Mighty mouse og os
Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-03-06 10:48

Hej

Jeg har lige købt en mighty mouse. Og hvad? Jeg kan ikke finde ud af at
bruge den!

Måske har det noget at gøre med, at jeg har 10.4 på min powerbook, men
mighty mouse kræver 10.4.2 ifgl apple.

Det er mit indtryk, at en del har problemer med 10.4.5 (nyeste) derfor
værger jeg mig for at opdatere en velfungerende maskine til 10.4.5.
(never touch a running mashine, som englænderne siger).

Derfor spørgsmålet: Hvilket os vil I gode macbrugere anbefale mig at
installere for at lære at tæmme den lille mus?

(pb 12", 1,5 Ghz)

--
Henrik Enslev (2200)
henske snawel a e-mand punktum dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-06 11:19

On 2006-03-30 11:48:05 +0200, no@spam.nix (Henrik Enslev) said:

> [...]
>
> Derfor spørgsmålet: Hvilket os vil I gode macbrugere anbefale mig at
> installere for at lære at tæmme den lille mus?

Jeg har Mighty Mouse på min 1 GHz PowerBook (TiBook), og den virker
uden problemer. Hvilke problemer har du? Du skal huske at indstille den
i det tilhørende kontrolpanel, som du vel har installeret fra cd'en?
Der er den hage, at Mighty Mouse fra starten er indstillet til at være
enknapsmus, så højreklik fungerer altså ikke, før du slår det til i
kontrolpanelet. Det har jeg nu også svært ved at vænne mig til. Man er
så vant til at trykke på ctrl-tasten i stedet. Til gengæld er
scroll-hjulet rart.
   Der er også en anden særhed ved Mighty Mouse. Den har faktisk kun én
knap. Til gengæld sidder der en føler i hhv. venstre og højre side, som
mærker, om der er en finger på musens venstre eller højre side. Den
højre føler er bare ikke koblet til. Det er kun den venstre, der
virker. Hvis du vil højreklikke, er det derfor ikke nok, at du bare
trykker ned på højre side af musen. Du skal også løfte den venstre
finger. Hvis den venstre finger hviler let på musen, mens du presser
ned på højre side, bliver det derfor bare opfattet som et almindeligt
venstreklik.
   Jeg har også Mac OS X 10.4.5, som fungerer uden problemer. Det gælder
også en iBook og en Mac mini her i huset. Jeg mindes ikke, at der har
været nogen særlige problemer med 10.4.5, så jeg forstår ikke, du er
bange for at opdatere til den. Hver gang noget opdateres, vil der altid
være nogen, der har problemer. Der kan altid gå noget galt under en
opdatering. Det er også derfor, man opfordres til altid at lave backup.
Man skal bare huske, at de brugere, hvis problemer man hører om, er
nogle få ud af mange millioner, som ikke har problemer, og som vi ikke
hører om. Jeg siger ikke, at Apple aldrig har lavet en opdatering, der
har givet problemer. Jeg mener bare ikke, der har været særlige
problemer med 10.4.5.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-03-06 14:25

> Jeg har Mighty Mouse på min 1 GHz PowerBook (TiBook), og den virker
> uden problemer. Hvilke problemer har du? Du skal huske at indstille den
> i det tilhørende kontrolpanel, som du vel har installeret fra cd'en?

Tak for svaret.
Skal man nu til at installere driver til nyt native Apple grej? Well,
der liggere dyret nok begravet. Jeg har bare ikke nogeb CD. Har købt den
brugt, og jeg kunne ikke umidelbart finde noget sådant på Apples
hjemmeside. Måske skal jeg bare lede igen?
Er man forkælet, når man forventer at det virker?

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 30-03-06 14:37

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> [...]
> hjemmeside. Måske skal jeg bare lede igen?
> Er man forkælet, når man forventer at det virker?

Det mener, jeg bestemt ikke man er. Jeg købte også min brugt, og så vidt
jeg husker satte jeg den bare til, og så fandt den ud af, at det var en
Mighty Mouse, og så indstillede jeg den til at kunne højreklikke. Men
opdater dog til nyeste OS, der er jo trods alt nogle sikkershedsting
osv., som er rare at have. Combo-updaten skulle virker bedst, efter hvad
jeg har hørt. Selv installerede jeg dog direkte fra SU, og det virkede
bare.

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-03-06 21:17

On 2006-03-30 15:37:00 +0200, mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com (Mikkel Westh
[2740]) said:

> [...]
> osv., som er rare at have. Combo-updaten skulle virker bedst, efter hvad
> jeg har hørt. Selv installerede jeg dog direkte fra SU, og det virkede

Det er sikkert det, der er problemet. Det er sandsynligt, at software
til Mighty Mouse følger med de nyeste systemversioner. Men man kan ikke
forvente, at det er med et styresystem, der kom på markedet, før musen
gjorde. Derfor følger der software med Mighty Mouse. For du (Henrik
Enslev) er vel sikker på, at kontrolpanelet til Migthy Mouse ikke
ligger i Systemindstillinger allerede?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Enslev

Dato : 30-03-06 21:36

> [...]
> til Mighty Mouse følger med de nyeste systemversioner. Men man kan ikke
> forvente, at det er med et styresystem, der kom på markedet, før musen

Nej det ville næsten være for meget at forlange

Derfor følger der software med Mighty Mouse. For du (Henrik
> Enslev) er vel sikker på, at kontrolpanelet til Migthy Mouse ikke
> ligger i Systemindstillinger allerede?

Ja det er jeg sikker på, for der kommer slet ikke de billeder op i
indstillinger, som jeg har set på apples hjemmeside. Jeg tror bare jeg
opdaterer til 10.4.5 og ser om ikke det bliver til at styre musen.
(noget af det den gør er, at når jeg trykker på den for at aktivere et
link, popper der en undermenu frem, som kun giver mig muligheden for at
åbne link i et nyt vindue, hvis jeg vil se siden)

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-03-06 09:17

Henrik Enslev skrev:

> [...]
> link, popper der en undermenu frem, som kun giver mig muligheden for at
> åbne link i et nyt vindue, hvis jeg vil se siden)

Ellers vil jeg da gerne se, om jeg kan finde cd'en og sende
kontrolpanelet til dig. Jeg ved godt nok ikke på stående fod, hvor meget
det fylder. Jeg tror nu ikke, det ændrer på de kontekstuelle menuer. Med
en et-knapsmus skal man holde ctrl nede, mens man klikker, for at se
dem. Med en toknapsmus skal man bare højreklikke. Hvis du får menuer
frem ved at højreklikke på din Mighty Mouse, så tror jeg, den virker som
toknapsmus. At der ikke står ret meget i menuen må skyldes, at der
simpelthen ikke er andre valgmuligheder det pågældende sted.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Enslev

Dato : 02-04-06 13:08

> [...]
> toknapsmus. At der ikke står ret meget i menuen må skyldes, at der
> simpelthen ikke er andre valgmuligheder det pågældende sted.

Tak for tilbuddet. Nu har jeg opdateret til 10.4.5, og musen fungerer
fint.

Tak for råd og vejledning

Fra : Henrik Enslev

Dato : 13-04-06 10:20

Henrik Enslev <no@spam.nix> wrote:

> Tak for tilbuddet. Nu har jeg opdateret til 10.4.5, og musen fungerer
> fint.
>
> Tak for råd og vejledning

Faktisk er den ret fed, men efter disse få dage med den mægtige mus, kan
den kun rulle opad ppå skærmen med den lille knap. Trist når jeg nu lige
havde lært at holde af den.

Fra : Martin Bech

Dato : 13-04-06 13:26

In article <1hdqcqy.1vhndsndrlq68N%no@spam.nix>,
no@spam.nix (Henrik Enslev) wrote:

> Faktisk er den ret fed, men efter disse få dage med den mægtige mus, kan
> den kun rulle opad ppå skærmen med den lille knap.

Der er mange der har oplevet det samme, mig selv inklusiv. Nogle har
klaret problemet med dette hint:
"If the ball stops scrolling, just dab a cloth in alcohol--don't
over-saturate the cloth. Run the mouse upside down over the cloth. Works
fine."

Da jeg fik problemet, brød jeg musen op og gjorde kuglen og rullerne
rene, så nu scroller den som en ny mus. Desværre gik den grå krave i
stykker, så den må jeg holde på plads med et par stykker tape, men da
det er på undersiden af musen, generer det mig ikke synderligt.

Billedserie om åbning af musen:
http://www.applematters.com/index.php/gallery/category/C4/

Held og lykke...
--