Akvarieskab - byg selv
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 13:27

Jeg har kigget lidt på Akvastabil's akvarieskabe men synes priserne er lidt
volsomme. Derfor har jeg nu besluttet mig for selv at bygge et.

Er der nogen som har erfaringer med dette, for så vil jeg da meget gerne
høre fra dem? (jeg er ikke så vild med ideen om 8 ølkasser, så hvis det er
svaret, må i gerne beholde det for jer selv

Jeg er selv i tvivl om materialevalget, idet skabet jo skal være stabilt.
(Jeg skal bruge det til et 325 liters akvarie). Målene regner jeg med at
snuppe fra Akvastabil.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 17-06-01 13:39

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> writes:

> [...]
> (Jeg skal bruge det til et 325 liters akvarie). Målene regner jeg med at

Jeg ved ikke lige om det kan kaldes et skab, men jeg har mit 325l
akvarie til at stå oven på 6 leca sokkelsten fungerende som 3 ben, og
altså 2x19cm højt. Oven på benene har jeg en 11mm vandfast
krydsfinerplade og til sidst en flamingoplade. De yderste sten 33cm
brede og de midterste er 19 cm. De 2 huller er 32cm brede, så der har
jeg alt akvariegrejet stående. Dog ingen låge, så det er vel mere en
reol end et skab :)

Det er vist en meget anvendt løsning. Rimelig billig, og _meget_ stabil.

/Esben

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 13:43

> [...]
> brede og de midterste er 19 cm. De 2 huller er 32cm brede, så der har
> jeg alt akvariegrejet stående. Dog ingen låge, så det er vel mere en

Ideen er god nok, men jeg vil gerne have et skab. Pladsen i skabet skal
bl.a. bruges til en udvendig pumpe samt foder og div. tilbehør, så derfor
venter jeg fortsat spændt på forslag.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 17-06-01 14:07

> Ideen er god nok, men jeg vil gerne have et skab. Pladsen i skabet skal
> bl.a. bruges til en udvendig pumpe samt foder og div. tilbehør, så derfor
> venter jeg fortsat spændt på forslag.

Jeg har skam også masser af plads i mit "skab". De 2 huller er 32cm
bredde, 51cm dybe og 38cm høje. I det ene hul har jeg 2 spande og
diverse ekstra slanger. I det andet hul har jeg en spandpumpe (og der
skulle også være plads til den nye Eheim 2026 jeg lige har bestilt)
samt en kasse med foder, medicin, net, filtermateriale, og alt muligt
andet akvariegrej.

/Esben

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 14:16

> [...]
> skulle også være plads til den nye Eheim 2026 jeg lige har bestilt)
> samt en kasse med foder, medicin, net, filtermateriale, og alt muligt

Men det er jo nok ikke ligefrem det pæneste "møbel" at have stående. (uden
naturligvis at have set det)

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-06-01 14:24

Nyhedsgruppens@ <Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i en

> Men det er jo nok ikke ligefrem det pæneste "møbel" at have stående. (uden
> naturligvis at have set det)

Du kunne jo lægge en tykkere plade over lecastenene, og så skrue nogle
hængsler fast i den og i nogle
plader foran. så kan du ikke se stenene og alligevel komme til
"teknikken".

Carsten

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 14:28

> Du kunne jo lægge en tykkere plade over lecastenene, og så skrue nogle
> hængsler fast i den og i nogle
> plader foran. så kan du ikke se stenene og alligevel komme til
> "teknikken".

Så ville det nok være lettere at erstatte stenene med noget træ i stedet.
Det andet bliver vist en anelse "klyttet" hvis du forstår.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 17-06-01 14:42

> Så ville det nok være lettere at erstatte stenene med noget træ i stedet.
> Det andet bliver vist en anelse "klyttet" hvis du forstår.

Ja, men så kræver det også ligepludselig en del mere. At lave et træ
stativ/bord/skab som skal kunne bære ~400kg uden at vride kan vist
godt være lidt tricky. Og skaderne ved et uheldigt udfald kan jo være
ganske grimme. Men det er jo nok også derfor du spørger her og ikke
bare banker et par brædder sammen

/Esben

Fra : Torben Lange-Pederse~

Dato : 22-06-01 20:39

Akvarieskabet kan laves i 12 mm MDF plade. Jeg har et 400 liters
Tanganyikaakvarie stående på et sådant hjemmebygget et - og her har det
stået i ca. 8 år.

Skriv tilbage hvis du vil vide mere

Torben

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 17-06-01 14:40

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> writes:

> Men det er jo nok ikke ligefrem det pæneste "møbel" at have stående. (uden
> naturligvis at have set det)

Nej, der kan helt sikkert godt laves noget mere elegant. Men hvis man
er omhyggelig med det er det nu ikke helt tosset. Men dog et meget
"rustikt" look, så det er nok ikke alle steder det passer lige godt.

/Esben

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 14:43

> [...]
> er omhyggelig med det er det nu ikke helt tosset. Men dog et meget
> "rustikt" look, så det er nok ikke alle steder det passer lige godt.

Det blir i hvert fald ikke den løsning jeg vælger - men tak for forslaget

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-06-01 14:40

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> (Jeg skal bruge det til et 325 liters akvarie). Målene regner jeg med at

Hejsa

I følge en ganske god bog (Spændende Akvarier af Tage Falz Billeskov) skal
man bruge 20mm krydsfiner.
Jeg har tilladt mig at scanne billedet han har af et underskab, og lagt det
http://www.akvariet.dk/images/temp/underskab.gif

Hvis du vil bygge det i porsa, så det ligner akvastabils, bør du prøve at
finde stumperne brugt, da det sidst jeg kiggede var alt for durt at købe fra
nyt, i forhold til at købe det færdigt fra akvastabil.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 14:51

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fra
> nyt, i forhold til at købe det færdigt fra akvastabil.

Tak for linket - jeg kigger lige på det.

Det behøver ikke ligne Akvastabil's. Bare noget pænt "naturtræ"

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 14:54

> [...]
fra
> nyt, i forhold til at købe det færdigt fra akvastabil.

Er det i øvrigt en bog som er god hvis man skal bygge underskabe ??

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-06-01 16:07

> [...]
> det

> fra

> Er det i øvrigt en bog som er god hvis man skal bygge underskabe ??

Der er et par sider om underskabe og reoler.
Det er ikke for det du skal købe bogen, men fordi det er en af de bedste
danske bøger om indretning af akvarier.
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 15:34

> [...]
fra
> nyt, i forhold til at købe det færdigt fra akvastabil.

Efter at have kigget på tegningen, må jeg indrømme at denne konstruktion ser
ud til at ville blive meget stabil. Det eneste som jeg nok vil ændre er, at
jeg enten vil placere en bjælke til stytte under den midterste "skilleplade"
som en ekstra sikkerhed, eller måske dele skabet op i tre. Endvidere vil det
være forholdsvis enkelt at smide nogle låger på den viste model.

En ting er i hvert fald helt sikker. Jeg vil nu lave nogle tegninger ud fra
denne grundidé, og så undersøge hvad prisen for alle materialerne vil blive.
Med hensyn til materiale valg, har jeg oså tænkt lidt på spånplade, som er
rimelig let at male over, hvis det er det man ønsker. Jeg tror jeg springer
ud i det, og hvis det bliver vellykket (pænt og billigt) kan det jo være at
jeg lige stabler et par billeder samt en beskrivelse af skabet sammen, og
smider det hele ind på en hjemmeside. Der må da være andre end mig, som
synes at priserne på de alm.akvarieskabe er lige i overkanten. (nu må vi se
hvad materialerne løber op i, inden jeg kommenterer prisniveauet

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-06-01 16:11

> [...]
> Med hensyn til materiale valg, har jeg oså tænkt lidt på spånplade, som er
> rimelig let at male over, hvis det er det man ønsker.

Du skal vælge vandfast krydsfiner istedet for spånplade.
Spånplade giver sig let, imodsætning til krydsfiner.
Prisen er lidt dyrere, men jeg vil også mene at resultatet bliver bedre.

Carsten

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 16:53

> [...]
> Spånplade giver sig let, imodsætning til krydsfiner.
> Prisen er lidt dyrere, men jeg vil også mene at resultatet bliver

OK - men er det til at male på vandfast krydsfiner ? - Det er jo ikke særlig
pænt hvis det ikke bliver malt (i hvert fald ikke det krydsfiner jeg tænker
på)

Fra : Carsten Gall

Dato : 18-06-01 00:53

> [...]
særlig
> pænt hvis det ikke bliver malt (i hvert fald ikke det krydsfiner jeg

Du kan ikke se forskel på alm og vandfast krydsfiner.
Og det lader sig overmale lige så let som spånplade, og resultatet bliver
efter min mening bedre, da det
er en helt glat flade fra start af.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 18-06-01 10:12

> [...]

> OK - men er det til at male på vandfast krydsfiner ? - Det er jo
> ikke særlig pænt hvis det ikke bliver malt (i hvert fald ikke det

Det findes forskellige typer krydsfiner. Den plade jeg har brugt er
rigtig flot IMHO. Det er en flot rødlig mørk finer, sådan lidt over i
teak træ. En lakering, og så er den faktisk rigtig flot.

Jeg kan ikke se nogen grund til hvorfor man ikke skulle kunne male på
vandfast krydsfiner. Der var ihvertfald ikke noget problem med den
vandbaserede lak jeg brugte.

/Esben

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-06-01 16:04

> [...]
se
> hvad materialerne løber op i, inden jeg kommenterer prisniveauet

Du skal ikke bruge spåndplade. Det udvider sig gevaldigt hvis/når det bliver
vådt.
Spånplade er desuden også meget stærkere, end spånplade, og lige så let at
male på.

Mht. priserne på borde, så jeg kun et originalt bord. De andre er enten
lavet af brugt porsa, eller svejset jern.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 17-06-01 16:55

> Spånplade er desuden også meget stærkere, end spånplade, og lige så let at
> male på.

Hmm - den forstår jeg ikke helt. Er det krydsfiner som er meget stærkere ?

Mht spåndplader burde det ikke være noget problem med vand, idet akvariet jo
gerne skulle være 100% tæt men selvfølgelig er muligheden der, og så ville
det jo være ærgeligt.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-06-01 18:00

> [...]
jo
> gerne skulle være 100% tæt men selvfølgelig er muligheden der, og så ville

Hejsa

Ja, jeg mente at krydsfiner er meget stærkere..

De par gange jeg har haft problemer med spåndplader, har mest været i
forbindelse med vandskift.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 18-06-01 10:16

> Hmm - den forstår jeg ikke helt. Er det krydsfiner som er meget stærkere ?

Jeps, spånplade har en meget lille styrke. Det er jo også bare, som
navnet antyder, en spand savsmuld blandet op med lim.

> Mht spåndplader burde det ikke være noget problem med vand, idet
> akvariet jo gerne skulle være 100% tæt men selvfølgelig er
> muligheden der, og så ville det jo være ærgeligt.

Ja, akvariet er forhåbentlig 100% tæt. Men når man nu arbejder i
akvariet, skifter vand, planter, dekorerer, eller hvad ved jeg, så kan
man jo godt komme til at spilde en lille bitte smule vand i ny og næ.
Og spånplade er ligesom en svamp når det kommer til vand. Det suger
det til sig utrolig hurtigt. Men i modsætning til en svamp, bliver
resultatet ikke til at presse sammen, og resultatet kan derfor blive
en skævhed i dit fundament med dertil hørende risiko for rude
sprængning.

/Esben

Fra : Martin

Dato : 18-06-01 02:41

Jeg har med succes bygget et skab til mit 325 liters i 19 mm MDF plade....
Alt i alt løb det op i 4-500 kr..

Lavet med en låge ind til pumpen, og resten delt op vandret i to hylder....
Sortmalet...

Det skal lige siges at MDF plade er noget af det mest geniale træ at arbejde
med... Ingen årer, og fuldstændig massivt...

- Martin

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 18-06-01 16:51

"Martin" <knopfisk@[FJERN]vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
arbejde
> med... Ingen årer, og fuldstændig massivt...

Jeg har nu undersøgt priserne for materialerne. Ud fra de mål som pladerne
nu engang har skal der bruges to styk.

Vandfast krydsfiner: 2 x 250,- = 500
MDF: 2 x 277,- = 554

Ud fra dette er jeg meget fristet til selv at bygge skabet, men så kommer vi
til malingen ;-( En gang grunder samt efterfølgende maling = pris ca. 375.
Det er sku lige i ovenkanten vil jeg mene. Prisen når således op på ca.
1.000 incl træ, maling, skruer, lim m.v.

Jeg må indrømme at jeg nu er kommet i tvivl, så nu får vi se!

Fra : Dennis Lerche

Dato : 19-06-01 20:51

> [...]
> Det er sku lige i ovenkanten vil jeg mene. Prisen når således op på ca.
> 1.000 incl træ, maling, skruer, lim m.v.

En alternativ mulighed ville være at benytte "stolper" jeg ved ikke helt
præcist hvad de hedder , i stil med hegnspæle.
Bygge to rammer en til toppen og bunden, sæt ben imellem disse og nogle
låger på, så har du 1 stk. skab. Jeg vil mene at meterprisen for disse
"stolper" ikke er så dyr.

Mvh.

Dennis