De fleksible støtteskibe
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-06 17:14

http://forsvaret.dk/SOK/Om+SOK/Nybygninger/stoetteskibe/

16. oktober 2001 besluttede daværende forsvarsminister Jan Trøjborg
med opbakning fra partierne bag forsvarsforliget (S, R, V, K, KRF og CD),
at Odense Staalskibsværft A/S, i daglig tale kaldes Lindø-værftet, havde vundet
ordren med at projektere og bygge Søværnets to fleksible støtteskibe.

Der blev i forsvarsforliget afsat i alt ca. 2.1 mia. kr. til den samlede anskaffelse,
heraf udgør selve værftsdelen ca. 900 mio. kr., som dækker bygningen af begge skibe.
Derudover skal der til skibene anskaffes militært udstyr, herunder selvforsvarsmoduler
og lignende.

Som tiden går,,,

http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/33AD1105-C7F8-49BE-9927-BB3BE21C6A5D/0/2004_06_04_1.pdf
Hendes Majestæt Dronning Margrethe har i dag på Lindøværftet navngivet
Søværnets første fleksible støtteskib ABSALON

http://forsvaret.dk/SOK/Om+SOK/Nybygninger/stoetteskibe/L+17/Navngivning_billeder.htm
Statsminister Anders Fogh Rasmussen navngav i dag Søværnets nye
fleksible støtteskib, ESBERN SNARE

http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/BE6544A3-3146-4ECF-884C-B51E073C4F7C/0/2004_10_20.pdf

Flotte skibe, der er nu noget romantisk ved krigs skibe, og krig på havet, ingen kvinder og børn,
bare en kamp imellem mænd, stål og silicium.

Jan Rasmussen

Fra : /Peter

Dato : 05-06-06 17:47

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> [...]
> havet, ingen kvinder og børn,
> bare en kamp imellem mænd, stål og silicium.

Er tiden rendt fra dig?
Der ER kvinder på Søværnets skibe, og i Forsaret generelt.

Men skibende er da flotte og præges "clean lines",
i forhold til de gamle med hjørner og kringlekroge,

Og en egentlig krig på havet er jo ikke det de nye FS skibe er bygget
til men
nærmere kommando og supplyskibe der ligger i god afstand fra kampzonen.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-06-06 18:14

/Peter wrote:

> [...]
> til men
> nærmere kommando og supplyskibe der ligger i god afstand fra

Kan ikke helt se indlægget her i denne gruppe. Mere en teknik gruppe.

Er der noget jeg har misset?
--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under pseudonym
mindre vægt.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-06 18:21

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse news:4484600e$0$860$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> Og en egentlig krig på havet er jo ikke det de nye FS skibe er bygget til men nærmere kommando og supplyskibe der ligger i god

Det var nu mere krigens civile offre jeg tænkte på, og det faktum at flåden har
bevaret et rimmeligt omdømme, hvor luftvåbnet er gået fra 'den røde baron'
til napalm og massedød af civile.

Jan Rasmussen

Fra : GB

Dato : 05-06-06 19:07

"Jan Rasmussen" <7@7.7> wrote in

> Det var nu mere krigens civile offre jeg tænkte på, og det faktum at
> flåden har bevaret et rimmeligt omdømme, hvor luftvåbnet er gået fra
> 'den røde baron' til napalm og massedød af civile.

Tågehorn.

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-06 18:34

"Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse news:44845842$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Jeg kan se at Frankrig og Italien også bygger skibe.

http://www.defensenews.com/story.php?F=1206226&C=navwar
The Italian government said it has found the 2 billion euros ($2.4 billion)
it needs to stay in Europe's largest naval construction program since World War II.

http://cca.analisidifesa.it/en/magazine_8034243544/numero63/article_638547152125440405321013453121_0802122365_0.jsp
The contract, to be apportioned equally between DCN and Thales, is valued at 3.5 billion euros.
The vessels will be delivered in stages from 2011 to 2015.
Under an inter-governmental Memorandum of Understanding signed on 15 November 2005
by the French and Italian Ministries of Defense, Italy has committed itself to order the development
and building of its two first frigates no later than May 2006.

With a total of 27 frigates planned, the FREMM program is set to become the most extensive
series of warships ever built in Europe," affirmed Pierre Legros, Executive Chairman of ARMARIS.

The program will provide 10 frigates for Italy and 17 for France.

http://cca.analisidifesa.it/resources/image/resource_pwsafmmxcroixhwhpsto.jpg
Spacy udsende,,,

Jan Rasmussen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-06-06 18:48

Jan Rasmussen wrote:
> "Jan Rasmussen" <7@7.7> skrev i en meddelelse
> Jeg kan se at Frankrig og Italien også bygger skibe.

Ja og Gentofte bygger nyt rådhus måske - hvad er humlen i historien?

Fra : GB

Dato : 05-06-06 19:09

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> wrote in news:44846e6d$0
$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Ja og Gentofte bygger nyt rådhus måske - hvad er humlen i historien?

Jan er jo nok en af disse personer, som kalder sig "pacifister". Skal vi
vædde?

Man skal jo helst føre krige uden ofre, ikke sandt?

Og gid det regnede med Mumm Brut Royale...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 05-06-06 19:46

GB wrote:
> [...]
> vi vædde?
>
> Man skal jo helst føre krige uden ofre, ikke sandt?
>
> Og gid det regnede med Mumm Brut Royale...

Mjae .. eller en af dem der samlede modelskibe som dreng ..

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-06 21:28

"Frank Leegaard" <frank@FJERNESsuperbruger.dk> skrev i en meddelelse news:44847be8$0$38676

> Mjae .. eller en af dem der samlede modelskibe som dreng ..

Pist ! http://home19.inet.tele.dk/fs2002/cap1.jpg

Jan Rasmussen

Fra : GB

Dato : 05-06-06 21:53

"Jan Rasmussen" <7@7.7> wrote in

> Pist ! http://home19.inet.tele.dk/fs2002/cap1.jpg

Aha - er du "søpølse"?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 05-06-06 22:40

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:Xns97D9E8AA9F47BYouremail@62.243.74.162...
> "Jan Rasmussen" <7@7.7> wrote in

> Aha - er du "søpølse"?

Nej, jeg har bare 'stadig' en smule fascination for militært hardware,
en karakter egenskab jeg prøver at undertrykke, men som på bedste
Strangelove manerer popper op engeng imellem, det var så idag da jeg så
de nye skibe.

Jan Rasmussen
http://home19.inet.tele.dk/fs2002

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-06-06 19:00

http://www.navalhistory.dk/Danish/SoevaernsNyt/2005/AbsalonUSA.htm
ABSALON i USA (2005) Støtteskibet ABSALON imponerer amerikanerne på hjemmebane:

Søværnets nyeste skib ABSALON vist frem for repræsentanter fra NATO,
den amerikanske flåde og fra den amerikanske Kongres."

En fregat der kan transportere 54 køretøjer, som er i brug allerede 18 måneder efter
det første stål blev skåret på Lindøværftet, som har en besætning på kun 100 mand
og som bliver leveret til prisen er ikke hverdagskost.

I Norfolk og Baltimore blev Søværnets nyeste skib ABSALON vist frem for repræsentanter
fra NATO, den amerikanske flåde og fra den amerikanske Kongres.

Det er især den korte produktionstid, skibets fleksible anvendelses-muligheder og en relativ lav pris,
der har vakt opsigt blandt de mange interesserede.

Den amerikanske flåde overvejer i øjeblikket en ny skibstype, som skal kunne operere i kystnære farvande
og som dermed får nogle af de samme egenskaber som ABSALON har.

http://www.navalhistory.dk/Danish/SoevaernsNyt/2003/FlexStoetteskibe.htm
En god side med tekniske spec.

Jan Rasmussen