Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Lysmåling på D200
Fra : Reidar Solberg

Dato : 02-05-06 13:40

Har hatt min D200 i et par uker, og er nok som de fleste svært fornøyd.
Men når man bruker kamera som "pek og klikk" - kan man få seg en
overraskelse. Som på D70 virker Matrix lysmålingen slik at den prioroterer
det valgte fokusfelt, og ifølge Nikon er det lagt enda større vekting på
dette området. Dette kan føre til at man får feileksponerte bilder om man
ikke tar hensyn til dette - noe man kanskje ikke gjør så mye i "pek og
klikk" situasjoner.

Har diskutert dette med Nikon Norge, som prøver å forsvare denne
prioriteringen, men som likevel ser behovet for å kunne slå av denne
funksjonen når man bruker det som pek og klikk kamera.
Jeg har lagt inn bildene jeg sendte Nikon samt deres svar på:
http://www.fototips.no/diverse/matrix_D200.htm

Hva sier dere andre D200 eiere - er dette et "problem" bare jeg har, eller
har andre opplevd at de skulle ha slått av denne prioriteringen av
fokusfeltet?

Reidar Solberg
http://www.fototips.no

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-05-06 14:11

Reidar Solberg skrev:
> [...]
>
> Hva sier dere andre D200 eiere - er dette et "problem" bare jeg har, eller
> har andre opplevd at de skulle ha slått av denne prioriteringen av

Sådan er det jo - jo mere automatik, jo flere idiosyncrasier i denne
skal der tages hensyn til.
Min D70 er låst AF-S og AE på L. Så ved jeg at focus og lysmåling låses
v. 1/2 nedtrykket udløser og sådan foretrækker jeg det.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design April. 2006

Fra : Reidar Solberg

Dato : 02-05-06 14:21

> Min D70 er låst AF-S og AE på L. Så ved jeg at focus og lysmåling låses v.
> 1/2 nedtrykket udløser og sådan foretrækker jeg det.

Unnskyld, men jeg ser ikke helt hvilken relevans ditt svar skulle ha her?

Reidar

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-05-06 14:28

Reidar Solberg skrev:

> Unnskyld, men jeg ser ikke helt hvilken relevans ditt svar skulle ha her?
>
> Reidar

Det er helt OK, og du behøver ikke undskylde noget.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-05-06 20:58

Reidar Solberg wrote:

> Unnskyld, men jeg ser ikke helt hvilken relevans ditt svar skulle ha her?

Hej Reider,

Jeg synes det er fint, at du fortæller Nikon, at noget kan laves
bedre/anderledes. Jer er selv fra Nikon F tiden, og har arbejdet mig
frem gennem mange modelskift, og er nu på D2X. Selv har jeg ikke
problemer med exponering, men det er godt at du finder "fejl" og melder
tilbage. Hvis ingen fortæller Nikon, at de kan blive bedre, tror de jo
at det er "verdens bedste".

Om du forstår alt hvad andre danskere tænker/mener, er ligemeget. Der er
sikkert osse mange danskere, der ikke forstår NordMænd. Dem griner vi
bare ad

Bo //

Fra : Lars Troels

Dato : 03-05-06 13:28

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hva sier dere andre D200 eiere - er dette et "problem" bare jeg har, eller
> har andre opplevd at de skulle ha slått av denne prioriteringen av

Jamen, det er vel naturligt at jo mere professionelt rettede
kameramodellerne er, jo mere retter de sig mod fotografer der kan
håndværket, og mindre mod point&shoot.

Det ville jo være til stor irritation for den kyndige fotograf, hvis ikke
man havde den fine kontrol over lysmålingen, som netop er indbygget i D200
og D2-serien.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Reidar Solberg

Dato : 03-05-06 14:02

> Jamen, det er vel naturligt at jo mere professionelt rettede
> kameramodellerne er, jo mere retter de sig mod fotografer der kan
> håndværket, og mindre mod point&shoot.

Det kan du ha rett i. Men selv profesjonell fotografer har behov for at
kamera fungerer optimalt i point&shoot situasjoner. Det synes jeg ikke at
D200 gjør. Jeg har fotografert så pass mye med modellene F5, F100, D1H, D70,
og nå D200 og har aldri hatt de samme problemene før D70/D200.

> Det ville jo være til stor irritation for den kyndige fotograf, hvis ikke
> man havde den fine kontrol over lysmålingen, som netop er indbygget i D200
> og D2-serien.

Er ikke uenig med deg her - men det er da ikke det jeg snakker om. Selvsagt
vil jeg beholde den gode lysmålingen i D200. Men ved å kunne slå av
prioritering av valgt fokuspunkt, vil man få et mye bedre belyst bilde selv
om valgt fokusfelt kun dekker et mørkt område. Selv Nikon bekrefter dette,
og sier at man må være nøye med valg av fokusfelt for å få rikrik
eksponering.

Dette betyr at selv en profesjonell vil få feileksponert bilde om det er et
mørkt område i det valgte fokusfelt - enten dette feltet er bevisst valgt
eller ikke. Det hadde man unngått ved å slå av prioriteringen. På min gamle
F5 funfgerte dette prikkfritt i disse situasjoner.

Reidar