Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spejl - Hvor mange ekxponeringer før rep.
Fra : Heine Christensen

Dato : 04-06-06 18:00

Hej.

Hvor mange eksponeringer kan fx en EOS 350D tage før at spejlet bliver
"Slidt"?

HC

Fra : E.M.

Dato : 04-06-06 18:55

"Heine Christensen" <hc@_fjern_teamhm.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvor mange eksponeringer kan fx en EOS 350D tage før at spejlet bliver
> "Slidt"?

Spejlet bliver ikke slidt, lukkeren gør, prøv at se på Canon`s hjemmeside,
der står det sikkert.

Mvh. E.M.

Fra : Lars Troels

Dato : 04-06-06 19:03

> Spejlet bliver ikke slidt, lukkeren gør, prøv at se på Canon`s hjemmeside,
> der står det sikkert.
>
> Mvh. E.M.
Der er en ikke helt ringe mulighed for at mekanikken der styrer spejlet
ryger før lukkeren. Det er der set masser af eksempler på. (Ikke i Canon
350D specifikt, men generelt i spejlreflekskameraer)

Der findes mange kameraer i drift (prof-modeller), der har langt over en
million på tælleren. En fotograf i tyskland indleverede sit Nikon til
rensning - det fejlede ikke noget. Det viste sig at det havde kørt mere end
to millioner optagelser.....

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : nhsn

Dato : 04-06-06 19:33

Lukkeren skulle kunne klare en 40-60.000 skud på entry level SLR/dSLR
kameraer fra de fleste producenter. Det kan normalt ikke betale sig at
udskifte den da resten af kameraet mekaniske dele også er "dimensioneret"
efter dette tal.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-06-06 19:39

"nhsn" <nhsn@NOTREALforloren.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Lukkeren skulle kunne klare en 40-60.000 skud på entry level SLR/dSLR
> kameraer fra de fleste producenter.

Hvorfra har du det tal ?
Jeg har aldrig set Canon opgive noget tal for entry-level DSLR, selvom jeg
har ledt. Jeg har set masser af skrøner.
Canon har opgivet forventet levetid for lukkeren i EOS 3, EOS 1 (i
forskellige varianter), EOS 1D (i forskellige varianter) og senest for EOS
5D og 30D (men ikke for forgængerne 20D, 10D etc.)

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : nhsn

Dato : 04-06-06 20:25

> [...]
> forskellige varianter), EOS 1D (i forskellige varianter) og senest for EOS
> 5D og 30D (men ikke for forgængerne 20D, 10D etc.)

Producenterne offentliggør sjældent denne type specifikationer for
amatørkameraer. Man får typisk info enten fra personer med adgang til
branchen (feks fotomagasiner) eller hvis du har lejlighed til at tale med en
tekniker fra et firmas service center - det er almen viden hos dem som
reparerer firmaets produkter. Jeg har talt med tekniske repræsentanter fra 2
af de store kameramærker - dog dengang det stadig var analoge kameraer - og
begge nævnte en estimeret levetid for entrylevel kameraerne i førnævnte
interval. Der er ingen grund til at tro at de digitale lukkere i dSLR entry
level kameraer er mere eller mindre robuste. En lukker er normalt ikke noget
som gen-opfindes/udvikles hver gang der kommer en ny kamera model.
Hvis du vil have det på skrift, så er Bob Atkins normalt en sandfærdig
kilde:
http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos_digital_rebel_xt_vs_20d.htm

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-06-06 08:02

> [...]

> og
> begge nævnte en estimeret levetid for entrylevel kameraerne i førnævnte

Det er altså ikke tal fra producenterne eller som stammer fra en uafhængig
undersøgelse.

> Der er ingen grund til at tro at de digitale lukkere i dSLR entry
> level kameraer er mere eller mindre robuste.

Det er sikkert rigtigt - selvom der er god grund til DSLR skal kunne holde
til flere eksponeringer end et SLR.

Jeg _ved_ at jeg sled en Olympus OM 10 (entry level SLR) op med væsentligt
færre eksponeringer - klart mindre end 10.000.
Det er blot et eksempel, som naturligvis ikke giver nogen MTBF.
OM 3 og OM 4 har jeg ikke kunnet slide op - det er vel en af forskellene på
et entry-level og et prof kamera.

Jeg har hørt eksempler på Canon 300D hvor lukkeren er stået af efter omkring
10.000 eksponeringer og D30 (ikke den nye 30D) hvor lukkeren stod af efter
ca. 30.000 eksponeringer. Men det er også blot enkelt stående tilfælde, som
ikke gør nogen statistik og som jeg har hørt om på tredie hånd.

> [...]
> som gen-opfindes/udvikles hver gang der kommer en ny kamera model.
> Hvis du vil have det på skrift, så er Bob Atkins normalt en sandfærdig

Hvis det der står der er rigtigt, hvordan hænger det sammen at lukkeren i
20D skulle holde til 100.000 som linket angiver og lukkeren i 30D officielt
er forbedret så den holder til 100.000 ?
Personligt _tror_ jeg på at lukkeren i 30D er forbedret i forhold til 20D,
og at de tal om holdbarhed der står på siden er løs snak.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Heine Christensen

Dato : 04-06-06 21:35

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Spejlet bliver ikke slidt

Sorry, beskeder var skrevet lidt hurtigt, spejlet skulle have været i "...
naturligvis bliver spejlet ikke slidt, jeg mente naturligvis mekanisken som
"vipper" spejlet....

Tak for svarene anyway...

Mit kamera er 1 år gammel og har tage 8000 billeder, så det går jo nok nogen
tid endnu....

HC