Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forskel i brug...Blændetal
Fra : Kim S

Dato : 02-05-06 22:03

Hvor forskel er der i praktisk brug ved hh. en f2.8 og en f3.5-linse ?
Der er jo en verden i forskel på prisen.

Mvh, Kim
( Er i tvivl om, om det skal i indkøbsgruppen...)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-05-06 22:18

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
> Hvor forskel er der i praktisk brug ved hh. en f2.8 og en f3.5-linse ?

Der er naturligvis den oplagte forskel at den lukker ca. dobbelt så meget
lys igennem, og man derfor kan bruge dobbelt så hurtige lukketider.

Derudover:
* Søgeren bliver lysere
* Autofokus sensoren får mere signal, og kan derfor bedre afgøre om
billedet er i fokus
* Nogle autofokus systemer aktiverer cross-sensor funktion ved f/2.8 og
bedre
* Der kan optages med mindre skarphedsdybde
disse faktorer bliver naturligvis yderligere forstærket, hvis man går til
f.eks. f/2.0 eller f/1.4 objektiver.

Hvis vi snakker zoom objektiver til DSLR kameraer, er f/2.8 i den bedre
ende, hvilket også typisk medfører
* De er bygget mere robust
* Auto fokus motoren hurtigere
* De tegner generelt skarpere

Det er naturligvis generaliseringer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : waal

Dato : 02-05-06 22:31

> "Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> wrote in message
>
> Der er naturligvis den oplagte forskel at den lukker ca. dobbelt så meget
> lys igennem, og man derfor kan bruge dobbelt så hurtige lukketider.

Der står "3.5" ikke "4.0". Afstanden 2.8 til 3.5 er ca. ½ blændetrin.

mvh
Michael

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-05-06 21:21

Kim S wrote:
> Hvor forskel er der i praktisk brug ved hh. en f2.8 og en f3.5-linse ?
> Der er jo en verden i forskel på prisen.

Blændeåbningen i sig selv gør nok ikke den store forskel, medmindre
autofocus'en kan noget ekstra ved 2.8. Men jeg kunne forestille mig at
der er nogle væsentlige forskelle i konstruktion/optiisk ydelse, til
hvis fordel kan man jo ikke sige ud fra blændetallet alene.

> Mvh, Kim
> ( Er i tvivl om, om det skal i indkøbsgruppen...)

Det kunne jeg også være. Men da der hverken er nævnt specifikke
optikker eller priser er det nok ok her.

mvh

Martin

Fra : waal

Dato : 03-05-06 23:10

<santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Kim S wrote:
> [...]
der er nogle væsentlige forskelle i konstruktion/optiisk ydelse, til
hvis fordel kan man jo ikke sige ud fra blændetallet alene.

Overordnet set medfører større lysstyrke større problemer med korrektionen
af linsefejl

mvh
Michael

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 04-05-06 16:55

waal wrote:
> [...]
> hvis fordel kan man jo ikke sige ud fra blændetallet alene.
>
> Overordnet set medfører større lysstyrke større problemer med korrektionen

Ja, det er rigtigt. Men det er mit indtryk at der ofte er brugt lidt
mere "krudt" på de optikker med større lysstyrke, og ved samme
nedblænding kan det lysstærke objektiv sagtens være det bedste,
specielt når forskellen ikke er mere end 1/2 blænde.

Så hvad vi med sikkerhed kan sige er at det lysstærke objektiv er
større, sandsynligvis tungere og giver et lysere søgerbillede

mvh

Martin

Fra : waal

Dato : 04-05-06 18:58

waal wrote:
> [...]
nedblænding kan det lysstærke objektiv sagtens være det bedste,
specielt når forskellen ikke er mere end 1/2 blænde.

Nu er afstanden 2.8/3.5 ikke lige dér fårene skilles fra bukkene men
"krudtet" er ofte nødvendigt blot for at kunne følge med den mere beskedne
fætter.
Et eksempel fra det virkelige liv kunne være Canons 24mm objektiver
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24_14/index.htm og
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24_28/index.htm

mvh
Michael