Lyttepligt på kanal 16.
Fra : Claus Hansen

Dato : 05-06-06 11:10

Hej.

Uden at vide specielt meget om VHF, har jeg lade mig fortælle at der laves
(muligvis er lavet) et nyt digitalt net, og lyttepligten på kanal 16, i den
forbindelse forsvinder. Kommer der ikke noget tilsvarende "lyttepligt",
eller skal man fremover "vejen om" lyngby for at komme til at tale med
nogle?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 11:56

"Claus Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kanal 16, i den forbindelse forsvinder. Kommer der ikke noget
> tilsvarende "lyttepligt", eller skal man fremover "vejen om" lyngby

På et eller andet tidspunkt (jeg er lidt usikker, fordi det er blevet
udsat tidligere) ophører Lyngby Radio lyttepligt med konstant
overvågning af kanal 16. Man kan jo i stedet kalde Lyngby Radio på de
kanaler, der er relevante i det område, du sejler.

I forbindelse med indførelse af digitaliseringen af
VHF-kommunikationen (anvendelse af DSC = Digital Selective Call), som
anvender kanal 70, vil man faktisk kunne kalde et telefonnummmer i
land uden "menneskelig intervention" ... Men altså kun med en VHF, som
har DSC installeret. Den verbale "VHF-kommunikation" går ikke via
kanal 70, men via en af parterne udpeget kanal.

Mit bud vil være, at de fleste med en VHF fortsat vil have kanal 16
som den man "lytter på" - evt kombineret med et par andre, hvis VHF'en
kan håndtere der ... Som fritidssejler vil det ofte være L1 - L3, der
kan være anvendelige. Så man behøver ikke kontakte Lyngby Radio, hvis
man vil "VHF'e" med andre sejlere ... Man kan kalde dem, som man
plejer.

Med DSC kan opkaldet "automatiseres" ved anvendelse af MMSI-nummer
identifikation, så modtager i VHF'ens display kan se, hvem der kalder
osv. Men igen - den fortsatte kommunikation foregår via de sædvanlige
kanaler ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-06-06 11:58

Det er DSC du tænker på. Det har allerede eksisteret i mange år, og 'ja' det
får desværre langsomt den konsekvens, at færre og færre lever op til deres
lyttepligt på kanal 16 og en skønne dag forsvinder denne glimrende ordning
sikkert. Og så er der kun digitale opkald via Lyngby radio tilbage (samt
mobiltelefonen, som jo trods alt virker 9 ud af 10 gange)

Jeg prøver at have 16 tændt; også når jeg ligger i havn. - og det er så'mænt
meget hyggeligt at have lidt baggrundsstøj fra de andre hyggersejlere og det
kunne jo gå hen og tjene et vigtigt formål.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 12:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsvinder denne glimrende ordning sikkert. Og så er der kun
> digitale opkald via Lyngby radio tilbage (samt mobiltelefonen, som

Liiiiidt afhængig af, hvor man befinder sig ... ...

> [...]
> så'mænt meget hyggeligt at have lidt baggrundsstøj fra de andre
> hyggersejlere og det kunne jo gå hen og tjene et vigtigt formål.

Netop! I går fiskede man en meget forkommen og afkølet kajaksejler op
ud for Helsingør Nordhavn og dér var VHF'en noget mere relevant end
mobiltelefonen, fordi mange blev alarmeret på meget kort tid.

Fra : Claus Hansen

Dato : 05-06-06 12:14

Det var præcis der hvor jeg vil hen.
Som dykker er det jo en dejlig ting at have i båden. Tanken om at
omkringliggende både hører dit råb om hjælp, hvis noget går galt, er jo
skønt. Trist er det hvis denne "backup" forsvinder. Jeg kan bare ikke helt
forstå hvorfor man afskaffer sådan noget (som jeg høre det), uden at
erstatte det med noget som er bedre (eller mindst lige så godt).

Claus

Fra : john

Dato : 05-06-06 21:48

> [...]
> forstå hvorfor man afskaffer sådan noget (som jeg høre det), uden at
> erstatte det med noget som er bedre (eller mindst lige så godt).

Hej Claus

Det er faktisk det man gør - altså erstater det med noget bedre.

Det er sådan med DSC, at man ikke behøver at have VHF til at stå og "snakke"
hele tiden, men man skal bare have den tændt. Hvis man så med en DSC VHF vil
i kontakt med alle andre, så sender man bare det "signal" ud på sin DSC
radio, og "pling" så vågner alle de tændte radioer indenfor rækkevidde.

Tilsvarende kan kan man kalde Lyngby, eller andre skibe hvis man kender
deres MMSI nummer. Det kræver bare, at alle skifter til DSC VHF'er (og altså
lige tager det "nye" SRC certifikat - men det er ikke vanskelligt!!).

Derudover kan man koble den sammen med sin GPS, og og så er det at sende en
nødmelding kun et spørgsmål om at trykke på en knap, så bliver alle DSC VHF
(incl. Lyngby) alarmeret, og hvad næsten er endnu bedre - oplyst om den
præcise position, og identitet for den der har udsendt nødsignalet.

Så ja det er træls for de der tilsidst ligger med en ikke DSC VHF, for der
der bliver færre og færre der vil kunne høre dem. Det postive er så, at vi
alle kan have VHF tændt hele tiden, uden at den "støjforurener" med
ligegyldige opkald.

Hilsen John
- som "har set lyset" og har skiftet til DSC, og som faktisk er blevet
flittigere til at have VHF'en på lyt.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 06-06-06 00:53

Lyngby Radio har indtil videre lyttepligt på 16 den skulle være ophørt
vist nok i starten af i år, men er udsat på ubestemt tid, grunden skulle
være at flere lande under IMO - International Maritime Organization-
af forskellige årsager ikke kan/vil tiltræde denne regel.

Mvh/Torben H.

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 16:57

> [...]
> ligegyldige opkald.
>
> Hilsen John
> - som "har set lyset" og har skiftet til DSC, og som faktisk er blevet

Du har da ret i dine betragtninger, men glemmer du ikke lidt, at i
overgangsperioden, til alle radioer er skiftet ud til DSC radioer, ligger du
åbenbart og er "blind og døv", overfor de stadig mange, der har "Gammel
radio"?

MVH
Egon

Fra : john

Dato : 06-06-06 21:11

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du
> åbenbart og er "blind og døv", overfor de stadig mange, der har "Gammel

Hej Egon

Ja sådan kunne det nok læses ;-((

Det jeg mente var faktisk, at jeg fordi mængden af opkald p.g.a.
mobiltelefon og DSC er faldet drastisk, og fordi jeg nu har GPS'en koblet
sammen med VHF, og dermed en interesse i at VHF'en altid har en opdateret
position, så har jeg VHF'en tændt meget hyppigere, og at jeg faktisk og
lader den køre på "lyt" på kanal 16 - nu er det jo ikke længere en lang
ubrudt strøm af "skrat", men ganske få opkald. Det betyder måske paradoksalt
nok, at de der ikke har DSC - ihvertfald hos mig - nu har en større chance
for at blive hørt.

hilsen John

Fra : Egon Stich

Dato : 06-06-06 20:18

> [...]
paradoksalt
> nok, at de der ikke har DSC - ihvertfald hos mig - nu har en større chance

Jamen så er alt jo godt
MVH
Egon

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 08:05

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> for Helsingør Nordhavn og dér var VHF'en noget mere relevant end
> mobiltelefonen, fordi mange blev alarmeret på meget kort tid.

Det skal også siges at redningshelikopteren kan pejle på VHF 16 men de kan
ikke pejle en mobil telefon.

Lasse N. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 08:44

"Lasse N. Larsen" <affaldspostÆwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Det skal også siges at redningshelikopteren kan pejle på VHF 16 men
> de kan ikke pejle en mobil telefon.
>
> Lasse N. Larsen

Good Point!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-06-06 14:33

Hej Claus,

Her er der et link med "lidt" viden på området:
http://www.nanoq.gl/imageblob/showimage.aspx?type=image&id=72644

Mvh/Harding

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 06-06-06 15:40