Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
350d og pre-flash
Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 15:57

Hvordan slår jeg pre-flash fra på mit kamera ?

Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Hjæælp

Fra : Per

Dato : 19-05-06 16:17

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.
>
> Hjæælp

Det kan du ikke. Du kan enten bruge AE-lock (stjerne-knappen) eller købe en
IR-trigger og sætte på.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 16:45

eller købe en
> IR-trigger og sætte på.

Vil den løse problemet ? Vil den ikke bare skyde studiolamperne af som
pre-flash ?

Fra : JJ

Dato : 19-05-06 16:25

Carsten Jørgensen wrote:
> [...]
>

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Jamen - er det ikke kun den indbyggede flash der gør dette? I så fald
kan du jo bare undlade at klappe flashen op. Den har du jo ikke brug for
med studiolamper - eller har jeg misforstået det?

Ellers er der bruger funktion 5 som du kan sætte til at undlade hjælpe
lys ved fokus. Kan dog give fokuseringsproblemer i et meget mørkt rum.

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 16:44

> Ellers er der bruger funktion 5 som du kan sætte til at undlade hjælpe lys
> ved fokus. Kan dog give fokuseringsproblemer i et meget mørkt rum.

Jeg har prøvet de 3 forskellige indstillinger i funk. 5 - men det hjælper
ikke.

Hvis jeg sætter en ir-trigger på, eller hvis jeg bruger sync-kabel, vil
dette så løse problemet ?

Vil ir-triggeren/sync-kablet ikke bare skyde studiolamperne af på samme måde
som pre-flashen ?

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-05-06 21:28

In news:446de7af$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Carsten Jørgensen <invalid> wrote:

> Hvis jeg sætter en ir-trigger på, eller hvis jeg bruger sync-kabel,
> vil dette så løse problemet ?

Sync-kabel vil løse problemet. Muligvis vil IR-trigger også løse problemet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 08:42

> Sync-kabel vil løse problemet. Muligvis vil IR-trigger også løse
> problemet.
>
> --
> -Jens B.

Yes! Infrarød trigger og manuel indstilling af lukkertid/blænde løser
problemet.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Per

Dato : 22-05-06 21:37

> Hvis jeg sætter en ir-trigger på, eller hvis jeg bruger sync-kabel, vil
> dette så løse problemet ?

Ja! Hvis du bruger den indbyggede flash til at trigge, så kan det kun
fungere vha. at du først laver en lysmåling med *-knappen og så derefter
tager billedet. Sådan gjorde jeg med min 420EX da man ikke kan slå pre-flash
fra på denne heller. Men det bedste er at købe en billig IR-trigger, som
koster ca. 300kr. Den udløser blitzne uden at give uønsket lys på motivet.

> Vil ir-triggeren/sync-kablet ikke bare skyde studiolamperne af på samme
> måde som pre-flashen ?

Jeg mener ikke du kan bruge sync-kabel på 350D.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-05-06 16:55

Carsten Jørgensen wrote:

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Slå pre-flasch fra og kør 100% manuelt, det er sådan alle vi andre
arbejder med studioblitz og flashanlæg...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-06 17:10

"Carsten Jørgensen" <invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Hej

Jeg er ikke 100, men 99% sikker på at det er omtalt i din manual!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-05-06 17:17

"Carsten Jørgensen" <invalid> wrote in message
> Hvordan slår jeg pre-flash fra på mit kamera ?
>

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Prøv at sæt din flash (430EX ?) på manuel styrke med mindst mulige
udladning (1/64 af max).
Pre-flashen bruges til at måle hvor meget der skal fyres af, men hvis du
sætter flashen på manuel er pre-flash overflødigt.
Ved at sætte den på mindste udladning, bidrager den så lidt som muligt til
eksponeringen, men forhåbenligt nok til at trigge studio flashene.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-06 18:19

> Ved at sætte den på mindste udladning, bidrager den så lidt som muligt til
> eksponeringen, men forhåbenligt nok til at trigge studio flashene.

Du kan også vende flashen væk fra motivet, altså i mod en af dine
studieblitz, så forstyrrer den motivet mindst muligt, men løsningen med en
IR-udløser er nummer et, ingen ledninger at falde i og en helt fri
fotograf

Jeg bruger selv:

http://www.foto-walser.biz/myfactory20/Shop/Shop.aspx?ClientID=wf986672146977133649&Shop=1&Type=9&Param=1541&Group=252&Language=D

Men se lige efter om dine flash kan udløses med IR!

Fra : KNL DtP

Dato : 19-05-06 21:13

"Carsten Jørgensen" <invalid> skrev i en meddelelse

> Hvordan slår jeg pre-flash fra på mit kamera ?

På mit 10D (mon ikke det samme gælder for 350D?) skal jeg ind i Menu >
Brugerdefinerede funkt (C. Fn) > #5: AF-hjælpelys/Flashudladning

Normalt står den til "0: Med hjælpelys/Flash", men dette er jo pre-flash før
selve optagelsen.

Ved at sætte den til "1: Uden hjælpelys/Flash" fyres pre-flashen ikke af, og
trigger derfor ikke de store studioflashes.

Du kan derfor sætte din 580EX eller hvad du nu bruger til Manuel og f.eks.
1/64 styrke. På den måde forstyrrer flashlyset ikke din lysopsætning med
uønskede skygger o.l., men er kraftigt nok til at trigge.

Husk at sæt den tilbage til "0" når du er færdig med a skyde i studiet -
ellers er der ingen pre-flash ved normalte flash-optagelser, hvilket ikke
hjælper på lysmålingen :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 21:36

> [...]
> ellers er der ingen pre-flash ved normalte flash-optagelser, hvilket ikke

Tak for din fine forklaring

Det virker som det skal, men..

Er det meningen, at ovenstående forklaring også skal virke med cameraets
indbyggede flash ? Hos mig gør det ikke. Selv om jeg slår det fra i #5,
kommer der stadig pre-flash der udløser studiolyset...
Ikke at det betyder noget - var bare lidt interesseret i det tekniske

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-06 21:51

kan lige komme med en update mere:

Det er fuldstændigt uden betydning, hvad #5 er indstillet til. Det eneste
jeg umidelbart kan se har en indvirkning på, om kameraet udsender pre-flash
er, om min 430ex står på manuel eller ej.

Er det normalt ?

Fra : Andreas M.

Dato : 19-05-06 22:33

Carsten Jørgensen wrote:
> [...]
> jeg umidelbart kan se har en indvirkning på, om kameraet udsender pre-flash
> er, om min 430ex står på manuel eller ej.

Det er helt normalt ja. Pre-udladningen har intet med autofokus'en at
gøre, men bruges til at bestemme hvor stor en udladning din blitz skal
give. Når den er sat til manuel har du jo valgt størrelsen på forhånd,
og pre-udladningen er derfor overflødig. #5 bruges kun til at bestemme
om blitzen skal bruges til at hjælpe autofokus, og hvis den er slået til
vil sekvensen se sådan her ud i auto:

Autofokus hjælpeudladning - Pre Udladning - Hoved Udladning

--
Andreas M.

Fra : Nyhedskigger

Dato : 20-05-06 14:05

> [...]
>

> Jeg har købt et hjemmestudio, men studiolamperne skyder af sammen med
> pre-flashen, og det kan jeg jo lige som ikke rigtigt bruge til noget.

Som også Per siger - det kan man ikke, men man kan styre den manuelt.
Det er FE-lås forklaret på s. 99 i manualen - lidt besværligt at bruge, men
man kan godt.

Mvh/Kjeld