Skift af Tandrem ? hvordan bestemmer man o~
Fra : Molnit

Dato : 05-06-06 21:53

Hejsa,
   Jeg har skaffet mig sådan en sød lille Saxo Diesel, som skal ha skiftet
tandrem inden for de næste 5-10.000km.

   Da jeg i forvejen har prøv et at skifte knastkæder osv. tænkte jeg at
det ku da ikke være så svært igen, så jeg har købt en ny tandrem,
medløberhjul, samt opstrammerhjul. Skal det gøres kan man jo lige så
godt skifte det hele nu man er i gang ;) det er jo ikke så dyre stumper
igen.

   MEN, nu er jeg kommet i tvivl... i min hayens bog, står der jeg skal
bruge en et eller andet speciel tool til at stramme remmen op med. Alt
andet i bogen er nemt og enkelt at gøre osv. men dette stk. tool skal
bruges til at måle om remmen er strammet korekt såvidt jeg kan forstå,
så det gør mig en del i tvivl.

   Så hvad gør i andre ? hvor for man fat i sådan et stykke værktøj ?
eller er der andre måder at bedømme hvornår tandremmen er strammet
rigtigt op ?

   Er det et specielt Citroen tool ? eller er det et generelt værktøj til
brug ved tandremme ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ulrich

Dato : 05-06-06 22:22

"Molnit" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> Så hvad gør i andre ?

Der hvor remmen er længst, altså mellem to remhjul.
Der skal den kunne vende 90 gr, det plejer man ikke at gå helt forkert af.

--
Hygge Ulrich

Fra : Ped

Dato : 05-06-06 22:44

Molnit skrev:
> [...]
> rigtigt op ?
>
> Er det et specielt Citroen tool ? eller er det et generelt værktøj

Hej,

Jeg har netop i dag skiftet tandremmen på min Punto, og også til den
foreskrives et specialværktøj, der minder lidt om en vægtstang. Men
Ulrich's råd er en udmærket tommelfingerregel, som en Fiatmekaniker
engang viste mig. På det længste frie stykke tager du fat i remmen med
tommel- og pegefinger, og hvis du kan dreje remmen 90 grader uden at
bruge vold, så er den stram nok. Kan du dreje den mere bør den strammes
lidt, og hvis mindre er den for stram. Lad motoren køre lidt i tomgang
inden du sætter coveret på og check igen, for opstramningen kan godt
ændre sig en smule, når remmen har fundet sit leje. Hvis den kan høres
under kørsel (hyler) er det fordi den er for stram.

Inden du tager den gamle rem af, så husk at tælle tænderne imellem de to
mærker på h.h.v. krumtappen og knasthjulet. Tallet skulle helst være det
samme når du har fået den nye på. Jeg kender en Focus ejer der glemte
det - det kostede 15.000 og et par røde ører...

M.v.h.

Jens L. Pedersen
'99 Punto 60SX

Fra : Molnit

Dato : 06-06-06 08:41

Ped skrev:

> [...]
> samme når du har fået den nye på. Jeg kender en Focus ejer der glemte
> det - det kostede 15.000 og et par røde ører...

   Jeg tror lige jeg vil tjekke med en Citroen mekker om det, og hvis det
er 90g trikket så går jeg straks i gang med det denne weekend :)

Fra : Rasmus

Dato : 05-06-06 22:55

"Molnit" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> er der andre måder at bedømme hvornår tandremmen er strammet rigtigt op ?
>
> Er det et specielt Citroen tool ? eller er det et generelt værktøj til

Prøv at spørge hos Citroen......
Jeg mener PSA lavede noget om på deres tandremme og remstrammere på et
tidspunkt.

/Rasmus

Fra : Molnit

Dato : 06-06-06 08:39

Rasmus skrev:

> Prøv at spørge hos Citroen......
> Jeg mener PSA lavede noget om på deres tandremme og remstrammere på et
> tidspunkt.

   C serien, og Xsara osv. har fået automatisk strammer, så vidt jeg er
orienteret. Men Saxo i både gammel og ny udgave (2000 skiftet), er
stadig med manuel stramning.

   Så mon ik det er det som du tænker på ?

Fra : alexbo

Dato : 06-06-06 08:56

"Molnit" skrev

> [...]
> skifte det hele nu man er i gang ;) det er jo ikke så dyre stumper igen.

Du har fået gode råd om stramningen, jeg vil blot foreslå du skifter
vandpumpen samtidig, den er trukket af remmen og mange tandremsbrud skyldes
en defekt vandpumpe.

mvh
Alex Christensen

Fra : Molnit

Dato : 06-06-06 09:47

alexbo skrev:
> "Molnit" skrev

> Du har fået gode råd om stramningen, jeg vil blot foreslå du skifter
> vandpumpen samtidig, den er trukket af remmen og mange tandremsbrud skyldes
> en defekt vandpumpe.

   "http://www.thansen.dk/product.asp?c=709824447&n=360886117&pn=461762223"

   Kan det passe den ik koster mere end 229Kr. ;) Jammen, så skal den da
skiftes, den har jo trodsalt kørt 230.000km.

   Nå, så kan jeg jo lave det 2 årige kølervæske skifte samtidig med :)