Armatur over skildpadder
Fra : Robert

Dato : 17-06-01 21:54

Er der nogen som har erfaring med at anvende armaturer over akvarie med
skildpadder i ?

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg er lidt nervøs for at luften bliver for
fugtig, eller i hvert fald for "indelukket", og at dette vil medføre sygdom.
Har lidt på fornemmelsen at det måske kunne give betændelse eller
øjeninfektioner.

Nogen som har prøvet dette, med eller uden held ?

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 17-06-01 22:21

Tjahhh, hvilke skildpadder taler vi om?

mvh Ivan

Fra : Robert

Dato : 18-06-01 06:01

"Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box 121, DK-
9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Tjahhh, hvilke skildpadder taler vi om?

Rødøret terrapin

Et armatur lukker jo faktisk helt af såå??

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-06-01 19:34

In article <UVfX6.3821$VQ4.596747@news010.worldonline.dk>,
Robert <robert.marcussen@image.dk> wrote:
> "Terrarieforeningen AHS - Aktive Herpetologers Sammenslutning, box 121, DK-
> 9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Rødøret terrapin

> Et armatur lukker jo faktisk helt af såå??

Hmm.. ja, måske det er bedre med en lampe der hænger over
akvariet. Eller evt. lægge noget under amaturet, så der bliver et
mellemrum.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 18-06-01 21:36

Jeg har 1 Sacalia bealei samt 2 Pelomedusa subrufa gående i et stort set
helt lukket akvaterrarie.
Faktisk havde jeg samme betænkeligheder som du udviser.

Det har dog vist sig at være unødvendige bekymringer og skildpadder bliver i
de få øjeblikke de tilbringer på land ind imellem tørre. De har vel
efterhånden gået således i 4 år tror jeg og der har ikke været nogen form
for problemer. POelomedusaerne har endog lagt æg et par gange.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 18-06-01 22:33

In article <_ztX6.379$SF4.31562@news.get2net.dk>,
box 121, DK- 9400 Nr. Sundby" <ahs.krybdyr@get2net.dk> wrote:
> [...]

> efterhånden gået således i 4 år tror jeg og der har ikke været nogen form
> for problemer. POelomedusaerne har endog lagt æg et par gange.

Èn af de rødørede jeg havde engang, havde på et tidspunkt et par
pletter af noget svamp på bugskjoldet. Men jeg tror egentlig ikke
det skyldtes luftfugtigheden, pletterne var dér hvor skildpadden
hviler på bugskjoldet, så måske det har skyldtes at underlaget
ikke har været ordentlig tørt. Det gik væk efter nogle
behandlinger med noget svampemiddel.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Ulrik Smed

Dato : 17-06-01 22:59

In article <JN8X6.2453$hi6.361423@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> øjeninfektioner.

> Nogen som har prøvet dette, med eller uden held ?

Mit akvarie til min padde er næsten helt lukket, men det er
træværk der er udenom, så det er ikke særlig tæt. Det er nok en
god ide at sørge for lidt udluftning, så luftfugtigheden ikke
bliver alt for høj. Padderne skal ha' mulighed for at blive helt
tørre og varme, ellers kan der opstå skjold-råd eller svamp.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk