/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Her kan man vist /ikke/ støtte Apple
Fra : Per Rønne


Dato : 27-03-06 14:02

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006103310010&NL=1&Category=IT>

Ja, det drejer sig om den franske lov mod kopispærring.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

 
 
Henrik Münster (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-03-06 16:11

On 2006-03-27 15:01:34 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> <http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006103310010&NL=1&Category=IT>
>
> Ja, det drejer sig om den franske lov mod kopispærring.

I princippet er det jo meget smukt, men som verden er skruet sammen, så
kan jeg nu ikke lade være med at holde med Apple. Hvorfor må andre
gerne lave lukkede formater og have monopollignende status, mens Apple
skal trynes, så snart det lykkes dem at tilkæmpe sig en markedsledende
position indenfor et bestemt område? Hvis musikformater skal åbnes, så
skal f.eks. software vel også. Så skal vi vel også kunne køre alle
programmer på vores Mac? Eller det er måske noget andet? Årsagen er
nok, at musik er et stort marked, som alle kan forstå, mens computere
er de ligeglade med. Vi kan godt blive tvunget til skulle købe nyt
udstyr med 3-4 års mellemrum, fordi der laves nye formater og stilles
større krav. Prøv til gengæld at foreslå, at der ikke skal sendes
analoge radio- og tv-signaler fra om to måneder. Så rejser der sig et
hylekor, der råber op om, at det er synd for de gamle og de fattige,
der ikke har råd til at anskaffe nyt udstyr. Hvad musik angår har der i
øvrigt altid været flere formater. Der har f.eks. være LP,
kassettebånd, cd og nu dvd. Hvorfor ikke forbyde at udgive musik på
dvd, fordi det ikke kan afspilles på cd-afspillere?
   Jeg synes ikke, det her er helt retfærdigt. Hvis musikformaterne skal
åbnes, så er der en hel del andet, der også skal åbnes. Det her minder
om en hetz mod Apple. Det er ligesom forbrugerstyrelsen ikke kan tåle,
at DR nævner en iPod i sin reklame for sine podcasts. Har der
nogensinde været en sag om, at ordet "Walkman" er blevet nævnt?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Per Rønne (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 27-03-06 17:43

Henrik Münster <news@muenster.dk> wrote:

> On 2006-03-27 15:01:34 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:
>
> > <http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006103310010&NL=1&Category=IT>
> >
> > Ja, det drejer sig om den franske lov mod kopispærring.
>
> I princippet er det jo meget smukt, men som verden er skruet sammen, så
> kan jeg nu ikke lade være med at holde med Apple. Hvorfor må andre
> gerne lave lukkede formater og have monopollignende status, mens Apple
> skal trynes, så snart det lykkes dem at tilkæmpe sig en markedsledende
> position indenfor et bestemt område? Hvis musikformater skal åbnes, så
> skal f.eks. software vel også. Så skal vi vel også kunne køre alle
> programmer på vores Mac? Eller det er måske noget andet? Årsagen er
> nok, at musik er et stort marked, som alle kan forstå, mens computere
> er de ligeglade med. Vi kan godt blive tvunget til skulle købe nyt
> udstyr med 3-4 års mellemrum, fordi der laves nye formater og stilles
> større krav. Prøv til gengæld at foreslå, at der ikke skal sendes
> analoge radio- og tv-signaler fra om to måneder. Så rejser der sig et
> hylekor, der råber op om, at det er synd for de gamle og de fattige,
> der ikke har råd til at anskaffe nyt udstyr. Hvad musik angår har der i
> øvrigt altid været flere formater. Der har f.eks. være LP,
> kassettebånd, cd og nu dvd. Hvorfor ikke forbyde at udgive musik på
> dvd, fordi det ikke kan afspilles på cd-afspillere?
> Jeg synes ikke, det her er helt retfærdigt. Hvis musikformaterne skal
> åbnes, så er der en hel del andet, der også skal åbnes. Det her minder
> om en hetz mod Apple. Det er ligesom forbrugerstyrelsen ikke kan tåle,
> at DR nævner en iPod i sin reklame for sine podcasts. Har der
> nogensinde været en sag om, at ordet "Walkman" er blevet nævnt?

Den franske lov kræver nu også åbenhed den anden vej.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Henrik Münster (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-03-06 17:14

On 2006-03-27 18:43:10 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Den franske lov kræver nu også åbenhed den anden vej.

Det ved jeg godt, men det bliver ofte slet ikke nævnt. Jeg har bl.a.
hørt interview i radioen med folk fra Bilkas musikbutik. De talte kun
om, at de gerne ville sælge musik til iPod-ejerne. De nævnte ikke
rigtig noget om, at de skulle åbne for deres musik, så vi andre kunne
høre den på vores Mac. Sagen er jo, at det stort set ikke betyder noget
den modsatte vej. Apple sidder jo på størstedelen af musiksalget på
nettet, og de fleste afspillere er iPod. Det er derfor Apple, der vil
tabe langt mest. Pludselig vil iPod-ejerne jo kunne købe deres musik
andre steder. Det vil gå ud over salget fra iTunes Music Store. Især
hvis der kommer priskonkurrence. Der vil sikkert også være nogle, der
vælger en anden afspiller, når de nu kan købe musik hos Apple med den
også.
   Som sagt er det da meget smukt, og i princippet går jeg da også ind
for fri konkurrence. Det er bare sjovt, for ikke at sige uhyggeligt og
tankevækkende, at der ikke er nogen, der råber lige så højt, når det
f.eks. er Microsofts produkter, der nærmest er enerådende, og vi andre
bliver lukket ude.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste