Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash-teknik til inderdørs ?
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 07:23

Hej gruppe

Jeg har lovet at tage billeder til min nevøs konfirmation og vil i den
forbindelse høre jeres tips til at fotografere indendørs i hhv kirke og ved
selve middagen som foregår i en restaurant.

Jeg har et Canon 300D + Sigma 24-70 F/2.8 + Sigma 70-200 F/2.8 + Canon
Speedlite 580 Ex + off camera flash cord og regner med at skyde i raw.

Hvilken Iso/blænde/hastighed fungerer for jer ?

Alle indspark modtages med kyshånd

Venlig hilsen

Kurt

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-04-06 08:54

"Kurt Sørensen" <k.sorensensnabelavip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har et Canon 300D + Sigma 24-70 F/2.8 + Sigma 70-200 F/2.8 + Canon
> Speedlite 580 Ex + off camera flash cord og regner med at skyde i raw.

Hej

ISO 100-200 er fint, men skaf dig en Stofen: http://www.stofen.com/

Sæt den til at pege skråt op i loftet, det give et godt lys på næsten alle
billeder.
Vær obs. på at kameraets "fokuspunkt" ikke peger i mellem to gæster ved
bordet, således at der er baggrunden der bliver skarp.

Køb den her:

http://www.stofen.com/Store/Products.htm

Din 24-70 er fin til fotografering omkring bordet.

Held og lykke!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : bl

Dato : 30-04-06 17:01

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skandinaviens største billedarkiv www.fotomedia.se
>
>Husk at hvis du skyder blitzen mod loftet, er det bedst at det er et hvidt

Børge

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-06 09:34

Kurt Sørensen wrote:

> [...]
> forbindelse høre jeres tips til at fotografere indendørs i hhv kirke og ved
> selve middagen som foregår i en restaurant.

Hmm... der er mange kirker, hvor menighedrådet har lavet et fotoforbud,
så det bør du nok lige tjekke op på, og det vil under alle
omstændighedder være utrolig dårlig stil, at fotografere med blitz under
selve konfirmationen.

Hvis du må fotografere i kirken under konfirmationen, så sæt dit kamera
på 800 eller 1600 ISO, og brug det eksisterende lys, husk at lave en
hvidballance kalibrering.

Men før og efter den kirkelige handling, er der altid mulighed for at
lave billeder i kirken.

Når du skal fotografere middagen, så vil jeg også foreslå, at du bruger
det eksisterende lys, det vil altid blive meget bedre end blitzbilleder,
hvis du absolut vil bruge blitz, så kør den sådan, at den kun supplerer
det eksisterende lys, den teknik kræver dog noget øvelse.

Og husk at få folk til at kigge ind i kameraet, og lad værre med at ta'
billeder af folk der er ved at fylde mad i munden, det ser så dumt ud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 11:53

On Sun, 30 Apr 2006 10:34:21 +0200, Niels Riis Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
>så det bør du nok lige tjekke op på, og det vil under alle
>omstændighedder være utrolig dårlig stil, at fotografere med blitz under

Enig. Det er bare en af de situationer hvor blizen IKKE skal fyres af.

>Hvis du må fotografere i kirken under konfirmationen, så sæt dit kamera
>på 800 eller 1600 ISO, og brug det eksisterende lys, husk at lave en
>hvidballance kalibrering.

Jeg lavede dette billede igår (Ikke færdigbehandlet):

http://www.linaa.com/bryllup_test.jpg

ISO1600
1/100
F4,8
90mm

Kamaraet blev støttet på en kirkebænk, så det kan lade sig gøre at få
et habilt skud af selve den kirkelige handling uden blitz, og på 2/3
kirkes afstand.
Men gommen fortalte at han tydeligt hørte spejlet klappe bagefter

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-06 12:43

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> hvis du absolut vil bruge blitz, så kør den sådan, at den kun supplerer
> det eksisterende lys, den teknik kræver dog noget øvelse.

Ok, vil det sige jeg skal køre iso op til 800-1600 ?

Og hvad med blænden ? er blænde 5.6 nok til at få de vigtigste detaljer med
?

-Kurt

Fra : Årslev

Dato : 30-04-06 15:19

> [...]
>>
> Ok, vil det sige jeg skal køre iso op til 800-1600 ?
>
> Og hvad med blænden ? er blænde 5.6 nok til at få de vigtigste detaljer

Det kommer jo an på hvor mange personer du tager med på hvert billede, vil
jeg sige. Hvis du laver close-up billeder, så kan blændetallet godt ryge
nedad. Hvis du vil skildre et stort bord fyldt med glade gæster, så skal du
nok op på en 7-8 stykker og bounce flashen op i loftet.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-04-06 21:41

Årslev wrote:

> Hvis du vil skildre et stort bord fyldt med glade gæster, så skal du
> nok op på en 7-8 stykker og bounce flashen op i loftet.

På flg. link er der en opskrift på en billig gør-det-selv bouncer.
http://www.photo-gallery.dk/bouncer/side-14.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen