Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
k-bajonet til Nikon
Fra : Ole Larsen

Dato : 02-05-06 20:31

Nogen der ved om en sådan eksisterer: Adapter så
Pentax K-bajonet optik kan bruges (manuelt) på en D70.
......når man nu lige har en fremragende 100mm macro+mellemringe....
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : waal

Dato : 02-05-06 21:17

> Nogen der ved om en sådan eksisterer: Adapter så
> Pentax K-bajonet optik kan bruges (manuelt) på en D70.
> .....når man nu lige har en fremragende 100mm macro+mellemringe....

Det ville kræve K bajonetten med objektivet blev sænket 1mm ind i F
bajonetten, det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Eneste mulighed er en
kort mellemring med en K bajonet til objektivet og en F ditto til huset.

Få fat i en kort Nikon mellemring, en K-ditto og lav den selv. (eller et par
aflagte skrot-teleconvertere)

Jeg er på kort tid blevet begavet med 2 stk. EOS bajonetflanger, en FD front
ditto og 2 Exakta forskruninger (gevind/bajonet) så jeg kan lave nine egne
adaptere. Udgiften har været kr. 20,- 2 Snikers-bar og lidt benzin til
køreturene (en tak til de venlige givere)

2 af mine bekendte er blevet inspireret af mine planer, den ene med en
Nikon/CanonFD adapter (også kun til nær/makro)

Registerafstanden kan ses her
http://www.graphics.cornell.edu/~westin/misc/mounts-alphabetical.html

god arbejdslyst

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-05-06 22:20

waal skrev:
> [...]
>
> Få fat i en kort Nikon mellemring, en K-ditto og lav den selv. (eller et par

Ja, har Pentax bajonet lige til at skrue af gamle mellemringe.
Så mangler jeg blot en Nikon fatning at skrue den sammen med.....

Fra : waal

Dato : 02-05-06 22:40

> Ja, har Pentax bajonet lige til at skrue af gamle mellemringe.
> Så mangler jeg blot en Nikon fatning at skrue den sammen med.....

Så er du næsten halvvejs. Et godt råd er at lave adaptermellemringen så kort
som muligt så du ikke begrænser arbejdsområdet mere end høst nødvendigt,
gerne de 2 bajonetflanger skruet direkte sammen (pas på "lange koblingsarme"
på objektivet)

Brug skruer i størrelse M2 (0.4). snittappen skal være ny og skarp. Boret
skal være 1.6/1.7mm afhængigt af materialet (hård messing = 1.7mm)

Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-06 15:50

Ole Larsen skrev i 4457cceb$0$15795$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Ja, har Pentax bajonet lige til at skrue af gamle mellemringe.
> Så mangler jeg blot en Nikon fatning at skrue den sammen med.....

Du må godt overtage en af mine gamle manuelle mellemringe, hvis du vil.

vh
jan
http://jan.boegh.net/foto.htm |