Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilke linser
Fra : PGaard

Dato : 08-05-06 13:22

Hej
Har brug for noget kvalificert hjælp..

Har efterhånden fået samlet lidt forskellige linser, men har det med at
skifte hele tiden. Vil derfor høre hvilken af understående linser jeg med
fordel kan / skal beholde og hvilke der er undværlige..

Canon EF 50mm 1:1,8 (ø50)
Canon EF 35-80mm 1:4-5,6 III (ø52)
Canon EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 (ø58)
Canon EF 80-200mm 1:4,5-5,6 (ø52) med hama cirkulært polfilter
Sigma APO DG 70-300mm 1:4-5,6 (ø58) med Kaiser UV filter
Sigma DC 18-200mm 1:3,5-6,3 (ø62) med Hoya UV filter

Samtidig må i da meget gerne fortælle hvilke af linserne der egner sig bedst
til hvilke formål portræt/action/dagligdags osv. osv..

Takker på forhånd og ønsker jer alle en rigtig god dag..
Mvh. Palle

Fra : MOA

Dato : 08-05-06 14:22

">
> Har efterhånden fået samlet lidt forskellige linser, men har det med at
> skifte hele tiden. Vil derfor høre hvilken af understående linser jeg med
> fordel kan / skal beholde og hvilke der er undværlige..

Ehh......det må du da selv bedst vide, det er jo dig der bruger dem??

Udfra listen vil jeg sige at det eneste objektiv jeg ville beholde (og
bruge) var din 50mm 1.8 dog måske over kit objektivet da det kan være handy
når man en dag sælger sit hus.

Morten

Fra : PGaard

Dato : 08-05-06 18:16

Hej Morten

Jeg spurgte fordi jeg har en dårlig vane med at skifte temmelig meget.. Det
vil jeg gerne bort fra og derfor mit spørgsmål herinde..

Men tak for tippet ang. 50mm og kit objektivet..
:0) Palle

Fra : Brian Lund

Dato : 08-05-06 19:37

> Hej Morten
>
> Jeg spurgte fordi jeg har en dårlig vane med at skifte temmelig meget..
Det
> vil jeg gerne bort fra og derfor mit spørgsmål herinde..

Det vil jeg ikke kalde en dårlig vane medmindre du ikke ved hvorfor du
skifter...
Et objektiv med stort zoom tegner f.eks. ikke lige så skarpt som to
objektiver der dækker samme område!

Derfor ville jeg nok (af dit udvalg) f.eks. bruge EF-S 18-55 og 80-200 eller
70-300 istedet for din 18-200.
18-200 har så den fordel at den ikke fylder/vejer lige så meget som to
objektiver der dækker samme område, det er f.eks. smart på rejser hvor du
ikke kan have så meget med...

Brian

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 08-05-06 15:12

> Hej
> Har brug for noget kvalificert hjælp..
>
> Har efterhånden fået samlet lidt forskellige OBJEKTIVER, men har det med
at
> skifte hele tiden. Vil derfor høre hvilken af understående OBJEKTIVER jeg
med
> fordel kan / skal beholde og hvilke der er undværlige..
>
> Canon EF 50mm 1:1,8 (ø50)

Hvis du har DSLR, så passer dette OBJEKTIV fint til portræt

> Sigma DC 18-200mm 1:3,5-6,3 (ø62) med Hoya UV filter

Til daglig, må man mene dette OBJEKTIV er det nemmeste, da det dækker et
stort område.

> Canon EF 35-80mm 1:4-5,6 III (ø52)
> Canon EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 (ø58)
> Canon EF 80-200mm 1:4,5-5,6 (ø52) med hama cirkulært polfilter

Disse bliver dækket af de andre. 35-80 var det gamle standard og det blev i
sin tid tit solgt sammen med 80-200 når du købte et rigtigt SLR for 5-10 år
siden

MVH Per

Fra : PGaard

Dato : 08-05-06 18:14

Hej Per..

Yeps.. Selvfølgelig.. Objektiver..

Jeg har et Canon EOS 300D i øvrigt..

Ja 50 mm er også det der kommer frem, når jeg skal tage portræt billeder..

Og da Sigma objektiverne er de objektiver der er de bedste/nyeste, kan det
jo være at jeg skulle se at få gemt de andre væk, eller bare få dem solgt...

Jeg har fotograferet en del motorsport med mit Sigma APO DG 70-300mm
objektiv, men har netop fået et Sigma DC 18-200mm som jeg vil prøve af på
banerne, da jeg ikke altid er "langt nok væk" til at få det hele med med den
anden..

Jeg takker mange gange for dit svar..
Mvh Palle