Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Blitz og brændvidde.
Fra : Lars Hjortø

Dato : 18-05-06 22:42

Hej med jer.

Lige et lille simpelt spørgsmål.
Når man kigger på specifikationerne på diverse blitz'e står der som regel at
den kan bruges ved brændvidder f. eks. på mellem 24 og 85 mm. Ændrer dette
sig hvis man bruger et D-SLR kamera, eller er det stadig samme brændvidde
der gælder?

--
Venlig hilsen Lars Hjortø
Husk at fjerne nospam fra min adresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Brian Lund

Dato : 18-05-06 22:53

> [...]
> sig hvis man bruger et D-SLR kamera, eller er det stadig samme brændvidde

Minimal og maksimal udlysningsvinkel er stadigvæk den samme, uanset hvilket
hus den sidder på...
Dvs. at den dækker 24-85mm i 35mm _ækvivalent_, altså hvis dit kamera har en
cropfactor på 1,6: 15-53mm!

Brian

Fra : HKJ

Dato : 19-05-06 00:01

Brian Lund wrote:
> [...]
> hus den sidder på...
> Dvs. at den dækker 24-85mm i 35mm _ækvivalent_, altså hvis dit kamera har en

Husk også at det er kun kortere brændvidder du ikke kan bruge.
Men der er intet til hinder for at bruge en 200mm eller længere med
flashen. Noget af lyset går bare til spilde, fordi det oplyser et område
som ikke bliver fotograferet.

Fra : Per

Dato : 19-05-06 16:21

> Husk også at det er kun kortere brændvidder du ikke kan bruge.

Du kan da godt bruge den. Jeg har taget OK flashbilleder ved 10mm ved blot
at pege flashen næsten lige op i loftet.

Fra : HKJ

Dato : 19-05-06 23:55

Per wrote:

> Du kan da godt bruge den. Jeg har taget OK flashbilleder ved 10mm ved blot
> at pege flashen næsten lige op i loftet.

Det er så noget hlet andet, når du reflekterer lyset. Du kan også sætte
en diffuser foran flashen og få bedre udlysning.

Fra : Lars Hjortø

Dato : 19-05-06 14:00

Hej Brina

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hus den sidder på...
> Dvs. at den dækker 24-85mm i 35mm _ækvivalent_, altså hvis dit kamera har

Det var lige netop det jeg ikke var sikker på. Tak for svaret og god
weekend.