Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 20D & blitz
Fra : Is

Dato : 05-06-06 19:43

Hej

Jeg har nylig købt et brugt 20D, som jeg har fået taget nogle rigtig gode
billeder med. Nu skulle jeg så tage nogle til en fødselsdag, indendørs og om
aftenen. Da jeg var usikker på hvad jeg skulle tænkte jeg at kameraet måtte
bestemme ! så udstyret med en speedlite 380EX, og vælgeren i auto (grøn
firkant) mente jeg at det var ok !! men det fandt jeg så ud af at det ikke
var. Resultatet var meget mørke billeder. Efterfølgende har jeg forsøgt lidt
af hvert, uden dog at finde frem til en indstilling der giver godt belyste
billeder.

Hvor skal jeg begynde ??

Erik Isager

Fra : Kristian Svane

Dato : 05-06-06 19:52

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt
> af hvert, uden dog at finde frem til en indstilling der giver godt belyste

Hej,

Jeg tager altid flashbilleder i Manual program. Som udgangspunkt prøv at
vælge lukketid 1/60 og så en blænde efter eget valg (omrking f/4 til f/8 er
et godt udgangspunkt). Jeg benytter altid ISO 400 eller højere for at
flashen ikke skal anstrenge sig for meget, plus du får lidt tegning af evt.
lys fra omgivelserne.
FEC indstillingen i kameraet bestemmer om flashen skal give mere eller
mindre power, stil på den til du får den ønskede belysning (tjeck
histrogrammet). Hvis dine billeder bliver for mørke, så sæt FEC til en
positiv værdi. På mit gamle 350D med Sigma Super 500 flash kørte jeg altid +
1 1/3 FEC for korrekt eksponering. På mit 30D skal jeg sætte FEC til 0. Så
det er lidt forskelligt fra udstyr til udstyr åbenbart.

Håber det hjælper, ellers skriv igen hvis du er i tvivl.

Mvh Kristian Svane
http://www.pbase.com/swan83

Fra : Is

Dato : 05-06-06 20:25

> [...]
> det er lidt forskelligt fra udstyr til udstyr åbenbart.
>
> Håber det hjælper, ellers skriv igen hvis du er i tvivl.

Hej , det gør jeg så

Hvad er FEC ? og hvordan ændre jeg indstillingerne ?

Uden at gøre mig ret klog på det, så tror jeg at blitzen bestemmer hvor
meget lys det skal på ud fra kameraets indstillinger ???

Erik Isager

Fra : Kristian Svane

Dato : 05-06-06 20:28

> Hej , det gør jeg så
>
> Hvad er FEC ? og hvordan ændre jeg indstillingerne ?
>
> Uden at gøre mig ret klog på det, så tror jeg at blitzen bestemmer hvor
> meget lys det skal på ud fra kameraets indstillinger ???

Hej igen,

FEC står for Flash Exposure Compensation. Det er i din manual et sted :)
På mit 30D skal jeg trykke på den af de 4 knapper oven på kameraet som er
længst til højre og så vælge med "hovedhjulet" bagpå kameraet.

Med FEC kan du vælge at overeksponere (+FEC) eller undereksponere (-FEC)
hvad kameraet tror der skal bruges af lys..

Kristian Svane.

Fra : Is

Dato : 05-06-06 21:16

> [...]
>
> Med FEC kan du vælge at overeksponere (+FEC) eller undereksponere (-FEC)
> hvad kameraet tror der skal bruges af lys..

Ja manual er jo noget særligt for mig !! jeg har købt det brugt af en der
har købt det på en ferie - så den er på spansk har hentet en på Engelsk
på nettet, men det er jeg så heller ikke helt stærk i, slet ikke når det
bliver lidt teknisk

Men jeg tror stadig automatikken spiller mig et pus - Jeg kan med hiv svig
sving få nok lys på- men det er en speedlite 380EX, mener den har en ledetal
på 38 ?

Jeg har en ældre blitz "Rollei 128 BC" den mener jeg har et ledetal på 28,
den kan ikke "snakke" kameraet, men der er "lysregulering" i blitzen, så
hvis jeg sætter fast tid & blænde styre blitzen lyset ind til en hvis
afstand, SÅ er der sgu lys på billedet !!

Med en FEC på +2, kan jeg få et rimeligt belyst billed, men hvis jeg stille
den til det, kan jeg vel godt lade den bestemme blænde, og så bare køre med
fast tid 1/60 ??

Erik Isager

Fra : Jacob

Dato : 05-06-06 23:03

> [...]
> stille
> den til det, kan jeg vel godt lade den bestemme blænde, og så bare køre

Kan du sætte styrken på blitzen ? på nogle kan du justere hvor meget +- den
skal have i lys styrken. fungerer på samme måde som FEB på kameraet. her
justerer du den bare på blitzen. 20D har det med at undereksponere når det
er med blitz det forgår. blot monter din blitz og tænd. på kameraet sætter
du tænd sluk knappen helt over til stregen. nu er hjulet på bagsiden af
kameraet aktiveret og du kan justere din FEB på den lige efter du har berørt
udløseren så displayet tænder i søgeren.

Jacob

Fra : Is

Dato : 05-06-06 23:20

----klip

> [...]
berørt
> udløseren så displayet tænder i søgeren.

Er det ikke det samme som kristian skrev ovenfor ??

Når jeg gør sådan - er der et symbol i søgeren der viser et lyn & så +/- ,
så det må vel være indstilling af blitzen ?

Erik Isager

Fra : Jacob

Dato : 06-06-06 16:38

> [...]
>
> Når jeg gør sådan - er der et symbol i søgeren der viser et lyn & så +/- ,
> så det må vel være indstilling af blitzen ?

Ja du har fanget den. det er vigtigt at tænd knappen er drejet helt over.
ellers kan du ikke justere med det store hjul påg på kameraet.

Fra : Is

Dato : 08-06-06 20:02

> [...]
>
> Med FEC kan du vælge at overeksponere (+FEC) eller undereksponere (-FEC)
> hvad kameraet tror der skal bruges af lys..

Jeg har prøvet lidt af hvert nu, så der komme lidt blandet sp. !

og noget tyder på at FEC skal stå på 2+ også når jeg anvender kameraets
blitz !

Med ovenstående FEC, er det da forholdet mellem naturligt lys og blitzen jeg
stiller, eller er det ,kan man kalder det, total eksponering ??

Kan jeg samtidig med ovenstående, stille over/under-eksponering, som jeg kan
når jeg ikke anvender blitz ??

Når jeg kigger i instruktionsbogen for blizten, som har nogle år på bagen,
står om kamera af type A & B, hvor type B anvender TTL, og A anvender E-TTL
.. Når så der er lys i kontrollampe på blitz for E-TTL, kan jeg så gå ud fra
at det i den forbindelse er et type A kamera (20D)

Erik Isager

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 06-06-06 15:47

"Kristian Svane" <swan_fjerndette_@nitro_ogdette_.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så det er lidt forskelligt fra udstyr til udstyr åbenbart.
>
> Håber det hjælper, ellers skriv igen hvis du er i tvivl.

Jeg har netop 350D + Sigma 500 kombinationen.
Kan du ikke uddybe din indstilling lidt, for jeg får også mørke billeder...

Mvh.

Mads Jakobsen

Fra : Kristian Svane

Dato : 06-06-06 19:00

"Mads Jakobsen" <madsjakob@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop 350D + Sigma 500 kombinationen.
> Kan du ikke uddybe din indstilling lidt, for jeg får også mørke
> billeder...

Jamen, det er bare at fyre op for FEC. Det står i din manual hvordan det
virker :)

Kristian Svane

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-06 19:56

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Hvor skal jeg begynde ??

http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Is

Dato : 05-06-06 20:13

> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> http://www.popphoto.com/assets/download/821200311318.pdf

Tak

Har du også en henvisning til noget på dansk ?

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 06:41

> [...]
> lidt
> af hvert, uden dog at finde frem til en indstilling der giver godt belyste

Hej Erik
Du kan starte med at læse i manualen. Der står at alt det fremragende
flashstyringsautomatik kører - såfrem du bruger en af de rigtige flash. Der
er en 420EX, 430EX, 550EX og 580EX. Derudover er der vist en lille 220EX og
en ringflash og en speciel makroflash, der også kan bruges. Resten er nogo
til de nye Canon. Jo der er også lavet flash fra andre mærker såsom Sigma,
osv. Ved ældre typer flash skal du køre manuelt for at kunne få lys på
billederne. Den er simpelthen gal med synkroniseringen. Der fyres preflash
af som i dit tilfælde betyder at hele lysstyrken fyres af inden der tages et
billede.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Is

Dato : 06-06-06 20:08

> [...]
> af som i dit tilfælde betyder at hele lysstyrken fyres af inden der tages

Ja, nu er det en 380EX - om du har glemt den eller den er "yt" det ved jeg
så ikke.

Men jeg vel så sige både ja, og nej til det du siger.

Ja, til at den fyres af inden billedet tages - for jeg kan se blitzlyset
gennem søgeren inden billedet tages !

Og nej til "hele" lysstyrken, for jeg kan høre på blitzen efter udladningen,
at det kun er en lille del af styrken det affyres. Vender jeg blitzen op i
loftet, er det en meget kraftigere udladning.

Erik Isager

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 20:27

> [...]
> at det kun er en lille del af styrken det affyres. Vender jeg blitzen op i
> loftet, er det en meget kraftigere udladning.

Det er skam ikke en udladelse. En 380EX er ældre og er ikke designet til at
virker sammen med de nye digitale kameraer. Og hvis du kan se lyset i
søgeren, så er det jo netop tegn på at du "rammer ved siden af" med
synkroniseringen. Lysglimtet skulle jo gerne ramme sensoren i stedet for ind
gennem søgeren, så det fyres af for tidligt. Det fyres af med preflashen,
som Canon nu bruger til at måle lyset med. Men flashen prøver så selv på at
anvende den rigtige mængde lys til eksponeringen. Derfor bruger den ikke
hele mængden hver gang, men gemmer det overskydende.

Prøv at låne en af de nævnte flash. Så virker det garanteret fint.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 06-06-06 20:54

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er skam ikke en udladelse. En 380EX er ældre og er ikke designet til
> at virker sammen med de nye digitale kameraer.

Jeg kender ikke 380EX, min ifølge Canon er alle EX flash compatible med ETTL
II kameraer - herunder 20D

> Og hvis du kan se lyset i søgeren, så er det jo netop tegn på at du
> "rammer ved siden af" med synkroniseringen.

Nej.
Jeg kan også se pre-flash lyset fra 550EX og 580EX i søgeren på min 1D MkII.
Det pre-flash benyttes til at beregne hvor meget lys flashen skal sende ud
under selve eksponeringen, og skal netop opfanges af matrix-målesystemet
(eller hvad man nu har valgt).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-06-06 01:05

In news:4485dd51$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Jeg kender ikke 380EX, min ifølge Canon er alle EX flash compatible
> med ETTL II kameraer - herunder 20D

Korrekt. Her er lidt mere om E-TTL II:
http://photonotes.org/articles/eos-flash/#ettlii. Det turde fremgå, at alle
EX'ere - herunder 380EX - understøtter E-TTL II med alle de nyere digitale
huse.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-06-06 06:21

[8<8<8<]
> Korrekt. Her er lidt mere om E-TTL II:
> http://photonotes.org/articles/eos-flash/#ettlii. Det turde fremgå, at
> alle EX'ere - herunder 380EX - understøtter E-TTL II med alle de nyere
> digitale huse.

Apropos dig og flash: for et par måneder siden spurgte du til udstyr til et
transportabel ministudie.
Fandt du ud af noget ?

Jeg har arbejdet noget med en Lastolite Umbrella Box
(http://www.dg28.com/lastolite.html eller
http://www.obt.dk/paraply_softbokse.htm) med en 550EX som bliver styret
trådløst af en 580EX, eventuelt suppleret med en reflektorskærm.
Det virker rigtigt godt, er kompakt, transportabel og nemt at styre med ETTL
og LCD skærmen på kameraet.

Jeg faldt iøvrigt over et par sites der er inspirerende i den retning:
http://www.dg28.com
http://www.strobist.blogspot.com/

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-06-06 08:16

In news:4487b3bf$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk,
Mogens Hansen <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

> Apropos dig og flash: for et par måneder siden spurgte du til udstyr
> til et transportabel ministudie.
> Fandt du ud af noget ?

Ja og nej. Jeg har fået købt en ekstra 580EX og en ST-E2 hjem. Jeg har også
fået ekstra stativ, så nu mangler jeg bare noget paraply-noget.

> [...]
> styret trådløst af en 580EX, eventuelt suppleret med en
> reflektorskærm. Det virker rigtigt godt, er kompakt, transportabel og nemt

Mange tak for tipset.

> Jeg faldt iøvrigt over et par sites der er inspirerende i den retning:
> http://www.dg28.com
> http://www.strobist.blogspot.com/

Tak for links

--