeholderne, men de er
> stadig bedre end "kvalitetstastature" fra Logitech, Apple og MS.

Ikke at jeg ikke gerne vil bidrager til IBM roserne, men jeg har netop i
dag hentet mit gamle Apple extended keyboard II ud af skabet og sat det
til min tibook via en iMate. Se dét er et Apple tastatur der er som det
skal være (Og så larmer det ikke helt så meget som de gamle fra
IBM.) Men hvor længe mon det holder? Et "tactilepro" fra Matias
<http://www.matias.ca/tactilepro/> som efter sigende skulle bruge samme
mekaniske opbygning fås jo desværre kun med US layout.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-06 20:28

On 2006-04-02 21:16:23 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> <http://www.matias.ca/tactilepro/> som efter sigende skulle bruge samme
> mekaniske opbygning fås jo desværre kun med US layout.

Hvad blev der egentlig af det der "Das Keyboard", hvor der ikke står
noget på tasterne? Så slipper man jo for at bekymre sig om layout. De
reklamerede vist med, at tasterne havde forskellig hårdhed, så det
passede til de fingre, man brugte på tasterne. Det tyder jo på, at der
er gjort lidt mere ud af den mekaniske opbygning. Er der nogen, der har
nogen erfaring med det eller har læst anmeldelser af det?
   Mange har her i tråden skrevet om, at at tastaturer bliver slidt. Er
det almindeligt anerkendt, at et tastatur er en sliddel, der skal
skiftes med mellemrum? Hvilke symptomer skal man se efter, når man skal
afgøre, om det skal skiftes ud?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 21:21

> Hvad blev der egentlig af det der "Das Keyboard", hvor der ikke står
> noget på tasterne?

Det kan stadig fås, jeg tror iøvrigt at det stammer fra pckeyboard.

> Så slipper man jo for at bekymre sig om layout

ikke helt... det har én tast for lidt til at kunne fungere med eks
dansk, engelsk eller tysk tastaturlayout.

> [...]
> det almindeligt anerkendt, at et tastatur er en sliddel, der skal
> skiftes med mellemrum? Hvilke symptomer skal man se efter, når man skal

slør, taster der ikke hopper tilbage lige let.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-06 21:40

On 2006-04-02 22:20:37 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> Det kan stadig fås, jeg tror iøvrigt at det stammer fra pckeyboard.

Så skulle det jo være godt.

> ikke helt... det har én tast for lidt til at kunne fungere med eks
> dansk, engelsk eller tysk tastaturlayout.

Er det ikke lige meget, når der ikke står noget på tasterne? Så ved man
alligevel ikke, hvad det er for en.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 22:00

> Er det ikke lige meget, når der ikke står noget på tasterne? Så ved man
> alligevel ikke, hvad det er for en.

LOL.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 21:16

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Se dét er et Apple tastatur der er som det
> skal være (Og så larmer det ikke helt så meget som de gamle fra
> IBM.)

pckeyboard laver to versioner, et med fjedre der larmer som de gamle
IBM'er og et der skulle være stille.

> Men hvor længe mon det holder?

Det holder bedre end "moderne" tastature, men det er langt mere
følsomt for støv og snavs end IBM'erne. Mekanisk kan det heller ikke
stå distancen. Alt i alt er det dog et rigtigt godt tastatur.

> Et "tactilepro" fra Matias
> <http://www.matias.ca/tactilepro/> som efter sigende skulle bruge samme
> mekaniske opbygning fås jo desværre kun med US layout.

ja, dvs én tast for lidt til et vesteuropæisk layout. Derudover er det
rimeligt besværligt at købe.

Fra : Karl Antz

Dato : 04-04-06 14:57

> Nu er ved tastaturene er det endelig lykkedes undertegnede at gøre
> hvad Thomas Bjørn aldrig har formået: at manipulere en naiv bruger til
> [...]

jeg skal nok melde tilbage når bæstet dukker op - foreløbig venter de på
at få usb-versionen typegodkendt for europa, australien mm ...

Først derefter må de sende den til mig stakkels naivist
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-06 19:37

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> jeg skal nok melde tilbage når bæstet dukker op - foreløbig venter de på
> at få usb-versionen typegodkendt for europa, australien mm ...

> Først derefter må de sende den til mig stakkels naivist

PS2 virker altså helt fint, hvis du ikke kan vente.

Fra : Karl Antz

Dato : 10-04-06 09:58

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> jeg skal nok melde tilbage når bæstet dukker op - foreløbig venter de på
> at få usb-versionen typegodkendt for europa, australien mm ...
>
> Først derefter må de sende den til mig stakkels naivist

Så'r det kommet, i PS2-version - og jeg må sige jeg er glad

Har godt nok kun testet det i knap fem minutter, og der er lige nogle
ting jeg skal vænne mig til - fx at jeg lettere kommer til at trykke
mellemrum & alt of derved aktivere spotlight.

Åsså er det lidt irriterende at winblows-tasten sidder på alt-tastens
plads. Den lader ikke til uden videre at kunne pirkes af.

Men det er dejligt at være fri for den fornemmelse af vattet gummi son
mit gamle tatsetru efterhånden havde ...

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 15:37

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Men det er dejligt at være fri for den fornemmelse af vattet gummi son
> mit gamle tatsetru efterhånden havde ...

Var det tastaturet i subject eller et andet?

Er der i øvrigt nogen der ved om der er lavet et med lys i tasterne a la
powerbook? - det kunne jeg godt tænke mig...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Karl Antz

Dato : 10-04-06 16:07

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Var det tastaturet i subject eller et andet?

det er dette her:

<http://store.yahoo.com/pckeyboards/customizer.html>
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 16:18

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> det er dette her:
>
> <http://store.yahoo.com/pckeyboards/customizer.html>

OK så der er ikke engang dansk layout - men du lyder godt tilfreds!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Karl Antz

Dato : 10-04-06 16:31

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> OK så der er ikke engang dansk layout - men du lyder godt tilfreds!

jo der er så - ringede til dem, og det viste sig at det ikke var noget
problem at få det med dansk layout.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 10-04-06 23:56

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> jo der er så - ringede til dem, og det viste sig at det ikke var noget
> problem at få det med dansk layout.

ok tak for info!

VH esben

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-04-06 23:15

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> jo der er så - ringede til dem, og det viste sig at det ikke var noget
> problem at få det med dansk layout.

Heller ikke ved enkeltkøb?

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 08:00

> Heller ikke ved enkeltkøb?

næ - jeg ringede og spurgte omkring ps2, og så sagde han at de lige
skulle lave det tyske først; og da jeg så spurgte om de kunne lave det
dansk istf sagde han at det ku de da sagtens.
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-04-06 16:59

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> næ - jeg ringede og spurgte omkring ps2, og så sagde han at de lige
> skulle lave det tyske først; og da jeg så spurgte om de kunne lave det
> dansk istf sagde han at det ku de da sagtens.

nice, så vil jeg ha' mig et med clictoris.

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 10:55

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Så'r det kommet, i PS2-version - og jeg må sige jeg er glad

Efter flere timers brug må jeg sige at dette tastatur er en _ren_
fornøjelse at hamre på - megameget bedre end Apple's.

> Åsså er det lidt irriterende at winblows-tasten sidder på alt-tastens
> plads. Den lader ikke til uden videre at kunne pirkes af.

Man skal bare udøve vold med lidt omtanke nu har tasterne skiftet
plads og jeg blir ikke forvirret længere.

Hvis der så var en nem måde at sætte PrintScreen til volume up,
ScrollLock til volume down og Pause til mute - ja så ville der ikke være
nogen (tastatur-)ønsker tilbage ...

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 11-04-06 13:21

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis der så var en nem måde at sætte PrintScreen til volume up,
> ScrollLock til volume down og Pause til mute - ja så ville der ikke være

Hvad ser Mac'en tasterne som? - eller er problemet at den ikke opfatter
dem?

HVis den kan se dem kan de også remappes. Quickeys gøre det - emn der må
også være gratis SW , der kan klare det.

Nu mangler der bare lys i tasterne - så var jeg ved at være der...

Stadigt ingen der har hørt om noget sådant?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 13:38

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> HVis den kan se dem kan de også remappes. Quickeys gøre det - emn der må
> også være gratis SW , der kan klare det.

du kan såmænd remappe dem i System Preferences/Kewyboard &
Mouse/Modifier Keys

Og det havde jeg allerede gjort - men det irriterede mig at den fysiske
alt-tast og Win/Cmd-tasten var forbyttet. Jeg er bare vant til at
cmd-tasten sidder lige ved siden af mellemrumstasten og alt/optlige ved
siden af den igen.

Og nu sidder ikke blot mapingerne korrekte men osse de fysiske taster

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Esben

Dato : 11-04-06 21:43

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> siden af den igen.
>
> Og nu sidder ikke blot mapingerne korrekte men osse de fysiske taster

og det var det her du talte om?:

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 22:43

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> og det var det her du talte om?:

> vh esben

hmmmmmmmmmmm ...

nu har jeg leget lidt mere - og nu kører sagen præcist som jeg ønsker
det

Det ser sådan ud: i
System Preferences/Keyboard & Mouse/Keyboard/Modifier Keys
har jeg sat
Option Key til Command og
Command Key til Option.
Så har jeg vippet de to option- og Cmd/Win-taster af og byttet dem så de
nu
a) svarer til belægningen og
b) sidder på samme måde som på apple-tastaturet.

Dernæst har jeg leget lidt med funktionstasterne. ScrollLock svarer til
F14 og sænker som på apple-tastaturet lysstyrken i skærmen; Pause svarer
til F15 og højner den. Det passer jo fint.

Men hvad med lydstyrken/volume? - og hvad med eject?

Eject-knappen sidder sådan set allerede på F12 på et PC-tastatur. Dér
sidder der ganske vist også Dashboard, men den kan man heldigvis sætte
på fx F13 istf. Og så fungerer alt+F12 ovenikøbet ligesom på
apple-tastaturet: det åbner resp. lukker det sekundære optiske drev.

Og efter lidt søgen på web'et fandt jeg Keyboard Maestro:
<http://www.keyboardmaestro.com/main/>

Den koster ganske vist 20$, men det synes jeg den er værd ...

Med dens hjælp satte jeg
Volume up til ctrl+alt+F13/PrintScreen,
Volume down til ctrl+alt+F14/ScrollLock og
Mute til ctrl+alt+F15/Pause.

Og voilá - jeg har alle de taster som jeg havde på mit apple-tastatur

--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 23:02

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Og voilá - jeg har alle de taster som jeg havde på mit apple-tastatur

hovsa - havde lige glemt en ting som jeg opdagede da jeg ville lægge
Mac'en til at sove: ctrl+eject på apple-tastaturet aktiverer
lukkedialogen.

Frem med Keyboard Maestro igen - og sætte Sleep på ctrl+F15/Pause. Og
til min store glæde opdager jeg så ovenikøbet at jeg slipper for
dialogen - shortcut'et lægger mac'en i søvne uden at spørge.

Herligt - det har altid irriteret mig at mac-en betvivler mine forsåvidt
reelle hensigter ...

Og for at gøre sagen komplet fandt jeg så osse på nogle shortcuts for at
lukke maskinen ned samt for at restarte den.

Jammenaltså
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 17:04

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Jammenaltså

så endte det jo godt - i modsætning til sidste gange du bad mig om råd
:D

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-04-06 13:42

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Hvis der så var en nem måde at sætte PrintScreen til volume up,
> ScrollLock til volume down og Pause til mute - ja så ville der ikke være
> nogen (tastatur-)ønsker tilbage ...

Jeg vil foreslå at du tager et kig på ControllerMate:

http://www.orderedbytes.com/controllermate/

Jeg vil tro den kan gøre det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 12:43

René Frej Nielsen skrev:

> [...]
> for jeg kan simpelthen ikke få den rigtige kombination af
> hastighed/accelleration. Jeg bruger istedet SteerMouse.

Tak for tippet. Jeg har en kollega på jobbet, som har nøjagtig
samme problem med hendes MX510 som dig, og det uanset om jeg
installerer Logitech-driver, eller bruger OS X's indbyggede
driver, så Steermouse skal prøves af.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 12:43

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Dem kan du bytte om på fra Mac OS X's "Tastatur & Mus" kontrolpanel
> hvis du bruger 10.4.x. (knappen "kombitaster...")

Ja, men det ser lidt mystisk ud, at det faktisk står rigtigt
derinde. Alternativtast står til alternativ og kommandotast
står til kommandotast, men S530 bytter dem, om indtil jeg har
trykket på connect-knappen på modtager og tastatur.

Jeg har spurgt Logitech og har i dag fået det svar, at det burde
virke, medmindre man har et program som f.eks. double command
installeret. Det har jeg ikke, men der var også byttet om på de
to taster på S530, før jeg installerede Logitech-driveren, for
jeg prøvede det lige af inden, og siden funktionstasterne heller
ikke virker før der bliver trykket på connect, må det være den
Logitech-driver, der kokser.

Desuden så crasher Logitech Control Center ofte, hvis jeg prøver
at starte det, inden der er trykket på connect-knapperne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 14:37

> [...]
> står til kommandotast, men S530 bytter dem, om indtil jeg har
> trykket på connect-knappen på modtager og tastatur.

Jeg vil tro det er fordi at du så bruger logitechs tastaturdriver frem
for Apples. Du mister sansynligvis omnytningen i Apples driver når du
anvender Logitech's. Er der nogen god grund til overhovedet at navende
Logitech's?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 12:54

René Frej Nielsen skrev:

> diNovo er lækkert, ingen tvivl om det. Men når man sammeligner
> prisen med UltraX's så bør der også være en forskel

Men sammenlignet med S530, er der faktisk ikke den store forskel
i pris. Det er rigtigt, at det største BlueTooth diNovo koster
en mindre formue. Det var jeg så dum at købe, da det lige kom på
markedet. Det kostede over 2.000,- og var slidt ned på mindre
end et år. Desuden så virkede det ikke for godt med BlueTooth
på Windows på det tidspunkt, så det køb fortrød jeg bitterligt.

I dag har jeg et diNovo for Notebooks og det har samme taster
som storebroderen, men er væsentlig billigere.

<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146539> (dog stadig
dyrt sammenlignet med UltraX selvfølgelig).

> Det kan nok fikses af systemet, men Logitech-driveren bør vel
> også være aktiv hele tiden?

Ja, det vil jeg nu også mene.
Om lidt vil jeg prøve af afinstallere Logitech Control Panel og
installere det igen. Det foreslår Logitech formentlig i deres
næste mail, så jeg kan lige så godt være på forkant ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-04-06 14:13

> [...]
>
> <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=146539> (dog stadig
> dyrt sammenlignet med UltraX selvfølgelig).

En helt anden pris, det er bestemt acceptabelt for et godt tastatur+mus.

> Ja, det vil jeg nu også mene.
> Om lidt vil jeg prøve af afinstallere Logitech Control Panel og
> installere det igen. Det foreslår Logitech formentlig i deres
> næste mail, så jeg kan lige så godt være på forkant ;)

Ja softwaren er desværre ikke altid lige god.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 13:33

Thomas G. Madsen skrev:

> Om lidt vil jeg prøve af afinstallere Logitech Control Panel og
> installere det igen. Det foreslår Logitech formentlig i deres
> næste mail, så jeg kan lige så godt være på forkant ;)

Det hjalp bare desværre ikke.
Efter afinstallationen af Logitech Control Center, skulle Mac'en
genstartes. Efter genstarten kom indstillingsassistenten frem for
at lede efter tastaturet. Det mindes jeg ikke at den gjorde, da
jeg i fredags koblede det til for første gang.

Det tog lang tid for assistenten at finde det, men endelig kom
der en dialogboks op, hvor forvalget var sat til Europæisk ISO,
som jeg svarede ok til, og derefter var der faktisk ikke byttet
rundt på alternativ og kommando-tasten, så på det tidspunkt, var
der ikke et øje tørt. De eneste funktionstaster som virkede var
eject, lyd op og ned samt tænd sluk for lyd.

Så blev Logitech Control Center installeret og efter endnu en
genstart, var der byttet om på alternativ og kommandotasten og
kun eject, lyd op og ned samt tænd sluk for lyd-tasterne virkede.

Hvis man går ind i Systemindstillinger og klikker på Logitech
Control Center uden at trykke på Connect-knapperne først, så står
der blot 'Indlæser Logitech Control Center' i toppen af vinduet
hvorefter intet sker, eller også slipper man ind med det samme, men
når man så klikker på tastaturet og vælger 'Configure', så crasher
Logitech Control Center.

Klikkes der på connect-knapperne inden, kan man godt komme ind
i Logitech Control Center, men efter en genstart af OS X, er man
igen tilbage til ombyttet alternativ og kommandotast og funktions-
taster, som ikke fungerer før der trykkes på connect-knapperne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-04-06 15:02

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg vil tro det er fordi at du så bruger logitechs
> tastaturdriver frem for Apples.

Det skulle da ikke undre mig, at der er fejl i Logitechs, for
der bliver som sagt først byttet om, når Logitech Control Center
er installeret, selvom jeg også vælger europæisk tastaturlayout
under Logitech-installationen og uanset om jeg valgte Amerikansk
eller Europæisk, burde der vel ikke blive byttet om på de to.

> Er der nogen god grund til overhovedet at navende Logitech's?

Logitechs driver til MX1000 kører efter min mening bedre end
OS X indbyggede. Det ville så nok kunne ændres med SteerMouse,
men uden Logitech Control Center, fungerer de fleste funktions-
taster på S530 ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:23

> [...]
> under Logitech-installationen og uanset om jeg valgte Amerikansk
> eller Europæisk, burde der vel ikke blive byttet om på de to.

Hvad jeg mente var: Når du bruger Logitechs driver kan du fromegenlig
ikke længere anvende funktioner i Apples driver - eks remapping.

> Logitechs driver til MX1000 kører efter min mening bedre end
> OS X indbyggede. Det ville så nok kunne ændres med SteerMouse

Ok jeg har ingen problemer med at få en MX310 til at fungere som jeg
ønsker, men jeg stiller nok heller ike de samme krav til præcision som
eks. du og Réne. Jeg bruger stort set kun musen til at pege på links i
webbrowsere

> men uden Logitech Control Center, fungerer de fleste funktions-
> taster på S530 ikke.

Kan du ikke leve uden?

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-04-06 19:00

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg regner da med at komme forbi og prøve det...

W00t! Nu melder I lige tilbage begge to, ikke?

Er der penge at spare hvis man er flere der bestiller i samme
forsendelse?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 19:21

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Er der penge at spare hvis man er flere der bestiller i samme
> forsendelse?

sikkert - i al fald i forsendelsesomkostninger
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 21:10

> W00t! Nu melder I lige tilbage begge to, ikke?

Jo, hvis altså ikke Karl har noget imod vores nasseri. (tror det er en
god ide at være venlig)

> Er der penge at spare hvis man er flere der bestiller i samme
> forsendelse?

muligvis... det kommer nok an på vægt'en - de er jo ret tunge.

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-06 21:53

> Jo, hvis altså ikke Karl har noget imod vores nasseri. (tror det er en
> god ide at være venlig)

.... er jeg virkeligt SÅ slem?
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 22:01

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> ... er jeg virkeligt SÅ slem?

nej jer er snarrere bekymret for mnig selv... jeg har jo ikke meget at
handle med.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 02-04-06 20:42

Henrik Münster <news@muenster.dk> writes:

> [...]
> det almindeligt anerkendt, at et tastatur er en sliddel, der skal
> skiftes med mellemrum? Hvilke symptomer skal man se efter, når man skal

Når man begynder at stave som Morten skal man enten købe et nyt
tastatur, eller i det mindste tage en ½ times pause fra computeren...

P.S. Jeg hader den højre shift-tast på mit Logitech. Den er lige
præcis så bred, at jeg kan trykke den skævt ned på en måde, så den
"bider" sig fast. Billigt plastik skrammel.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-04-06 17:07

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200508@gen-v.net> wrote:

> Når man begynder at stave som Morten skal man enten købe et nyt
> tastatur, eller i det mindste tage en ½ times pause fra computeren...

godt råd... hvad skal jeg så lave?

> P.S. Jeg hader den højre shift-tast på mit Logitech. Den er lige
> præcis så bred, at jeg kan trykke den skævt ned på en måde, så den
> "bider" sig fast. Billigt plastik skrammel.

Du har du endnlig, omend kun idirekte, fået en til at teste
pckeyboard's produkter. Så er det vel bare at hive visakortet frem?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-06 11:31

> Kan du ikke leve uden?

Leve uden er nok så meget sagt, men det meste af ideen med S530 er
jo netop, at man kan bruge de genvejstaster.

Jeg har i dag fået endnu et svar fra Logitech. Forslaget var denne
gang af afinstallere Setpoint, og det var dråben, som fik bægeret
til at flyde over. Setpoint er navnet på deres Windows-driver, så
tastaturet ryger retur.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:42

> Leve uden er nok så meget sagt, men det meste af ideen med S530 er
> jo netop, at man kan bruge de genvejstaster.

Genvejstaster er besværlige, man ender med at konfugurere dem i ét væk,
til slut opgiver man at bruge dem fordi man ikke kan huske hvilken
programering man gav dem forrige fredag.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-06 19:41

René Frej Nielsen skrev:

> Jeg bruger istedet SteerMouse.

Øhh, er det mig der er blind, eller er det bare umuligt at tildele
tilbage og frem i browseren til de tilsvarende knapper på musen vha.
SteerMouse? Jeg kan se, at der kan blive endnu bedre styring med
min MX1000 takket være SteerMouse, men jeg savner tilbage og frem-
knapperne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-04-06 20:08

Thomas G. Madsen skrev:

> Øhh, er det mig der er blind, eller er det bare umuligt at
> tildele tilbage og frem i browseren til de tilsvarende knapper
> på musen vha. SteerMouse?

Glem det. Det kunne man godt. Man skulle blot tilføje CMD + Left
Arrow for tilbage og CMD + Right Arrow for frem i stedet for de
genveje, som stod der i forvejen (CMD + Å og CMD + ;, så vidt jeg
husker).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-04-06 19:07

Er det det sorte her: <http://www.pckeyboard.com/surfer.html>, eller?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-04-06 23:41

> Er det det sorte her: <http://www.pckeyboard.com/surfer.html>, eller?

ja

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-04-06 16:10

> ja

Det ser da trods alt lidt bedre ud end de sædvanlige flødefarvede
rædsler.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-04-06 23:59

> Det ser da trods alt lidt bedre ud end de sædvanlige flødefarvede
> rædsler.

Finnishen er MEGET flot. Fløderædslerne er såmænd ikke værre at se på
end kombinationen af sort & emiteret sølv.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-04-06 21:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Fløderædslerne er såmænd ikke værre at se på end kombinationen
> af sort & emiteret sølv.

Ikke enig. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-04-06 22:39

> Ikke enig. :)

Sådan kunne vi forstsætte. Jeg mener at sort plastik + imiteret sølv
plastik er overprdenligt smagløst. Så heller noget der ikke giver sig
ud for mere end hvad det er.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-04-06 20:37

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Genvejstaster er besværlige, man ender med at konfugurere dem i
> ét væk, til slut opgiver man at bruge dem fordi man ikke kan
> huske hvilken programering man gav dem forrige fredag.

Det er ikke min erfaring med genvejstaster. Jeg stiller dem én
gang og ved præcis, hvad de skal bruges til.

Vi bliver ikke enige om tastaturvalg alligevel, så der er vist
ikke det store formål i at spilde mere krudt på det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-06 17:45

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> nice, så vil jeg ha' mig et med clictoris.

Jeg kunne også godt finde på at prøve det sorte med klitoris, hvis
det kan fås med dansk layout, og det tyder det jo så på, at det
kan. Hvis tasterne virkelig er mere holdbare end f.eks. diNovos,
men stadigvæk giver "bærbar-fornemmelsen", så lyder det lovende.

Det undrer mig bare, at man tilsyneladende kun kan betille det
flødefarvede, hvis man klikker på 'Buy'-knappen på:
<http://www.pckeyboard.com/surfer.html> og var det 1-800-777-4886,
du ringede på, Karl?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karl Antz

Dato : 11-04-06 17:56

> var det 1-800-777-4886,
> du ringede på, Karl?

ja det var det
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-04-06 18:00

Karl Antz skrev:

> ja det var det

Ok og tak.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Gnyffe

Dato : 01-04-06 16:41

Trist at det ikke kører BlueTooth.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-04-06 17:30

Gnyffe skrev:

> Trist at det ikke kører BlueTooth.

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se fordelene ved BlueTooth
når det handler om trådløse tastaturer. Det skulle da lige være
rækkevidden, som ofte er længere på BT end på f.eks. RF over USB.

--
Hilsen
Madsen