Foto
IBM760 5420
Teil 3020
brille, søger og næse pladsproblem
Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-05-06 19:31

Prøvede fornyelig en bekendts Canon med en adapter på søgeren. Det gav
pludseligt en oplevelse af at min næse ku være der og at jeg kunne se i
søgeren.

Jeg har et Nikon D70 og det har som bekendt ikke verdens største søger,
ellers er jeg godt tilfreds med mit kamera, men vil gerne finde en løsning
så jeg også med mit kamera kan se ordentligt i søgeren.

Nikon har en 90 graders søger og et gummi dæksel, men hvilke andre
muligheder er der?

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen, Henrik

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-05-06 22:14

Henrik Rasmussen wrote:

> Nikon har en 90 graders søger og et gummi dæksel, men hvilke andre
> muligheder er der?

Tidligere har det været sådan, at man bare kunne købe et okularglas, der
svarer til din brilles styrke, og skrue det i søgeren, på den måde kan du
helt undlade at bruge briller når du fotograferer.

Jeg ved ikke om sådan noget stadig findes, men prøv at spørge en seriøs
fotohandler...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-05-06 02:37

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> helt undlade at bruge briller når du fotograferer.
>
> Jeg ved ikke om sådan noget stadig findes, men prøv at spørge en seriøs

Fik en optikker til at skære min knækkede kinabrille (plastik) til så
den lige passede i en F2.. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-05-06 08:24

-max- wrote:

> Fik en optikker til at skære min knækkede kinabrille (plastik) til så
> den lige passede i en F2.. -max-

Det er godt nok trist, hvis den teknologiske udvikling har medført, at en
korrektionslinse til okularet skal specialfremstilles, førhen var det
lagervarer i enhver velassorteret fotoforretning.

Humlen er nok, at folk køber deres kameraer over nettet i billige tyske
on-line butikker, men det bliver for dyrt og besværligt, at købe småting
på denne måde, og den lokale fotohandler er lukket fordi han ikke kan
konkurrere med den lave tyske moms...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 14-05-06 08:38

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er godt nok trist, hvis den teknologiske udvikling har medført, at en
> korrektionslinse til okularet skal specialfremstilles, førhen var det
> lagervarer i enhver velassorteret fotoforretning.

Det er da godt at den teknologiske udvikling har gjort at korrektionslinser
ikke er så udbredt mere.
Diotri korrektion er ofte indbygget i søgeren på SLR kameraer. Det var
tilfældet for mit Olympus OM 3 for over 20 år siden, og det er tilfældet for
de DSLR jeg benytter i dag.

Bortset fra det er syntes jeg at korrektionslinsen sidder bedst direkte i
øjet - så slipper man for at bøvle med at tage briller af og på.
Jeg skiftede fra briller til kontaktlinser for at kunne se bedre gennem
kameraets søger.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 14-05-06 10:46

Tak for jeres svar. Jeg er egentlig ikke ude efter en korrektionslinse.
Ifald skulle der indbygges både den ene og anden korrektion og så skulle jeg
tage brillen af for at bruge kameraet.

Det er i mine øjne vigtigere med afstanden og til D70 er der tilsyneladende
ikke lavet noget. Til D200 er der DK21M og til DX2 er der DK17M. DK21M ka
ifølge diverese tråde monteres direkte på D70, og den forstørre 1.17 gg. og
giver tilsyneladende den afstand jeg søger.

At jeg istedet for et begrænset udvalg hos den lokale forhandler har hele
verden og adgang til alverdens viden hos lidelsesfæller ser jeg som et
fremskridt, så jeg begræder ikke at den lokale fotohandler ikke er mere.

Venlig hilsen, Henrik

Fra : waal

Dato : 14-05-06 13:30

> [...]
> on-line butikker, men det bliver for dyrt og besværligt, at købe småting
> på denne måde, og den lokale fotohandler er lukket fordi han ikke kan

Flere og flere gider ikke opdyrke et godt forhold til de lokale handlende og
går dermed glip af den service og de rabatter det fører med sig, dem om det.

Korrektionslinser er stadig til at købe og for Canons vedkommende kan
mulighederne og de anbefalede priser ses på Canons danske hjemmeside (199,-
med ramme og løse glas til samme for det halve). Linser med korrektion for
bygningsfejl o.l. er under alle omstændigheder en specialopgave
http://www.canon.dk/Images/81_258972.pdf

mvh
Michael

Fra : JH

Dato : 13-05-06 22:25

Man kan få en forstørrer at sætte foran søgeren, DK-21m, der forstørrer ca
20%. Virker godt og gør søgeren så meget større at man ikke den fylder det
meste af synsfeltet uden at man mister overblikket. Man kan se hele søgeren
uden at skulle flytte øjet og man kan se hele søgeren. Samtidig giver den
lige ca. 3-4mm ekstra plads til næsen, hvilket er helt perfekt.
Se på
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&message=16609429
for billeder og anmeldelse.
hvis det skulle have interesse har jeg en til salg.
JH

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 08:14

On Sat, 13 May 2006 23:24:59 +0200, "JH" <nospam@nospam.nospam> wrote:

>http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1034&message=16609429
>for billeder og anmeldelse.
>hvis det skulle have interesse har jeg en til salg.
>JH

Hejsa JH
Den kan jeg godt være interesseret i, hvad skal den koste?
svar venligst i email, da jeg ikke tjekker herinde hver dag

mvh Falcon (falcon1[hos]email.dk (bemærk [hos] = @)

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 15-05-06 08:53

den billigste er 26 Euro hos www.technikdirekt.de men dertil kommer