Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Foto i modlys
Fra : Bo Hellum

Dato : 24-05-06 07:41

Godmorgen alle

Jeg har et lille problem som jeg håber I kan hjælpe med.

Hver morgen...næsten skal jeg tage billeder af landinger til vores fabrik.
Både der ligger til kaj, problemet er at de smider sig lige der hvor solen
stiger op og billedet kan ikke tages fra andre vinkler. Jeg bruger mit D70s
og standard kit obj.

Jeg kan godt rette det op på det i Rawshooter, men godt bliver det ikke
helt. Nogen der har et forslav til indstillinger?

Hygge

Bo

Fra :    ab©

Dato : 24-05-06 07:57

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Godmorgen alle

(Det hedder "God Nat" på det her tidspunkt

> Jeg har et lille problem som jeg håber I kan hjælpe med.

Udfyldningsblitz og reflektorplader nytter nok ikke noget, så dit alternativ
må være at blænde 1-1½-2 blænde op - du må forsøge dig frem.

ab©

Fra : Reidar Solberg

Dato : 24-05-06 08:02

> Jeg kan godt rette det op på det i Rawshooter, men godt bliver det ikke
> helt. Nogen der har et forslav til indstillinger?

Prøv å bruke sentrumsveid lysmåling eller aller helst spotmåling. Med
spotmåling vil du kunne måle lyset kun i et av fokusfeltene. Velg det feltet
som passer best mot motivet (båten), så vil ikke bildet bli overexponert
selv om solen er med i bildet.

mvh Reidar

Fra : Bo Hellum

Dato : 24-05-06 08:28

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote in message

> [...]
> feltet som passer best mot motivet (båten), så vil ikke bildet bli
> overexponert selv om solen er med i bildet.

Ok takker i to, jeg prøver.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 24-05-06 08:33

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg kan godt rette det op på det i Rawshooter, men godt bliver det ikke
> helt. Nogen der har et forslav til indstillinger?

Mitt forslag er:

Kamera på stativ.
Opptak i bracketing mode, minimum tre (helst 7 eller flere) bilder med
forskjellig eksponering,
fra sterkt undereksponert til overeksponert (i følge lysmåleren)

Sett sammen opptakene til et bilde hvor skyggene er korrekt, med det hvor
høylysene er korrekt.

Photoshop CS2 kan gjøre dette automatisk i funksjonen "merge to HDR" (High
dynamic Range).
Dette bildet må så konverteres til vanlig bilde, og da har man en rekke
korreksjonsmuligheter utover det du får med et opptak.

Dette kan også gjøres manuelt med et eller flere bilder i layers, men det
krever mye arbeid.

Her er informasjon om HDR funksjonen i PSCS2
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/hdr.shtml

--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : per

Dato : 25-05-06 11:16

"Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com> skrev
> [...]
> fra sterkt undereksponert til overeksponert (i følge lysmåleren)
> Photoshop CS2 kan gjøre dette automatisk i funksjonen "merge to HDR" (High

Jeg har ikke selv erfaring med dette, men jeg har læst, at af hensyn til
dybdeskarpheden skal blænden være konstant.

mvh per

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 09:20

"Bo Hellum" <sofus@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> Både der ligger til kaj, problemet er at de smider sig lige der hvor solen
> stiger op og billedet kan ikke tages fra andre vinkler. Jeg bruger mit

Hvad med polfilter og en stor modlysblænde?

Polfiltret fjerner reflekserne fra vandet (og skibet), og modlysblænden kan
med lidt held afskærme selve solen fra billedet.

/Alex

Fra : Per

Dato : 24-05-06 10:25

> [...]
>
> Jeg kan godt rette det op på det i Rawshooter, men godt bliver det ikke
> helt. Nogen der har et forslav til indstillinger?

Det er da bare at bruge spot lysmåling eller også overbelyse med 1-2
blænder.

Fra : Michael

Dato : 24-05-06 17:22

Bo Hellum skrev:
> [...]

> Jeg kan godt rette det op på det i Rawshooter, men godt bliver det ikke
> helt. Nogen der har et forslav til indstillinger?

Jeg har for 2 dage siden bestilt et stk. Cokin gradueret gråfilter +
adapter + filterholder i P-serien hos ac-foto, det kunne måske være en
løsning?

http://www.cokin.com/ico3-p1-6.html

Mvh.
Michael