Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Værd at opgradere fra 10D til 30D?
Fra : JAD

Dato : 06-05-06 01:09

Hej...

Overskriften siger vist det hele! Jeg har snuset lidt til Dpreview.com og
Steve's Digicams, og så vidt jeg kan udlede, er der ikke den store forskel i
selve billedkvaliteten mellem 10D og 20D/30D.

Er der nogen, der har opgraderet fra 10D til 30D, og hvad er jeres
erfaringer? Spild af penge?

Jeg er især lidt træt af 10D'erens modvilje mod autofokus i dårligt oplyste
rum/steder (ofte reagerer den ikke), samt AF'en under optagelse af
sportsbilleder. Er der sket fremskridt på 30D'eren?

Hilsen Jeff

Fra : Jacob

Dato : 06-05-06 15:29

"JAD" <britonFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplyste rum/steder (ofte reagerer den ikke), samt AF'en under optagelse af
> sportsbilleder. Er der sket fremskridt på 30D'eren?

af-enheden er dan samme på 20D og 30D. 30D har fået spot lysmåling og en
større buffer. skærmen er bletet til en 2" udgave.
Hvis du har lys stærke objektiver så kan jeg ikke tro at 20D/30D vil nægte
at focusere. i rigtigt dårlig belysning med en 300mm f/5.6 har min 20D
seriøse problemer. men ellers ikke.

Fra : Per

Dato : 07-05-06 13:30

skærmen er bletet til en 2" udgave.

Det er nu en 2,5" skærn ;)

Fra : Hans Kruse

Dato : 06-05-06 16:41

> [...]
> oplyste rum/steder (ofte reagerer den ikke), samt AF'en under optagelse af
> sportsbilleder. Er der sket fremskridt på 30D'eren?

Jeg opgraderede for 1½ år siden fra 10D til 20D. Specielt AF er meget bedre
på 20D og på 30D, specielt hvis du har f/2.8 eller bedre objektiver, da den
har en high precision cross sensor. Der er også cross sensor på 10D, men
ikke high precision, hvad 20D/30D heller ikke har over f/2.8.
Billedkvaliteten er betydeligt bedre og støjen er mindre. Så absolut værd at
opgradere af de to grunde. Desuden er 20D og 30D langt hurtigere end 10D.
30D har fået større buffer, variabel fps (5/3 fps) og spotmåling. Jeg har så
siden hen opgraderet til 5D, som så igen er 20D/30D langt overlegen i
billedkvalitet.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse