Hejsa Torben.
Jeg vil ikke kalde mig ekspert, og kender ikke rigtig den nævnte motor.
Kunne man tænke sig at nogle af kølekanalerne i motoren kan være tilstoppede
sålees at kølevandet ikke kommer hele vejen rundt? Det vil jo give begrænset
køling, som nok først giver udslag ved hårdere belastning.
Ved ikke om det kan hjælpe. Håber du får styr på båden.
Mvh
-Clas-
"Torben Bach" <tsbach*fjern*@nyka.dk> skrev i en meddelelse
news:22a6d$4484a5ae$5293eea8$12186@news.arrownet.dk...
> Sidste efterår købte jeg en motorsejler, der har en saltvandskølet Volvo
> Penta MD 17C motor m/S 110 sejldrev årg. ca. 1980 monteret. Hjemturen blev
> foretaget uden problemer, hvor temperaturmåleren over 3 dage med ca. 8
> timers daglig sejlads stod støt og roligt i det grønne felt.
>
> I forbindelse med forårsklargøringen har jeg udskiftet impeller, olie og
> termostat (som er checket hjemme forinden med termometer - åbner ved de
> foreskrevne ca. 60 grader) + renset div. filtre, vandindtag i sejldrevet
> er renset inden søsætning osv., MEN mit problem er nu, at motoren kører
> varm.
> Temperaturmåleren kører frem og tilbage i et væk. Hvis jeg nøjes med at
> "køre" 1500 omdrejninger holder nålen sig inden for det grønne område, men
> hvis jeg kører 2000 eller lidt mere (max. er 2500) ryger nålen op i det
> røde felt, og motoren standser.
> Det er ret irriterende og føles en smule utrygt, at skidtet ikke virker,
> som det skal.
> Iflg. manualen kan årsagen være tilstopning i kølersystem (der kommer
> rigeligt med kølevand ud med udstødningen), termostaten (som er checket og
> som virker som den skal). Impelleren/kølevandspumpen kører uafhængigt af,
> hvordan kileremmen er justeret.
>
> Skulle der være nogen her i gruppen, der kunne give nogle hints om, hvor
> jeg skal finde fejlen, og hvordan den kan rettes, modtages råd og
> vejledning med kyshånd.
>
> Det skal lige nævnes, at jeg har forsøgt at provokere systemet, mens jeg
> har ligget ved bådebroen derhen, at jeg har ladet motoren køre varm i
> tomgang og senere har ladet den køre for fulde omdrejninger (i frigear) i
> et stykke tid. Det eneste der er sket, er at temperaturmålernålen har
> bevæget sig ned mod bundfeltet af det grønne. Det modsatte sker altså, når
> jeg sejler i gear, og hvor maskinen skal yde en indsats.
>
> På forhånd tak for hjælpen.
>
> Torben
>
> --
> Husk at *hvis* du vågner -
> er hver morgen den første dag
> i resten af dit liv.
>
http://www.skovbach.nyka.dk
>