Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitetstab?
Fra : Benny Andersen

Dato : 15-05-06 20:17

Råd ønskes.

Digitalt billede optaget med Canon 350D i høj kvalitet fylder ca. 2,3 MB
(JPG format).

Når jeg så har billedbehandlet det i PSP og gemmer det stadig i JPG format -
fylder det omkring 0,9 MB-
jeg er bekendt med at gemmemetoden reducerer omfanget, men går der meget af
billedkvaliteten tabt.

Bør jeg gemme på anden vis eller andet format?
Kan man i eks. Paint Shop Pro gemme således det er uden tab.

venlig hilsen
Benny

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-05-06 20:58

Benny Andersen wrote:

> Når jeg så har billedbehandlet det i PSP og gemmer det stadig i
> JPG format - fylder det omkring 0,9 MB-
> jeg er bekendt med at gemmemetoden reducerer omfanget, men går der
> meget af billedkvaliteten tabt.

Det afhænger helt af øjnene der ser. Men et billede i (formoder jeg)
fuld opløsning fra et 350D presset ned på 0,9MB vil give et synligt
ringere resultat for de fleste.

Prøv at lægge et originalbillede og et genkomprimeret billede oven på
hinanden og skift frem og tilbage mellem dem.

> Bør jeg gemme på anden vis eller andet format?

Med vor tids harddiskpriser, så ja.

> Kan man i eks. Paint Shop Pro gemme således det er uden tab.

Det er næsten kun JPEG, der introducerer tab. Gem som TIFF, PNG eller
PSP's eget format, så er der ikke problemer i den retning.
--
JPEGCrops 0.7.1 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-05-06 21:12

Benny Andersen wrote:

> Kan man i eks. Paint Shop Pro gemme således det er uden tab.

JPEG er et åbent filformat, og de forskellige software-programører har
lavet hver deres algoritme til JPEG-komprimering/arkivering. Og den
algoritme der er i Paint Shop Pro, er vist en af de ringe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 22:51

On Mon, 15 May 2006 22:12:26 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>JPEG er et åbent filformat, og de forskellige software-programører har
>lavet hver deres algoritme til JPEG-komprimering/arkivering. Og den
>algoritme der er i Paint Shop Pro, er vist en af de ringe...

Paint Shop Pro kan faktisk gemme helt tabsfrit, men det fylder en halv
harddisk.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-05-06 08:36

Alex Linaa wrote:

> Paint Shop Pro kan faktisk gemme helt tabsfrit, men det fylder en halv
> harddisk.

Det ændrer ikke på, at algoritmen til JPEG-komprimeringen kan laves på
forskellige måder, og praksis viser, at nogle måder er væssentlig bedre
end andre.

For en del år siden, da var der en større artikel om JPEG-filformatet i
MacWorld, hvor de havde komprimeret det samme billede med 11 forskellige
programmer til Windows og Mac, der var valgt den samme komprimeringsgrad
i alle programmerne, og det viste sig, at der var meget stor forskel på
gengivelsen af detaljerne i de dekomprimerede billeder.

Og jeg erindrer, at Paint Shop Pro var et af de dårligste i testen, det
var faktisk ringere end et par free- og shareware programmer, PhotoShop
vandt testen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 16-05-06 09:58

Niels Riis Ebbesen skrev:

>For en del år siden...
>Og jeg erindrer, at Paint Shop Pro var et af de dårligste i testen

PSP gør det ganske fremragende i de nye versioner og jeg synes det er
noget fis at hive "for en del år diden" frem.

Hilsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-05-06 10:18

emj wrote:

> PSP gør det ganske fremragende i de nye versioner og jeg synes det er
> noget fis at hive "for en del år diden" frem.

Tja... for min skyld, er det da helt ok, at dem der anvender Paint Shop
Pro overbeviser sig selv om, at det er godt nok...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 10:28

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Tja... for min skyld, er det da helt ok, at dem der anvender Paint Shop
> Pro overbeviser sig selv om, at det er godt nok...

Tja, for min skyld er det da helt ok at dem der anvender PhotoShop
overbeviser sig selv om at det er bedre end andet

PSP er jo efterhånden både Jasc Software og Corel, og mon ikke de har taget
det bedste fra begge?
Sidste gang jeg så en sammenligning var der ingen markant forskel på de to
produkter, men vi kunne jo lade det komme an på en prøve.
Hvis en eller anden smider et stort billede, f.eks i dk.binaer, så lad os
komprimere det til 1024*768 og max 150 KB med alle de
billedbehandlingsprogrammer vi kender.
Så kan gruppen afgøre hvilket billede der er mest støj og andet uvedkommende
i.

/Alex

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 16-05-06 09:46

Alex Linaa wrote:

> Paint Shop Pro kan faktisk gemme helt tabsfrit, men det fylder en
> halv harddisk.

Ja, og der er ikke særlig mange andre programmer, der understøtter
tabsfrie JPEGs. Eftersom PNG pakker i samme størrelsesorden som tabsfri
JPEG og er meget mere udbredt, er PSP's understøttelse mere et kuriosum
end en brugbar feature.
--
JPEGCrops 0.7.2 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 10:30

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

>Eftersom PNG pakker i samme størrelsesorden som tabsfri
> JPEG og er meget mere udbredt, er PSP's understøttelse mere et kuriosum
> end en brugbar feature.

Helt enig

/Alex

Fra : PGaard

Dato : 15-05-06 22:26

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billedkvaliteten tabt.
>
> Bør jeg gemme på anden vis eller andet format?
> Kan man i eks. Paint Shop Pro gemme således det er uden tab.

Hej Benny

Du har mulighed for, i PSP at vælge komprissionsfaktoren, når du vælger gem
som.

Vælg Gem Som / Save As og klik på Options i den dialog boks der fremkommer.
Heri kan du vælge hvilken kompression du vil bruge.

Vælger du 1 mister du ikke kb i din billedefil.
Om den så bliver forringet på anden måde, det er jeg ikke sikker på, men
umiddelbart mener jeg ikke at kunne se det..

Bare lige det..

Med venlig hilsen
Palle

Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.com/pro

Fra : emj

Dato : 15-05-06 22:52

PGaard skrev:

> [...]

Ja, når du komprimerer så hårdt, som det lyder til, så mister du meget
kvalitet.
Når du gemmer i PSP, så skal du vælge File/export/jpeg
I den dialogbols, der kommer frem, skriver du 1 eller 2 i feltet ud
for "set compression Value til"
Hvis du bare vælger file/save as, så komprimerer PSP med 20 % som
default, såvidt jeg husker og det er for meget til et billede, der
skal gemmes på HD.
Hilsen emj

Fra : CanonKnud

Dato : 16-05-06 04:57

"Benny Andersen" <benny.andersen@teliamail.dk> skrev i en meddelelse news:4468d3b1$0$911$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
| billedkvaliteten tabt.
|
| Bør jeg gemme på anden vis eller andet format?
| Kan man i eks. Paint Shop Pro gemme således det er uden tab.

Tillad mig en bemærkning. Jeg beholder da altid mine originalbilleder uændrede, det
være sig .RAW eller .jpg, og nye versioner får en tilføjelse i slutningen af filnavnet,
a-b-c... eller lign, så er det altid let at finde originalen igen. Eller de gemmes i en ny
mappe.
Hvis jeg har lavet et web-billede af en rørhøg, hedder det eksempelvis
IMG-3224-roerhoeg.jpg !

Bare så'n
Hilsen Knud