XP Pro på IntelMacs
Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 10:16

<http://www.onmac.net/>

Dog stadig en beta, og tilsyneladende kun DualBoot. Man skulle jo gerne
have systemerne til at fungere samtidig.

Men til folk der lejlighedsvist har brug for Windows, og kun ønsker at
have én computer, så må det vel være sagen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 11:21

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Men til folk der lejlighedsvist har brug for Windows, og kun ønsker at
> have én computer, så må det vel være sagen.

Ja for eksempel undertegnede..

Efter lidt bøvl og 3 timers hårdt arbejde, lykkedes det at få det op at
køre på min nye Intel iMac 20'' ..

Når jeg starter min mac op, skal jeg vælge mellem MacOS eller Win XP og
det fungerer fint, venter dog på at nogen skal lave en grafikdriver, så
det kører lidt bedre. Pga dette skal man ikke gøre sig nogen
forhåbninger om at køre grafik tunge ting PT. Men forhåbentligt kun kort
tid endnu.. Der er en grafikdriver til mini mac'en, så der kører det
sikkert meget bedre.

Men hvorfor KUN DualBoot?... Det er skam fornuftigt nok. Og hvis man
husker at lave sin Win partition MINDRE end 32GB, så kan man FAT
formatere den, når man installerer windows, og således have read/write
access til sine Win filer fra MacOS X.. Der går nok noget tid inden vi
ser WinXP i en "Box" ala Classic på PowerPc, men skulle undre mig meget
om ikke det kommer.

Jeg synes det er FANTASTISK at jeg nu har en maskine jeg kan køre næsten
alle programmer på.. Har forberedt en partition til Linux, og så er der
da snart ikke ret meget jeg ikke kan køre min SUPER dejlig Mac
Intel Mac produktet er faktisk TEMMELIG unikt pga denne egenskab..

/Mikael

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 11:31

Mikael Flensborg wrote:

> [...]
> da snart ikke ret meget jeg ikke kan køre min SUPER dejlig Mac
> Intel Mac produktet er faktisk TEMMELIG unikt pga denne egenskab..

Har høstet lidt erfaringer, som måske kunne spare lidt tid for nogen,
hvis nogen skulle være interesserede:

1. Husk at bruge den rigtige xom.efi fil til din hardware (MacBookPro,
iMac, miniMac)
2. Din windows partition skal være den første.
3. Det er en fordel, hvis din win partion er mindre en 32 GB, så du kan
FAT formatere den (i windows installeren).
4. Første gang maskinen begynder at installere windows (DOS-delen) så
AFBRYD og genstart, hvis der ikke er et "Drive Letter" ud for din
partition. Anden gang du kører hele proceduren, kommer der et "Drive
Letter" ud for din partion, og så er alt godt og du kan komme i mål.
5. Medmindre det er en Mac Mini, så slå alt grafik hardware acceleration
fra i Windows, for at få det til at køre optimalt. Der er sikker også
andre ting man kan fine-tune.
6. På resource siden på den nævnte onmac side, kan man finde mange
nyttige drivere allerede. Bla til trådløst netværk.

Det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om..
Held og lykke til dem som vil forsøge.

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 13:12

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> Ja for eksempel undertegnede..

> Efter lidt bøvl og 3 timers hårdt arbejde, lykkedes det at få det op at
> køre på min nye Intel iMac 20'' ..

Så bliver jeg nysgerrig: har du forsøgt installation af Den Store Danske
Encylopædi? Og hvad med Encyclopædia Britannica?

Begge kører under Java.

> [...]
> sikkert meget bedre.
>
> Men hvorfor KUN DualBoot?... Det er skam fornuftigt nok.

Ikke hvis man fra MacOS X ønsker adgang til Windows-applikationer, med
brug af klippe-klistring.

> [...]
> access til sine Win filer fra MacOS X.. Der går nok noget tid inden vi ser
> WinXP i en "Box" ala Classic på PowerPc, men skulle undre mig meget om

Ja, lad os se.

> [...]
> da snart ikke ret meget jeg ikke kan køre min SUPER dejlig Mac
> Intel Mac produktet er faktisk TEMMELIG unikt pga denne egenskab..

Men hvad med udvidelsesmulighederne på maskinen? Især - hvor mange
harddiske kan man have i, og hvilken harddisk controller er der i?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 31-03-06 13:18

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, lad os se.

.... måske dette kunne være interessant:

<http://forums.macnn.com/showthread.php?t=286328>
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 13:30

Karl Antz wrote:

> ... måske dette kunne være interessant:
>
> <http://forums.macnn.com/showthread.php?t=286328>

Ja men jeg ønsker IKKE emulering.. Og en "xp box" ala classic på ppc,
burde være teknisk mulig inden for overskuelig fremtid..

/Mikael

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 13:27

Per Rønne wrote:

> Så bliver jeg nysgerrig: har du forsøgt installation af Den Store Danske
> Encylopædi? Og hvad med Encyclopædia Britannica?
>
> Begge kører under Java.

Næææh.. Men hvis det er Java programmer, burde de da kunne bringes til
at fungere native i OSX..

> Ikke hvis man fra MacOS X ønsker adgang til Windows-applikationer, med
> brug af klippe-klistring.

Det jeg mente er at jeg vil ikke bruge ordet KUN. Jeg synes der er
fabelagtig at have en maskine jeg kan køre både osx og xp med.

> Ja, lad os se.

> Men hvad med udvidelsesmulighederne på maskinen? Især - hvor mange
> harddiske kan man have i, og hvilken harddisk controller er der i?

Keine ahnung

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 13:57

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> Næææh.. Men hvis det er Java programmer, burde de da kunne bringes til
> at fungere native i OSX..

Java fungerer på den måde, at der kører en virtuel maskine, som
fortolker javakoden løbende. Det betyder programmer der er skrevet til
en platform kan køre på en anden - men det betyder også, at de kører
langsomt.

Styresystemerne til MacOS X og Windows er så forskellige, at Gyldendal
har lavet to versioner af Encyclopædien, men i hvert fald Mac-versionen
er i Java. Spørgsmålet er så blot om Gyldendal har lavet
brugergrænsefladen i »native« PPC-kode; i så fald kan den ikke køre på
MacIntel.

Jeg ønsker bare at se en installation!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 31-03-06 14:10

Hej Per

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
> [...]
> fortolker javakoden løbende. Det betyder programmer der er skrevet til
> en platform kan køre på en anden - men det betyder også, at de kører

Det er vist en meget generel betragtning

Java koden bliver ikke fortolket. Den bliver oversat til bytekode (som
kan komme fra alle mulige sprog) Grafiske brugerflader er ganske
rigtigt langsomme. Men ellers har JIT og HotSpot gjort sit til at Java
slet ikke er langsomt... Og på serversiden er der heller ikke nogen
forskel.

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 15:12

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Det er vist en meget generel betragtning
>
> Java koden bliver ikke fortolket. Den bliver oversat til bytekode.

Som så bliver fortolket.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-06 15:29

> Som så bliver fortolket.

En moderne HotSpot (som den i Java 1.6) er meget effektiv til at lave
optimeret maskinkode som køres.

Javaløsninger er som sådan ikke specielt langsomme, men selve
Javamiljøet kan være temmeligt tungt at trække i luften.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 31-03-06 15:31

Hej

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Som så bliver fortolket.

Kun nogen gange. HotSpot oversætter det som køres mange gange til
maskinkode. Men der kan du jo så komme at sige at maskinkode også
bliver fortolket... af CPUen

Og iøvrigt er fortolket ikke lig med langsomt, ligesom overssat ikke
er lig med hurtigt...

PS. Hvor meget har du arbejdet med Java? Har du kun kørt programmer,
eller har du også kodet nogen?

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 16:12

> [...]

> er lig med hurtigt...
>
> PS. Hvor meget har du arbejdet med Java? Har du kun kørt programmer,

Jeg har ikke arbejdet særligt meget med Java. Kun undervist i det, ført
et hold htx-elever op til eksamen i det, og virket som censor for et
hold der var oppe til studentereksamen i datalogi, hvor java var valgt
som programmeringssprog.

Så ekspert kan man naturligvis ikke kalde mig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 14:46

Per Rønne wrote:

> [...]
> er i Java. Spørgsmålet er så blot om Gyldendal har lavet
> brugergrænsefladen i »native« PPC-kode; i så fald kan den ikke køre på

Ok.. Jeg er selv Java udvikler med 10++ års erfaring, så lad os lige
feje nogen misforståelser af bordet.

For det første kører java ikke fortolket (som regel) pga HotSpot
teknologien, at runtime. For det andet er Java ikke langsomt.. Det er
rigtig nok at UI kan være lidt sluggish (Swing), alt afhængig af
programmøren. Mit produkt kører fint. Visse numeriske beregninger kører
faktisk hurtigere i Java, hvilket vi drager nytte af i mit firma
(bioinformatik)..
Gyldendal har sikkert lavet 2 næsten identiske java produkter med fælles
source. Det gør jeg også med vores produkt.

Og lige den sidste ting..

PPC kode kan GODT køre på MacIntel (ellers ville det da være helt
slemt), hvis den er kodet mod Carbon eller Cocoa (Frameworks).. Alle
native MacOSX (non-classic) programmer er som minimum kodet mod Carbon,
og kun ganske få kan ikke køre på Intel (såsom Virtual PC), de kører dog
emuleret via Rosetta teknololgien. Cocoa applikation kan umiddelbart
genkompileres til såkaldte "Universal Binaries", hvorved de kører native
på IntelMac.. Mange programmer er allerede genoversat og kører derved
ved fuld hastighed.

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 15:30

> [...]

> genkompileres til såkaldte "Universal Binaries", hvorved de kører native
> på IntelMac.. Mange programmer er allerede genoversat og kører derved

Ja, men Apple har gjort opmærksom på at den java-maskine der kører på
MacIntel /ikke/ kan afvikle jave-programmer, hvor
brugergrænsefladedelene er oversat til PPC-kode.

Kort sagt: jeg vil gerne se eksempler på, ja, bare ét, at DSDE + EB kan
køre på MacIntel.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 31-03-06 15:55

Per Rønne wrote:

> [...]
> brugergrænsefladedelene er oversat til PPC-kode.
>
> Kort sagt: jeg vil gerne se eksempler på, ja, bare ét, at DSDE + EB kan

Stik mig nogen CD'rommer, så skulle det nok kunne lade sig give sig..
Medmindre det er designet til en eller anden obskur Microsoft Java VM..

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 16:42

Mikael Flensborg <mflensborg@clcbio.com> wrote:

> Stik mig nogen CD'rommer, så skulle det nok kunne lade sig give sig..
> Medmindre det er designet til en eller anden obskur Microsoft Java VM..

Jeg kan ikke så godt »stikke dig nogle CD-ROMer«; leksikaene ligger
begge på DVDer, og de er kopieringsbeskyttede.

Men hvis du bor i nærheden kan jeg da komme forbi? Og ja, nu bringer jeg
min adresse + telefonnumre, og svarer du med e-mail, så virker Reply-To
adressen altså.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Mikael Flensborg

Dato : 02-04-06 23:30

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Men hvis du bor i nærheden kan jeg da komme forbi? Og ja, nu bringer jeg
> min adresse + telefonnumre, og svarer du med e-mail, så virker Reply-To

Bor i Århus, så det er nok lidt lang vej.. Men jeg er næsten 100% sikker
på at Gyldendal ikke har skrevet noget som helst ppc kode. Det er højst
sandsynligt kun installeren, der kører native, og den ville også kunne
køre via Roseatta på IntelMac. Desuden kan ppc kode jo som nævnt køre
via Rosetta. Men jeg tror du godt kan stole på, at jeg ville kunne
installere Gyldendal på både min osx og winxp partition på min maskine.
Men du skal da være yderst velkommen, hvis din nysgerrighed skulle blive
for overvældende

/Mikael

Fra : Per Rønne

Dato : 03-04-06 05:20

> [...]

> installere Gyldendal på både min osx og winxp partition på min maskine.
> Men du skal da være yderst velkommen, hvis din nysgerrighed skulle blive

Jeg må så vente til jeg finder en københavner, gerne i MacBruger, er har
en sådan.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-06 15:26

> [...]

> er i Java. Spørgsmålet er så blot om Gyldendal har lavet
> brugergrænsefladen i »native« PPC-kode; i så fald kan den ikke køre på

Hvad svarede Gyldendal da du spurgte dem om ovenstående?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 15:42

> Hvad svarede Gyldendal da du spurgte dem om ovenstående?

Jeg har ikke spurgt Gyldendal, jeg vil blot se det fungere på en
MacIntel-maskine. Og det burde da ikke være så svært i praksis; jeg har
dvd'en, men ingen MacIntel, men det må der da være så mange andre der
har.

I øvrigt kan man se bort fra piratkopi-spørgsmålet; jeg har i hvert fald
ikke været i stand til at lave så meget som en sikkerhedskopi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-06 18:08

> Jeg har ikke spurgt Gyldendal, jeg vil blot se det fungere på en

Prøv at spørge. Så får du nok et godt svar.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 18:24

> Prøv at spørge. Så får du nok et godt svar.

Måske; jeg er nu ikke sikker. Og jeg tror næsten at der er folk på
dk.edb.mac og i MacBruger, som må have prøvet det.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-06 18:40

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Måske; jeg er nu ikke sikker. Og jeg tror næsten at der er folk på
> dk.edb.mac og i MacBruger, som må have prøvet det.

Folk der BÅDE har en MacIntel og Encyklopædien?

Nah, det tror jeg helt ærligt ikke. Du må med til et brugermøde så du
kan prøveinstallere dem der.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-06 20:46

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg har ikke spurgt Gyldendal, jeg vil blot se det fungere på en
> MacIntel-maskine. Og det burde da ikke være så svært i praksis; jeg har
> dvd'en, men ingen MacIntel,

købe en så du kan prøve.

> men det må der da være så mange andre der har.

De har næppe Encyklopædien.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 04:09

> købe en så du kan prøve.

Det gør jeg da nok også - på et tidspunkt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-06 20:44

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

>og hvilken harddisk controller er der i?

en MacIntel? IHCR7, hvorfor er det interessant?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-06 22:40

> en MacIntel? IHCR7, hvorfor er det interessant?

korektion det er IHC7DH, hvilket næppe gør en signifikant forskel.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-06 04:39

> korektion det er IHC7DH, hvilket næppe gør en signifikant forskel.

Jeg var nu mere interesseret i om det var S-ATA, ATA66 [som på min
G4/867, som kun understøtter harddiske på op til 128G] eller ATA133 [som
kan klare 128P].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-04-06 22:04

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jeg var nu mere interesseret i om det var S-ATA, ATA66 [som på min
> G4/867, som kun understøtter harddiske på op til 128G] eller ATA133 [som
> kan klare 128P].

Det er selvfølgelig SATA-2, ATA bruges efterhånden kun til optiske
drev. Moderne controlere har iøvrigt ingen problmer med store diske.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 00:33

> Det er selvfølgelig SATA-2, ATA bruges efterhånden kun til optiske
> drev.

OK, så mine eksisterende harddiske kan kun bruges på mine eksisterende
maskiner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-04-06 08:38

> OK, så mine eksisterende harddiske kan kun bruges på mine eksisterende
> maskiner.

De fleste eksterne harddiske er stadig baseret på PATA.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 08:32

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> De fleste eksterne harddiske er stadig baseret på PATA.

Jeg talte om /interne/ harddiske, som jeg på min G4/867 har tre af.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 12:06

> Jeg talte om /interne/ harddiske, som jeg på min G4/867 har tre af.

PATA = parallel ATA = den type der sidder internt i din G4.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 15:25

> PATA = parallel ATA =

Den kunne jeg godt forstå.

>den type der sidder internt i din G4.

Jep, men du talte om »eksterne«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:26

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Jep, men du talte om »eksterne«.

nej. Men du spurgte til om du så slet ikke kune bruge dine diske i en
ny maskine, på hvilket en anden svarede at du stadig kan stoppe dem i
et eksternt kabinet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 12:05

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> OK, så mine eksisterende harddiske kan kun bruges på mine eksisterende
> maskiner.

ja - Intel har i flere år kun udstyret deres chipsæt med en enkelt ATA
controler (til de optiske drev). Man kan stadig købe ATA controlere på
PCI indstikskort, men den standart har Apple jo helt forladt til
fordel for PCIe. (jeg vil tro at man snart kan få ATA controlere på
PCIe også)

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-06 15:25

> ja - Intel har i flere år kun udstyret deres chipsæt med en enkelt ATA
> controler (til de optiske drev). Man kan stadig købe ATA controlere på
> PCI indstikskort,

Jep, og jeg har endda et, jeg ikke [endnu] kan bruge til noget.

Fulgte med en 160G intern Maxtor-harddisk.

> men den standart har Apple jo helt forladt til fordel for PCIe. (jeg vil
> tro at man snart kan få ATA controlere på PCIe også)

Men det kræver jo så at man køber en IntelMac med plads til ekstra
interne harddiske. Så vidt jeg har forstået har ingen af de tre typer
[iMac, iBook og Mini] der foreløbig er kommet, plads dertil.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-04-06 17:27

> [...]

> interne harddiske. Så vidt jeg har forstået har ingen af de tre typer
> [iMac, iBook og Mini] der foreløbig er kommet, plads dertil.

Jeg forstår godt hvad du skriver, men ikke hvor du vil hen med det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-03-06 11:49

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Dog stadig en beta, og tilsyneladende kun DualBoot. Man skulle jo gerne
> have systemerne til at fungere samtidig.

Mon ikke det bliver til at man kan køre et af dem inde i det andet med
fx vmware?

Det vigtige er jo at få skidtet i luften.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 31-03-06 13:12

> Mon ikke det bliver til at man kan køre et af dem inde i det andet med
> fx vmware?
>
> Det vigtige er jo at få skidtet i luften.

Jep, og det tog altså "hele" to måneders tid ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk