Bertel muret inde
Fra : Poul Nielsen

Dato : 05-06-06 18:03

Murerlærlinge har muret Haarders ministerium til i protest over manglende
praktikpladser. De hysteriske kællinger i Dansk arbejdsgiverforening og
erhversliv klynker over at deres profit ikke kan maksimeres pga mangel på
arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-06 20:32

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
> forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Vi er altså i den situation at arbejdsgiverne ikke gider oprette
praktikpladser og de har ikke meget fidus til skolepraktik. Det er såmænd
ikke fordi man behøver være speciel kvik for at gennemskue at så kan man
ikke få uddannet nok murere. Skyldes den manglende vilje mod ikke det at man
heller vil hente en polak til 50 kroner i timen, det kan selvfølgelig også
skyldes at erhvervsledere indenfor byggeriet er usædvanlig snotdumme....

Der er kun een vej, regeringen må finde pisken frem, erhvervet har tydeligt
vist at de ikke kan finde ud af det selv.

mvh
Kim

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-06-06 21:03

On Mon, 5 Jun 2006 21:32:26 +0200, Kim2000 skrev:

> [...]
>
> Der er kun een vej, regeringen må finde pisken frem, erhvervet har tydeligt
> vist at de ikke kan finde ud af det selv.

Man kunne måske også sige, at staten skal betale for
skoleperioderne, når lærlingene ikke står til rådighed for
mester. Jeg tror, det ville løse problemet.

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Wilstrup

Dato : 05-06-06 21:45

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
> skoleperioderne, når lærlingene ikke står til rådighed for
> mester. Jeg tror, det ville løse problemet.

Jamen, det er vel også mester, der skal stå til rådighed for at der
overhovedet kan komme lærlinge til faget eller hva'?
--
Wilstrup

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 05-06-06 23:13

On Mon, 5 Jun 2006 22:45:13 +0200, Wilstrup skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Jamen, det er vel også mester, der skal stå til rådighed for at der
> overhovedet kan komme lærlinge til faget eller hva'?

Mester bør ikke have pligt i den retning. Lærlinge bør være så
tillokkende en ting at have, at mesterne frivilligt tager alle
dem, der er behov for. Lidt i samme stil som, at seminarierne
får så meget for at uddanne folkeskolelærere, at seminarierne
gider uddanne dem.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Wilstrup

Dato : 06-06-06 06:35

> [...]
> dem, der er behov for. Lidt i samme stil som, at seminarierne
> får så meget for at uddanne folkeskolelærere, at seminarierne

Du kan ikke sammenligne disse to ting - seminarierne er en
uddannelsesinstituion, hvor man kan søge ind efter endt studentereksamen, og
er der plads kommer de ind.

Byggebranchen har ikke en sådan koordineret tilmeldingsordning, men de unge
skal selv søge praktikpladser -og her er der grumme mange at vælge mellem,
men få der gider at have dem (som det ser ud) - derfor nytter det ikke noget
at branchen som helhed skriger på arbejdskraft, hvis de ikke selv ønsker at
gøre en indsats for at få de unge ind, der søger.

Havde seminarierne fx manglet unge til uddannelsen, ville de naturligvis
også måtte forsøge at lokke folk til sig, men forestil dig at man mangler
unge, der vil være lærere samtidig med at seminarierne ikke ville have dem
ind - det ville jo være grotesk.

Der er en hel del unge der gerne vil være murere, men de kan ikke få
uddannelsen gjort færdig, da der mangler praktikpladser - det er noget helt
andet end læreruddannelsen. Her ligger praktikken efter at de ER kommet ind.

--
Wilstrup

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 07:38

On Tue, 6 Jun 2006 07:35:15 +0200, Wilstrup skrev:

> [...]
> er der plads kommer de ind.
>
> Byggebranchen har ikke en sådan koordineret tilmeldingsordning,

Det er da ligemeget, hvorvidt det er koordineret på en s¿rlig
måde.

> men de unge
> skal selv s¸ge praktikpladser -og her er der grumme mange at v¿lge mellem,
> men få der gider at have dem (som det ser ud) - derfor nytter det ikke noget
> at branchen som helhed skriger på arbejdskraft, hvis de ikke selv ¸nsker at
> g¸re en indsats for at få de unge ind, der s¸ger.

Branchen skriger ikke på arbejdskraft. Det er bare det
s¿dvanlige med kapitalisterne - loven om udbud og
eftersp¸rgsel skal kun g¿lde, når de selv kan score profitten,
når det er arbejdstagernes tur, så g¸r arbejdsgiverne så
forf¿rdeligt ondt af sig. Ligesom landm¿ndene. Klynk og
tudefj¿s - andet er det ikke. Der er masser af arbejdskraft,
der er bare ikke masser af billig tjenstivrig arbejdskraft,
man kan tjene den rigtig fede profit på. Man skal dele lidt
mere, når eftersp¸rgslen på arbejdskraft er h¸j - og sådan
noget g¸r forf¿rdeligt ondt på mange arbejdsgivere, der slet
ikke kan forstå, at arbejdstagerne en gang imellem skal
betales en h¸j pris for deres ydelser.

> Havde seminarierne fx manglet unge til uddannelsen, ville de naturligvis
> også måtte fors¸ge at lokke folk til sig,

Kun for betaling - kun i det omfang, det er fordelagtigt. Det
samme g¿lder for mestre. Mestrene ville tage alle de elever,
de overhovedet kunne skaffe, hvis det var fordelagtigt for
dem, at uddanne dem.

> men forestil dig at man mangler
> unge, der vil v¿re l¿rere samtidig med at seminarierne ikke ville have dem
> ind - det ville jo v¿re grotesk.

Situationen ville opstå i samme ¸jeblik, seminarerne ikke blev
betalt nok for at uddane folk.

> Der er en hel del unge der gerne vil v¿re murere, men de kan ikke få
> uddannelsen gjort f¿rdig, da der mangler praktikpladser - det er noget helt
> andet end l¿reruddannelsen. Her ligger praktikken efter at de ER kommet ind.

Det er n¸jagtigt det samme som l¿reruddannelse - i og med at
det skal kunne betale sig.

--
The power to fit in with oneÿs social peers can be
irresistible. To a human lemming, the logic behind an opinion

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:15

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> dem, der er behov for. Lidt i samme stil som, at seminarierne
> får så meget for at uddanne folkeskolelærere, at seminarierne

Nu bortser du det faktum at mester tjener penge på deres arbejde. Var deres
arbejde gratis ude hos kunderne kunne argumentet bedre holde.
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym
mindre vægt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 15:37

On Tue, 6 Jun 2006 14:15:23 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Nu bortser du det faktum at mester tjener penge på deres arbejde. Var deres
> arbejde gratis ude hos kunderne kunne argumentet bedre holde.

Jeg ser ikke bort fra noget - du gør. Hvis mester tjente mere
på at have lærlinge end ikke at have nogen, så ville der ikke
være mangel på lærlingepladser.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:41

> Jeg ser ikke bort fra noget - du gør. Hvis mester tjente mere
> på at have lærlinge end ikke at have nogen, så ville der ikke
> være mangel på lærlingepladser.

og dermed anser du håndværksmestre for at være økonomisk altskuende

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 10:17

On Wed, 7 Jun 2006 02:40:44 +0200, Frank Leegaard skrev:

> og dermed anser du håndværksmestre for at være økonomisk altskuende

Jeg anser dem for at være dem, der har skoen på og ved hvor
den trykker.

--
Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende skal overholde
hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-06 21:21

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Man kunne måske også sige, at staten skal betale for
> skoleperioderne, når lærlingene ikke står til rådighed for
> mester. Jeg tror, det ville løse problemet.

Det kunne helt sikkert afhjælpe en del, jeg troede bare det var sådan nu.
Der kan man bare se, så blev man det klogere.

mvh
Kim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 05-06-06 23:18

On Mon, 05 Jun 2006 22:02:31 +0200, Henrik Svendsen wrote:

> Man kunne måske også sige, at staten skal betale for
> skoleperioderne, når lærlingene ikke står til rådighed for
> mester. Jeg tror, det ville løse problemet.

Man kunne med en vis ret hævde at den betaling er dækket af den lave
lærlingeløn. Man kunne, ligeledes med en vis ret, hævde at mester har
gavn af skoleopholdne.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 00:34

On Tue, 06 Jun 2006 00:17:30 +0200, Frank E. N. Stein skrev:

> Man kunne med en vis ret hævde at den betaling er dækket af den lave
> lærlingeløn. Man kunne, ligeledes med en vis ret, hævde at mester har
> gavn af skoleopholdne.

Man kunne også sige, at lærlinge - som forholdene er i dag -
ikke er noget videre interessant for en mester. Og så er det
jo sådan set ligegyldigt, hvad andre mener om den sag. Udbud
og efterspørgsel er den lov, der skal overholdes i dette
tilfælde.

Mesterne vil have noget god og billig arbejdskraft. Det _vil_
mesterne virkelig gerne have, og det er lærlingene bare _ikke_
ellers ville mesterne drøne omkring som flittige bier for at
få så mange elever som muligt.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Wilstrup

Dato : 06-06-06 06:38

> [...]
> mesterne virkelig gerne have, og det er lærlingene bare _ikke_
> ellers ville mesterne drøne omkring som flittige bier for at

Lærlinge er billig arbejdskraft - mange lærlinge lærer hurtigt håndværket
fordi de er interesserede i det og har håndelaget, men nogle mestre viger
tilbage for det "besvær" det også kan være at skulle uddanne en lærling i en
periode, hvorefter skolen atter kalder. Får de en god lærling, vil de jo
ikke miste vedkommende for resten af tiden, når de skal på skole - og man
kan jo ikke tvangsudskrive dem til en bestemt virksomhed.
--
Wilstrup

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 07:38

On Tue, 6 Jun 2006 07:37:57 +0200, Wilstrup skrev:

> [...]
> ikke miste vedkommende for resten af tiden, når de skal på skole - og man
> kan jo ikke tvangsudskrive dem til en bestemt virksomhed.

Lærlinge er ikke billig nok arbejdskraft. Virkeligheden taler
sit eget helt tydelige sprog i det forhold.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-06-06 17:48

On Tue, 06 Jun 2006 01:33:47 +0200, Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> ligegyldigt, hvad andre mener om den sag. Udbud og efterspørgsel er den
> lov, der skal overholdes i dette tilfælde.

En kold vinterdag er der godt udbud om varmt pis i bukserne. Folk der kan
tænke mere end 5 minutter frem i tiden kan dog fortælle at der er bedre
metoder til at få varmen.

> [...]
> virkelig gerne have, og det er lærlingene bare _ikke_ ellers ville
> mesterne drøne omkring som flittige bier for at få så mange elever

Lærlinge er god og billig arbejdskraft, bare ikke de første 1,5 - 2 år.
Jeg har selv været lærling og jeg har selv haft lærlinge, så det er
ikke bare gætterier.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 19:13

On Tue, 06 Jun 2006 18:48:01 +0200, Frank E. N. Stein skrev:

> [...]

> Lærlinge er god og billig arbejdskraft, bare ikke de første 1,5 - 2 år.
> Jeg har selv været lærling og jeg har selv haft lærlinge, så det er

Ligegyldigt - din påstand bliver bare, at mesterne ikke har
forstand på deres egen forretning. Det er - om ikke videre
sandsynligt - muligt; men det er deres egen sag, og vi bør
ikke pålægge dem at tage lærlinge, de tydeligvis ikke ønsker.

Hellere skulle vi gøre det ønskværdigt for dem at tage flere
lærlinge - hvis flere lærlinge er noget, vi (modsat mesterne)
ønsker.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-06-06 19:40

On Tue, 06 Jun 2006 20:13:25 +0200, Henrik Svendsen wrote:

> Ligegyldigt - din påstand bliver bare, at mesterne ikke har
> forstand på deres egen forretning.

Påstanden er at de ikke kan se en god investering selvom den ligger og
spræller lige for øjnene af dem.

> Det er - om ikke videre
> sandsynligt - muligt; men det er deres egen sag, og vi bør
> ikke pålægge dem at tage lærlinge, de tydeligvis ikke ønsker.

De ønsker jo heller ikke alternativerne.

> Hellere skulle vi gøre det ønskværdigt for dem at tage flere
> lærlinge - hvis flere lærlinge er noget, vi (modsat mesterne)
> ønsker.

Jamen, så lad os gøre det ønskværdigt for dem ved at undlade at sætte
skatten op for dem der tager lærlinge.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 23:12

On Tue, 06 Jun 2006 20:40:22 +0200, Frank E. N. Stein skrev:

> Påstanden er at de ikke kan se en god investering selvom den ligger og
> spræller lige for øjnene af dem.

Ja, det er din påstand.

> De ønsker jo heller ikke alternativerne.

Jeg er sikker på, de gerne vil modtage lidt ekstra kontant
erkendtlighed for at uddanne folk til håndværk.

Kunne sikkert være en af mulighederne.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-06-06 23:27

On Wed, 07 Jun 2006 00:12:29 +0200, Henrik Svendsen wrote:

> Ja, det er din påstand.

De lærlinge jeg selv har haft, har været en overskudsforretning set
over hele forløbet. Når man ser forskellen på lærlingelønnen og på
hvad man kan hive ind på akkord som nyudlært, så bør der ikke længere
være den store tvivl.
De lærlinge jeg havde fik oven i købet del af bonus/akkord, så det kan
dårligt være en dårlig forretning for mester.
Selv var jeg på akkord fra jeg var 2. års-lærling, hvilket gav en pæn
lønstigning. Mester scorede dog størstedelen og min svend fik også hans
del af kagen.

> Jeg er sikker på, de gerne vil modtage lidt ekstra kontant
> erkendtlighed for at uddanne folk til håndværk.

Ja, selvfølgelig vil de det, men vil de så også selv betale skatten der
skal inddrives?

> Kunne sikkert være en af mulighederne.

Det er den eneste fornuftige måde at belønne på.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 00:27

On Wed, 07 Jun 2006 00:27:06 +0200, Frank E. N. Stein skrev:

> [...]
> over hele forløbet. Når man ser forskellen på lærlingelønnen og på
> hvad man kan hive ind på akkord som nyudlært, så bør der ikke længere

Men det er der. Måske har du ret, måske tager du fejl -
ligemeget, det er mesternes forståelse af situationen, der
tæller.

> Ja, selvfølgelig vil de det, men vil de så også selv betale skatten der
> skal inddrives?

Der betaler de i forvejen til så mange andres uddannelser, så
de vil sikkert gerne være med til at deles med alle andre om,
når det kommer til håndværkerlærlinge som de derefter kan
tjene ekstra penge på. Naturligvis - ligesom med landmændene,
der heller aldrig har sagt nej til støtte bare fordi, det er
skatteyderne, der skal udrede den.

Nej, der er mange andre måder.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:48

Henrik Svendsen wrote:

> Men det er der. Måske har du ret, måske tager du fejl -
> ligemeget, det er mesternes forståelse af situationen, der
> tæller.

Jow .. men geråder de i en vildfarelse skal og bør de da korrigeres.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 10:20

On Wed, 7 Jun 2006 02:47:50 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Jow .. men geråder de i en vildfarelse skal og bør de da korrigeres.

Er prøvet. Mesterne mener stadig - selv efter en masse
selvkloge har fortalt om, hvilke strømme af guld, de kan tjene
på lærlinge - at lærlinge ikke er den helt fede fidus.

Fra : N/A

Dato : 07-06-06 11:08

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 12:06

> Jeg er sikker på, de gerne vil modtage lidt ekstra kontant
> erkendtlighed for at uddanne folk til håndværk.

Her har vi så endnu en grov misforståelse af disse mestres idioti.
De har jo netop været med til, via deres regering, at lukke for muligheden
for at få "gratis" svende.
Skolepraktik, du ved?

"Næ, vi kan selv"---
Og det kan/vil de så ikke.

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 12:52

On Wed, 7 Jun 2006 13:06:11 +0200, Egon Stich skrev:

> [...]
>>

> Her har vi så endnu en grov misforståelse af disse mestres idioti.
> De har jo netop været med til, via deres regering, at lukke for muligheden

Det er ikke "deres" regering. Mestre vil naturligvis gerne
have gratis svende.

> Skolepraktik, du ved?
>
> "Næ, vi kan selv"---
> Og det kan/vil de så ikke.

De synes åbenbart ikke, at skolepraktikudlærte er gode nok til
lønnen.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 21:12

> De synes åbenbart ikke, at skolepraktikudlærte er gode nok til
> lønnen.

I en hvis grad kan der være noget om dette.
Men her er årsagen en anden.
Det har noget at gøre med "kvaliteten" af de unge, der i dag forsøger
håndværkervejen.
En del af dem er helt enkelt mennesker, der ikke kan klare en sådan
uddannelse, men burde være specialarbejdere og arbejdsmænd.
Men det er jo en helt anden, og sørgelig, historie.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:52

> [...]
>
> Hellere skulle vi gøre det ønskværdigt for dem at tage flere
> lærlinge - hvis flere lærlinge er noget, vi (modsat mesterne)

Der er da en uhyggelig opfattelse, du her giver udtryk for.
Hvorledes vil du få et samfund til at fungere, hvis du fik din vilie?

Konsekvensen af denne cost-benefit politik, ville sønderrive hele samfundet.
Vi skulle alle betale, for at kapitalisterne kan få tingene gratis?

Det er sandelig nok, at vi uddanner DJØFere.

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 23:17

On Tue, 6 Jun 2006 20:51:35 +0200, Egon Stich skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Der er da en uhyggelig opfattelse, du her giver udtryk for.
> Hvorledes vil du få et samfund til at fungere, hvis du fik din vilie?

Godt.

> Konsekvensen af denne cost-benefit politik, ville s¸nderrive hele samfundet.

Nej - det ville v¿re en videref¸relse af det kapitalistiske
system, vort samfund i forvejen bygger på.

> Vi skulle alle betale, for at kapitalisterne kan få tingene gratis?

Nej - så vi (hvis det er det, vi vil) kan få uddannet nogen
flere håndv¿rkere. Mesterne vil tilsyneladende ikke g¸re det
gratis for os.

> Det er sandelig nok, at vi uddanner DJ¨Fere.

Dem har vi rigeligt af, og der er vi ikke bange for at spytte
rigtig meget i kassen for at få endnu flere af slagsen. En
lidt grotesk situation.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:50

Henrik Svendsen wrote:

> Dem har vi rigeligt af, og der er vi ikke bange for at spytte
> rigtig meget i kassen for at få endnu flere af slagsen. En
> lidt grotesk situation.

Jeres had mod DJ¨F og andre akademikere vidner mest af alt om mindrev¿rd
overfor gruppen.

--

/Frank Leegaard

Der grundl¿ggende till¿gger indl¿g der er skrevet under anonymitet
mindre v¿gt

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 10:23

On Wed, 7 Jun 2006 02:49:54 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Jeres had mod DJ¨F

Drop dit ligegyldige hadlallesnak - og tag og skriv med et
ordentligt charset, så dine Ø'er ikke ligner alt muligt andet
end Ø'er.

--
The power to fit in with one’s social peers can be
irresistible. To a human lemming, the logic behind an opinion

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 11:58

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Jeres had mod DJ¨F og andre akademikere vidner mest af alt om mindrev¿rd
> overfor gruppen.

Sludder og vrøvl.
Der er lige så meget hold i din hypotese, som hvis der var tale om had og
afsky overfor voldtægtsforbrydere, og dette var begrundet med "misundelse".
Personager, der snylter og skader een, har man god grund til at afsky.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 11:56

> Nej - så vi (hvis det er det, vi vil) kan få uddannet nogen
> flere håndv¿rkere. Mesterne vil tilsyneladende ikke g¸re det
> gratis for os.

N¿-
Men de har ikke noget imod at v¿re fritaget for momsen.
Heller ikke afskrivninger og sort privatforbrug, generer dem.
I det hele taget:
De tager imod, men vil ikke yde noget til geng¿ld.

Egon

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 12:58

On Wed, 7 Jun 2006 12:56:19 +0200, Egon Stich skrev:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> N¿-
> Men de har ikke noget imod at være fritaget for momsen.
> Heller ikke afskrivninger og sort privatforbrug, generer dem.
> I det hele taget:
> De tager imod, men vil ikke yde noget til gengæld.

Sådan er mennesker. De vil ikke gerne gøre noget gratis; men
hvis du vil gøre noget gratis for dem, så tager de ofte imod
det

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:45

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
>
> Hellere skulle vi gøre det ønskværdigt for dem at tage flere
> lærlinge - hvis flere lærlinge er noget, vi (modsat mesterne)

Man kunne forestille sig yderligere af det der allerede er i dag: En
lærlingefond hele faget betalte til, og hvor dem der havde lærlinge også
modtog penge fra.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 10:25

On Wed, 7 Jun 2006 02:45:04 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Man kunne forestille sig yderligere af det der allerede er i dag: En
> lærlingefond hele faget betalte til, og hvor dem der havde lærlinge også
> modtog penge fra.

Det kunne man nemt forestille sig. Det ville være en ekstra
skat på håndværkerne. Der vil nok være mange, som vil finde
ideen vidunderlig.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-06 08:33

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Man kunne med en vis ret hævde at den betaling er dækket af den lave
> lærlingeløn. Man kunne, ligeledes med en vis ret, hævde at mester har
> gavn af skoleopholdne.

I 80erne blev lærlingelønningerne hævet meget markant, så markant at det
blev sværere for senere generationer af lærlinge at få en læreplads.

Lærlingelønningernes størrelse kan ses her:

<http://www.it2u.dk/sw6839.asp>

Eleverne på tekniske skoler får lærlingeløn så snart kontrakt er
indgået, også på skoleophold. Til sammenligning ligger SU temmelig meget
lavere.

Til ungdomsuddannelserne ligger den garanterede mindste-SU for
hjemmeboende på 1.046 om måneden, svarende til 6,52 i timen], og det
gælder vel at mærke kun for de 18-19 årige. Også 15-17 årige får
lærlingeløn, mens gymnasieelever altså fuldt ud forsørges af forældrene
indtil de fylder 18. Den højeste ungdoms-SU, som altså gives til de
18-19 årige hvis forældre tjener mindst, og som stadig bor hjemme,
ligger til sammenligning på 2349, svarende til 14,65.

Af linket øverst kunne ses at 16-årige 1. års lærlinge i 2004 tjente
46,90 i timen, også i skoletiden, hvilket ikke ligger langt fra hvad
børn under 18 kan tjene i Netto (jeg husker en 16-årig elev på htx der
arbejdede i Netto i fritiden, og som der tjente 56 kroner i timen}. På
sidste år stiger den til 89,50 i timen.

Der gælder for SU særlige regler for udeboende 18-19 årige. De får altså
ikke automatisk en højere ydelse, fordi de er udeboende; de skal
godkendes som sådan, og afhængigheden af forældreindtægten bevares.

Kort sagt: Dem der er mest afhængige af forældrene er de 18-19 årige.
Her har forældrene nemlig ikke længere forsørgerpligt, selv om de unge
altså ikke kan leve af hvad de kan få. Jeg kan ikke glemme en pige der i
radioen brokkede sig over disse regler; de 18-19 årige skoleelever der
stadig fik klø hjemme havde ingen mulighed for blot at flytte hjemmefra.

Hvorfor skal lærlinge i øvrigt have en bedre økonomi end jævnaldrende og
ældre gymnasieelever?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 08-06-06 16:43

> Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:
>
> Hvorfor skal lærlinge i øvrigt have en bedre økonomi end jævnaldrende og
> [...]

Det skal de jo selvfølgelig, fordi de efter et til halvandet år er
overskudsgivende.
Dvs.: De tjener deres penge.
I modsætning til skoleelever, der er uproduktive.

Forøvrigt er denne "forskel" jo et yndet "argument" for de tårnhøje
lønninger, nogle akademikergrupper har tiltusket sig.
Stadig uden at skabe merværdi.

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 08-06-06 17:31

On Thu, 08 Jun 2006 09:32:36 +0200, Per Rønne wrote:

> I 80erne blev lærlingelønningerne hævet meget markant, så markant at det
> blev sværere for senere generationer af lærlinge at få en læreplads.

Jeg fik mit svendebrev sidst i 80'erne og havde en løn der lå langt over
mindstelønnen.

> Lærlingelønningernes størrelse kan ses her:
>
> <http://www.it2u.dk/sw6839.asp>

De kan nu ses mange andre steder også. Jeg havde skam kigget på dem
inden jeg begyndte at udtale mig om emnet.

> Eleverne på tekniske skoler får lærlingeløn så snart kontrakt er
> indgået, også på skoleophold. Til sammenligning ligger SU temmelig
> meget lavere.

Men studerende producerer jo heller ikke noget. Til gengæld er deres
uddannelse mange gange dyrere for skatteborgerne.

> [...]
> gives til de 18-19 årige hvis forældre tjener mindst, og som stadig
> bor hjemme, ligger til sammenligning på 2349, svarende til 14,65.

Jeg kan ikke se hvordan du overhovedet kan begynde at regne SU ud som en
timeløn. Studerende får ikke løn, de får overførselsindkomst og en
uddannelse oveni. Lærlingene betaler delv for deres uddannelse og betaler
oven i købet til de studerende.

> [...]
> der arbejdede i Netto i fritiden, og som der tjente 56 kroner i timen}.
> På sidste år stiger den til 89,50 i timen.

Ja, og prøv at se hvad kunderne betaler mester for den samme time.

> [...]
> flytte hjemmefra.
>
> Hvorfor skal lærlinge i øvrigt have en bedre økonomi end

Fordi lærlingene arbejder for føden. Studerende koster bare penge.

Fra : Per Rønne

Dato : 08-06-06 08:33

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> [...]

> Der er kun een vej, regeringen må finde pisken frem, erhvervet har tydeligt
> vist at de ikke kan finde ud af det selv.

Jeg vil ikke sige at jeg er ekspert på området, men det fremhæves tit at
de elever på teknisk skole [ikke htx-eleverne] der har fået
dumpekarakterer i centrale fag som dansk og matematik til Folkeskolens
Afgangsprøve, hvilket vil sige under 6, generelt ikke er klare til at
gennemføre sådanne uddannelser.

Det drejer sig især om elever fra visse ghettoskoler, som i mit område
Tingbjerg og Voldparken.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jim

Dato : 05-06-06 22:24

> [...]
> arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
> forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Hvis de er murerlærlinge, så har de vel også en praktikplads.

Fra : Ralph

Dato : 05-06-06 22:56

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse
> Hvis de er murerlærlinge, så har de vel også en praktikplads.

De har IKKE en praktikplads, derfor er de ikke lærlinge. De har sikkert
gennemgået et eller andet skoleforløb og nu kan de så ikke finde en
praktikplads. Sølle at arbejdsgiverne ikke kan tænke længere ........

--
Venligst
Arbejdsgiver Ralph

Fra : Allan Riise

Dato : 05-06-06 23:07

Ralph wrote:
> [...]
> sikkert gennemgået et eller andet skoleforløb og nu kan de så ikke
> finde en praktikplads. Sølle at arbejdsgiverne ikke kan tænke længere

Og at regeringen har begrænset skolepraktikken til et absolut minimum.

--
Allan Riise

Fra : Jim

Dato : 06-06-06 01:23

> [...]
> gennemgået et eller andet skoleforløb og nu kan de så ikke finde en
> praktikplads. Sølle at arbejdsgiverne ikke kan tænke længere ........

Det er da ikke arbejdsgiverne, der vælger uddannelse for de unge.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-06-06 06:03

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on tirsdag 6. juni 2006 at 2:22
+0100 wrote:
>Det er da ikke arbejdsgiverne, der vælger uddannelse for de unge.

Det barokke er at byggefagene klager over mangel på arbejdskraft, samtidig
med at det er særdeles vanskeligt at skaffe lærepladser. Dermed er
byggefagene jo med til at skabe sine egne problemer.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jim

Dato : 06-06-06 07:58

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det barokke er at byggefagene klager over mangel på arbejdskraft, samtidig
> med at det er særdeles vanskeligt at skaffe lærepladser. Dermed er
> byggefagene jo med til at skabe sine egne problemer.

Ja, de mangler arbejdskraft, men er du klar over, hvor meget tid en lærling
tager af den kostbare arbejdstid?
En lærling skal tages ind, når der er mandskab til at lære ham op.

J.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-06-06 09:15

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on tirsdag 6. juni 2006 at 8:57
+0100 wrote:
>Ja, de mangler arbejdskraft, men er du klar over, hvor meget tid en
>lærling
>tager af den kostbare arbejdstid?
>En lærling skal tages ind, når der er mandskab til at lære ham op.

Jeg er helt klar over at lærlinge også koster tid - men så længe vi har et
system, der bygger på at lærlingene skal ud til mester, fremfor
skolepraktik, så er det altså mestrene, der bærer en del af ansvaret. Det
har de tilsyneladende ikke levet op til, qua den aktuelle mangel på svende
i byggebranchen.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Allan Riise

Dato : 06-06-06 09:48

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> skolepraktik, så er det altså mestrene, der bærer en del af ansvaret.
> Det har de tilsyneladende ikke levet op til, qua den aktuelle mangel

Ja, det kan jeg kun være enig i, det er ene og alene regeringen og mestrene
i fællesskab der står til regnskab, regeringen har jo været ved magten længe
nok til at man kunne udklække 1½ hold svende..

--
Allan Riise

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:05

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
længe
> nok til at man kunne udklække 1½ hold svende..

Det er jo efter pres fra arbejdsgiverorganisationerne, at regeringen har
afskaffet den skolepraktik, der kunne løse problemerne med mestrenes
manglende vilie til at uddanne næste generation af håndværkere.
Forøvrigt går det offentlige jo i front med at afskaffe lærlingene.
Et ministerium af mit bekendtskab har således på 5 år reduceret antallet af
kontorlærlinge fra 50 til 1..!!! Skriver een..!!
Det er fandeme flot--
Hvem der går i front med denne "udvikling"?
De mennesker med små hjerner, og endnu mindre hænder, der kalder sig
DJØFere.
De har en horisont, der strækker til bundlinien på dagens kassekladde.

Hvem der betaler?
Vore unge.

MVH
Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:54

Egon Stich wrote:
> [...]
> Hvem der går i front med denne "udvikling"?
> De mennesker med små hjerner, og endnu mindre hænder, der kalder sig

Nogensinde hørt eller overvejet hvem der DJØFfernes chefer og hvilken
stilling de har?

> De har en horisont, der strækker til bundlinien på dagens kassekladde.
>
> Hvem der betaler?
> Vore unge.

DJØFfere er soldater der gør hvad de får besked på. Deres job er ikke at
beslutte politikker, men føre dem ud i livet.

Den lille pointe er vist røget forbi dit hoved.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 12:12

> [...]
> beslutte politikker, men føre dem ud i livet.
>
> Den lille pointe er vist røget forbi dit hoved.

Aldeles ikke.
De fleste af dem rådgiver ud fra de gammelliberalistiske ideer, de er blevet
inddoktrineret med.
At liberalt indstillede politikere med kyshånd tager mod de dårlige råd, kan
vel ikke forundre?

DJØFere er klassekampens soldater, og magthavernes bødler.
Jo før det går op for folk, des bedre.

Egon

Fra : Jim

Dato : 06-06-06 10:06

> [...]
> har de tilsyneladende ikke levet op til, qua den aktuelle mangel på svende

Det er ikke lærlinge, man mangler i byggebranchen, men kvalifiseret og
uddannet arbejdskraft.
Når der er så meget run på byggeriet, så er der ikke tid til at tage flere
lærlinge ind, det må enhver da kunne forstå.
Når presset letter på byggeboomet, så bliver der igen tid til at tage flere
lærlinge ind.
Problemet består jo i, at man har reformeret uddannelsessystemet kort før
byggeboomet, hvilket betyder, at byggebranchen er blevet taget på sengen.
De har ikke kunne nå at indstille sig på de nye vilkår.

J.

Fra : Allan Riise

Dato : 06-06-06 10:13

Jim wrote:
> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke lærlinge, man mangler i byggebranchen, men kvalifiseret og
> uddannet arbejdskraft.

Så er det jo også nødvendigt at få det antal uddannet der er behov for.

> Når der er så meget run på byggeriet, så er der ikke tid til at tage
> flere lærlinge ind, det må enhver da kunne forstå.

Sludder, en lærling kræver at der er 2 svende der holder lidt øje med ham,
intet andet.

> Når presset letter på byggeboomet, så bliver der igen tid til at tage
> flere lærlinge ind.

Pjat med dig, så er det jo for sent, og disse unge mennesker risikerer at
blive uddannet medens der er lavkunjuktur i byggesektoren, og så vil folk
som du, være efter dem og skrive stolpe op og stolpe ned om hvorfor de dog
uddanner sig til arbejdsløshed.

> Problemet består jo i, at man har reformeret uddannelsessystemet kort
> før byggeboomet, hvilket betyder, at byggebranchen er blevet taget på
> sengen. De har ikke kunne nå at indstille sig på de nye vilkår.

Og spørg mig så lige om det ikke præcis var hvad de blev advaret om!

--
Allan Riise

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 13:21

Jim wrote:
> [...]
> før byggeboomet, hvilket betyder, at byggebranchen er blevet taget på
> sengen. De har ikke kunne nå at indstille sig på de nye vilkår.

Jamen .. Det er da mangel på planlægning, og at være fremadskuende. For
inden boomet tog ingen nogen ind.

De må finde tiden til oplæringen - længere er den vel ikke. Det er gammel
vanetænkning der blokerer.

Fra : Jim

Dato : 06-06-06 13:39

> Jamen .. Det er da mangel på planlægning, og at være fremadskuende. For
> inden boomet tog ingen nogen ind.

Der var normal tilgang, som der er nu.
Murermestrene har ingen problemer.
De har masser af arbejde, og det er det, de lever af.
Det er de unge, der vælger den forkerte uddannelse, når de ikke har sikret
sig en praktikplads, inden de starter på uddannelsen.

> De må finde tiden til oplæringen - længere er den vel ikke. Det er gammel
> vanetænkning der blokerer.

Og lade kunderne vente på deres huse?
Ja, det kunne de unge vel tænke sig.
Hvis murerne skal bruge længere tid på at bygge et hus, så bliver det også
dyrere.
Vil du gerne betale mere for dit hus, fordi der lige er kommet 2 lærlinge
mere på holdet, som endnu ikke kender forskel på vandret og lodret?
Det er de nemlig ikke kommet til i bogen.

J.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 06-06-06 14:12

Jim wrote:

> [...]
> lærlinge mere på holdet, som endnu ikke kender forskel på vandret og
> lodret? Det er de nemlig ikke kommet til i bogen.

Enhver forandring tager tid at indkøre. Det er mere en mental blokering hos
mester og svendene end reelle problemer. Det er jo blandt andet fordi de
fleste svende er på akkord at de er imod. Så sæt nogen svende til kun at
oplære lærlinge og giv dem en god hyre for det.

Det er vanetænkningen der skal brydes - ikke andet

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 06-06-06 15:38

On Tue, 6 Jun 2006 15:12:11 +0200, Frank Leegaard skrev:

> [...]
> oplære lærlinge og giv dem en god hyre for det.
>
> Det er vanetænkningen der skal brydes - ikke andet

Og du vil gerne være den, der betaler for det?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 01:57

Henrik Svendsen wrote:

> Og du vil gerne være den, der betaler for det?

Som amr. siger:

There is no such thing as a free meal.

Nogen skal betale - at tro at det fungerer uden er der vist ingen over 10 år
der tror

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 10:27

On Wed, 7 Jun 2006 02:56:56 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Som amr. siger:
>
> There is no such thing as a free meal.

Så du vil altså gerne betale for det. Fint - n¿ste gang du har
brug for en håndv¿rker, så v¿lg den, der har forholdsvist
flest l¿rlinge - uanset pris og kvalitet.

--
´You can fool some of the people all the time, and those are
the ones you want to concentrate on." - George W Bush

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 21:34

Henrik Svendsen wrote:

> Og du vil gerne være den, der betaler for det?

En anden væsentlig årsag er den at mester jo hænger på lærlingen i 3 til 4½
år.

Så langt tør de færreste mesrre skue ud.

Derfor tager de ingen lærlinge. Håndværksmestre er vant til næsten at kunne
fyre med dags varsel i DK - undtagen lærlinge ...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 23:54

On Wed, 7 Jun 2006 22:33:36 +0200, Frank Leegaard skrev:

> En anden v¿sentlig årsag er den at mester jo h¿nger på l¿rlingen i 3 til 4½
> år.
>
> Så langt t¸r de f¿rreste mesrre skue ud.

Kan mestre ikke fyre en l¿rling? Så forstår jeg sku' godt, det
kan v¿re sv¿rt at finde en l¿replads.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-06-06 00:08

Henrik Svendsen wrote:

> Kan mestre ikke fyre en l¿rling? Så forstår jeg sku' godt, det
> kan v¿re sv¿rt at finde en l¿replads.

Er det virkeligt sandt at du ikke vidste det?

Jow .. Den eneste opl¸sning af l¿reforholdet efter pr¸vetiden er nok
konkurs. Men jeg er da ikke skråsikker .. sp¸rg i jura.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-06-06 09:13

On Thu, 8 Jun 2006 01:07:39 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Er det virkeligt sandt at du ikke vidste det?

Ja, for det er ikke korrekt. Hvis eleven ikke møder, hvis
eleven stjæler osv .. kan eleven fyres.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-06-06 11:12

Henrik Svendsen wrote:

> Ja, for det er ikke korrekt. Hvis eleven ikke møder, hvis
> eleven stjæler osv .. kan eleven fyres.

Nu er du jo latterlig udover det sædvanlige ... der findes sgu da ingen
mennesker der ikke kan fyres af de grunde. Selv tjenestemænd på
åremålskontrakt er da ude på de grunde.

Prøv med lidt mere gennemtænkte argumenter næste gang

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 08-06-06 12:08

On Thu, 8 Jun 2006 12:12:12 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Nu er du jo latterlig udover det sædvanlige ... der findes sgu da ingen
> mennesker der ikke kan fyres af de grunde.

Jo, det gør der faktisk.

> Selv tjenestemænd på
> åremålskontrakt er da ude på de grunde.
>
> Prøv med lidt mere gennemtænkte argumenter næste gang

Jaja - jeg kom til at tage dig alvorligt. Sagen er, at du
skrev, de ikke kunne fyres, og jeg anede simpelthen ikke, hvad
du mente med det - for naturligvis kan lærlinge fyres. Og så
har du derefter den frækhed arrogant at spørge om jeg virkelig
ikke vidste det. tsk tsk.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-06-06 21:27

Henrik Svendsen wrote:

> [...]
> du mente med det - for naturligvis kan lærlinge fyres. Og så
> har du derefter den frækhed arrogant at spørge om jeg virkelig

Nu ffremgik det jo klart kontekstuelt at det drejede sig om konjunkturer og
dermed manglende efterspørgsel på arbejdskraft mesterne ikke kunne tage
højde for og dermed afskedige på grund af manglende ordrer.

Den mulighed eksisterer så ikke for lærlinge.

At du tsker af din egen uvidenhed .. hmmm ...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 09-06-06 21:53

On Fri, 9 Jun 2006 17:20:39 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Eller imponerende mangel på hjerne der ikke fatter så meget.

Ja okay altså .. sådan kunne jeg da også godt have udtrykt
det.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 09-06-06 15:58

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-06-06 16:21

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 09-06-06 15:59

On Thu, 08 Jun 2006 15:10:52 +0200, Frank Løkkegaard skrev:

> Hvem dog?

De kongelige.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-06-06 16:20

Henrik Svendsen wrote:

> De kongelige.

og nu er det at være konge jo heller ikke en stilling.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 09-06-06 21:52

On Fri, 9 Jun 2006 17:19:43 +0200, Frank Leegaard skrev:

> og nu er det at være konge jo heller ikke en stilling.

Hvad er det så?

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:17

> [...]
> Det er de unge, der vælger den forkerte uddannelse, når de ikke har sikret
> sig en praktikplads, inden de starter på uddannelsen.

Undskyld ordvalget:
Men: Det er løgn, og du aner ikke, hvad du taler om..!!
Virkeligheden er ganske anderledes, hvad oplyste mennesker burde vide.

> Og lade kunderne vente på deres huse?
> Ja, det kunne de unge vel tænke sig.
> Hvis murerne skal bruge længere tid på at bygge et hus, så bliver det også
> dyrere.

Der har vi så den vanlige liberale idioti..!!
Her er noget, du kan forstå--
Du skal betale, hvad arbejdet er værd--
Synd - synd--
Og du fatter ikke, at det bliver dyrere, hvis efterspørgslen efter
håndværkere bliver større end der er svende?
Og at svande ikke bliver født af skumbobler i strandkanten, men skal
uddannes?
Og at det koster?

> [...]
> mere på holdet, som endnu ikke kender forskel på vandret og lodret?
> Det er de nemlig ikke kommet til i bogen.

Atter en gang:
Hold dig til det, du har forstand på.
Selv om vi jo så nok ikke får så mange indlæg fra dig--

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:13

> [...]
> inden boomet tog ingen nogen ind.
>
> De må finde tiden til oplæringen - længere er den vel ikke. Det er gammel

Jamen er det dog ikke forunderligt, at se i denne "debat", hvorledes sikkert
veluddannede mennesker faktisk ikke fatter en pind af, hvad der foregår
udenfor deres egen lille skinverden?
Problemet med kapitalens manglende lyst til at uddanne håndværkere, er jo
flere menneskealdre gammel.
Det kan da kun komme som en overraskelse for flipproletarer?

Tillod man lignende behandling af de unge, der går den boglige vej, ville
skrigeriet fra akademikerklassen ingen ende tage..!!
Men det ville jo også ramme deres eget afkom.

Men sætte sig ind i, hvad det liberale arbejdsmarked, de hylder så højt,
betyder for arbejderklassen, gider de ikke.
Det er først i tider som disse, når mangelen bliver synlig, de reagerer.
Men da ved at begynde at hyle op om "overophedning"..!!
Man skulle jo nødig til at betale for udført arbejde

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:07

> [...]
> byggeboomet, hvilket betyder, at byggebranchen er blevet taget på sengen.
> De har ikke kunne nå at indstille sig på de nye vilkår.

Må man spørge, hvorfra du har denne "erfaring"?
Noget du har læst dig til?
Har du nogensinde betrådt en byggeplads?
For mage til vås, skal man da lede længe efter..
Du er garanteret flipproletar, med regnemaskine?

Egon

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-06-06 10:26

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on tirsdag 6. juni 2006 at 11:06
+0100 wrote:
>Det er ikke lærlinge, man mangler i byggebranchen, men kvalifiseret og
>uddannet arbejdskraft.

Det er der da vist heller ikke nogen der påstår!

>Når der er så meget run på byggeriet, så er der ikke tid til at tage
>flere
>lærlinge ind, det må enhver da kunne forstå.

Tjaaa, men så kommer branchen jo til at stå med problemerne, ikke?

>Når presset letter på byggeboomet, så bliver der igen tid til at tage
>flere
>lærlinge ind.

Her har undskyldningen så været, at man ikke kunne tage lærlinge, fordi
der ikke var noget at lave…

>Problemet består jo i, at man har reformeret uddannelsessystemet kort før
>byggeboomet, hvilket betyder, at byggebranchen er blevet taget på sengen.
>De har ikke kunne nå at indstille sig på de nye vilkår.

Hvad er det for en reform, der har skabt dette problem - der er simpelthen
blevet uddannet alt for få over de sidste 15-20 år og det har været et
nogenlunde vedvarende problem, at der ikke har været praktikpladser nok.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 06-06-06 11:42

> [...]
> arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
> forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Han blev da netop muret UDE!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 06-06-06 14:06

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on tirsdag 6. juni 2006 at 14:39
+0100 wrote:
>Der var normal tilgang, som der er nu.
>Murermestrene har ingen problemer.

Det tyder dette nu ikke på:
http://www.tv2lorry.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=27117&
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2005/12/08/141438.htm
http://www.af.dk/sw52045.asp
http://www.jobnet.dk/sw1408.asp

Jeg vil mene at det er rimeligt at drage den konklussion, at byggefagene
under et mangler faglærte, herunder murersvende - vil du ikke drage den
samme konklussion udfra ovennævnte dokumentation?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jesper

Dato : 06-06-06 15:55

Poul Nielsen <555@get2net.dk> wrote:

> [...]
> arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
> forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Jamen mesterlæren er det eneste rigtige: Arbejdsgiverne antager de
lærlinge de har behov for, der bliver ikke uddannet en masse på skole
som så ikke kan få en praktikplads.

LUK den erhvervsfaglige grunduddanelse.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Wilstrup

Dato : 06-06-06 16:29

> Jamen mesterlæren er det eneste rigtige: Arbejdsgiverne antager de
> lærlinge de har behov for, der bliver ikke uddannet en masse på skole
> som så ikke kan få en praktikplads.
>
> LUK den erhvervsfaglige grunduddanelse.
'
Erhvervsfaglige grunduddannelser? Det er vist længe siden der var noget der
hed noget sådant- eleverne går på tekniske skoler i 20 uger - jeg vil ikke
gennemgå hele forløbet her - og skal så have en praktikplads. Før i tiden
var der også skolepraktikken, hvis det hele glippede, men den har regeringen
jo afskaffet.

Mesterlæren var mange forskellige ting - nogle steder var det sådan at de
unge spildte deres tid med at rende til købmanden for at købe øl for de
ældre lærlinge, rendte i byen for at rense tøj m.v. - det første halve år
var derfor fuldkommen spildtid - og tro mig, jeg har prøvet mesterlæren i
min grønne ungdom - det var ikke noget at råbe hurra for.

Nej, erhvervslivet må selv tage et ansvar for at få uddannet de unge -det er
urimeligt at de samtidig med at de modtager store statstilskud,
skattenedsættelser etc. stadig vil vælte også lærlingeuddannelsen over på
staten - de må tage et medansvar i stedet for at jamre over at de ikke kan
få arbejdskraft.
Med andre ord: til lommerne, arbejdsgivere, og vær jeres ansvar bevidst.
--
Wilstrup

Fra : Jesper

Dato : 06-06-06 18:54

Wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> [...]
> få arbejdskraft.
> Med andre ord: til lommerne, arbejdsgivere, og vær jeres ansvar bevidst.

Jamen du begynder da ikke på et 20 uges undervisningsforløb hvis ikke du
har en lærerplads på hånden!

Ja ved mesterlæren bliver de unge mennesker saat til en del forskellige
ting og de lærer hvordan tingene fungerer helt fra bunden. Og det er
ingen skade til.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:48

> Jamen du begynder da ikke på et 20 uges undervisningsforløb hvis ikke du
> har en lærerplads på hånden!

Så lad dog være med at gøre din udstilling af din tåbelige uvidenhed
større..
Det er år siden, mestrene begyndte at forlange gennemført første del, før de
ville tegne kontrakt.
For at spare lønnen, forstås.
Derfor det du nok har set i aviserne, men tydeligvis ikke har forstået,
nemlig, at mange unge efter endt første del, må leve med, at de har brugt 20
uget til INTET..!!
Fordi mestrene ikke vil tage dem, og skolerne, på grund af taxameteret,
tager flere ind, end de erfaringsmæssigt kan afsætte.
I alt for mange år, har det været på denne måde.
Mange tak, Bertel Hårder, din skidderik..!!!

Men kort sagt:
Du lever i fortiden.
Som de fleste liberalister.
Uden kendskab til virkeligheden.

> Ja ved mesterlæren bliver de unge mennesker saat til en del forskellige
> ting og de lærer hvordan tingene fungerer helt fra bunden. Og det er
> [...]

Du mener sikkert også, at man skal genindføre at sende børn på 8 år ud at
vogte gæs?
De har godt af det?

Egon

Fra : Jesper

Dato : 06-06-06 20:35

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> [...]
> I alt for mange år, har det været på denne måde.
> Mange tak, Bertel Hårder, din skidderik..!!!

Som lærlingeaspirant er du fopligtet til at undersøge, hvad dine
jobmuligheder er, indenfor det eller de fag du er interesseret i.

> Du mener sikkert også, at man skal genindføre at sende børn på 8 år ud at
> vogte gæs?
> De har godt af det?
>
> Egon

Vogte gæs?

Frisk luft, masser motion. Og så lærer ungerne, at gæssene ikke vokser
ud af supermarkedets køledisk. Slet ingen dårlig idé!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-06-06 21:07

On Tue, 06 Jun 2006 21:34:47 +0200, Jesper wrote:

> Som lærlingeaspirant er du fopligtet til at undersøge, hvad dine
> jobmuligheder er, indenfor det eller de fag du er interesseret i.

Hvilke håndværk er der ikke efterspørgsel på for tiden?

Desuden har jeg hørt noget om at der er nogen politikere, der er meget
interesserede i at man hurtigt går i gang med en uddannelse i stedet for
at fjumre rundt. Jeg har nok hørt forkert...

Fra : Jesper

Dato : 06-06-06 21:44

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Hvilke håndværk er der ikke efterspørgsel på for tiden?

Ikke min opgave at sætte sig ind i!

> Desuden har jeg hørt noget om at der er nogen politikere, der er meget
> interesserede i at man hurtigt går i gang med en uddannelse i stedet for
> at fjumre rundt. Jeg har nok hørt forkert...

Lige præcist, så hvad er problemet?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-06-06 22:12

On Tue, 06 Jun 2006 22:44:20 +0200, Jesper wrote:

> Ikke min opgave at sætte sig ind i!

Nej, det ville jo ligefrem være tåbeligt at sætte sig ind i det emne
man debaterer.

> Lige præcist, så hvad er problemet?

I at folk skynder sig med at gå i gang med en uddannelse? Jeg kan ikke se
noget problem i det, men det kan du åbenbart. Kan du også komme med en
begrundelse?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 02:01

Jesper wrote:

> Ikke min opgave at sætte sig ind i!

Nej - men alligevel vil du gerne udtale dig med tåbelig skråsikkerhed om
emnet?

Selvom du lige har bevist at din viden på området er begrænset.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 11:53

> Ikke min opgave at sætte sig ind i!

Fair nok.
Men kunne du så ikke holde kæft, når du intet ved?

Egon

Fra : Jesper

Dato : 07-06-06 14:25

Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

> Fair nok.
> Men kunne du så ikke holde kæft, når du intet ved?
>
> Egon

Det er debatten helt uvedkommende, principperne er og forbliver de
samme: De unge skal vælge fag, hvor der efterspørges arbejdskraft og de
skal sikre sig en aftale med en virksomhed om uddanenelse efter de 20
ugers skolepraktik.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Tim

Dato : 07-06-06 14:46

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> samme: De unge skal vælge fag, hvor der efterspørges arbejdskraft og de
> skal sikre sig en aftale med en virksomhed om uddanenelse efter de 20

.... længere er den faktisk ikke.

Tim

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 21:07

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> ... længere er den faktisk ikke.
>
> Tim

Ah - Hellige enfold--

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-06-06 17:19

On Wed, 07 Jun 2006 15:24:54 +0200, Jesper wrote:

> Det er debatten helt uvedkommende, principperne er og forbliver de
> samme: De unge skal vælge fag, hvor der efterspørges arbejdskraft

Og det må man sige de gør.

> og de
> skal sikre sig en aftale med en virksomhed om uddanenelse efter de 20
> ugers skolepraktik.

Og altså bare rende rundt og fjumre så længe de ikke har den aftale -
så tager det nemlig endnu længere tid inden den arbejdskraft der
efterspørges er til stede. Det er god logik.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 17:50

On Wed, 07 Jun 2006 18:18:39 +0200, Frank E. N. Stein skrev:

> Og det må man sige de gør.

> Og altså bare rende rundt og fjumre så længe de ikke har den aftale -
> så tager det nemlig endnu længere tid inden den arbejdskraft der
> efterspørges er til stede. Det er god logik.

De kunne jo også prøve at skaffe sig aftalen i stand i god
tid, og hvis ingen vil have dem så finde noget andet at lære
om.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-06-06 18:13

On Wed, 07 Jun 2006 18:50:21 +0200, Henrik Svendsen wrote:

> De kunne jo også prøve at skaffe sig aftalen i stand i god
> tid, og hvis ingen vil have dem så finde noget andet at lære
> om.

Ja, jeg har hørt at der er rift om humanister. Det er i hvert fald ikke
svært at komme ind på de studier.

Fra : Jesper

Dato : 07-06-06 19:21

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ja, jeg har hørt at der er rift om humanister. Det er i hvert fald ikke
> svært at komme ind på de studier.

....til gengæld går humanisterne fra RUC arbejdsløse i langt tid efter de
er færdigtuddanede.

Der er grænser for, hvor mange humanister der er behov for.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Wilstrup

Dato : 07-06-06 19:28

> Der er grænser for, hvor mange humanister der er behov for.

Der er grænser for alt - nogle gange er det håndværkere, nogle gange er det
universitetsuddannede -det er ikke nogen overraskelse at samfundet udvikler
og ændrer sig.
--
Wilstrup

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 07-06-06 20:08

On Wed, 07 Jun 2006 20:20:44 +0200, Jesper wrote:

> ...til gengæld går humanisterne fra RUC arbejdsløse i langt tid efter de
> er færdigtuddanede.
>
> Der er grænser for, hvor mange humanister der er behov for.

Nåja, men i det mindste får de sig en uddannelse. Så må alle jo være
tilfredse, for der er åbenbart ikke behov for flere håndværkere.

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 21:05

> [...]
> samme: De unge skal vælge fag, hvor der efterspørges arbejdskraft og de
> skal sikre sig en aftale med en virksomhed om uddanenelse efter de 20

Det er jo noget ævl..!!
Men hvis man tog din mening alvorligt, burde man da sandelig lukke ikke så
få "højere" uddannelser

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 19:20

> Jamen mesterlæren er det eneste rigtige: Arbejdsgiverne antager de
> lærlinge de har behov for, der bliver ikke uddannet en masse på skole
> [...]

Jesper.
For helvede--
Lad nu være at gøre dig totalt til grin..!!
Du aner jo bevisligt, efter denne smøre, hvad du taler om.

Prøv om du kan få Per Rønne, han arbejder jo på en Teknisk skole, til at
forklare dig lidt om, hvorledes nutidig uddannelse af håndværkere foregår.

Egon

Fra : Tim

Dato : 06-06-06 20:10

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> arbejdskraft samtidig er de ude af stand til at fatte at denne mangel på
> forks murere skyldes at murerlærlingene ikke kan få praktikpladser!!.

Jeg har fundet mig en læreplads som voksenlærling/bygningssnedker for ½ år
siden og går på grundkursus nu. Jeg har hermed pratiseret en drøm jeg har
haft længe, om at kvitte koder-jobbet (sidde ned på en stol hele dagen), og
komme ud at lave noget. Ganske enkelt. Glad ud, og glad hjem. Hver vores.

Jeg ved, hvad jeg taler om når jeg siger, at der denundehylemig er en
_grund_ til, at mange _praktikanter_ ikke får en læreplads.

På grundforløbet får alle mulighed for, at komme en uge (eller mere) i
praktik ved en lokal virksomhed. Vi startede 19 personer på vores hold... vi
er SYV tilbage... og det går forrygende for os resterende.

Men de hoveder, der hurtigt faldt fra, kan jeg sgu' sagtens forstå, at
virksomhederne ikke ville have. Blandt dem, var der _ingen_ seriøsitet....
og dog... nogle få ville faktisk gerne, men havde simpelthen ikke
håndelaget. Sådan er det!

Ren underholdningsterapi, eller forældre der pressede dem... hvad ved jeg.
Snedkere blev de aldrig og bliver de næppe nogensinde. Der skal sgu',
surprise, _laves_ noget, når man kommer i lære.

.... og så er det vel ikke nogen hemmelighed, at det i øjeblikket vælter med
lærepladser.... så de der "murere" og deres happening.... dem/den gir' jeg
kke en kæft for!

Tim

Fra : Wilstrup

Dato : 06-06-06 22:46

> lærepladser.... så de der "murere" og deres happening.... dem/den gir' jeg
> kke en kæft for!

Interessant -hvor har du dog den oplysning fra? kunne du ikke tage og lade
den tilflyde os andre, der har med unge at gøre, så vi kan fortælle dem og
de tekniske skoler, hvor de mange lærepladser findes - selv skolevejlederne
kan ikke finde dem - men du ved det jo, så lad endelig dine ypperlige
kundskaber tilflyde os og dølg ikke din store viden på området. Vi er mange,
der venter spændt.
--
Wilstrup

Fra : Tim

Dato : 07-06-06 11:28

"Wilstrup" <nix@invalid.com> wrote in message

> [...]
> dine ypperlige kundskaber tilflyde os og dølg ikke din store viden på
> området. Vi er mange, der venter spændt.

Læser du ikke aviser Arne... det anede mig faktisk nok.

Følg dog lidt med i, hvad der sker rundt omkring dig.

Tim

Fra : Egon Stich

Dato : 07-06-06 12:02

> [...]
>
> Læser du ikke aviser Arne... det anede mig faktisk nok.
>
> Følg dog lidt med i, hvad der sker rundt omkring dig.

Det var dog det mest tåbelige "argument", man længe har set.
Arbejdsgivernes aviser skriver jo konsekvent ikke om emnet.
De har mere travlt med at omtale forholdene på gymnasier og højere
uddannelser.
Her er det jo deres egen yngel, det drejer sig om.
Hvorledes de behandler lærlinge, eller rettere dem, der gerne vil være det,
skrives der ikke om.
Hvilket jo netop er een af grundene til de overordentlig tåbelige påstande
om lærlingeuddannelser, der er fremkommet i denne tråd.
Fuldstændig ude af trit med virkeligheden.

MVH
Egon

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 10:45

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 11:20 +0100 wrote:
>Er prøvet. Mesterne mener stadig - selv efter en masse
>selvkloge har fortalt om, hvilke strømme af guld, de kan tjene
>på lærlinge - at lærlinge ikke er den helt fede fidus.

Tjaaa, der er nu en del håndværksmestre som ikke ser deres lærlige som en
dårlig forretning. Her hvor jeg bor taler jeg jævnligt med med både en
tømrermester, en anlægsgartner og en blikkenslager. de siger nu
samstemmende at lærlige er en glimrende forretning, sådan samlet set.
Nå - det er nok bare noget de bilder sig ind

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 11:08

On Wed, 07 Jun 2006 11:44:48 +0200, Frank Løkkegaard skrev:

> Tjaaa, der er nu en del håndværksmestre som ikke ser deres lærlige som en
> dårlig forretning.

Naturligvis - ellers ville der ikke være så mange lærlinge,
som der trods alt er. Mesterne over et ser det bare ikke som
en så tilstrækkelig god forretning, at det kan opsuge alle
lærlingene.

> [...]
> samstemmende at lærlige er en glimrende forretning, sådan samlet set.
> Nå - det er nok bare noget de bilder sig ind

Sikkert ikke - men hvis vi nu går ud fra, at mesterne synes,
det er en glimrende forretning, så må konklusionen jo være, at
det slet ikke er mesterne, der er problemet - der er bare alt
for mange lærlinge - eller måske er de, der ikke kan få en
plads, dem der bare ikke kan bruges - de ses som uduelige.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 07-06-06 17:49

Henrik Svendsen wrote:

> Naturligvis - ellers ville der ikke være så mange lærlinge,
> som der trods alt er. Mesterne over et ser det bare ikke som
> en så tilstrækkelig god forretning, at det kan opsuge alle
> lærlingene.

Man kunne jo også med en vis ret hævde at de ville nyde uden at yde. Svende
sukker de fleste jo efter - men hvis din karakteristik holder stik er der
ingen der vil yde og uddanne dem - det skal kollegaen.

Ikke lutter flatterende...

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 23:52

On Wed, 7 Jun 2006 18:48:54 +0200, Frank Leegaard skrev:

> Man kunne jo også med en vis ret h¿vde at de ville nyde uden at yde.

De yder da l¸n til de l¿rlinge, de har. Men alle har
selvf¸lgelig en gr¿nse for, hvad de vil yde.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-06-06 00:06

Henrik Svendsen wrote:

> De yder da l¸n til de l¿rlinge, de har. Men alle har
> selvf¸lgelig en gr¿nse for, hvad de vil yde.

Nogen af dem g¸r .. men hvis du har ret i din konklusion omkring at det er
dårlig forretning at have l¿rlinge må jeg supplere med at nogen så lukrerer
på at andre påtager sig opgaven,

Svende vil de jo lige PT gerne have.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 11:41

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 12:08 +0100 wrote:
> [...]
>for mange lærlinge - eller måske er de, der ikke kan få en
>plads, dem der bare ikke kan bruges - de ses som uduelige.

Jeg tror det er begge dele - der er helt sikkert nogle lærlinge der ikke
er gode nok - men der er bestemt også mestre der ikke har set lyset.
Der hvor jeg synes at filmen knækker er, at mestrene fralægger sig
ansvaret for uddannelsen. Jeg hører de samme mestre sige at de ikke er
interesserede i svende, der er uddannet på baggrund af skolepraktikken.
Argumenternerne er sådan set gode nok, nemlig at de hellere vil have nogle
svende, der har konkret arbejdspladserfaring. Dermed er der sat gang i den
berømte onde cirkel, hvilket er skidt for både mestrene og de kommende
svende og branchen samlet set.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 12:29

On Wed, 07 Jun 2006 12:40:55 +0200, Frank Løkkegaard skrev:

> Jeg tror det er begge dele - der er helt sikkert nogle lærlinge der ikke
> er gode nok - men der er bestemt også mestre der ikke har set lyset.

Til begge sider sikkert. Der skal nok være mestre, der bittert
fortryder, at de tog en lærling.

> Der hvor jeg synes at filmen knækker er, at mestrene fralægger sig
> ansvaret for uddannelsen. Jeg hører de samme mestre sige at de ikke er
> interesserede i svende, der er uddannet på baggrund af skolepraktikken.

Jamen, hvordan kan mestrene have ansvaret for den uddannelse,
der foregår på skolerne? Eller det er måske noget andet, du
mener?

> [...]
> svende, der har konkret arbejdspladserfaring. Dermed er der sat gang i den
> berømte onde cirkel, hvilket er skidt for både mestrene og de kommende

Hvis skolepraktikken er problemet, så nedlæg den. Det jeg
afviser er, at det er mestrene, som er problemet. Mestrene
tager naturligvis de lærlinge, de har lyst til at tage, og
sådan skal det være. Der kommer ikke noget godt ud af at
påtvinge dem lærlinge, de ikke ønsker.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 12:57

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 13:28 +0100 wrote:
>Til begge sider sikkert. Der skal nok være mestre, der bittert
>fortryder, at de tog en lærling.

Det er der sikkert, ligesom der er sager med mestre dere ikke uddanner
deres lærlinge ordentlgit. Brodne kar findes både ved lærlingene og
mestrene. Fred med det.

>Jamen, hvordan kan mestrene have ansvaret for den uddannelse,
>der foregår på skolerne? Eller det er måske noget andet, du
>mener?

Mestrene har faktisk indflydelse på uddannelserne via de faglige
udvalg/uddannelsesudvalgene. Om den indflydelse så er stærk nok er en
anden diskussion.

> [...]
>tager naturligvis de lærlinge, de har lyst til at tage, og
>sådan skal det være. Der kommer ikke noget godt ud af at

Jeg taler heller ikke om tvang. Man kan blot ikke først være for sløve i
optrækket med at tage lærlinge og dermed bære sin del af ansvaret for at
der uddannes tilstrækkelig mange, for derefter at kritisere dem der
faktisk bliver uddannet. Det lugter lidt af dobbeltmoral, synes jeg. Så
længe vi har faglige uddannelser, der grundlæggende bygger på at
arbejdspladsen er en del af uddannelsen(hvilket jeg er tilhænger af - og
hvilket arbejdsgiverne også er), så er ansvaret delt mellem
uddannelsesstederne, lærlingene og mestrene - her synes jeg at mestrene
svigter. At de samtidig klager over at der ikke er kvalificerede svende
nok, ja,. det taler for sig selv...

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 13:17

On Wed, 07 Jun 2006 13:57:25 +0200, Frank L¸kkegaard skrev:

> Mestrene har faktisk indflydelse på uddannelserne via de faglige
> udvalg/uddannelsesudvalgene. Om den indflydelse så er st¿rk nok er en
> anden diskussion.

Okay, den tager vi så en anden gang.

> Jeg taler heller ikke om tvang. Man kan blot ikke f¸rst v¿re for sl¸ve i
> optr¿kket med at tage l¿rlinge og dermed b¿re sin del af ansvaret for at
> der uddannes tilstr¿kkelig mange, for derefter at kritisere dem der
> faktisk bliver uddannet. Det lugter lidt af dobbeltmoral, synes jeg.

Det synes jeg ikke; men jeg accepterer så heller ikke din
pr¿mis om sl¸vhed fra mestrenes side.

> Så
> l¿nge vi har faglige uddannelser, der grundl¿ggende bygger på at
> arbejdspladsen er en del af uddannelsen(hvilket jeg er tilh¿nger af - og
> hvilket arbejdsgiverne også er), så er ansvaret delt mellem
> uddannelsesstederne, l¿rlingene og mestrene - her synes jeg at mestrene
> svigter.

Det synes jeg ikke. Eleverne der ikke har fået l¿rlingeplads
har bare ikke v¿ret attraktive nok. Det er ikke mestrenes
skyld.

> At de samtidig klager over at der ikke er kvalificerede svende
> nok, ja,. det taler for sig selv...

Enig. Der er ikke mangel på kvalificerede svende. Enhver
mester kan få alle de svende, han vil have - hvis han vil
betale, hvad det koster.

Det der er mangel på - er kvalificerede svende, der vil
arbejde til den l¸n mestrene synes er rimelig.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 14:00

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 14:17 +0100 wrote:
>Det synes jeg ikke; men jeg accepterer s heller ikke din
>prømis om sl?vhed fra mestrenes side.

Arh, lige en enkelt ting alligevel: Hvor er det, der er noget i vejen med
den præmis, de faglige uddannelsers struktur taget i betragtning?

Hvad sker der forresten med dine æ' er og ø'er?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 14:25

On Wed, 07 Jun 2006 14:59:31 +0200, Frank Løkkegaard skrev:

> Arh, lige en enkelt ting alligevel: Hvor er det, der er noget i vejen med
> den præmis, de faglige uddannelsers struktur taget i betragtning?

At det ikke er mestrenes sløvhed, der gør, at mestrene ikke
tager alle dem, der gerne vil bære lærlinge. 'Sløvhed' er
simpelthen for billig en beskyldning at komme med. Den skal i
hvert fald bakkes op med noget mere.

> Hvad sker der forresten med dine æ' er og ø'er?

Aner det ikke; men det ser ud til at blive mere og mere
udbredt blandt brugerne herinde. Som jeg ser det, er det din
newsreader, der lige pludselig laver mine udmærkede æ'er og
ø'er om til noget underligt. Som regel fungerer mine æ'er og
ø'er fint nok.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 13:57

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 14:17 +0100 wrote:
>Enig. Der er ikke mangel p kvalificerede svende. Enhver
>mester kan f alle de svende, han vil have - hvis han vil
>betale, hvad det koster.
>
>Det der er mangel p - er kvalificerede svende, der vil
>arbejde til den l?n mestrene synes er rimelig.

)) Eller mestre der nu vil betale den løn som en kvalificeret svend
faktisk koster når der er mangel på - ja kvalificerede svende, fordi der
ikke er uddannet nok over en årrække..

Jeg lader resten stå - vi bliver aldrig enige

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 14:42

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) on onsdag 7. juni 2006 at 15:24
+0100 wrote:
>Det er debatten helt uvedkommende, principperne er og forbliver de
>samme: De unge skal vælge fag, hvor der efterspørges arbejdskraft

Det er stort set umuligt at vide på forhånd, sådan som udviklingen er og
har været i de sidste mange år. Læreruddanneslen er vist et ganske godt
eksempel.

> og de
>skal sikre sig en aftale med en virksomhed om uddanenelse efter de 20
>ugers skolepraktik.

Det kommer til at harmonerer dårligt med målsætningerne om unges
uddannelsesniveau - men det gør måske ikke så meget?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jesper

Dato : 07-06-06 15:45

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er stort set umuligt at vide på forhånd, sådan som udviklingen er og
> har været i de sidste mange år. Læreruddanneslen er vist et ganske godt

Dvs. du mener ikke at man kan forudse hvad der er behov for om 20 uger?

> Det kommer til at harmonerer dårligt med målsætningerne om unges
> uddannelsesniveau - men det gør måske ikke så meget?

Det er sgu da ikke en målsætning at uddanne folk til arbejdsløshed din
nød!
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 14:43

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 15:25 +0100 wrote:
> [...]
>newsreader, der lige pludselig laver mine udmærkede æ'er og
>ø'er om til noget underligt. Som regel fungerer mine æ'er og

Det blev vi ikke klogere af - alle andres post ser ok ud her. Nå, men jeg
tjekker lige for en sikkerhedsskyld.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 07-06-06 15:31

On Wed, 07 Jun 2006 15:42:53 +0200, Frank Løkkegaard skrev:

> Det blev vi ikke klogere af - alle andres post ser ok ud her. Nå, men jeg
> tjekker lige for en sikkerhedsskyld.

Nu virker det. Underligt. Det må være en nisse.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 14:47

> [...]
>tager alle dem, der gerne vil bære lærlinge. 'Sløvhed' er
>simpelthen for billig en beskyldning at komme med. Den skal i

Det skal nu ikke være en strid om ord. Sløvheden ses jo af at man på
samme tid klager over mangel på folk og samtidig ikke selv gør noget for
at sikre tilgangen i tilstrækkeligt højt omfang. Men jeg er da helt åben
overfor at se på om eks. refusionsordninger og administrativt bølv stiller
sig i vejen - alt andet vilel være tåbeligt.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 16:00

HrSvendsen@msn.com on onsdag 7. juni 2006 at 16:31 +0100 wrote:
>Nu virker det. Underligt. Det må være en nisse.

Det er det med garanti
- tak for idag - nu vil jeg sgu ud og grille med familien…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 16:02

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) on onsdag 7. juni 2006 at 16:44
+0100 wrote:
>Dvs. du mener ikke at man kan forudse hvad der er behov for om 20 uger?

Nu varer de fleste uddannelser jo lidt længere end 2o uger - ikk?

>Det er sgu da ikke en målsætning at uddanne folk til arbejdsløshed din
>nød!

Jamen dog - hæv da bare stemmen, det styrker da i betragtelig grad dine
argumenter.

Jeg skrev da vist ikke noget om at uddanne til arbejdsløshed - tråden her
handler da sådan set om at der er nogle fag i byggebranchen der mange
svende? Men den pointe er smuttet for dig? Jamen skidt da, den slags sker
jo

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jesper

Dato : 07-06-06 19:21

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> spambuster@users.toughguy.net (Jesper) on onsdag 7. juni 2006 at 16:44
> >>

> Nu varer de fleste uddannelser jo lidt længere end 2o uger - ikk?

Det er ligesomom det ikke er det vi taler om din nød! Vi taler om
håndværkeruddannelserne, det indledende skoldeforløb er her på 20 uger.

> [...]
> handler da sådan set om at der er nogle fag i byggebranchen der mange
> svende? Men den pointe er smuttet for dig? Jamen skidt da, den slags sker

Hvis de mangler svende, så tager de lærlinge ind og så er det ingen
problem at få aftale med en virsomhed eller en mester om en læreplads
efter det indledende skoleforløb.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-06-06 21:10

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) on onsdag 7. juni 2006 at 20:20
+0100 wrote:

>Det er ligesomom det ikke er det vi taler om din nød! Vi taler om
>håndværkeruddannelserne, det indledende skoldeforløb er her på 20 uger.

Prøv at veksle lidt - du ved forandring fryder: brug nød en enkelt gang,
så erstatter du med nar (jeg skal nok sørge for at foreslå orde med kun
ganske få bogstaver), og derpå torsk osv. Så bliver det lidt mindre
monotont at læse - ikk?

Nu er det jo sådan at hvis den unge der gerne vil være håndværker læser
aviser, går på nettet osv. faktisk godt kunne få det indtryk, at der var
mangel på bygningshåndværkere - se link-samling tidligere i tråden.

> [...]
>
>Hvis de mangler svende, så tager de lærlinge ind og så er det ingen
>problem at få aftale med en virsomhed eller en mester om en læreplads

Jo det er det, hvilket eksempelvis mestrenes egen organisation
Håndværksrådet selv erkender. Som jeg skrev i et andet indlæg er det da
muligt at der er nogle rammer i forhold til refusion mv. der kan ændres
til det bedre, men det er jo ikke det, som debatten drejer sig om.

Bortset fra det er det faktisk ikke et argument at man bare tager lærlige
ind, hvis man mangler svende. det gør ma nemlig ikke -dels skal der være
et bestemt antal svende pr. lærling, dels skal der være tid til at vejlede
lærlingene - der ligesom en del af kontrakten, ikk? (det er også derfor at
lærlingen får en væsentlig lavere løn end svendene - men ikke altid
faktureres til en lavere takst i forhold til kunderne).

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-06-06 06:48

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> on torsdag 8. juni 2006 at
1:07 +0100 wrote:
>Er det virkeligt sandt at du ikke vidste det?
>
>Jow .. Den eneste opl¸sning af l¿reforholdet efter pr¸vetiden er nok
>konkurs. Men jeg er da ikke skråsikker .. sp¸rg i jura.

Der erindgået en uddannelseskontrakt, der regulerer forløbet:
http://www.kts.dk/vs/index.asp?afd=400&sid=1133&niv1=7&niv2=1&niv3=0#Den%20almindelige%20uddannelsesaftale

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 08-06-06 14:11