|
| Køb af båd!? Fra : John Hansen |
Dato : 06-06-06 00:04 |
|
Hej alle
Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som
man skal vare
særlig opmærksom på ?
På forhånd tak
J. Hansen
| |
pkc (06-06-2006)
| Kommentar Fra : pkc |
Dato : 06-06-06 14:56 |
|
"John Hansen" <j_hans1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4484b870$0$47082$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som
> man skal vare
> særlig opmærksom på ?
>
> På forhånd tak
> J. Hansen
Køb evt Brugtbåds testen fra Båd-Nyt -
https://www.allerpay.dk/search.aspx?searchword=bianca&searchcatid=28
mvh
www.scanboat.com / Pt. mere end 8 brugte Bianca 27
| |
John Hansen (06-06-2006)
| Kommentar Fra : John Hansen |
Dato : 06-06-06 22:42 |
|
">> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem,
som
>> man skal vare
>> særlig opmærksom på ?
>>
>> På forhånd tak
>
>> J. Hansen
>
> Køb evt Brugtbåds testen fra Båd-Nyt -
>
> https://www.allerpay.dk/search.aspx?searchword=bianca&searchcatid=28
>
> mvh
> www.scanboat.com / Pt. mere end 8 brugte Bianca 27
Jo tak for forslaget, sådan en har jeg bestilt for et par dage siden.
Venlig Hilsen
J.hansen
>
>
| |
Claus Tersgov (07-06-2006)
| Kommentar Fra : Claus Tersgov |
Dato : 07-06-06 15:40 |
|
John Hansen skrev:
> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem,
> som man skal vare
> særlig opmærksom på ?
Vær opmærksom på vinduerne og dækket. I lighed med mange af samtidens både,
så står masten på ruftaget, og det kan betyde en overbelastning af dette.
Mærk efter, om ruftaget er blødt og fjedrende. Dengang man tegnede båden,
var man ikke i stand til at beregne belastningen rigtigt, det er først
efterfølgende, at man har fundet ud af at beregne kraften. I dag regner man
med, at hvis masten står på ruftaget, så skal dette kunne optage en
belastning på ti gange bådens deplacement.
Det betyder desværre, at der er mange både fra den tid, hvor understøttelsen
af masten ikke er tilstrækkelig. Nogle både har efterfølgende fået montere
en stolpe, som står lige under masten og som så støtter på kølen.
Sluttelig er der et par af biancabådene som har haft problemer med vinduerne
som var utætte, netop fordi ruftaget har givet sig for meget.
Men brug en bådkonsulent. Det koster kun en tusse eller deromkring, og de
penge er givet *RIGTIGT* godt ud. Er du på sjælland, så kan jeg anbefale
John Christensen, han har en enorm erfaring med disse halvfjerdserbåde.
Du kan næsten være sikker på, at han tjener sig selv hjem med det samme.
Claus
| |
John Hansen (07-06-2006)
| Kommentar Fra : John Hansen |
Dato : 07-06-06 22:45 |
|
> Sluttelig er der et par af biancabådene som har haft problemer med
> vinduerne
> som var utætte, netop fordi ruftaget har givet sig for meget.
>
> Men brug en bådkonsulent. Det koster kun en tusse eller deromkring, og de
> penge er givet *RIGTIGT* godt ud. Er du på sjælland, så kan jeg anbefale
> John Christensen, han har en enorm erfaring med disse halvfjerdserbåde.
>
> Du kan næsten være sikker på, at han tjener sig selv hjem med det samme.
>
> Claus
Ok tak !
Det var da rart at vide lidt om,
hvordan er det med kølen på disse både (bianca 27), jeg ved selvfølgelig
godt at der er glasfiber uden på kølen, men den er jo sat fast til selve
båden
på en eller anden måde? Er der noget kritisk der ?
Venligst
John Hansen
| |
ThomasB (07-06-2006)
| Kommentar Fra : ThomasB |
Dato : 07-06-06 23:07 |
|
"John Hansen" <j_hans1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44874a40$0$47018$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Det var da rart at vide lidt om,
> hvordan er det med kølen på disse både (bianca 27), jeg ved selvfølgelig
> godt at der er glasfiber uden på kølen, men den er jo sat fast til selve
> båden
> på en eller anden måde? Er der noget kritisk der ?
Kølen er sjældent et kritisk punkt på en båd - med mindre den er skadet.
Generelt når man er ude og kigge på både, er det en god ide at kigge på
hvordan den er passet.
Kig f.eks ved motoren - er ledninger tapet sammen og ligger hulter til
bulter, så kan du nok også regne med at resten af båden er passet sådan.
Eller er tovværket gammelt og slidt, masten ridset og hakket, sejlene pakket
pænt sammen osv osv.
En der har passet sin båd godt, har garanteret også fået lavet de "kritiske"
ting.
Spørg: "Er der noget du vil fortælle mig af grimme ting, inden jeg går båden
igennem? - Vi skulle jo nødigt spilde hinandens tid."
Det plejer som regel at få de fleste ting frem i lyset.
Men som Claus siger, så få en fagmand med ud og se båden igennem - det kan
altid betale sig.
Husk ikke at købe uden at have set den på land, og husk også at osmose
"forsvinder" når båden har stået på land et par måneder. Bedste måde at
opdage osmose på, er at undersøge lige når den er trukket op ad vandet.
| |
John Hansen (08-06-2006)
| Kommentar Fra : John Hansen |
Dato : 08-06-06 00:03 |
|
"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
news:44874dfc$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Kølen er sjældent et kritisk punkt på en båd - med mindre den er skadet.
>
> Generelt når man er ude og kigge på både, er det en god ide at kigge på
> hvordan den er passet.
>
> Kig f.eks ved motoren - er ledninger tapet sammen og ligger hulter til
> bulter, så kan du nok også regne med at resten af båden er passet sådan.
> Eller er tovværket gammelt og slidt, masten ridset og hakket, sejlene
> pakket pænt sammen osv osv.
>
> En der har passet sin båd godt, har garanteret også fået lavet de
> "kritiske" ting.
>
> Spørg: "Er der noget du vil fortælle mig af grimme ting, inden jeg går
> båden igennem? - Vi skulle jo nødigt spilde hinandens tid."
> Det plejer som regel at få de fleste ting frem i lyset.
>
> Men som Claus siger, så få en fagmand med ud og se båden igennem - det kan
> altid betale sig.
>
> Husk ikke at købe uden at have set den på land, og husk også at osmose
> "forsvinder" når båden har stået på land et par måneder. Bedste måde at
> opdage osmose på, er at undersøge lige når den er trukket op ad vandet.
Mange tak for ordene,
Venligst
John Hansen
>
>
| |
HHH (12-06-2006)
| Kommentar Fra : HHH |
Dato : 12-06-06 00:58 |
|
"John Hansen" <j_hans1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4484b870$0$47082$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej alle
>
> Jeg påtænker køb at en Bianca 27, er der nogle svage punkter ved dem, som
> man skal vare
> særlig opmærksom på ?
>
> På forhånd tak
>
> J. Hansen
>
>
>
Hej John
Jeg købte selv en Bianca 27 sidste år, og jeg er generelt MEGET tilfreds med
båden.
En enkelt overraskelse har vi dog oplevet. Den var meget utæt når der blev
sejlet vand ind over rælingen (og det gør man meget nemt med det forholdsvis
lave fribord). Det viste sig, at lønningen var meget medtaget (mahogni) og
nærmest rådnet væk hvor skrogside og dæk er samlet, og derfor tog den vand
ind når man sejlede vand ind over rælingen. Jeg har netop her i foråret
udskiftet lønningen hele vejen rundt (teaktræ), så nu er problemet løst ved
et stort arbejde og godt snedkeri.
Det er derfor en god ide at checke dette punkt, da det er temmelig dyrt at
få lavet på værft. Jeg har selv lavet min, men alene materialer løber op i
rundt regnet 6000,- kr.
God vind.
Måske mødes vi på søen.
HHH
"Carpe Diem"
| |
John Hansen (12-06-2006)
| Kommentar Fra : John Hansen |
Dato : 12-06-06 04:19 |
|
Hej
Det var virkelig en god oplysning at få, det takker jeg meget for.
Venilgst
John Hansen
"HHH" <news@sletdettestofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:448cae0a$0$4820$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg købte selv en Bianca 27 sidste år, og jeg er generelt MEGET tilfreds
> med båden.
> En enkelt overraskelse har vi dog oplevet. Den var meget utæt når der blev
> sejlet vand ind over rælingen (og det gør man meget nemt med det
> forholdsvis lave fribord). Det viste sig, at lønningen var meget medtaget
> (mahogni) og nærmest rådnet væk hvor skrogside og dæk er samlet, og derfor
> tog den vand ind når man sejlede vand ind over rælingen. Jeg har netop her
> i foråret udskiftet lønningen hele vejen rundt (teaktræ), så nu er
> problemet løst ved et stort arbejde og godt snedkeri.
> Det er derfor en god ide at checke dette punkt, da det er temmelig dyrt at
> få lavet på værft. Jeg har selv lavet min, men alene materialer løber op i
> rundt regnet 6000,- kr.
>
> God vind.
>
> Måske mødes vi på søen.
>
> HHH
> "Carpe Diem"
>
| |
|
|