Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Nikon Coolscan V ED spørgsmål.
Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 20:45

Håber spørgsmålet hører hjemme her.

Har lige købt sådan en filmscanner for et par dage siden men syntes ikke
mine dias bliver gode nok, måske et instillings problem.

Selve preview billedet er helt fin men når det så bliver scannet ind bliver
det grynet.

Er der nogen har har samme filmscanner som har instillet det hele til et
perfekt billed i nikon scan, vil man være så venlig at sende den profil til
mig eller kan forklarer hvad jeg gør galt.

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : AS

Dato : 24-05-06 20:56

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> wrote in message
> Håber spørgsmålet hører hjemme her.
>
> Har lige købt sådan en filmscanner for et par dage siden men syntes ikke
> mine dias bliver gode nok, måske et instillings problem.

Måske

> [...]
til
> mig eller kan forklarer hvad jeg gør galt.

Du har ikke forklaret _hvordan_ du gør, men nogen skal forklare, hvad du gør
galt. No offense, dog... kan du se, hvad jeg mener?

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 21:49

> Du har ikke forklaret _hvordan_ du gør, men nogen skal forklare, hvad du
> gør
> galt. No offense, dog... kan du se, hvad jeg mener?

Jeg bruger sådan set default opsætning.

Det er dias'er (lysbilleder) jeg skal have scannet ind, glasset bliver lige
pudset af inden det kommer i scanneren.

Det drejer sig om at få sat de forskellige flueben og variabler rigtig så
man får det bedste billedn er der nogen der kan hjælpe med det.

Som sagt er selve previewen meget flot men det billed der kommer ud fra
scanningen bliver lidt kornet.

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-05-06 22:40

kimila wrote:

> [...]
> man får det bedste billedn er der nogen der kan hjælpe med det.
>
> Som sagt er selve previewen meget flot men det billed der kommer ud fra

korn kommer fra fiilmen. Intet bliver bedre end originalen, og en god
scanner afsører lynhurtigt, hvor god/dårlig film er. Hvilen filmtype,
hvilken opløsning, og efterbehandling.

Jeg har scannet mange film på en CoolScan med varierende resultater. Det
er næsten altid scanneren, der "vinder" over filmen.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-05-06 20:58

kimila wrote:
> [...]
> perfekt billed i nikon scan, vil man være så venlig at sende den profil til
> mig eller kan forklarer hvad jeg gør galt.

Hvilken film er det du scanner? -det ses nemlig ofte at scanneren kan se
kornene i filmen, og det kan være årsagen. Hvilken opløsning scanner du
i?. Hvilket dataformat gemmer du i? Hvis det er jpg, kan det skyldes for
stor kompression. Jeg scanner normalt til NEF og bruger gerne Nikon
Capture til efterbahandling.

Bo //

Fra : waal

Dato : 24-05-06 22:52

"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine dias bliver gode nok, måske et instillings problem.
>
> Selve preview billedet er helt fin men når det så bliver scannet ind

Et par prøver ville være fint. En af fordelene ved en god skanner med høj
opløsning er at alt bliver skarpt. Ulempen er at filmen klædes af til
skindet, de forhåbenligt veldefinerede farveklatter viser blot at skanneren
gør sit arbejde godt.

Du bør bedømme det færdige billede i normal betragtningsafstand og gerne i
form af et print på papir af god kvalitet. Det lyder som om du begår den
sædvanlige fejl og sidder med snudeskaftet limet fast til skærmen og tæller
klatter.

Mange farvefilm tåler dårligt afklædningen og her har jeg med succes
konverteret billeder i den kategori til s/h (jeg gemmer originalen og den rå
farveskanning)

> Er der nogen har har samme filmscanner som har instillet det hele til et
> perfekt billed i nikon scan, vil man være så venlig at sende den profil
> til mig eller kan forklarer hvad jeg gør galt.

De enkelte filmtyper (helt ned til de enkelte batches) kræver hver deres sæt
af indstillinger. Hvordan man griber det an er et spørgsmål om temperament

Hvis dine skanninger er skarpe og du uden de store problemer kan opnå gode
farver og et fornuftigt kontrastomfang er din skanner som den skal være.

Funktioner der "fjerner korn" ødelægger desværre skarpheden

mvh
Michael
(Nikon 5000)

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-06 17:05

> [...]
> perfekt billed i nikon scan, vil man være så venlig at sende den profil
> til mig eller kan forklarer hvad jeg gør galt.

Tak for alle de venlige svar.

Men jeg vil da gerne stadig have at en venlig person som har fået instillet
Tool Palette 1 i Nikon scan til det optimale vil være så venlig at sende
denne opstilling (profil) til mig.

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk

Fra : R-\)

Dato : 30-05-06 08:19

> [...]
> instillet Tool Palette 1 i Nikon scan til det optimale vil være så venlig
> at sende denne opstilling (profil) til mig.

En sådan profil vil variere fra film til film, udfra filmtype, eksponering,
fremkaldelse osv.

- man kan godt lave en "superindstilling", men den vil være meget langt tid
om at scanne hver frame, og det vil kræve en enorm indsats i efterarbejde

Du må i gang med at lære din scanner at kende.

Rune

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 12:00

> [...]
>
> - man kan godt lave en "superindstilling", men den vil være meget langt
> tid om at scanne hver frame, og det vil kræve en enorm indsats i

Inden jeg købte denne scanner var jeg nede i min lokale fotobutik for at få
lavet nogle eksempler ud fra 3 stk dias jeg havde med.

Her ændrede de ikke på noget og det de fik ud af det var meget flot så der
må være en indstilling der passer til de fleste dias.

--

Med Venlig Hilsen

KIm MIchael LArsen

kimila snabel a mail dot dk