Lige høje kolonner
Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-06-06 09:17

Hej,

Jeg fortsætter ufortrødent med mit design, som jeg i flere omgange
har generet denne gruppe med. Tak til alle dem, der indtil videre har
hjulpet!

På adressen

http://www.pumpemesteren.dk/test/beta004/test.php

kan man se, at den blå kolonne (selve indholdet på siden) langt fra
er lige så høj som den grønne kolonne i højre side. Kan man mon
sikre sig, at de to kolonner altid er lige høje? Det er ret praktisk,
hvis man vil have en kant imellem dem.

Jeg har forsøgt mig med ting som "height: 100%;", men forgæves.

--
Michael Knudsen

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-06-06 09:39

Hej Michael!
"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du kan læse om metoden her:
http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.pe-vagtservice.dk/,
http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-06 10:08

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> er lige så høj som den grønne kolonne i højre side. Kan man mon
> sikre sig, at de to kolonner altid er lige høje? Det er ret praktisk,

Håber ikke det her er en gentagelse. Har ikke lige fuldt dine tidligere
tråde. Til sagen

Man kan ikke få to diver til automatisk at have samme højde, men man kan få
det til at se ud som om de er lige høje ved hjælp af et baggrundsbillede.
Jørgen Farum har skrevet lidt om det her:
http://webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Tidemann

Dato : 05-06-06 10:33

"Michael Knudsen" skrev D. 2-6 kl. 08.35

Union

Hvortil jeg svarede D. 2-6 kl. 10.01

>Det kunne måske gavne dig, at læse siden her:
>http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php
>og vælge dette layout
>http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/principlayout_7.html

>det opfylder vist dine behov

Det er vist det du skal ha´ fat i <

--
Venlig hilsen Marianne
design af:

Fra : Tidemann

Dato : 05-06-06 10:58

Michael Knudsen wrote:
> [...]
praktisk,
> hvis man vil have en kant imellem dem.
>
> Jeg har forsøgt mig med ting som "height: 100%;", men forgæves.

Du kunne give #omslag, samme farve som #indhold ??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-06-06 10:32

Frank Olieu skrev:

> * html div#boks betyder: "vælg et element div#box som er
> (barne-)barn af html, som er barn af *.

Nu er * ikke et element i sig selv, så det giver ikke helt mening
at sige at html er barn af *. Men html er i hacket barn af "noget"
- en form for pseudo-element.

> Fidusen er at man "lægger" et *-element /før/ html-elementet,
> hvilket ingen mening har, da html jo *er* rod-elementet.

Netop.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-06-06 11:17

Tidemann wrote:

> Du kunne give #omslag, samme farve som #indhold ??

Det har jeg gjort, og det er det, man i skrivende stund (siden ændrer
sig løbende) kan se på adressen

http://www.pumpemesteren.dk/test/bleeding-edge/test.php

men det løser ikke problemet med, at jeg gerne vil have en sort kant
mellem indholdet og spalten i højre side. Jeg er ved at læse den side
igennem, som blev foreslået andetsteds i denne tråd. Jeg håber, at
den løser problemet.

--
Michael Knudsen

Fra : David Trasbo

Dato : 05-06-06 12:35

Michael Knudsen skrev:

> [...]
> mellem indholdet og spalten i højre side. Jeg er ved at læse den side
> igennem, som blev foreslået andetsteds i denne tråd. Jeg håber, at

I både Opera, IE og Firefox *er* der en sort ramme mellem indholdet og
spalten i højre síde.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Tidemann

Dato : 05-06-06 18:53

Michael Knudsen wrote:

> [...]
side
> igennem, som blev foreslået andetsteds i denne tråd. Jeg håber, at

Sådan??

http://www.ragdollys-cat-link.dk/mariannes/test_3.htm

Fra : Tine Müller

Dato : 05-06-06 11:23

"Michael Knudsen" skrev
[...]

Du kan bruge javascript - prøv at læse her
http://www.projectseven.com/tutorials/css/pvii_columns/index.htm

Jeg har lagt en test af din side op her
http://www.tinemuller.dk/pumpemesteren/test.htm

--
KH
Tine Müller

homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-06-06 11:43

Tine Müller wrote:

> Du kan bruge javascript - prøv at læse her
> http://www.projectseven.com/tutorials/css/pvii_columns/index.htm
>
> Jeg har lagt en test af din side op her
> http://www.tinemuller.dk/pumpemesteren/test.htm

Tak for tippet. Jeg er lige nu i gang med at forsøge at løse
problemet ved hjælp af en særlig baggrund. Hvis det ikke lykkes,
forsøger jeg mig med javascript.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-06-06 12:59

David Trasbo wrote:

> I både Opera, IE og Firefox *er* der en sort ramme mellem indholdet og
> spalten i højre síde.

Jeps, men det var der ikke, da jeg skrev mit indlæg (hvor jeg også
pointerede, at siden ændres løbende).

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-06-06 19:07

Tidemann wrote:

> Sådan??
>
> http://www.ragdollys-cat-link.dk/mariannes/test_3.htm

Præcist!

--
Michael Knudsen

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-06 11:03

Michael Knudsen wrote:

> Præcist!

Hovsa.....................
Der manglede en </div> nede ved <!-- end #side -->
Skal være </div><!-- end #side -->

Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-06-06 15:42

Tidemann wrote:

> Sådan??
>
> http://www.ragdollys-cat-link.dk/mariannes/test_3.htm

Jeg har forsøgt at bruge ideerne fra ovenstående html-fil, og jeg er
nået frem til

http://www.pumpemesteren.dk/test/beta006/test.php
http://www.pumpemesteren.dk/test/beta006/beta006.jpg

hvor billedet er et screenshot, der viser, hvordan siden ser ud i min
Firefox. Jeg har dog lige nu set siden i IE på en ældre
Windows-maskine, og der er kolonnen i højre side helt forkert
placeret. Hvad kan der mon være galt?

Hvad er i grunden ideen i nedenstående del af css-koden?

..brclear
   {
      clear: both;
      height: 0;
      margin: 0;
      font-size: 1px;
      line-height: 0;
   }

Jeg går ud fra, at det er noget, der skal hjælpe til med at sørge
for, at søjlerne når lige langt ned, men hvad er det egentlig, der
sker?

--
Michael Knudsen

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-06 20:45

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> Firefox. Jeg har dog lige nu set siden i IE på en ældre
> Windows-maskine, og der er kolonnen i højre side helt forkert

Du har smidt det vigstige ud:
/************** Generic Rules *************/

/* \*/
* html #wrapper,
* html .right,
* html .outer
* {height: 1%;}
/* Holly hack */

/*\*/
* html .outer p {margin-right: -6px;}
/* */

OG du har ændret:

#hojre {
float: right;
position: relative;
width: 160px; /* dette er ok */
margin-right: -160px; /*Det skal være -162px */
background-image:url(hbag.gif);
background-repeat:repeat-y;
background-position:right top;

> [...]
>
> Jeg går ud fra, at det er noget, der skal hjælpe til med at sørge
> for, at søjlerne når lige langt ned, men hvad er det egentlig, der

Det kan jeg ikke forklare læs Jørgen Farum Jensen´s side!

Fra : Tidemann

Dato : 06-06-06 21:06

Tidemann wrote:

> læs Jørgen Farum Jensen´s side!

Jeg tror nok, det var denne siden jeg lavede lidt om.
Læs hvad han skriver, for at forstå hvad der sker
http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello/jello_3.html

men det vigtigste, læs forklaringerne i css´en
http://www.webdesign101.dk/csslayout/jello/jello3col.css

Men måske har han et andet, simplere layout, der er bedre til dit
formål??

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-06-06 07:59

Tidemann wrote:

> Du har smidt det vigstige ud:
> /************** Generic Rules *************/
>
> /* \*/
> * html #wrapper,
> * html .right,
> * html .outer
> * {height: 1%;}
> /* Holly hack */
>
> /*\*/
> * html .outer p {margin-right: -6px;}
> /* */

Aha! Der kan man bare se. I min editor (Gedit) så det ud, som om hele
ovenstående del var udkommenteret, så jeg fjernede den for at rydde
lidt op i koden

--
Michael

Fra : Tidemann

Dato : 07-06-06 12:18

Michael Knudsen wrote:

> Aha! Der kan man bare se. I min editor (Gedit) så det ud, som om
hele
> ovenstående del var udkommenteret, så jeg fjernede den for at rydde
> lidt op i koden

Her er lidt natlæsning:
http://www.positioniseverything.net/easyclearing

Du har stadig smidt noget ud..............

/* The first line is a CSS comment with an "escape" Because of that
escape, IE/mac ignores the closing tag and thinks the comment is still
active.*/

/* \*/ /* Den her mangler */
* html #wrapper,
* html .right,
* html .outer
* {height: 1%;}
/* Holly hack */
/*** Variance fixes for IEwin ***/

/*\*/ /* Den her mangler */
* html .outer p {margin-right: -6px;}
/* */

God læselyst

Fra : Frank Olieu

Dato : 08-06-06 00:03

_Tidemann_ skrev | wrote | écrivit (07-06-2006 13:17):

> /* \*/
> * html #wrapper,
> * html .right,
> * html .outer
> * {height: 1%;}
> /* Holly hack */
> /*** Variance fixes for IEwin ***/
> /*\*/
> * html .outer p {margin-right: -6px;}
> /* */

Aaargh! hvor uelegant og gammeldags :)

http://www.stylegala.com/articles/no_more_css_hacks.htm

--
Frank

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-06-06 13:02

Frank Olieu wrote:

> Aaargh! hvor uelegant og gammeldags :)
>
> http://www.stylegala.com/articles/no_more_css_hacks.htm

Ja, det kan du jo nok have ret i, Frank,
men vi kan jo ikke være lige langt fremme
i skoene.

Jeg kan umiddelbart forstå og forklare
ovennævnte hack, som i øvrigt ikke har lang levetid
tilbage. (IE 7 har rettet den fejlagtige tolkning
af universal-selektoren, jf.
http://www.webdesign101.dk/x/ie7/starhack.html).

Derimod skal jeg, som ikke har en dyt forstand på
serverside programmering, bruge adskillige timer på
at sætte mig ind i for eksempel den artikel, du
refererer til.

Den positive side af sagen er jo, at du har
opdaget artiklen og bringer den til vores
kundskab.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 08-06-06 21:01

On Thu, 08 Jun 2006 14:02:19 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Jeg kan umiddelbart forstå og forklare
> ovennævnte hack, som i øvrigt ikke har lang levetid
> tilbage. (IE 7 har rettet den fejlagtige tolkning
> [...]

Det er da godt, at det er rettet i IE7, da der jo også er rettet op på de
fleste af alle problemerne med css-understøttelsen.
Hvis den stadig understøttede stjerne hacket, så ville den jo få en masse
af deklarationerne 2 gange.

--
Ryan Kristensen

Fra : Frank Olieu

Dato : 08-06-06 23:31

_Jørgen Farum Jensen_ skrev | wrote | écrivit (08-06-2006 14:02):

> http://www.webdesign101.dk/x/ie7/starhack.html).

Flot demo, men der er en lille fejl i din forklaring...
Du skriver at '* html div#boks' svarer til: "udvælg alle elementer i et element
div#boks, der er barn af html-elementet"
For at matche din beskrivelse skulle der så stå:
html div#boks * { } ... som ikke har noget med Tan-hacket at gøre.

* html div#boks betyder: "vælg et element div#box som er (barne-)barn af html,
som er barn af *.

Fidusen er at man "lægger" et *-element /før/ html-elementet, hvilket ingen
mening har, da html jo *er* rod-elementet. Kun IE "æder" * som rod-element, og
fortolker reglen...

--
Frank

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 08-06-06 20:13

On Thu, 08 Jun 2006 01:02:41 +0200, Frank Olieu <fr@nk> wrote:

> Aaargh! hvor uelegant og gammeldags :)
>
> http://www.stylegala.com/articles/no_more_css_hacks.htm

Dvs. hvis du ikke bruger IE, Opera, Mozilla, Netscape, Firefox eller
Safari på enten Windows, Mac eller Linux eller din browserversion er
mindre end 4, så får du ingen stylesheet?
Jeg mener det er en helt forkert tilgang.
Hvis scriptet ikke kan genkende browseren, så formoder det, at browseren
er *meget* gammel. Der er nok større sansynlighed for, at en ukendt
browser er noget man finder i fremtiden (det er lettere, at genkende de
browsere, der allerede eksisterer).
Det er næsten på højde med skat.dk, der mener Opera er for gammel, da den
kun kan genkende IE og NS/FF.

Jeg ville foretrække, at teste om det er en browser, som jeg *ved* ikke
kan håndtere det css, jeg vil bruge. F.eks. hvis det er IE<6, så kan man
rette bredde angivelser. Og så kan man formode, at de browsere, som man
ikke kan genkende, er mere eller mindre standardoverholdende.
Så vidt jeg kan se, er det eneste, der er interessant, om det er IE<7,
IE<6 eller andet.
Pocket IE (2003) registrere sig med Mozilla/3.0 (compatible), så den må
heller ikke få noget stylesheet?
Så kan jeg bedre lide @import eller media="all". Det rammer kun de
browsere, der ikke forstår det.

Derudover så bør man nok også gøre op med sig selv, om det kan betale sig
med en serversideløsning. Hvis jeg skal bruge en enkelt max-width eller
position:fixed, så har jeg ikke noget problem med at bruge conditionals
eller stjerne hacket, da jeg endnu ikke har hørt, at det skulle genere
andre browsere, og det er vidst rimelig fremtidsssikret.

--
Ryan Kristensen