Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
syn
Fra : Jørgen

Dato : 22-05-06 07:17

Jeg har et dumt spørgsmål

Jeg er begyndt at skal bruge læsebriller,
min brille er med læsefelt (+2,5) nederst og med flydende overgang, øverst
alm. glas.
for at se display skal jeg bruge brillen,

Har i et godt tips til justering af diopterjustering (Søger)
f.eks afstand til noget læselig ?

Jørgen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-06 08:05

Jørgen wrote:

> Har i et godt tips til justering af diopterjustering (Søger)
> f.eks afstand til noget læselig ?

Hvis dit kamera er et DSLR, så køb en +2,5 diopterlinse til at skrue på
søgerokularet.

Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
bagside, så køb noget i stil med dette link:
http://www.steves-digicams.com/extend_a_view.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-05-06 11:08

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]
>
> Hvis dit kamera er et digicam, hvor du søger på skærmen på kameraets
> bagside, så køb noget i stil med dette link:

Du er OT. Dit indlæg hører til i dk.fritid.foto.indkoeb hvor der diskuteres
indkøb af fotorelateret udstyr.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-05-06 11:17

Og du er dum, læs hvorfor på www.usenet.dk...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 22-05-06 11:20

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Du er OT. Dit indlæg hører til i dk.fritid.foto.indkoeb hvor der
> diskuteres indkøb af fotorelateret udstyr.

Jørgen søger en mulig løsning på et synsproblem så indtil videre er det et
optisk relateret indlæg

mvh
Michael

Fra : Jørgen

Dato : 22-05-06 12:12

Niels

Det er et Olympus E-500 digital kamera, med mulighed for justere på
rokularet,
men der er ingen skala tal, kun mod - eller +
det jeg tænke på var at med et af mine optiker f.eks. (14-45 mm 1:3,5-5,6
0.38m/1,3ft->8)
kunne måske bruge et tips
f.eks
x.blænde, x antal meter til motivet (en avis ?), for at justere korrekt.
eller er der en anden måde ?

Jørgen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-06 12:51

Jørgen skrev:

> eller er der en anden måde ?

Du skal bare justere på dioptri'en indtil
data informationerne i søgeren står skarpt.

Peter Schrøder

Fra : waal

Dato : 22-05-06 13:31

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal bare justere på dioptri'en indtil
> data informationerne i søgeren står skarpt.

Hvilket kun virker hvis man ikke kræver andet end en ren +/- korrektion.
Korrektion for "bygningsfejl" hvad enten de er medfødte eller
aldersbetingede kan ingen af kamerafabrikanterne levere løsninger på

Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 22-05-06 14:34

waal skrev:

> [...]
> korrektion. Korrektion for "bygningsfejl" hvad enten de er medfødte
> eller aldersbetingede kan ingen af kamerafabrikanterne levere

Jeg læste også "begyndt at bruge læsebriller" som
værende almindeligt svækket alderdomssyn..
Velkommen i klubben siger jeg bare. he he.
2,5 er dog meget at begynde med, synes jeg.

Peter Schrøder

Fra : Jørgen

Dato : 22-05-06 15:04

> waal skrev:
>

> Jeg læste også "begyndt at bruge læsebriller" som
> værende almindeligt svækket alderdomssyn..
> Velkommen i klubben siger jeg bare. he he.
> 2,5 er dog meget at begynde med, synes jeg.

tak for hjælpen alle sammen, fortsat god foto-vejr

Jørgen

ps. bruger du briller når du fotografer ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-06 15:20

Jørgen skrev i 4471c4d4$0$835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> ps. bruger du briller når du fotografer ?

De farer op og net uafbrudt.
Når jeg skal aflæse LCDskærmen, kan de ikke undværes - med øjet ved søgeren
kan jeg ikke have dem på.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 22-05-06 16:41

"Jørgen" <xx@xx.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> tak for hjælpen alle sammen, fortsat god foto-vejr
>
> Jørgen
>
> ps. bruger du briller når du fotografer ?

Ja, og mit alderbetingede langsyn medfører flere korrektionskrav. En simpel
dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være at få
skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på i en
uendelighed. Det eneste brugbare er en søger der tillader brillebrugere at
se hele søgeren ubeskåret med briller

mvh
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-06 16:48

In news:4471db8f$0$38634$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
waal <waal@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> simpel dioptrikorrektion gør faktisk ondt værre. Løsningen kunne være
> at få skræddersyet en korrektionslinse men så skal brillerne af og på

Gør som jeg: Få kontaktlinser, hvor det ene øje justeres til at se langt, og
det andet til at se nært. Det lyder underligt, men fungerer faktisk. Hjernen
indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig af, om du
fokuserer langt eller nært.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-05-06 17:48

Jens Bruun skrev i E-OdnbCcFcmvQOzZnZ2dnUVZ8smdnZ2d@giganews.com dette:

> [...]
> faktisk. Hjernen indretter sig lynhurtigt til at benytte det
> relevante øje afhængig af, om du fokuserer langt eller nært.

Koster det ikke stereosynet?
Eller bruger du dem kun til specielle formål?

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-05-06 20:55

In news:4471eb36$0$948$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Jan Bøgh <spamhater@nowhere> wrote:

> Koster det ikke stereosynet?

Nej, på ingen måde.

> Eller bruger du dem kun til specielle formål?

Nej. Det er 30-dageslinser, jeg går og sover med uafbrudt. Dem, jeg pt. har
i, er fra før jul (jeg kører mit eget, lille langtidseksperiment, som jeg
har fået "godkendt" af min optiker, der også går med sine måned efter
måned).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : waal

Dato : 22-05-06 23:21

> [...]
> Hjernen indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig

Jeg kan ikke bruge kontaktlinser

mvh
Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-05-06 05:05

"Jens Bruun"
> [...]
> indretter sig lynhurtigt til at benytte det relevante øje afhængig af, om du

Sjovt - da jeg for år tilbage fik lazer behandlet mine øjne, bad jeg
om at få lavet øjnene på samme måde, og det havde min læge
inen indvendinger imod, men jeg blev lidt kylling i sidste øjeblik
og valgte alm. syn på begge - Det fungerede også fremragende,
kan klart anbefales. Men vælg Lasik frem for PRK, sidstnævnte
er f.k... smertefuld. -max-